Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Specialutbildade installatörer  (läst 9729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #30 skrivet: 29 januari 2012, 13:59:20 »
Sen finns det ju lite olika skolor också.
Det är inte alla som anser att mesta möjliga lull-lull är en fördel heller, för egen del är jag ju som alla vet en varm anhängare av "keep it simple stupid", vilket i mitt fall gör att jag som regel ger rÃ¥det att inte köpa pÃ¥ sig mer utrustning än nödvändigt, bara för att det kommer en farbror och räknar pÃ¥ radiatorer, rörsystem, och k-värden...  ;)
OM det krävs speciallösningar skall man naturligtvis inte vara dumsnål och köpa en standardistallation som inte fungerar, men som vanligt så gäller att man som konsument måste vara påläst för att själv kunna avgöra vilken av installatörerna som föreslår den bästa lösningen i det specifika fallet som rör den egna anläggningen.
Utrymme, budget, intresse är andra saker som också spelar in och som ofta sätter gränser för vad som är möjligt, oavsett hur duktig killen eller tjejen som räknar på jobbet är.

Viktigaste för att få en väl fungerande anläggning, om ni frågar mig, är alltså att man som kund sätter sig i i vad som krävs för att få en väl fungerande anläggning, eller att man via referenser väljer en installatör som man vet kan göra jobbet på ett bra sätt, och fläskar upp de pengar som detta kräver.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #31 skrivet: 29 januari 2012, 16:09:04 »
 *roflmao*gammal farbror,, mmm det är därför det blir 2 allternativ som fungerar.
ett för befintliga förutsättningar standard jacka på , och ett allternativ där en anpassad lösning görs ;)

12 Ã¥r ung va man första gÃ¥ngen man fick va med pÃ¥ jobb  Thumbsup  . myyycket vvs har det blivit , men oooh vad kul jag haft
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #32 skrivet: 29 januari 2012, 19:40:04 »
Framför allt kan det ju vara en idé att välja en säljare/installatör med lite extra kompetens om man vet med sig att man ska ha lite extra grejer. Det är faktiskt så att många VP firmor saknar kompetens kring de lite mer "avancerade" optionerna. Läste ju nyligen på forumet om några som installerade en felaktig frikyla som ett exempel. Det blev ganska uppenbart att den firman normalt sett inte gör frikylainstallationer.

Jag ger av regel rÃ¥det att jobba med kompetenta människor som vet vad dom hÃ¥ller pÃ¥ med. Blöjor pÃ¥ lidl är billiga men inte alltid bäst. Man har ju olika ambition med sina hus. Olika budget, förutsättningar och behov. Bara för det för en gÃ¥ng skull, nästan enda gÃ¥ngen, man ska köpa nÃ¥got till sitt hus som leder till en besparing, sÃ¥ mÃ¥ste man inte bli dumsnÃ¥l.  :o

Disclamer
Nej det är inget köttben det här. Precis som andra redogör jag för min filosofi. Orkar man inse att alla saker har nyanser så behöver man ju inte ta det så fruktansvärt benhårt heller. Det finns exempelvis ingen motsats i keep it simple och att sträva efter att jobba med kompetenta människor. Läser man så läser man fel. En bra installation måste inte ha en tank och termostater om ni nu trodde det. :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #33 skrivet: 29 januari 2012, 19:47:07 »
Och det kräver kanske mer av dom som gör installationer enligt principen "keep it simple" och dom som inte klarar det får lov att fläska på med en massa "smarta" lösningar för att rädda upp situationen.
Kan man göra "enkla" lösningar som fungerar är det alltid bättre än "smarta" som ändå inte fungerar bättre.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #34 skrivet: 29 januari 2012, 19:47:08 »
En bra installation måste inte ha en tank och termostater om ni nu trodde det. :)
Såklart den inte måste. Men den hade ju blivit ännu bättre med!
 *roflmao* *vinkar*
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #35 skrivet: 29 januari 2012, 19:54:35 »
Såklart den inte måste. Men den hade ju blivit ännu bättre med!
 *roflmao* *vinkar*

Jo det är klart. Men bättre är ju också dyrare i många fall.
Och i vissa hus eller hus som ägs av vissa personer sÃ¥ gör inte bättre den skillnad som krävs för att det ska vara värt (kostnad) installationen. Och ser man till försäljning av hus sÃ¥ spelar det i normalfallet inget roll vad man har bara det börjar pÃ¥ berg och slutar pÃ¥ värme.  Sc:,h

Så en riktigt snål installation där man som ensamboende anpassar det helt efter sitt behov, snarare än husets, kan bli en riktigt bra affär om man ändå tänker flytta inom ett par år. Att badkaret som står där kräver två körningar för att fylla med varmt vatten eller att spetsen kommer vid 0 om man har över 10 grader i källaren - det spelar ju i det fallet ingen roll, annat än för nästa familj som flyttar in.

Och ingen kan ju hävda att anläggningen inte fungerar. Den gör det ju varmt i huset även om andelen el kan bli påfallande stor.

Vill man så kan man ju välja att läsa inlägget som att det krävs en tank för att få en bra installation. eller att det krävs en tank för att kunna få varmt i huset utan spets. Då läser man fel. Inledningen var ett svar på DKT där en tank nämndes. Därutöver är det snarare tankar kring en bra kontra dålig installation och där en tank inte är en del av tanken som förmedlas.

Högst personligen är jag tveksam till vilket jag har högst kärleksförÃ¥llande till. Min värmepump eller tanken :) Kallar man det för bigami eller nÃ¥got i den stilen?  :D
« Senast ändrad: 29 januari 2012, 19:59:42 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #36 skrivet: 29 januari 2012, 20:01:22 »
Och det kräver kanske mer av dom som gör installationer enligt principen "keep it simple" och dom som inte klarar det får lov att fläska på med en massa "smarta" lösningar för att rädda upp situationen.
Kan man göra "enkla" lösningar som fungerar är det alltid bättre än "smarta" som ändå inte fungerar bättre.

Mottot är att aldrig bygga julgranar kocken  :)  dom smarta men ändÃ¥ enkla lösningarna fÃ¥r man till när förutsättningarna kräver det , och det är för att fÃ¥ funktionen man gör det
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #37 skrivet: 29 januari 2012, 20:03:00 »
Fast lite coolt är det om man kan köra bras- eller akvarie-DVD pÃ¥ VP skärmen  tomte::
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #38 skrivet: 29 januari 2012, 20:13:15 »
Och det kräver kanske mer av dom som gör installationer enligt principen "keep it simple" och dom som inte klarar det får lov att fläska på med en massa "smarta" lösningar för att rädda upp situationen.
Kan man göra "enkla" lösningar som fungerar är det alltid bättre än "smarta" som ändå inte fungerar bättre.

Det är precis det jag menar, det är ingen garanti att det fungerar bättre bara för att man brassar på med en massa tillbehör, snarare tvärt om, om varken installatör eller anläggningsägare har normal kompetens och engagemang.
Finns stor kompetens, och stort engagemang båda hos installatör och anläggningsägare går det i de allra flesta fall att få en extremt enkel anläggning att fungera bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #39 skrivet: 29 januari 2012, 20:17:53 »
haha speciellt inte om man mÃ¥ste betatesta grejerna själv. Typ link  *roflmao*

Nä nu va jag taskig. Dom flesta nya produkter är ju lite så i början. Men just därför borde ju tillverkarna vara lite mer lyhörda. Det är ju obetald arbetskraft vi talar om här!

Det som alltid förvÃ¥nar mig mest är hur inskränkt och old school VP branschen är.  huvuddunk
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #40 skrivet: 29 januari 2012, 20:23:56 »
man kan absolut fÃ¥ en simpel anläggning att fungera sÃ¥ länge den dimensioneras rätt efter dom effekt och flödes förutsättningar som finns i det hus man besöker. 
 *roflmao* och tydligen ska det va en gammal vvsare för att fÃ¥ till det  studs
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #41 skrivet: 29 januari 2012, 20:30:42 »
Nja, i de allra flesta fallen fungerar det bra även i befintliga anläggningar.
Trots en massa "felanmälningar" i detta forum under årens lopp har vi tillsammans nog lyckats "fixa till" funktionen på de allra flesta dåligt fungerande anläggningarna.
Rent generellt beror problemen sällan på effekt och flöden, utan på dåliga reglerparametrar, dåligt fungerande termostater, shuntgrupper o.s.v. som stryper bort det tillgängliga flödet.
Med lite utvärdering och injustering löser det allra mesta sig.

I vissa extremfall finns inte tillräckligt stora värmeavgivande system, trots optimering, och då hjälper det ju liksom bara marginellt med t.ex. en arbetstank, då är det fler/större/effektivare värmeavgivande ytor som behövs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #42 skrivet: 29 januari 2012, 20:32:12 »
Cocacola,

Ok du som nu vart i branschen sedan du var 12 och du kallas för farbror här så du lär ju ha vart med ett tag...

Inte är det väl så att du gör speciallösningar varje gång du installerar en värmepump? Hur stor procentuell andel är det som är lite mer standardstuk liksom? Ja menar vissa hus och köpare lämpar väl sig ganska väl för en vanlig värmepump?

Sedan vet jag inte hur mycket det skiljer sig mellan standardinstallation mellan olika installatörer. Jag mins att han som försökte sälja nibe till mig pratade mycket om hans väl tilltagna dimensioner av rör och sådant. En thermiasäljare jag träffade tyckte att sådant inte var relevant. På den tiden jag handlade var det väldigt olika givar även om de flesta var "standard".

När jag säger standard menar jag inte att det måste vara 8kw och 140m borra även om det verkar vara standardofferten.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #43 skrivet: 29 januari 2012, 20:51:27 »
förra Ã¥ret blev det 2 st standard jacka pÃ¥  resten  är ritade designade lösningar . (numera pekar/ritar jag lite pÃ¥ en del större installationer Ã¥t andra firmer )
men jag gillar att skruva  Thumbsup
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!