Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borra ett snett hÃ¥l?  (läst 4344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kan Thn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Borra ett snett hål?
« skrivet: 24 september 2005, 00:21:02 »
Är på väg att installera bergvärme i en villa i Grebbestad, 3 mil söder om Strömstad. Förbrukar ca 3m3 olja/år. Fått rekommendation om en Stiebel WPC7  7kW värmepump, och 110m aktivt hål.
Placering för hålet rekommenderas att vara alldeles intill tomtgränsen, mot grannen - enda stället de kommer åt att borra säger de, pga brant lutning på tomten mm. Vi har berg i dagen bakom huset, men på anvisad plats finns en dalgång. Grannen borrade förra veckan, hade hela 16m till berg. Entreprenören rekommenderar därför att vi borrar i 45graders lutning in mot grannen där det finns berg. Borrhålet kommer då att passera under grannens tomt, och kanske även in under nästa granne.
Får man verkligen göra så?
Är det bra att borra ett snett hål?
Rätt borrdjup?

Utloggad henrikf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borra ett snett hål?
« Svar #1 skrivet: 24 september 2005, 05:01:29 »
Du måste ansöka om borrtillstånd hos kommunen (i alla fall i Partille...)
Då jag planerade att borra nära tomtgräns ställde kommunen krav på att vi skulle grada hålet bort från grannen, in under vårt hus, trots att vi fått klartecken från grannen. Kommunen menade att man måste ta hänsyn till att framtida ägare av grannfastigheten kan vilja borra. Min borrare avrådde att borra så nära huset (2 m), dessutom täckte inte hans försäkring ev. skador om han borrade så nära. Enligt honom finns en liten risk att tryckluft läcker ut när de driver ner foderrören, händer detta under huset kan det ge sättningar. För min del innebar detta att jag borrade på andra sidan om huset och fick gräva ner 4x35 m slang (2 borrhål).

110 m verkar vara i underkant för 7 kW, jag skulle borra minst 20 m till.

Henrik
190 kvm från 1909, ca 30 000 kWh värmebehov, 100+70 m aktivt hål, Nibe 1130-10 snurrar sedan 20051013. IVT (Borö) 300/150 VVB, 200 l volymförstorare

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Borra ett snett hål?
« Svar #2 skrivet: 24 september 2005, 19:44:15 »
Är på väg att installera bergvärme i en villa i Grebbestad, 3 mil söder om Strömstad. Förbrukar ca 3m3 olja/år. Fått rekommendation om en Stiebel WPC7  7kW värmepump, och 110m aktivt hål.
Placering för hålet rekommenderas att vara alldeles intill tomtgränsen, mot grannen - enda stället de kommer åt att borra säger de, pga brant lutning på tomten mm. Vi har berg i dagen bakom huset, men på anvisad plats finns en dalgång. Grannen borrade förra veckan, hade hela 16m till berg. Entreprenören rekommenderar därför att vi borrar i 45graders lutning in mot grannen där det finns berg. Borrhålet kommer då att passera under grannens tomt, och kanske även in under nästa granne.
Får man verkligen göra så?
Är det bra att borra ett snett hål?
Rätt borrdjup?

jag tycker inte det är fel att borra sneda hål men kanske inte 45 grader det låter mycket !! å andra sidan så är 16 m till berg ingen katastrof tycker jag. kan vara annars en ide att borra snett ifrån grannen för att ni inte skall kyla ut varandra !!
sedan skulle jag nog borra ett aktivt hål på 130-150 meter eller ännu mer för att vara på säkra sidan.
man vet ju aldrig hur stort vattenflöde det är i berget förän man har borrat . har man otur så står det nästan still å då kan det vara väldigt bra att ta till lite på borr djupet.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Borra ett snett hål?
« Svar #3 skrivet: 24 september 2005, 22:02:35 »
Ehm...nu ska vi försöka minnas lite här...å minns jag rätt så har du rätt att borra ungefär till jordens medelpunkt på egen tomt, medans gradning av borrhål inte FÅR landa med slutet på grannens tomt. Självklart går det att göra upp, men då tror jag det kan vara ide att skriva servitut (fastigheter kan säljas etc)

Mitt stalltips här är att antigen så pratar du med Nelson på Geotec eller ringer till Avanti, då får du ett klart svar, men minns jag rätt så får du inte borra ditt borrhål under grannens tomt såsom du själv behagar...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Borra ett snett hål?
« Svar #4 skrivet: 24 september 2005, 22:14:21 »
Bergvärme i Grebbestad?
Har inget varaktighetsdiagram över Grebbestad eller Strömstad men inte kan det vara mÃ¥nga minuter per Ã¥r det är kallare än -10. Har inte kommunen (eller nÃ¥gon närliggande) nÃ¥gon gratis energirÃ¥dgivare  som kan ge dig en kalkyl och underlag som jämförelse med en billigare luft/vatten värmepump?

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borra ett snett hål?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2005, 23:07:12 »
Detta gäller i Göteborg. Förmodligen är det samma regler i hela landet. För att få borra en energibrunn behöver du ett byggnadslov. Detta söker du hos kommunen. Är borrhålet närmare än 10m från grannens tomt (oavsett djup) skall grannens godkännande bifogas ansökan. Enligt Normbrunn 97 som är en standard på utförandet av energibrunnar, så får inte hålet vara närmare huset än 4m.
Mitt råd till dig är att ringa din kommun beträffande regler vid energiborrning, och ställa frågor om utförande och borrdjup på Geotecs brunnsforum.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!