Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Löst: LK 520 Multifill - hur demontera filtret?  (läst 2954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Löst: LK 520 Multifill - hur demontera filtret?
« skrivet: 01 november 2015, 20:10:33 »
Jag förstår inte riktigt instruktionen för hur man ska demontera filtret på LK 520 Multifill.
Vad menas med pilen på den lilla piggen i mitten på vredet i bild 2? Ska den tryckas in eller?
Tacksam om någon kunde förklara hur man demonterar filtret.






« Senast ändrad: 07 november 2015, 20:01:18 av redtop »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LK 520 Multifill - hur demontera filtret?
« Svar #1 skrivet: 01 november 2015, 20:20:39 »
Jag är inte 100, men som jag tolkar bilden så används redskapet som en hävarm för att lyfta upp filtret.
Man måste då trycka ner redskapet uppochner för att det ska haka fast.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: LK 520 Multifill - hur demontera filtret?
« Svar #2 skrivet: 01 november 2015, 20:30:39 »
Jag är inte 100, men som jag tolkar bilden så används redskapet som en hävarm för att lyfta upp filtret.
Man måste då trycka ner redskapet uppochner för att det ska haka fast.

Det låter logiskt! Då ska jag titta lite noggrannare på ventilen. Tack!
Och hela idén med LK 520 är väl att man kan göra ren filtret utan att det läcker ut en massa brine?
Men jag antar att man måste stänga av värmepumpen först så inte cirkulationspumpen går?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LK 520 Multifill - hur demontera filtret?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2015, 17:22:33 »
Och hela idén med LK 520 är väl att man kan göra ren filtret utan att det läcker ut en massa brine?
Men jag antar att man måste stänga av värmepumpen först så inte cirkulationspumpen går?

Jag antar att ventilen är stängd då filtret lyfts ut, och det är en bra idé att stänga av värmepumpen först.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: LK 520 Multifill - hur demontera filtret?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2015, 20:00:49 »
Då har jag haft ur filtret och kontrollerat. Väldigt enkelt!
1) Stäng av VP
2) Stäng ventilen med hjälp av att vrida runt den med verktyget. Locket till filtret låses upp i samma rörelse.
3) Släpp ut övertryck i filtret genom att trycka på den lilla "knappen"
4) Vänd på verktyget och använd det som hävarm för att dra ut filtret. Några cl köldbärare rinner ut. Ha en vettexduk eller annan trasa till hands.
5) Ta ur filtret och spola rent
6) Sätt tillbaka filtret. Det är nycklat och kan bara sättas tillbaka på rätt sätt.
7) Öppna ventilen/lås fast locket ( i samma moment) med verktyget.
8) Tryck på "knappen" för att lufta ur filtret. Ha en trasa till hands som samlar upp köldbärare som kan spruta ut.

Min VP har varit i drift i ca 2 veckor nu och eftersom min energibrunn har stått oanvänd i mer än 8 år innan värmepumpen installerades ville jag gärna kolla så det inte var för mycket gegga i filtret.
Resultat: en liten plastspåna från köldbärarledningen och lite grums, men inte mycket.
« Senast ändrad: 07 november 2015, 20:03:18 av redtop »

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: LK 520 Multifill - hur demontera filtret?
« Svar #5 skrivet: 05 april 2016, 09:01:58 »
Då har jag haft ur filtret och kontrollerat. Väldigt enkelt!
1) Stäng av VP
2) Stäng ventilen med hjälp av att vrida runt den med verktyget. Locket till filtret låses upp i samma rörelse.
3) Släpp ut övertryck i filtret genom att trycka på den lilla "knappen"
4) Vänd på verktyget och använd det som hävarm för att dra ut filtret. Några cl köldbärare rinner ut. Ha en vettexduk eller annan trasa till hands.
5) Ta ur filtret och spola rent
6) Sätt tillbaka filtret. Det är nycklat och kan bara sättas tillbaka på rätt sätt.
7) Öppna ventilen/lås fast locket ( i samma moment) med verktyget.
8) Tryck på "knappen" för att lufta ur filtret. Ha en trasa till hands som samlar upp köldbärare som kan spruta ut.

Min VP har varit i drift i ca 2 veckor nu och eftersom min energibrunn har stått oanvänd i mer än 8 år innan värmepumpen installerades ville jag gärna kolla så det inte var för mycket gegga i filtret.
Resultat: en liten plastspåna från köldbärarledningen och lite grums, men inte mycket.

Tack för guiden! Använde den nyss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!