Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur är ljudet pÃ¥ en IVT Air X ?  (läst 6232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xrim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur är ljudet på en IVT Air X ?
« skrivet: 29 mars 2015, 15:58:02 »
Har lurkat här på forumet en tid då jag funderat på att slänga ut min gamla panna mot något nytt och modernt.
Efter mycket om och men så landar beslutet på en Air X 130. Kollade först på en 90 men jag har en souterrängkåk i Skåne från 56 med originalfönster (stora), 106m2 mellanplan, 50m2 källare och inredd vind på drygt 50m2. Tror inte 90:an räcker till

Nu kommer det jag undrar över, uppgifterna IVT uppger i sin folder säger mig inte så mycket och där står absolut inte hur mycket den låter på fullt blås mitt i vintern.
Nu vill jag inte hamna i konflikt med grannen det första jag gör som nyinflyttad. Pumpen kommer att hamna rakt framför ca 10m från hans köksfönster och 15m ca 45 grader vinkel från hans uteplats.
Hur mycket lever den om? Går det att ställa in hastigheter på fläkten? Är jag en idiot som oroar mig i onödan? Frågorna är många och svaren uppskattas mycket.

/X

Utloggad sumo89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är ljudet på en IVT Air X ?
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2015, 21:47:02 »
Hej!
Jag kan inte svara för hur en 130 låter. Men jag har en 90 som jag skulle säga låter som en tvåtakts utombordare på högt varv. Jag hör den hos grannen - 15 m åt andra hållet. Nu har jag en väldigt tidig version och ska få ny mjukvara och något nytt slags "ljudkit". Tills det är installerat och jag har hört hur den låter då så kan jag inte säga annat just nu än att jag rekommenderar den *inte*. Jag får återkomma när de har gjort fixen.
Jag hör den även inne i alla rum så fort den går på lite högre varv (vilket den i princip gör mer eller mindre konstant när det är runt 0:an och nedåt).


Utloggad Xrim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är ljudet på en IVT Air X ?
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2015, 08:58:58 »
Jag pratade med min installatör och han bekräftade att de lät helt vedervärdigt på vissa varvtal men att deras nya ljuddämpare har åtgärdat problemet helt och att den nu skall hålla sig inom de värden de anger i broschyren.


Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är ljudet på en IVT Air X ?
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2015, 11:36:56 »
Hej
Kan bara instämma med förgående inlägg. Har en Bosch 70 (samma som IVT) och den låter för mycket när den går vid hög effekt. Väntar på att min leverantör skall återkomma för montage av "ljudkit" och uppgradering för att komma till rätta med avfrostningen som inte fungerar tillfredsställande vid vissa väderförutsättningar. 130 som om jag inte minns fel är en trefas-maskin kan ha en helt annan ljudbild. Avvakta tills vi vet hur det låter efter uppgraderingarna som är på väg ut till kund.

Edit: Sommartid när din granne använder sin altan är maskinen i princip tyst - är bara när den gÃ¥r pÃ¥ fullt varvtal under vintern  som den väsnas.
« Senast ändrad: 30 mars 2015, 11:41:47 av Nukie »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Xrim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är ljudet på en IVT Air X ?
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2015, 20:13:21 »
Har pratat ytterligare en gång med grannen för att förvissa mig om att det var ok. Han sa att han struntade i vilket och inte var så brydd om sådant, -"det är bara att ställa upp den" :)
Men nu är frågan hur ljuddämpningskitet fungerar, enligt säljaren levereras alla sedan förra veckan med sådana installerade. Det lovades också dyrt och heligt att ljudnivån absolut var inom de ramar som angivits. Men sådana löften har man hört innan i andra sammanhang.
Ni som redan har en Air X, är fläkten eller något annat som lever om?

Utloggad Xrim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är ljudet på en IVT Air X ?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2015, 14:13:42 »
Finns det nån 130 ägare som kan komma med inputs? Läser man broschyren skall de låta likadant men enligt säljaren låter 130:an mer.

Utloggad sumo89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är ljudet på en IVT Air X ?
« Svar #6 skrivet: 09 april 2015, 13:30:18 »
Ni som redan har en Air X, är fläkten eller något annat som lever om?

Fläkten är i princip helt tyst, det är kompressorn som låter. Ljudkit:et är ny isolering/dämpning runt kompressorn och nytt styrkort för att undvika vissa frekvenser vad jag har förstått. Återkommer när jag har kört ett tag!

Utloggad Xrim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är ljudet på en IVT Air X ?
« Svar #7 skrivet: 09 april 2015, 14:45:20 »
Tack Sumo! Hörde med en som fått den nya modellen installerad för två veckor sedan och han sa att den var väldigt tyst. Nu var han osäker på om det varit under nollan sen installationen.
Hör av dig så fort du hört den jobba under de omständigheter som fick den att låta.

Tack än en gång Sumo!

Utloggad Xrim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är ljudet på en IVT Air X ?
« Svar #8 skrivet: 08 december 2015, 08:39:56 »
Nu har pumpen gått sedan maj och vi har haft det kallt under ett par dagar (-9). Jag kan konstatera att En X 130 inte låter speciellt mycket. Grannen har inte hört något, jag har inte märkt något själv inomhus (jo förresten, står man och lyssnar riktigt noga när den jobbar hårt kan man skönja ett ljud, fast då får det vara knäpptyst i rummet.).
Utomhus hörs den, men då är det mesta av ljudet vinddraget från den gigantiska fläkten som låter. kompressorn låter bara när det börjar bli kallt eller den har mycket att göra. När den jobbar på (minusgrader) har jag mätt ljudet till dryga 43 Db, då står jag ca 3m framför maskinen och använder mig av min telefon som är "kalibrerad".
En av installatörerna påpekade att oljudsproblemet som de hade (och skall ha löst) aldrig infann sig på trefasmaskinerna.

Hoppas detta hjälper någon! Jag är mycket nöjd, högre komfort mindre elräkning :)

/X
« Senast ändrad: 08 december 2015, 08:49:06 av Xrim »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!