Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillsats el eller ej?  (läst 3171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hooper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Tillsats el eller ej?
« skrivet: 22 oktober 2010, 17:30:16 »
Kan man köra utan att elpatronen går in och hjälper till?
Blir enda skillnaden att vid minus 25-30 så orkar den inte hålla huset med 20 grader inomhus eller avlastar patronen pumpen så den stannar och endast patronen går?
För/nackdelar med att stänga av tillstats el?
Hus, 350 m2. Värmepump: Nibe 1225-12kW, 850 meter
ytjord-kollektor i 3 st slingor.
25 st radiatorer.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tillsats el eller ej?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2010, 17:44:22 »
Det går köra utan eltillskott men då får man kallt om pumpen inte orkar hålla nog hög temperatur på vattnet i anläggningen. när den inte orkar beror i första hand på hus respektive VP.Fördelen med att ha eltillskottet tillgängligt är att även vid strängare kyla har man varmt och skönt inne. Nackdelen är att man för den ökade komforten i vissa lägen får betala för lite mer elström.
Jag har alltid eltillskottet tillgängligt, jag har bra komfort, och det kostar mig en eller två hunralappar om år
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillsats el eller ej?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2010, 18:48:36 »
Hade jag bott själv hade jag stängt av elpatron och haft kofta och tofflor då det är riktigt kallt ute.
Men eftersom jag är gift sÃ¥ blir det "kallt" i sängen med en sÃ¥n strategi.  ;)
Så jag låter elpatron hjälpa till då det blir riktigt kallt, men så länge returen inte överskrider max retur så kommer kompressorn stå för mesta värmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Tillsats el eller ej?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2010, 20:59:25 »
Jag har alltid eltillskottet tillgängligt, jag har bra komfort, och det kostar mig en eller två hunralappar om år

Vad blir skillnaden för dig, i procent räknat? Vad gör det för skillnad i COP, på årsbasis?
Jag tycker nog många är rent löjligt hysteriska om de stackars timmarna med eltillskott. Det är ju inte direkt så att värmepumpen i övrigt går på luft...
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tillsats el eller ej?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2010, 21:45:13 »
Kostnaden för eltillskottet tycker jag är försumbar, förra vintern kostade tillskott 1,5% av den totala elförbrukningen i VP men då var det också en mycket lång och kall vinter i mina trakter. Föregående år har kostnaden för tillskottet legat på ca 0,5% av totalkostnaden för VP, i dom procenten är även tillskottet för "legionella" inkluderat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Tillsats el eller ej?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2010, 23:29:09 »
Men eftersom jag är gift sÃ¥ blir det "kallt" i sängen med en sÃ¥n strategi.  ;)

Hehe, det kan nog vara värt ett par hundringar/år som sagt att behålla "värmen" i sängen... Thumbsup
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Hooper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tillsats el eller ej?
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2010, 09:48:28 »
När det under denna vinter var som kallast vilket var en ganska lång period så gick både pump och elpatronen hela dygnet i princip, tillsats el landade på ca 350h tror jag det var och elpatronen är på 6kw vilket blir 2100kwh. Det fyller alltså ingen funktion för pumpen att den avlastar den så den går mindre utan den ger på när inte pumpen klarar det själv?
Hus, 350 m2. Värmepump: Nibe 1225-12kW, 850 meter
ytjord-kollektor i 3 st slingor.
25 st radiatorer.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tillsats el eller ej?
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2010, 09:55:23 »
 Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Tillsats el eller ej?
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2010, 11:02:52 »
Om man har en inställbar inomhustermostat och jojar litet upp och ner på den för att ställa in natttemperatur, så riskerar man, när man ställer in högre temperatur på morgonen, att pumpen får för sig att tillskottselen ska kopplas in helt i onödan (gradunderskottet kan dra iväg om man höjer temperaturen på termostaten för mycket). Jag har därför tillskottselen avstängd större delen av året och sätter bara på den någon vecka i januari/februari, när utomhustemperaturen riskerar att gå ner ner -15 grader./Gunnar
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Tillsats el eller ej?
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2010, 11:41:25 »
Carl N. En bekant satte in en fin huvudtermostat (hon trodde att den gällde hela huset) där frun kunde ratta bäst hon ville. Då hon ständigt klagade på innetempen. En fin grön lampa tändes då hon höjde/sänkte tempen då det var för varmt eller kallt. Men termostaten var inte inkopplad på själva värmesystemet så det var bara en psykologisk höjning hon gjorde. Tjatet om innetempen uteblev och frugan var nöjd då hon kunde ratta på egen hand.

Nu är dom skilda, Men Det har inte med husvärmen att göra.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillsats el eller ej?
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2010, 16:28:59 »
Carl N. En bekant satte in en fin huvudtermostat (hon trodde att den gällde hela huset) där frun kunde ratta bäst hon ville. Då hon ständigt klagade på innetempen. En fin grön lampa tändes då hon höjde/sänkte tempen då det var för varmt eller kallt. Men termostaten var inte inkopplad på själva värmesystemet så det var bara en psykologisk höjning hon gjorde. Tjatet om innetempen uteblev och frugan var nöjd då hon kunde ratta på egen hand.

 Thumbsup  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hooper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tillsats el eller ej?
« Svar #11 skrivet: 17 november 2010, 18:00:19 »
Har nu slagit av elpatronen för att testa, vid -17 som det är nu är börvärdet på framledning 43 grader men pumpen orkar endast till 37, känns nästan som om den tappat effekt mot förgående år, har för mig att elpatronen gick in vid en utetemp på -22 förut, kan man utläsa om man tappat effekt på nåogt vis eller är det inbillning från min sida?

Det gör att pumpen nu stannar endast stannar 2 gånger per dygn, det är väl på dagen den lyckas stanna någon gång då tempen ute stiger några grader.

Hur är det annars med jordvärme, tappar man effekt med åren som för bergvärme? i år hann den nog även bli tjäle innan snön kom, påverkar detta också effekten, annars har snön som då kommit i början av okober lagt sig innan tjälen hunnit gå långt ner gissar jag?
Hus, 350 m2. Värmepump: Nibe 1225-12kW, 850 meter
ytjord-kollektor i 3 st slingor.
25 st radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!