Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybliven gÃ¥rdsägare med markvärme  (läst 9208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #30 skrivet: 26 januari 2014, 11:43:03 »
Elpatron var då kokhet så jag tror den funkar som den ska, vad jag gjorde nu var att jag ändrade gradminuterinställningarna till default, och nu ökar(minskar) aktuellt värde, samt att elpatron är av. Ska stoppa in usbstickan och logga igen så får vi se om hur det ser ut. Överhettningskyddet är det den röda lilla pricken man ska trycka in med typ en liten mejsel? "Ploppar" den ut om skyddet löses ut? Den verkar vara intryckt iaf

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #31 skrivet: 26 januari 2014, 11:46:55 »
Den ploppar inte ut men om man trycker hårt klickar det till lite OM överhettningsskyddet löst ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #32 skrivet: 26 januari 2014, 12:14:53 »
Ok, då tror jag helt enkelt att de ställt ner gradminuterna så att elpatron ska spetsa till tidigare för att pumpen är underdimensionerad. Om jag sänker hastigheten på värmebärarpumpen så hinner den producera varmare framledning, men delta T blir större, har jag fattat det rätt?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #33 skrivet: 26 januari 2014, 12:16:00 »
Ja, men det blir troligen inte så stor skillnad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #34 skrivet: 26 januari 2014, 13:44:57 »
Då är det nog så att vp är mycket underdimensionerad misstänkte att nått var lurt för man måste koppla om elpatron för att få 9 kw annars lämnar den 7 kw och varför koppla om det inte behövs men trodde faktiskt inte man kunde dimensionera så fel. Har du verkligen ett effekt behov närmare 17 kw ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #35 skrivet: 26 januari 2014, 14:43:55 »
Elpatron var då kokhet så jag tror den funkar som den ska, vad jag gjorde nu var att jag ändrade gradminuterinställningarna till default, och nu ökar(minskar) aktuellt värde, samt att elpatron är av. Ska stoppa in usbstickan och logga igen så får vi se om hur det ser ut. Överhettningskyddet är det den röda lilla pricken man ska trycka in med typ en liten mejsel? "Ploppar" den ut om skyddet löses ut? Den verkar vara intryckt iaf
Om du kör en logg där elpatron är urkopplad i början av tiden så syns det i loggen om den funkar som den ska när den kopplas in. Tycker det är lite konstigt ändå med så lågt delta trots 9 kw elpatron men är ju inte omöjligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #36 skrivet: 26 januari 2014, 21:17:24 »
Här kommer en ny logg, dock utan att elpatron varit av i början, men jag tror den funkar nu för den slår på efter ett tag (börjar på 2kw och ökar efterhand).
Jag bifogar en enkel systemskiss också över värmen, om nån har synpunkter och tips på förbättringar.. Esbe shunten till golvvärmen har ingen motor utan regleras "för hand"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #37 skrivet: 26 januari 2014, 21:48:56 »
Tyvärr funkar nog elpatron som den ska. Du har delta på ca 3 grader utan elpatron det brukar rekommenderas ett delta alltså skillnad mellan in ut i vp på ca 7 grader utan elpatron så du bör sänka hastigheten på cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #38 skrivet: 27 januari 2014, 17:25:15 »
Nu när jag vet att elpatron funkar som den ska, tänkte jag börja injustera systemet. Jag har läst igenom tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0 men har några kompletterande frågor. Jag har ju golvvärme med en egen pump i lillhuset, fläktvärmare + 2 radiatorer i stallet (magnetventil på tillopp och STAD på retur till fläktvärmaren), ska samtliga vara fullt öppna? Alltså måste jag i stallet vrida STAD´en och tempgivaren till max värme så att det öppnar fullt i magnetventilen, samt brassa på järnet på golvvärmen?
 Eller ska jag stänga av och köra en slinga Ã¥t gÃ¥ngen? Blir det knasigt dÃ¥ sen när alla är öppna tillsammans?
Ska eventuella bypasser stängas? sÃ¥g att jag har en liten bypass till radiatorn i toan pÃ¥ ovanvÃ¥ningen i huset där kulverten kommer in, vvc och wc-radden. Hela husets övriga radiatorers matning kommer in i entreplan nedanför. Hoppas nÃ¥gon har lite svar pÃ¥ detta 

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #39 skrivet: 27 januari 2014, 17:35:21 »
Inga svar, men en fråga :)

Skulle jag ha din uppvärmning så skulle jag nästan behöva belåna huset när elräkningen kommer. Måste du ha lika varmt på ex golvärmegolvet, och kan du inte iaf. sänka tempen i stallet? Största besparingen är de utgifterna man inte har :)

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #40 skrivet: 27 januari 2014, 18:55:37 »
Vi hyr ut lillhuset åt tjejens lillbrorsa så han vill nog ha vanlig komfort :) Stallet ska vi bara hålla ca 5-10 grader så det är redan inräknat att dra ner tempen där

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #41 skrivet: 27 januari 2014, 21:40:47 »
Håller inte hästarna stallet varmt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #42 skrivet: 28 januari 2014, 00:22:01 »
injusteringen börjar med att mäta upp tillopp och retur på värmepumpen och alla värmeavgivande källor när kompressorn går. därefter tas beslut om åtgärd. Fast du kanske redan har mätt. mins inte riktigt tråden
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!