Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minskat antal starter -> ökad drifttid?  (läst 6420 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #15 skrivet: 27 november 2008, 08:34:32 »

Men tillbaka till frågan. Är det bättre med fler starter och kortare gångtid? Min teori är att borrhålet hinner "återhämta" sej lite mellan körningarna så att man får en högre kbin.

Jag anser att det är det. De som ställer in pumpen sÃ¥ att den gÃ¥r lÃ¥ng tid efter varje start  kommer att i genomsnitt fÃ¥ en nÃ¥got lägre köldbärartemperatur. Sen finns det en gräns nedÃ¥t pÃ¥ cykeltiden som bör vara ungefär den tid det tar för köldbäraren att gÃ¥ ett varv i slangen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #16 skrivet: 27 november 2008, 20:11:08 »
Jag tror att man får hitta ett bra förhållande mellan antal starter och drifttid. Om man har som jag ett högtemp radiatorsystem så får man högre framledningstemperatur (tills rad. avger samma effekt som vp) ju längre man låter pumpen gå. Det är då inte bra med många gradminuter. När det är kallt kan jag inget annat göra än att låta pumpen gå konstant med en VBf på 54ºC. fiR:
Jag ska installera golvvärme och får på så vis 20l extra vatten att värma upp vilket ger längre gångtid/stopptid och på sikt byta ut mina enkelpanelelement till dubbelpanel för att få lägre framledningstemperatur. Hoppas att det ska minska min elförbrukning ytterligare.
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!