Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 oktober 2011, 23:33:46 »

Finns väl inga fördelar om man inte tänker komplettera med annan värmekälla eller ?

Förlåt! Är så insnöad på mitt så välfungerande system så jag tänker lite "tunnelseende" ibland....
Givetvis så har du rätt i din fråga, skall man inte ha annan värmekälla så kan ni bortse från mina inlägg!
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 oktober 2011, 23:28:10 »

Ja menar alltså att mina erfarenheter säger mig att även om du kör flytande mot en stor vattenvolym är risken (om man nu anser att det är en risk, jag är anser inte det vara någon större ekonomisk kris i alla fall) att begreppet flytande blir väldigt flytande :)

För även om inställningen är helt flytande så har man i realiteten ofta en högre framledning i snitt än vad huset hade behövt utan den stora vattenvolymen. Fördelarna man får är så många att listan är onödig att rabbla upp. Men kan väl summeras som att det är svårt att knäcka detta utifrån ett strikt komfort och flexibilitetesperspektiv.

Nackdelen är då ett sämre cop.

Har man en lösning där man shuntar ut från tanken så är väl det i praktiken ännu mindre flytande.

Så jag menar att det är semifast kondensering där tempen på tanken är flytande utifrån ute-temperaturen men tempen på tanken är högre än vad som egentligen krävs för att hålla huset varmt just nu.

Joo, där har du ju en poäng! Är man lite medveten så justerar man detta med GM, hela tankens volym påverkas ju inte av tempen. Flexibilitetsperspektivet anser jag att det är utmärkt, om man vet vad man pysslar med, som sagt så väljer man själv med GM-inställningarna hur stor del av tankvolymen som skall beröras. 

"Har man en lösning där man shuntar ut från tanken så är väl det i praktiken ännu mindre flytande".
Det tycker inte jag, VP:n kan väl inte jobba bättre flytande mot en större vattenvolym, jämfört direkt mot en radkrets, eftersom du kör mot tanken med VP, då kan du ställa in VP för optimala förhållanden, till skillnad mot direkt mot radkrets? Från tanken så sköter radsystemet tempen i huset, vilket påkallas via tex en inomhusgivare, som i mitt fall.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 oktober 2011, 23:13:37 »

Mjae jag är bara tveksam till om det verklingen blir flytande. Tycker det snarare blir semi. Tycker tsnitt temp på framledningen blir väl hög

Men jag är inte neggo eller rädd för stora volymer

För min värmepump blir det flytande! Den jobbar ju bara mot utetemp/framledningstemp, och det är inte hela tankvolymen som utnyttjas. Man bestämmer med GM hur VP skall jobba, tempdiffen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 oktober 2011, 17:34:00 »

Min hpd tank har ett rör som går från toppen till botten så alla anslutningar finns på toppen för enklare installation och en 10 meters förvärmnings slinga.

Fördelarna är ju komfort och flexibilitet och att det alltid finns mer att ge. samt mycket få starter och alltid vettiga gångtider.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 oktober 2011, 16:19:58 »

Nibes tank UKV har öpnningar på sidan men dessa rör pekar sedan invändigt hela vägen mot botten och toppen. Då blir det smidigare att koppla utvändigt gissar jag.

Vad kommer detta kalas gå på :)

Min hpd tank har ett rör som går från toppen till botten så alla anslutningar finns på toppen för enklare installation och en 10 meters förvärmnings slinga.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 oktober 2011, 16:18:14 »

Med tanke på min erfarenhet de sista 13 månaderna med bergvärme så skulle jag vilja föreslå: Kör bvp mot ack, ingen fjutt på 200l utan större.  Från ack så har du en cirkpump mot radkrets med shunt och inomhusgivare. Allt förutsatt att bvp reglerar på vb fram. Jag kör min Nibe 1210-7 mot 1600l ack, skall minska den volymen till 800l pga utrymmesskäl. Det är även enkelt att koppla in förvärmning av tappvarmvatten.

Finns väl inga fördelar om man inte tänker komplettera med annan värmekälla eller ?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 oktober 2011, 14:56:30 »

Ja menar alltså att mina erfarenheter säger mig att även om du kör flytande mot en stor vattenvolym är risken (om man nu anser att det är en risk, jag är anser inte det vara någon större ekonomisk kris i alla fall) att begreppet flytande blir väldigt flytande :)

För även om inställningen är helt flytande så har man i realiteten ofta en högre framledning i snitt än vad huset hade behövt utan den stora vattenvolymen. Fördelarna man får är så många att listan är onödig att rabbla upp. Men kan väl summeras som att det är svårt att knäcka detta utifrån ett strikt komfort och flexibilitetesperspektiv.

Nackdelen är då ett sämre cop.

Har man en lösning där man shuntar ut från tanken så är väl det i praktiken ännu mindre flytande.

Så jag menar att det är semifast kondensering där tempen på tanken är flytande utifrån ute-temperaturen men tempen på tanken är högre än vad som egentligen krävs för att hålla huset varmt just nu.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 oktober 2011, 13:12:22 »

Mjae jag är bara tveksam till om det verklingen blir flytande. Tycker det snarare blir semi. Tycker tsnitt temp på framledningen blir väl hög

Men jag är inte neggo eller rädd för stora volymer
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 07 oktober 2011, 00:43:44 »

med en ren acktank så kör man fast eller semi fast och shuntar oftast ut.

Varför inte flytande som jag gör, toppladda med bvp, ved, sol och shunta ut, det funkar utmärkt! Norrköping kurva 5 förskjutning 0.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 07 oktober 2011, 00:41:22 »

Var det ställt till mig?
Så kan det ju bli om du bara har bvp som styr till stor vattenvolym.
Kör du bvpumpen mot en ack och laddar den i toppen, oavsett volym, och har flyttat ut bvp tempgivare till acken, och har en separat shunt med inomhusgivare tex, så kommer bvp att leva sitt egna liv mot acken, och radiatorkretsen cirkpump med tillhörande styrning kommer att se till att du för den värme som behövs i bostaden, och då spelar det ingen roll för bvp:ns del om du har termostater som är strypta eller inte, spelar ingen roll, bvp jobbar mot acken, optimalt, flytande, och du kan pytsa in ved/solvärme, vad du vill i acken. Påverkar inte bvp negativt. Fasen, jag kör mot 1600l ack, i feb, mars så fick jag eldarabstinens och eldade 2-3 m3 ved som gick till ackarna. Inga problem. I höst så har bvp inte producerat ett dugg värme till huset, det har solpanelerna stått för, likadant i våras. Näe, folk är lite föör rädda för lite större vattenvolymer tycker jag. *vinkar*
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 oktober 2011, 00:34:22 »

Mja alltså det beror på vad du har för tank.

En volymtank fyller kanske ingen direkt funktion att ha för stor. Den skall vara av rimlig storlek i  förhållande till effekt och övrigt vattenvolym.

En arbetstank jobbar du mot med flytande kondensering och visst är det så att du då även kan välja att ha aktiva termostater. Hur aktiva är en fråga om tycke och smak. Är dom väldigt aktiva blir det troligen så att du kör en kurva högre än du egentligen behöver. Det blir inte varmare inne men det finns alltid lite krut om det behövs.

Ju mer du laddar så att säga desto mer får ju en arbetstank karaktären av en acktank. Enkelt uttryckt.

med en ren acktank så kör man fast eller semi fast och shuntar oftast ut.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 07 oktober 2011, 00:24:33 »

(1245an hade inte heller gått igenom hålet under huset, behöver smalare och satsa på högre höjdmått.)


Men vad jag läst så om man har allt för stora volymer mot radiatorerna så blir de väl väldigt långsamma när de ska gå ner eller upp i grader?
Eller hur funkar det då. Om man plötsligt har laddat med 800liter varmt vatten som håller på att cirkulera, fast man kanske behövde 100 för stunden...
- Då är det väl enda chansen att sätta på termostaterna så något bromsar all värme?


Känns ju som om allt laddat vatten hinner att svalna innan det ens nått radiatorerna, hehe
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 oktober 2011, 00:17:40 »

En arbetstank om 300-500 liter kommer man också långt med. Och då kan man ju köra helt flytande eller semi-fast.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 07 oktober 2011, 00:16:21 »

Med tanke på min erfarenhet de sista 13 månaderna med bergvärme så skulle jag vilja föreslå: Kör bvp mot ack, ingen fjutt på 200l utan större.  Från ack så har du en cirkpump mot radkrets med shunt och inomhusgivare. Allt förutsatt att bvp reglerar på vb fram. Jag kör min Nibe 1210-7 mot 1600l ack, skall minska den volymen till 800l pga utrymmesskäl. Det är även enkelt att koppla in förvärmning av tappvarmvatten.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 oktober 2011, 00:08:27 »

Det låter ju inte så dyrt.

Nu mins jag inte hur bred min 300l nibe ukv är men den kan ju inte vara så mycket bredare än själva värmepumpen.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 06 oktober 2011, 23:57:16 »

Nibes tank UKV har öpnningar på sidan men dessa rör pekar sedan invändigt hela vägen mot botten och toppen. Då blir det smidigare att koppla utvändigt gissar jag.
Vad kommer detta kalas gå på :)
Kruxet är just att jag ska få in kärlet via ett mindre hål i husgrunden så de flesta färdiga har fel mått.
En lokal tanksvetsare ville ha sisådär 4000kr. Sen om det är mycket eller lite i förhållande mot andra det vet jag inte.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 06 oktober 2011, 23:51:44 »

Nibes tank UKV har öpnningar på sidan men dessa rör pekar sedan invändigt hela vägen mot botten och toppen. Då blir det smidigare att koppla utvändigt gissar jag.

Vad kommer detta kalas gå på :)
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 06 oktober 2011, 21:02:48 »

Jga skulle dragit in och ut så långt ifrån varandra som möjligt. Om din cp bara går när kompressorn går så är det fel den ska gå hela tiden om du inte har extern cp och man ändrar driftsläge på cp i servicemenyn (tror jag den heter)

Inställningen heter Driftläge Värmebärarpump, och den vara inställd på Auto (eller kanske Kontinuerlig om man vill) om man inte har extern CP.

Här finns mer info om de olika inställningarna: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43105.msg423829#msg423829

/ Erik
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 oktober 2011, 20:53:12 »

Jga skulle dragit in och ut så långt ifrån varandra som möjligt. Om din cp bara går när kompressorn går så är det fel den ska gå hela tiden om du inte har extern cp och man ändrar driftsläge på cp i servicemenyn (tror jag den heter)
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 06 oktober 2011, 20:49:01 »

så, kanske smartare så...

Inkommande tappvatten. Centrum botten.
Utgående tappvatten. Centrum ovansida.
= minst påverkan av av nedkylda väggar. samt utlopp är där mest varmvatten är då värme stiger.
Då bör ju vattnet hinna bli som varmast innan den entrar pannan.

Inkommande radiator. på sida, botten.
Utgående radiator. På samma sida, ovandel.
= blir lite studsande inne i tanken för få den jämnare uppvärmd...
? Fast.. då kanske jag skapar onödigt motstånd i flödet? Det är väl illa nog att den står lägre placerad än pannan och radiatorerna.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 06 oktober 2011, 20:39:04 »

Har du inte konstant cirkulation i dag ? Det gröna på bilden är det returen går det genom kärlet.

Borde jag ha det?  För pannan är inställd på det läge där den bara kör 20sekunder efter att maskinen har gjort värme.. Vad nu det läget heter.
Standardinställningen. Jag funderade lite förut på logiken i detta. Kanske var bra att värmen blev stilla stående i radiatorerna. Fast inte om man har en tank för då känns det ju vansinnigt.

Gröna är inkommande tappvatten
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 oktober 2011, 20:36:09 »

Har du inte konstant cirkulation i dag ? Man brukar ofta välja att dra framledningen in i toppen och ut ur botten i alla fall om man vill nyttja tanken som knäpptank annars spelar det nog ingen roll.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 06 oktober 2011, 20:32:23 »

Hej!
För att locka till tank-diskussion så chansar jag med att illustrera med en bild.
Känns som om det är många faktorer att tänka på. Hur värme stiger, hur vattenflöden rör sig osv.

Siffra 1 på bilden. Genom att inte sätta inkommande radiatorledning i botten utan på sidan, så borde
värmen bli jämnare i botten, eller?

Siffran 4. Antar att det är bäst att ha kopplingen i toppen, för inte skapa förmycket motstånd i cirkulationen. Eller kanske borde den ha på sidan, samma som inkommande anslutning.

Siffran 2 och 3 kanske borde byta plats så gröna utloppet är på varmaste sidan av tanken. Kanske borde vara helt i centrum oxå. botten till toppen. istället för så nära tankens sidor som jag ritat.

När man har volymökare såhär, då borde man väl låta radiatorkretsen ha konstant cirkulation och inte bara 20sekunder efter uppvärmning?
Gröna linjen är inkommande tappvatten, som ska effektivast bli lite uppvärmd före den kommer in i pannan.
Frågan är då om inte utloppet då ska vara i tankens varmaste del... och det kanske är ovansidan av tanken, inte botten.

Borde man ha en avtappningsventil i botten, och avluftare i toppen?

 --/
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 10 augusti 2011, 20:06:20 »

Ingen som vill spekulera?
Eller rita en bild ;)
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 08 augusti 2011, 23:08:48 »

För inte länge sedan så läste jag ett nytt ord på ett kärl. Känns som om de dyker upp allt fler olika.

Har fått tips om en som tillverkar. Men hur vill jag att han ska tillverka den?

Jag vill öka volymen mot radiatorerna.
Jag vill förvärma inkommande tappvatten.

Hur ska slingorna vara dragna, var ska anslutningarna vara - upptill nertill osv.

Det finns dom som bara tar första bästa som ligger på gården men nu när ma ändå ska beställa så vore
det ju kul. Fram med teorierna så är jag testpiloten.  *roflmao*  :D  a:gl


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!