Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Knäpptank, Volymtank och Acctank  (läst 22404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Örnis

  • Drifttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 7,5
Knäpptank, Volymtank och Acctank
« skrivet: 23 februari 2011, 19:45:12 »
Hej

Det diskuteras ofta och mycket om dessa tre tankar, dess funktion och betydelse. Ofta i
samband med antal starter och gångtider.
Jag tror att man ibland blandar ihop acc och volym tank när man diskuterar de olika
fördelarna, varför och hur de fungerar etc.

Tänkte dela med mig av mina funderingar kring detta.


Knäpptank:
En mindre tank som används till ickeshuntade VP, Knäpptanken är tillägnad
växelventilstyrda VP. När växelventilen styr ut till radiatorerna är knäpptankens
funktion att i inledningsfasen sänka temperaturen något på framledningen ut till
radiatorerna för att undvika allt för hett vatten på avsvalnade rörledningar och
radiatorer. Därmed reduceras snabba utvidgningar i rörsystemet.


Volymtank:
Kan inte förstå vitsen med att öka volymen i systemet. Att bara vispa runt en massa
extra vatten gör varken till eller från. Utan att öka belastningen på något sätt så
kommer ingen förändring att ske.
Ponera att jag har endast 1 element med en sjujävlars avkylning, instoppat i 40
minusgraders is. Vp-en skulle få gå hela tiden trots mycket liten vattenvolym. Det är
inte vattenvolymen som är avgörande utan det är belastningen och produktionen.


Acctank:
Vp startar när acctanken är urladdad och värmer panna, då pannans temperaturen kommit
upp till strax före stopptemp börjar systemet fylla den urladdade acctanken, beroende
på storleken av acctank kommer vp gå ytterligare gångtid tills accen är laddad. På
detta vis har vi skapat en längre tids belastning som gör att vp-en går längre tid. Vp-en
stoppar när accen är laddad.

Nästa fas i samband med att vp-en stoppa är att ta den lagrade energin från accen in genom panna
till radiatorsystemet tills accen är urladdad och panna börjar tappa temp.
Vp-en startar igen och gör om hela proceduren.

Styrsystem och ventiler ser till att det lirar på detta sätt.

Med Acctank och intelligent styrsystem får man längre gångtid och färre antal starter
på vp-en.

Med Volymtank blir ingen skillnad alls, bara en massa extra skit i pannrummet.

Knäpptank hör inte hemma i diskussionen om starter och gångtider.


Finns det flera tankar? Expansionstank har jag hört talas om. Kanske menas som  
Expansionskärl. "???"

 ;)
« Senast ändrad: 26 februari 2011, 01:42:57 av Örnis »
2011-01-28: CTC EcoHeat 7,5, 140m borrdjup, 2m till berg, aktivt djup ingen aning, typ 1,5 plans, 150 kvm, 3 enrörssystem som lågtemp. Vill ha, men har ingen plats för acc. Vp i tvättstuga.
Tidigare 22000 kWh med Elpanna och stundtals svalt inne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2011, 21:33:54 »
Volymtank gör så att vp går längre och står längre i system med flytande kondensering men den gör ingen nytta när det är så kallt så kompressorn går dygnet runt eller i shuntat system typ ctc. Knäpptank är samma tank ev kopplad annorlunda den blandar ut det heta vattnet som följer med till rad krets vid vv laddning så man undviker knäppningar i raddarna används vid flytande kondensering med växelventil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2011, 21:51:01 »
nu mÃ¥ste flera uttala sig.. det är ju ord mot ord  knUp


I min värld så är volymtanken något som gör att den totala mängden vatten som måste värmas ökar och därför slår inte VP av och risken för att returen är för varm vid stort värmebehov ökar.

Ju mer underdimensionerad VP desto mindre anledning att köra med volymtanken, eller?

Volymtanken är väl det enklaste sättet att kompensera för att den totala vattenvolymen i radiatorsystemet är för liten i förhållande till VP effekten. Alternativet är fler radiatorer, mer startstop eller en acctank?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2011, 22:21:29 »
Nyttan med volymtank gäller vid flytande kondensering och beror på att om vp beräknar framledningens bärvärde till 40 grader kommer kompressorn att jobba upp tempen till ca 45 grader och sen stoppa tills framledningen sjunkit till ca 35 grader. Har man mera vatten i systemet så tar det längre tid för kompressorn att jobba upp framlednings tempen till 45 grader och när den stoppat tar det längre tid tills vattnet kallnar till 35 grader. Om man har väldigt lite vatten i systemet så kommer vp att värma fort till 45 grader och kallna fort till 35 grader dvs mera start och stopp så något extra skit i pannrummet huvuddunk tycker inte jag att det är men jag är partisk för jag har en själv. Ungefär så funkar det bedöm själv om det låter rimligt *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2011, 22:31:52 »
roligt att samma diskussion sker i en annan tråd mer eller mindre exakt samtidigt
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40483.msg381875#msg381875
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2011, 22:37:00 »
roligt att samma diskussion sker i en annan tråd mer eller mindre exakt samtidigt
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40483.msg381875#msg381875

Bra beskrivet Thumbsup men det finns volymtankar som är oisolerade det är min. Tror att på nibes ukv tank så går isolering att plocka bort beroende om man vill ha lite värme läckage till pann rummet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Örnis

  • Drifttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 7,5
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2011, 10:27:16 »
Citera
Nyttan med volymtank gäller vid flytande kondensering och beror på att om vp beräknar framledningens bärvärde till 40 grader kommer kompressorn att jobba upp tempen till ca 45 grader och sen stoppa tills framledningen sjunkit till ca 35 grader. Har man mera vatten i systemet så tar det längre tid för kompressorn att jobba upp framlednings tempen till 45 grader och när den stoppat tar det längre tid tills vattnet kallnar till 35 grader. Om man har väldigt lite vatten i systemet så kommer vp att värma fort till 45 grader och kallna fort till 35 grader dvs mera start och stopp så något extra skit i pannrummet

Hej , När man på detta sätt kör vp-en längre tid är det för att vattenmängden i hela systemet är större och det lagras energi i vattnet som senare tas ut till energiförbrukarna, raddarna och fördröjer starten av vp-en. Det är på samma sätt med en acktank, den tillför också större vattenvolym i systemet. I båda fallen laddas och urladdas tankarna med energi. Det vi normalt kallar en acktank kan kopplas och styras på olika sätt i systemet beroende på dess produktionsenheter och förbrukare.
Som jag ser det är en Volymtank inget annat än en Acktank kopplad på sitt speciella sätt. I båda fallen ackumuleras energi som tas tillvara i ett senare tillfälle.
För att ackumulering och uttag av energin skall vara sÃ¥ effektiv som möjligt behövs en bra koppling och styrning av det hela. Volymkoppling (om jag fÃ¥r kalla det sÃ¥) är nog den minst effektiva av dem alla och inte funkar som tänkt alla gÃ¥nger.  *vinkar*
Som jag skrev i första inlägget tror jag man ibland pratar om samma saker men med olika benämningar och det blir förvirrat.
2011-01-28: CTC EcoHeat 7,5, 140m borrdjup, 2m till berg, aktivt djup ingen aning, typ 1,5 plans, 150 kvm, 3 enrörssystem som lågtemp. Vill ha, men har ingen plats för acc. Vp i tvättstuga.
Tidigare 22000 kWh med Elpanna och stundtals svalt inne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2011, 12:12:15 »
Jo förvisso....

kör flytande mot min lilla, gamla Pulsonexpanna som inte är mycket större än en stor diskmaskin. Det som räddar det hela är att mitt radiatorsystem är hyfsat stort med många stora radiatorer.

Trots det så måste jag ändra start/stopp diffen några gånger/år för att vrida ut max värmemängd (kWh) ur pumpen och inte få för många starter.
Såhär ungefär:

-Kallare än -5 ºC. 24kompressortim/dygn. Starter 0/dygn. Startstoppdiff ställd på 3 ºC
-0 ºC 18h/dygn. Starter 8. Startstoppdiff 3
-Plus 5 ºC 12h/dygn starter20.  Startstoppdiff 3
-Plus 5 ºC 10h/dygn. Starter 5. Startstoppdiff 11

När jag kör med startstoppdiff 11 ºC, så innebär det ju att ibland är panntempen 11 ºC lägre. Eftersom jag eftervärmer varmvattnet i VVB, så går det åt onödigt mycket el till eftervärmning när startstoppdiffen är satt på 11 ºC. Speciellt på sommaren när värmepumpen bara kör mot pannan och styrsystemet kopplat bort radiatorkretsen.


En rejäl, välisolerad volymtank skulle lösa detta. En acktank skulle också lösa problemet, men då kan jag naturligtvis inte köra flytande kondensering, och tappar nästan 30% (helårsCOP) i verkningsgrad.
« Senast ändrad: 25 februari 2011, 12:28:47 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2011, 15:52:57 »
Jag hade fått för mig att acctanken främst är vettig för system som under en kort tid värmer till högre temp (ved). Eller system där man inte kan styra när värmen kommer (sol).

Om dessa förutsättningar inte gäller är väl en volymtank en enklare och billigare väg att gå än en acctank om man har för många starter pga VP/radd dimensionering. Och då kan man även dra nytta av flytande kondensering och färre start/stop.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2011, 16:42:30 »
Citera
Nyttan med volymtank gäller vid flytande kondensering och beror på att om vp beräknar framledningens bärvärde till 40 grader kommer kompressorn att jobba upp tempen till ca 45 grader och sen stoppa tills framledningen sjunkit till ca 35 grader. Har man mera vatten i systemet så tar det längre tid för kompressorn att jobba upp framlednings tempen till 45 grader och när den stoppat tar det längre tid tills vattnet kallnar till 35 grader. Om man har väldigt lite vatten i systemet så kommer vp att värma fort till 45 grader och kallna fort till 35 grader dvs mera start och stopp så något extra skit i pannrummet

Hej , När man på detta sätt kör vp-en längre tid är det för att vattenmängden i hela systemet är större och det lagras energi i vattnet som senare tas ut till energiförbrukarna, raddarna och fördröjer starten av vp-en. Det är på samma sätt med en acktank, den tillför också större vattenvolym i systemet. I båda fallen laddas och urladdas tankarna med energi. Det vi normalt kallar en acktank kan kopplas och styras på olika sätt i systemet beroende på dess produktionsenheter och förbrukare.
Som jag ser det är en Volymtank inget annat än en Acktank kopplad på sitt speciella sätt. I båda fallen ackumuleras energi som tas tillvara i ett senare tillfälle.
För att ackumulering och uttag av energin skall vara sÃ¥ effektiv som möjligt behövs en bra koppling och styrning av det hela. Volymkoppling (om jag fÃ¥r kalla det sÃ¥) är nog den minst effektiva av dem alla och inte funkar som tänkt alla gÃ¥nger.  *vinkar*
Som jag skrev i första inlägget tror jag man ibland pratar om samma saker men med olika benämningar och det blir förvirrat.


Är inget system som lagrar värmen den temp jag skrev är den temp som går ut på raddarna och kallas flytande kondensering med gradminutstyrning eller liknande styrning *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Örnis

  • Drifttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 7,5
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2011, 00:49:12 »
Citera
När jag kör med startstoppdiff 11 , sÃ¥ innebär det ju att ibland är panntempen 11  lägre. Eftersom jag eftervärmer varmvattnet i VVB, sÃ¥ gÃ¥r det Ã¥t onödigt mycket el till eftervärmning när startstoppdiffen är satt pÃ¥ 11 . Speciellt pÃ¥ sommaren när värmepumpen bara kör mot pannan och styrsystemet kopplat bort radiatorkretsen.

En rejäl, välisolerad volymtank skulle lösa detta. En acktank skulle också lösa problemet, men då kan jag naturligtvis inte köra flytande kondensering, och tappar nästan 30% (helårsCOP) i verkningsgrad.

Hur menar du att en volymkopplad tank skulle förbättra sommardrift ?
Vilken panntemp har du vid sommardrift ?
2011-01-28: CTC EcoHeat 7,5, 140m borrdjup, 2m till berg, aktivt djup ingen aning, typ 1,5 plans, 150 kvm, 3 enrörssystem som lågtemp. Vill ha, men har ingen plats för acc. Vp i tvättstuga.
Tidigare 22000 kWh med Elpanna och stundtals svalt inne.

Utloggad Örnis

  • Drifttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 7,5
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2011, 01:23:03 »
Citera
Jag hade fått för mig att acctanken främst är vettig för system som under en kort tid värmer till högre temp (ved). Eller system där man inte kan styra när värmen kommer (sol).

Jovisst, acktanken fungerar som energilagrare och buffert till systemet när man vill producera mer energi än vad som förbrukas för tillfället. I annat fall skulle det bli många start/stopp med korta gångtider på te.x. en vedpanna. Men acktanken behöver inta bara användas till högtempererade produktionsenheter.

Med volymkoppling sparar man kanske in på ett par ventiler och någon styrenhet, så det blir nog billigare.
2011-01-28: CTC EcoHeat 7,5, 140m borrdjup, 2m till berg, aktivt djup ingen aning, typ 1,5 plans, 150 kvm, 3 enrörssystem som lågtemp. Vill ha, men har ingen plats för acc. Vp i tvättstuga.
Tidigare 22000 kWh med Elpanna och stundtals svalt inne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2011, 22:12:12 »
Citera
När jag kör med startstoppdiff 11 , sÃ¥ innebär det ju att ibland är panntempen 11  lägre. Eftersom jag eftervärmer varmvattnet i VVB, sÃ¥ gÃ¥r det Ã¥t onödigt mycket el till eftervärmning när startstoppdiffen är satt pÃ¥ 11 . Speciellt pÃ¥ sommaren när värmepumpen bara kör mot pannan och styrsystemet kopplat bort radiatorkretsen.

En rejäl, välisolerad volymtank skulle lösa detta. En acktank skulle också lösa problemet, men då kan jag naturligtvis inte köra flytande kondensering, och tappar nästan 30% (helårsCOP) i verkningsgrad.

Hur menar du att en volymkopplad tank skulle förbättra sommardrift ?
Vilken panntemp har du vid sommardrift ?


Sommardrift, när radiatorkretsen är bortkopplad...

Min lilla Pulsonexpanna rymmer cirka 50l vatten. Med rör och Ecoair kanske det blir 60l. Sommartempen på pannan är cirka 45 ºC. Om jag har startstoppdiffen på 3 ºC så pendlar tempen mellan 43-46 ºC men jag kan få 80 starter/dygn. Behöver bara eftervärma varmvattnet i varmvattenberedaren från 45 ºC till 65 ºC

Ställer jag startstoppdiffen på 11 ºC istället, så pendlar tempen mellan 35-46 ºC, men jag får bara cirka 20 starter/dygn. Tyvärr måste jag då eftervärma från 35 ºC som lägst i varmvattenberedaren. Kostar mer elenergi.

Hade jag en volymtank på 2-300l så kanske jag kunde ha startstoppdiffen på 3 ºC och panntempen mellan 43-46 ºC och kanske 20 starter. Dessutom skulle jag ha en bättre värmereserv vid långdusch och bad innan pantempen går under 43 ºC och varmvattenberedaren måste värma litet extra.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2011, 07:31:04 »
Hej larryd
En liten fråga, Hur gammal är din pulsonex ,Monterade sådana i början på 90-talet.Har för mig att den gjorde vv samtidigt som man
tappade vv,Kommer ihåg att det var lite strul med munnstyckerna i plattan på dom första modellerna.
« Senast ändrad: 27 februari 2011, 07:35:43 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Örnis

  • Drifttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 7,5
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #14 skrivet: 27 februari 2011, 11:20:35 »
Citera
Hade jag en volymtank pÃ¥ 2-300l sÃ¥ kanske jag kunde ha startstoppdiffen pÃ¥ 3  och panntempen mellan 43-46  och kanske 20 starter. Dessutom skulle jag ha en bättre värmereserv vid lÃ¥ngdusch och bad innan pantempen gÃ¥r under 43  och varmvattenberedaren mÃ¥ste värma litet extra.

Hej, Är det inte så att Volymtanken är bortkopplad när radiatorkretsen är bortkopplad? Koppling för volymtank brukar väl vara att den ligger i serie med radiatorkretsen som ett förtjockat rör?
Om tanken ligger kopplad så att cirkulation mellan panna och tank erhålls vid sommardrift med stängd shunt så är det i mitt tycke en ackumulator precis som vilken tank som helst i systemet för att öka bufferten.
Vore intressant se en skiss över din koppling av Pulsonexpanna, vp och den tänkta tanken.
 ;)
2011-01-28: CTC EcoHeat 7,5, 140m borrdjup, 2m till berg, aktivt djup ingen aning, typ 1,5 plans, 150 kvm, 3 enrörssystem som lågtemp. Vill ha, men har ingen plats för acc. Vp i tvättstuga.
Tidigare 22000 kWh med Elpanna och stundtals svalt inne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!