Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor elkonsumtion  (läst 3775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grönländaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Stor elkonsumtion
« skrivet: 24 februari 2010, 11:42:25 »
Hej alla kloka på denna sida!
Vi har upplevt vår första vinter på vår skånegård med fasansfulla elräkningar!! Förra mån anv vi 6667 kWh!!! Det blir pengar det!
Halva boningshuset är isolerat (gjuten platta med vattenburen golvvärme som uppvärmning) och andra halva är KALLT, oisolerat med torpargrund, (vatten radiatorer). Vi har en CTC Ecoheat 7 från 2003 som jag tycker verkar ta alldeles för mycket ström. Vi hade en IVT jordvärmepump i vårt gamla hus som i huvudsak kördes enbart med kompressorn, det var också ett gammalt hus, dock lite bättre isolerat. Jag har fört lite statistik de senaste dagarna:
Inställningarna är 50°C för elpannan, 65°C vid -15° och värme från vid 16°C.

Loggen var
21 feb
Total drift: 2443 h
Drift komressor: 4848 kWh 2.2kW
Drift el: 8598 kWh 3.0kW
Diagnos
Brine: 1/ -1°C
Hetgas: /utetemp: 111°C/ -1°C
Framl: 47°C
Börvärde:47°C
Elpanna: 53°C
Börvärde:54°C
Värmepanna:47°C
Börväde 52°C

Loggen var
23 feb
Total drift: 2513 h
Drift komressor: 5000 kWh 2.2kW
Drift el: 8871 kWh 7.5kW
Diagnos
Brine: 1/ -1°C
Hetgas: /utetemp: 120°C/ -6°C
Framl: 53°C
Börvärde:53°C
Elpanna: 57°C
Börvärde:60°C
Värmepanna:52°C
Börvärde: 54°C

Vad tror ni om dessa värden? Om man räknar ut hur mÃ¥nga kWh det har förbrukats per dygn blir det 52 kWh för kompressorn och 94 kWh för el drift, totalt 146 kWh per dygn.  :'(

Mvh Ã…sa

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stor elkonsumtion
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2010, 11:58:04 »
Hej

Det ser ju riktigt bra ut. Kompressorn verkar gå hela tiden och drar 52kWh per dygn, vilket innebär att den lämnar cirka 130kWh eller kanske lite till. Den sparar i varje fall in runt 80kWh varje dygn.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Grönländaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Stor elkonsumtion
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2010, 12:33:11 »
Tack för svaret!
Men hur ska man göra om man vill dra ner på hur mycket tillskottsel den drar, har jag rätt inställningar / lutningar och allt vad det heter....
En fråga om skillnaden mellan ut o in på brine, ska den den inte vara större för att kunna utvinna ordentligt?
Jag är verkligen inte kunnig i detta men vill lära mig o förstå hur det hänger ihop.

Om vi tex sänker el iställningen till under 50°C...vad händer då? Det blir kanske inte mer värmepumpsvärme för det?
Värmepumpen gÃ¥r hela tiden sÃ¥ jag kan väl inte fÃ¥ ut mer av den  ???

Har försökt att förstÃ¥ manualen men den är helt sjukt dÃ¥lig tycker jag  huvuddunk!




Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stor elkonsumtion
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2010, 12:42:03 »
Som erp säger...

pumpen och systemet gör vad den kan.

Skall du spara något måste du nog först ställa dig frågan om du har rätt temperatur inne? Tycker du att det är för varmt i hela/delar av huset går det nog att spara en del. Annars är det nog tilläggsisolering som gäller om du vill minska andelen eltillskott.

En större pump innebär sannolikt att du måste borra ett nytt hål. Möjligen skulle en komplettering med en LL som du kör kalla dagar löna sig.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Grönländaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Stor elkonsumtion
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2010, 12:50:56 »
Värmen är redan rätt låg i huset, i den isolerade delen max 20°C och i den oisolerade varierar nu på vintern det mellan 15-17°C, så tack o lov att vi har en kakelung och en gammal köksspis i den delen.
Så det blir väl att tilläggsisolera på något sätt.
(Det lär ligga 500 m slang i hagen utanför, ej borrat)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stor elkonsumtion
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2010, 12:54:13 »
Sedan ska du kanske inte ta den här förbrukningen på så stort allvar. Vintern som varit, liknar ju inget man varit med om på många år. Det går i varje fall inte att lista ut vilken årsförbrukning man kommer att ha i snitt framöver. Dec-jan-feb har väl dragit i stort sett vad man gjort av med på hela året under normala förhållande.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Stor elkonsumtion
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2010, 15:18:18 »

En fråga om skillnaden mellan ut o in på brine, ska den den inte vara större för att kunna utvinna ordentligt?

Det finns ingen koppling på det sättet. Om pumpen fungerar som den ska betyder låg differens att det är högt köldbärarflöde. Det är också vanligt att givarna visar fel så skillnaden på 2 grader kan vara 3 också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Stor elkonsumtion
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2010, 16:49:42 »
Årtal och kvm på huset? Låter som man bor billigare på vandrarhem..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Grönländaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Stor elkonsumtion
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2010, 17:35:32 »
ja du, huset är väl typ minst 150 år, total boyta 200 kvm, hälften osiolerat, kalla golv mm. Skog som skyddar åt väster men öppet åt öster och det har ju typ varit nordliga och ostliga vindar hela vintern. Vi är 4 i fam och inga storkonumtioner i el tror jag, rätt normala. Kan för övrigt ändå inte ta några heta bad. När man fyllt en tredjedel av karet så börjar varmvattnet ta slut, en liten förvånande upptäckt som vi inte fattade när vi köpte huset, va fan har man ett badkar för om man inte kan avända det för att bada varmt i? Men man kan tydligen skaffa sig en spetsberedare eller vad det nu hette....och få ännu högre elräkningar!!! ^-^

Roland, vad betyder i så fall högt köldbärarflöde? Kan man kolla det, är det en inställning jag kan testa att ändra, eller?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stor elkonsumtion
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2010, 17:55:04 »
Det finns något som heter "Extra varmvatten" eller Extra VV att ställa in i menyn. Då kan du få 80º i pannan om det skulle behövas.
Med extra vv är det inga som helst problem att fylla ett badkar, det gäller bara att läsa bruksanvisningen och lära sig hur anläggningen fungerar.

Hur mycket energi det går åt för att hålla värmen i huset, beror inte på er uppvärmningsanordning, utan det beror bara på hur pass bra huset är isolerat.
Värmebehovet ni behöver beror bara på två saker, skillnaden på ute- och innetemperatur samt hur mycket värme huset läcker ut. Sedan spelar det ingen roll hur ni värmer upp huset.
Vad ni än använder, måste ni tillföra lika mycket energi, som huset läcker ut, om ni vill ha det varmt inomhus.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Grönländaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Stor elkonsumtion
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2010, 18:13:28 »
Jag har precis varit o tittat på displayen. Hittar inget där det står ngt om extra varmvatten, kanske det inte gäller min modell (2003), kollade under inställningar.
Du har nog rätt i att det läcker ut alldeles för mycket värme, jag ville mest försäkra mig om att vår pump går som den ska och att den är "stor" nog för detta hus.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stor elkonsumtion
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2010, 20:00:38 »
Ok, det är möjligt att du saknar "extra VV", det finns visst inte på något äldre modeller.
Men tänk på att denna vinter är väldigt extrem, man ska nog inte dra förhastade slutsatser förrän det blir lite normalare förhållande.

Har ni problem med badvatten, kan man försöka med att tappa upp lite långsamare, så att pump och patron hinner med, och en kvart innan kan man eventuellt sätta upp tempen på övre pannan ordentligt.
Det finns alltid lite knep att ta till.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!