Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillskottet gÃ¥r in vid -3  (läst 2066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tillskottet går in vid -3
« skrivet: 18 november 2005, 11:55:11 »
Hej alla!
Min vän har en IVT Greenline HT plus (tror jag att den heter). Installerad i sommras i Trelleborg.
Han är en sån som inte har fattat fördelen med detta forum trots att jag varit på honom flera gånger.
Hur som helst:
Hans tillskott har gått till en del de senaste dagarna då utetemperaturen gått ner till några minusgrader och jag tycker det låter lite tidigt.
Jag vet inte så hemskt mycket om hans anläggning men men han har två borrhål som är 25 resp. 22 meter.
Själv kan jag inte så mycket om dessa system men ni experter brukar ju ha bra koll på läget.

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottet går in vid -3
« Svar #1 skrivet: 18 november 2005, 12:02:13 »
För det första, om han inte ser fördelarna med värmepumpsforum, säg upp bekantskapen med honom!  ;)

För det andra, två borror med ett smmanlagt djup av 47 meter kan aldrig fungera, är du verkligen säker på att det stämmer så har vi ett nytt fall för Sverker på vår hals!

i IVT brukar man kunna ställa gränsen för efter vilken tid man skall låta tilskottet gå till, vid tappvarmvattentillverkning kan denna tid ställa till det så att tillskott går (när den växlar över till radiatorvärme igen) trots att värmepumpen klarar det utan hjälp av tillskott.

Om jag inte minns fel finns två parmetrar att justera, dels börvärdesaviklesen (typ om bör och ärvärde avviker mer än 5 grader går eltillskott till efter 30 minuter) och dels tiden innan det går till.

Om man ändrar dessa parametrar så att tillskottet går till om bör/ärvärde istället får avvika 7 grader, eller att tiden får vara 60 minuter så minskar tillskottet.

Jag är dock inte riktigt påläst på IVT:s styr, så ta dessa råd med en liten nypa salt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Tillskottet går in vid -3
« Svar #2 skrivet: 18 november 2005, 13:17:06 »
Troligen grundvatten som cirkulerar via växlare mellan hålen med tanke på djupet, vanligt här nere då det finns gott om vatten bara man "bor rätt".
Har en bekant som jordborrade 4 meter och fick gott om vattten

Men anläggningen borde klara sig betydligt lägre ner så den verkar inte funka som den ska

Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillskottet går in vid -3
« Svar #3 skrivet: 18 november 2005, 15:16:01 »
IVT´s styr är kinkig den måste man använda lite hanpåläggning på, annars är det lätt hänt att tillskottet går i "onödan"

Ang borrorna är det grundvattenvärme? Annars är det helkonstigt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad bjerka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Hemliga klubben
SV: Tillskottet går in vid -3
« Svar #4 skrivet: 18 november 2005, 16:21:25 »
direkt expansion ?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottet går in vid -3
« Svar #5 skrivet: 18 november 2005, 16:39:44 »
Som Rickard nämnde kan det mycket väl vara på det sättet att eltiskottet går in pga varmvattenproduktion. Enklaste sättet är att ändra tiden från standard 60 till 90 minutet t.ex och se om det blir någon skillnad. Det vågade kan givetvis öka till en ännu längre tid och börja därifrån. Har positionen 8.1 i displayen. Nackdelar med längre tid är att det kan ta lång tid att värma varmvatten och bli för kallt i huset.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillskottet går in vid -3
« Svar #6 skrivet: 18 november 2005, 20:28:03 »
Fixaren

Om man ökar fördröjningen så är det bara första start som fördröjs eller hur?
Så är det på vår 25 kw IVT med 25 kw extern elpanna, där används nåt i stil med fördröjt OP stopp. som också kan ställas in... som vid förnyat behov av spets tillåter det direkt...

Då blir det knappast kallt inne bara liiite svalare innan första start men det är inte märkbart..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottet går in vid -3
« Svar #7 skrivet: 18 november 2005, 21:58:19 »
Orkar inte kolla, men har för mig att möjligheten för elen att stega in ligger kvar till kompresorn har stannat beroende på att börvärdet är uppnåd både på värmen och varmvattnet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!