Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stort luftflöde behövs för att flytta värme?  (läst 2759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Garage, 150kvm, 3.9m takhöjd. Uppdelat på 110+40kvm. FH50 i stora delen.
Hur många kubikmeter/h behövs för att få hyfsat jämn temperatur i den mindre delen?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Oj, du måste nog precisera lite mer.
Min erfarenhet av värme är att den utjämnar sig bra mellan olika delar av huset på samma plan om det är öppet emellan.
Men ska man flytta värme mellan våningar så krävs rätt stora luftflöden.
Värmen flyttar sig alltså gärna vertikalt men inte så enkelt horisontellt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Var lite lat när jag skrev på mobilen :)

Det är i ett plan. Stora delen ca 110kvm och lilla delen är 40kvm. Isolerad mellanvägg med en dörr av normal storlek.


Min FH50 är placerad enligt FH35 alt2 på den bilden ;)
Denna vinter har jag haft en vanlig bordsfläkt som blåst in luft genom dörren mellan garagedelarna, samt ena luftutblåset från innedelen riktat mot dörren. Det har väl fungerat "ok" men inte bra. Så jag köpte en frånluftsfläkt som ska ge ~100m3/h och satte strax under taket ganska mitt på mellanväggen som pressar in luft från stora -> lilla delen och tog bort bordsfläkten.
Dock så blev det inte direkt någon större skillnad i temperaturutjämning mellan halvorna så jag funderade på om man ska sätta dit en till fläkt.

Dörren är såklart öppen hela tiden och har ingen plan på att ha den stängd.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Med så stor yta kanske det är lika bra att satsa på en till l/l pump ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle nog också ta en till värmepump.
Det krävs en kraftig fläkt emellan för att få hyfsad temperaturutjämning inser jag nu när jag ser bilden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Då min FH50 klarar byggnadens värmebehov ned till ~-30ºC så känns det inte riktigt aktuellt att investera 15k till i en till VP i dagsläget.
Eventuellt när jag fått tummen ur och köpt mig en svarv och vill ha varmare i lilla delen att jag installerar en till pump.

Med bordsfläkten har det diffat ungefär 2-3 grader mellan utrymmena i vinter.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Min gissning är att utrymmet behöver ca 2 kW när det är som kallast
Om du ska ner i en tempdiff på 1 °C behövs ett flöde på uppåt 1000 m3/h (kanske i överkant).
Anledningen till att det är att 2-3 °C tempdiff nu beror inte på luftflödet utan på värmeledning genom väggen.
Självklart hjälper värmeledningen till även vid högre luftflöden men ju mindre tempdiff du vill ha ju större andel av värmetransporten måste ske via luftflöde.
Och luft är en usel värmebärare.
« Senast ändrad: 03 april 2016, 12:49:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!