Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1135  (läst 5324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MattiasMattsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala/Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe 1135
« skrivet: 10 januari 2010, 23:20:15 »
Jag har en Fighter 1135 med jordvärme, en FLM30 kopplat till detta. Har bott i vårt 2-plans hus i 1 1/2 år med dom grundinställningar installatören gjorde. Vi har golvvärme i markplan och radiatorer på övre våningen. Har tidigare kört systemet på höst/vår läget även under vintern 2008/2009 och det fungerade utmärkt utan larm. Nu har systemet börjat larma HÖG VBR1 och som jag har förstått när jag surfat runt lite så behöver jag justera mina inställningar trots att systemet nu står på Vinter (Auto). Vi bor i Uppland, har just nu en ute temp på -19,5C.
Jag vill gärna ha lite tips från någon vänlig själ :-)
Inställningar ( värden just nu, i skrivandets stund ) :
Meny 2.1 : 10
Meny 2.2 : -2
Meny 2.3 : 47,6 ( 15 ) C
Meny 2.4 : 48,3 ( 55 )C
Meny 2.5 : 1
Meny 2.7 : 45.9 ( 53 ) C
Meny 2.8 : -38


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1135
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2010, 09:05:32 »
Jag ser 2 fel.
Du har en väldigt hög kurva och sen är tempdiffen mellan framledning och retur för låg.
Du ska öppna alla golvvärmetermostater och reglera värmen inne med kurva + ratt på värmepumpen.
Ställ även ner värmebärarpumpen (på vredet på sidan) så att tempdiff framledning-retur blir minst 5 ºC, hellst 7 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nibe 1135
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2010, 18:26:29 »
Eller ocksÃ¥ stor kompressorn stilla vid avläsningen, verkar konstigt  Sc:,h

Vi vill se tempen på stig och retur när kompressorn går och har gått ganska länge. Detta utan elpatron!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MattiasMattsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala/Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1135
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2010, 15:59:50 »
Tack för inläggen / svaren !

Man skall alltså styra värmen med pannans inställningar, i stället för rummens termostater. Då går det med andra ord inte att hålla olika temperaturer i rummen ?
Skall jag göra likadant med övervåningens radiatorer ?
Verkar som pannan skiljer på golvvärme & radiatorer gällande inställning av kurvan.
Skall kolla när jag kommer hem vart jag ställen ner värmebärar pumpen...

// Mattias

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1135
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2010, 18:48:32 »
Man kan ha nån enstaka termostat aktiv, men det är bättre i så fall att strypa in radiatorrna med fast instrypning i de rum som ska vara kallare. Man bör ha så jämnt flöde som möjligt.

Styr din 1135 shunten till golvvärmen via framledningskurva 2?
DÃ¥ har du 2 kurvor att laborera med.

Tänk på att varje ändring kan ta ett dygn innan ändringarna helt slår genom så man få ha lite tålamod med att hitta rätt kurvor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1135
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2011, 13:15:38 »
Lånar tråden och undrar om nån vet ifall 1135 fortfarande säljs, den finns inte på nibes hemsida ?
Är det 1145 man ska titta närmre på istället ? Sc:,h

Utloggad MattiasMattsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala/Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1135
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2011, 15:04:32 »
Tror den har utgått och ersättaren som jag förstått det är just 1145. Den verkar trevligare än 1135 och har en mordernare teknik. Dvs förhoppningsvis lite extra effekltiv
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1145/

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1135
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2011, 18:21:28 »
Har tittat närmre på 1145 och det verkar ju vara en trevlig maskin, ska även byta min acktank/beredare så nu återstår bara att hitta en lämlig sådan och framförallt hitta ett rimligt pris för kalaset.........
Dessbättre har vi nu nästan sommartemperaturer ( -12 ) men elpannan jobbar fint o billigt !!! :'(

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Nibe 1135
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2011, 13:15:26 »
1145 finns bara i storlekar upp till 12 kW.
Ser att du haft en 1110 på 13 kW tidigare.

Din 13 kW ger mellan 12,6 och 14,6 kW.
En ny 1145 på 12 kW ger mellan 11,2 och 11,8 kW.

Räcker den verkligen till?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1135
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2011, 18:01:56 »
Vid kontakt med Nibe verkar det som att anledningen till att min kompressor kolat kan vara att pumpen varit överdimensionerad, jag har ju tidigare inte behövt eltillskott vid temperaturer nedåt minus 30 !
De rekommenderade att 12 Kw skulle vara tillräckligt, dessutom fick jag information att en gammal 13 kw numera benämns 15 Kw pga att beräkningsgrunder ändrats, experter här på forumet kan säkert reda ut detta mer än jag ;).
Det är nog 1245 du tänker på, den har max 12 Kw, 1145 finns upp till 17 Kw.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Nibe 1135
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2011, 18:33:04 »
 :-[
Innan man svarar skall man lära sej att läsa innantill --/
Du har alldeles rätt...Jag har tittat på 1245.

Som jag förstått det så märkte Nibe förr sina värmepumpar med den effekt de gav vid 0 ºC på inkommande köldbärare samt 50 ºC på framledningen.
Numera märks de med den effekt de ger vid 0 ºC på köldbäraren samt 35 ºC på framledningen.
Därigenom blir märkeffekterna högre.

Nån av experterna här kan säkert rätta mej om jag har fel ;)
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!