Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felaktig funktion pÃ¥ 4 vägsventil.  (läst 13650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Felaktig funktion på 4 vägsventil.
« Svar #15 skrivet: 25 december 2014, 00:07:55 »
Jag håller med Purjo

Dina värden ser helknasiga ut
Och de ändrar sig mellan de bilder du tagit (om du inte ändrat själv)

Det vänstra värdet (V-värdet) som var 80°C i första bilden är den värme som värmepumpen skall leverera när det är 20°C varm ute och det högra värdet (H-värdet) som i första bilden var 55,2°C är det som värmepumpen skall leverera när det är -20°C ute.
Din kurva är helt inverterad och betyder att den alltid måste ha elpatron för att skapa denna temperatur.
Din värmepump kan inte spara många kronor så som den är inställd nu.

Jag skulle faktiskt föreslå att du gör en fabriksåterställning och sedan börja på nu kula för att komma till rätta med många av de felaktigheter som du verkar ha i din setup.

När detta är gjort kan vi börja om och ställa in kurvor och varmvattentempar.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad E.A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felaktig funktion på 4 vägsventil.
« Svar #16 skrivet: 25 december 2014, 14:54:43 »
Jag gjorde en fabriksåterställning igår på morgonen.
Och så här ser det ut idag
T1 45.2
Värmesystem start 45.1
Värmesystem stopp 49.2
T2 1.5
T3 49.5
Varmvatten start 49.0
Extravarmvatten stopp 65.0
Varmvatten spets stopp 65.0
T6 86.5
T8 47.0
T9 54.7
Varmvatten stopp 54.0
T10 54.4
T11 -4.2
T12 -2.3

Det enda jag gjorde var att jag höjde värmen eller sänkte den när den gick över 50.
Och så här ser det ut i displayen idag.

EDIT: Tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 26 december 2014, 09:44:52 av Lmf »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Felaktig funktion på 4 vägsventil.
« Svar #17 skrivet: 25 december 2014, 18:38:18 »
Ja det där ser onekligen bättre ut.

Värmer du en källare sommartid?
Jag frågar eftersom V-värdet fortfarande är högt med sina 36,6grader
Vanligtvis ställer man detta värde till max20 så man inte behöver göra värme i onödan mitt i sommaren.

Annars ser temparna ganska bra ut
Diffen T8-T9 är näst intill perfekt med sina 7,7grader
T9 &T10 är helt ok

Jag ser två saker som oroar en del
Diffen T2 mot T12 är för stor men om jag tittar på dina tidigare siffror så ser det ganska bra ut så jag misstänker att du missat ett minustecke i stiffran för T2 (jag tror den skall vara -1,5 och inte +1,5 som du skrivit)
Det som oroar mest med dina tempar är diffen T1 & T9
Ti9 är det vattnet som värmepumpen trycker in till kombimodulen (jag antar att det är en sÃ¥dan du har med hänvisning till bilderna) och T1 är det som gÃ¥r till radiatorerna och här tappar du nästan 10 grader  :o

Om värmepumpen gjorde varmvatten när du tog dessa siffror så finns förklaringen där annars måste jag fråga om du har öppnat alla termostater på radiatorerna?
Om många termostater stänger samtidigt så minskar flödet och detta sliter på både värmepump och cirkulationspumpar.

Funderar på en sak till men jag får återkomma med det.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad E.A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felaktig funktion på 4 vägsventil.
« Svar #18 skrivet: 25 december 2014, 20:26:18 »
Jag har ingen källare i huset. Det är 1 1/2 plans villa.
Hur ändrar jag det till att den ska värma till max 20x grader på sommaren?
Vad ska diffen på T2 och T12 vara vanligtvis?
Ja det kan nog stämma att den gjorde varmvatten precis när jag tog bilden.
Jag har alla mina radiatorer mina radiatorer öppnade till max nästan alla.
Får man inte ha dom öppnade till max?
Det jag får göra ofta är att fylla på vatten, den mätaren går ner för ofta.
Det har den aldrig gjort innan.

EDIT: Tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 26 december 2014, 09:45:43 av Lmf »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Felaktig funktion på 4 vägsventil.
« Svar #19 skrivet: 25 december 2014, 23:00:28 »
Jag har ingen källare i huset. Det är 1 1/2 plans villa.
Det jag får göra ofta är att fylla på vatten, den mätaren går ner för ofta.
Eftersom du har 11/2 plans hus borde trycket på manometern ligga 0,8-0,9 bar

Vad ska diffen på T2 och T12 vara vanligtvis?.
T2 & T12 är båda luft temperaturer
T2 sitter vanligtvis på husväggen och T12 sitter på gallret bak på värmepumpen
Diffen mellan dessa borde inte vara mer än ca 1grad

Jag har alla mina radiatorer mina radiatorer öppnade till max nästan alla.
Får man inte ha dom öppnade till max?
Bra att radiatorerna är fullt öppna då låter man systemet bestämma temperaturen med kurvan.
Var lite konfunderat över den stora diffen T1 & T9 därav frågan men den gjorde varmvatten så förklaringen finns nog där.

Hur ändrar jag det till att den ska värma till max 20x grader på sommaren?
Här kommer den långa beskrivningen
Tryck på ratten så du ser tre rader (värme öka/minska, extra varmvatten och vad det nu var på sista raden)
Tryck in ratten och håll den intryckt i ca 10sekunder
Du är nu i avancerad meny
Se till att värme är markerat och tryck på ratten
Se till att värmesystemets temperaturer är markerad och tryck på ratten
Se till att Värmekurva är markerad och tryck på ratten
Nu har du kommit till det ställe där man ställer in kurvan (vilken framledning man vill ha vid en specifik ute temperatur).
Vanligtvis är V-värdet det som är markerat först och är det det tryck på ratten.
Nu kan du ställa vilken temperatur du skall ha vid +20grader ute vrid på ratten tills du är nöjd och tryck sedan på ratten, nu får du en fråga om du vill avbryta eller spara vrid ratten till spara och tryck på ratten.

Sedan kan du vrida vidare och se vilken framledning som är inställd vid andra temperaturer.
Det är vanligt att man låter V & H värdet vara och sedan lägger på ca 2 grader på kurvan vid +5,0 och -5 grader då värmepumpen av erfarenhet har lite svårt just vid dessa teperaturer.

Ändra inget annat under denna avancerade meny vid detta tillfälle då flera av inställningarna kan ställa till det om man inte vet vad som är lämpliga inställningar.
För att komma tillbaka måste man vrida tills man ser en ensam pil, då kan man trycka på ratten för att komma tillbaka ett steg, vrid sedan åt något håll tills du markerar pilen och tryck på ratten igen, upprepa tills du är tillbaka på första skärmbilden.
Annars kan du låta värmepumpen vara i ca 2 timmar så går den tillbaka till ursprungs menyn av sig själv.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Felaktig funktion på 4 vägsventil.
« Svar #20 skrivet: 26 december 2014, 01:01:30 »
Det jag får göra ofta är att fylla på vatten, den mätaren går ner för ofta.
Det har den aldrig gjort innan.

Det är för att du har släppt ut luften ur expansionskärlet så att det inte längre fungerar som det skall.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad E.A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felaktig funktion på 4 vägsventil.
« Svar #21 skrivet: 26 december 2014, 09:33:40 »
Här kommer den långa beskrivningen
Tryck på ratten så du ser tre rader (värme öka/minska, extra varmvatten och vad det nu var på sista raden)
Tryck in ratten och håll den intryckt i ca 10sekunder
Du är nu i avancerad meny
Se till att värme är markerat och tryck på ratten
Se till att värmesystemets temperaturer är markerad och tryck på ratten
Se till att Värmekurva är markerad och tryck på ratten
Nu har du kommit till det ställe där man ställer in kurvan (vilken framledning man vill ha vid en specifik ute temperatur).
Vanligtvis är V-värdet det som är markerat först och är det det tryck på ratten.
Nu kan du ställa vilken temperatur du skall ha vid +20grader ute vrid på ratten tills du är nöjd och tryck sedan på ratten, nu får du en fråga om du vill avbryta eller spara vrid ratten till spara och tryck på ratten.

Sedan kan du vrida vidare och se vilken framledning som är inställd vid andra temperaturer.
Det är vanligt att man låter V & H värdet vara och sedan lägger på ca 2 grader på kurvan vid +5,0 och -5 grader då värmepumpen av erfarenhet har lite svårt just vid dessa teperaturer.

Ändra inget annat under denna avancerade meny vid detta tillfälle då flera av inställningarna kan ställa till det om man inte vet vad som är lämpliga inställningar.
För att komma tillbaka måste man vrida tills man ser en ensam pil, då kan man trycka på ratten för att komma tillbaka ett steg, vrid sedan åt något håll tills du markerar pilen och tryck på ratten igen, upprepa tills du är tillbaka på första skärmbilden.
Annars kan du låta värmepumpen vara i ca 2 timmar så går den tillbaka till ursprungs menyn av sig själv.

SÃ¥ har gjort det nu.
Tack för hjälpen. tummenupp :)

Utloggad E.A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felaktig funktion på 4 vägsventil.
« Svar #22 skrivet: 26 december 2014, 09:38:08 »
Det är för att du har släppt ut luften ur expansionskärlet så att det inte längre fungerar som det skall.

Okej.
Hur Fyller jag på luft igen i expansionskärlet (om det går att fylla luft)?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Felaktig funktion på 4 vägsventil.
« Svar #23 skrivet: 26 december 2014, 10:22:32 »
Med en kompressor eller handpump. Det svåra är att få i rätt mängd... Förtrycket brukar vara ca 0,5 bar, men det är när det inte finns något vatten som trycker på från andra hållet. Testa att släppa ut lite vatten så att systemet blir trycklöst och fyll på luft till 0,5 bar blus ett par tiondelar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Felaktig funktion på 4 vägsventil.
« Svar #24 skrivet: 26 december 2014, 12:25:36 »
Nu vet jag varför du hade så konstiga temperaturer i dina tidigare inlägg (bilderna).

Du har använt funktionen "Värme öka/minska"
En enkel funktion att reglera värmen med kan tyckas
++ ger ca 1 grad mer och -- ger ca 1 grad lägre temperatur

Problemet med denna funktion är att den adderar denna grad (offset) till V & H värdet
Alltså längst ut på varje sida på värmekurvan.
Om man då tycker att det är lite kallt just runt noll strecket eller plus en grad (som pumpen av erfarenhet har svårt att hantera) och trycker ++ så får man ett V- värde 1 grad högre men noll grader är jämnviktspunkten så här blir ökningen endast ca +0,05 grader vilket betyder att man måste trycka massor av gånger på ++ för att det skall hända något.
Och just därför hade du en V-värde med framledning på 80grader.

Samma är det med H-värdet som du hade på 55grader


Det korrekta sättet är att ställa in kurvan som jag beskrev i min tidigare post
då kan man plussa på ett par grader vid plus fem grader,noll grader och minus fem grader och på så sätt få det varmare just när det känns som råast inne utan att förstöra grundinställningen av kurvan som bör ligga på V = 20 och H = ca50 beroende på hus.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!