Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja fläkt till ventilerat golv  (läst 3122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greverif

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Välja fläkt till ventilerat golv
« skrivet: 03 februari 2017, 11:05:01 »
Jag har lagt ett granabgolv i min källare. Golvet ligger i ett L-format rum som kommer delas in i två rum. Totalt är ytan 50 kvadratmeter och luftvolymen 110 kubikmeter.

Eftersom Granabs lösning för ventilationen var så pass dyr (15 000kr) så kommer jag göra en egen lösning. Jag har friskluftsventil in i vart och ett av de 2 rummen, jag kommer köra med kanalfläkt ut som sitter mitt emellan de två rummen. I respektive rum kommer jag sätta in ventilationshål i golvet.

Rummen har lätt förhöjda radonvärden (runt 400) pga byggmaerialet i vägg och mekanisk ventilation är därför nödvändig. Fläkten kommer byggas in men det är i ett biorum så att den är tyst är ett önskemål. Eftersom den ska stå på dygnet runt antar jag att en EC-motor är att föredra. Ljuddämpare kommer inskaffas.
Jag har kollat på fläktar och blev rekommenderad denna av luftbutiken:

http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/7117-ostberg-lpkb-100-c1-ec-kanalflakt.html

Jag undrar om någon vet skillnaden på den mot tex den här billigare varianten?

https://www.ventilation.se/kanalflakt-ec100/p-2686.htm



Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja fläkt till ventilerat golv
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2017, 12:32:02 »
Nej ingen större skillnad mellan dessa 2 olika fläktar ivf inte som är till nackdel för den billigare varianten här. Det handlar väl mer om du har några begränsningar i bygghöjden eller inte för fläkten då möjligtvis eftersom den billigare fläkten bygger 23,7 cm på höjden medan den dyrare bara bygger 13,8 cm på höjden. Har du inga begränsningar för höjdmåttet på fläkten så tycker jag att du skall välja den billigare varianten. Sen för vanlig golvventilation så räcker det t.om gott med en sån här lite billigare variant, visserligen håller de inte i lika många år men de är klart mkt billigare och väldigt lätta att byta: https://www.soliduct.se/kanalmonterad-flakt-100/p-2612.htm

Utloggad greverif

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Välja fläkt till ventilerat golv
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2017, 12:53:14 »
Tack för input!

Jag har dessutom förstått det som att styrning med tyristor som den dyrare behöver kan föra lite oljud (och kostar dessutom ca 500 kr till) medan den billigare kan justeras direkt med en skruvmejsel. Kommer ha servicelucka för detta ändå.

Följdfråga: Jag har 140mm hål ut ur huset. Finns det någon vinst i att gå upp till 160mm -modellen och köra med 125mm rör istället för 100mm hela vägen?
« Senast ändrad: 03 februari 2017, 13:16:25 av greverif »

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Välja fläkt till ventilerat golv
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2017, 13:20:33 »
Båda fläktarna är EC fläktar och får absolut inte tyristorstyras, de kan gå sönder då. Alltid 230VAC till dessa!

Det är endast AC fläktar som får tyristorstyras, och om man måste reglera ner dem kraftigt tex för att fläkten är överdimensionerad kan dufå både brum och vibrationer. Isåfall är det bättre med en transformator som ger lägre spänning. Vibrationerna och brummet uppstår för att tyristorn hackar upp växelspänningen och den blir "ful" och det gör att en elmotor för AC kan börja bete sig konstigt. Ju mer man styr ner, desto fulare spänning.

EC fläktar kan styras ner väldigt långt innan det blir problem med vibrationer och brum, om det ens uppstår.

Den dyrare EC fläkten från Östbergs är ett känt namn, smidigare låda och något kraftigare.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!