Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sönderrostad utegivare thermia villa classic 105  (läst 5853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corpes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Sönderrostad utegivare thermia villa classic 105
« skrivet: 09 januari 2012, 15:56:08 »
Jag hade idag en utetemp på pumpen på 0 grader men i själva verket var det -10 grader ute. Jag gick då upp och kollade utegivaren. Det visade sig att den ena plinten där motståndet sitter hade rostat sönder. Jag vickade lite försiktigt på den så att den fick kontakt igen och då gav utegivaren rätt temp. Nu undrar jag vad det är för sorts motstånd och värde på den så jag kan byta den.
Jag va och kollade på comfortbutiken och dom skulle ha ca 500kr för en ny utegivare vilket jag tycker va helt galet då jag vet att det bara är rost på anslutningsplinten/motståndet.

Edit. Jag fick dessa uppgifter av en på jobbet och vill bara dubbelkolla så att det är rätt motstånd:
NTC 150ohm vid 25grader C.

Stämmer det?

Var kan man få tag på dessa motstånd, hittade inget på Elfa (eller så letade jag efter fel....)?
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 16:01:58 av corpes »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sönderrostad utegivare thermia villa classic 105
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2012, 16:01:39 »
Du kan ju testa att skruva lös motståndet som sitter där och ohm-mäta det i rumstemperatur.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Sönderrostad utegivare thermia villa classic 105
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2012, 16:14:22 »
Elfa 60-259-36 är på 150 ohm vid +25°.



Utloggad corpes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Sönderrostad utegivare thermia villa classic 105
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2012, 16:42:42 »
Du kan ju testa att skruva lös motståndet som sitter där och ohm-mäta det i rumstemperatur.

Saken är den att just den plintingången där motståndet går in har rostat sönder så jag får inte bort den utan att klippa benet.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Sönderrostad utegivare thermia villa classic 105
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2012, 16:46:56 »
60-259-36 är rätt. Du kan bekräfta det med färgkoden också, brun-grön-brun (och guld för 5% tolerans).

Du hittar det hos Elfa under NTC-motstånd skivformade. Listningen i rutan sorterar efter siffror, inte resistans, så 150 Ohm kommer långt ner, bredvid 150 kOhm
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 16:52:24 av claesc »
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Sönderrostad utegivare thermia villa classic 105
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2012, 21:00:50 »
Eller så hämtar du bara ett hos din installatör Thumbsup
Om jag är ute och byter ett hos en kund så får de betala en tia för det. Om en kund ringer och vill hämta ett så får de det gratis :)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Sönderrostad utegivare thermia villa classic 105
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2012, 00:26:29 »
 Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!