Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107  (läst 5141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ham0dy86

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ekeby
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoAir Polar Edition 107 + Nibe VPA 200/70 6kW
Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107
« skrivet: 14 februari 2012, 03:42:09 »
Hej,

Jag har funderat länge på om min rörmokare har installerat de hela rätt.

Jag har tvÃ¥ Cirkulationspumpar, den ena cirkulationspumpen sitter pÃ¥ VPin som ni ser pÃ¥ bilden och den andra pÃ¥ VPut. 

Har dessutom läst en del trådar och jag finner att värmen inte överstämmer med de jag har läst eller enligt CTC. Idag, klockan 03:30 så har vi minus 2 och värmen visar att returen dvs (VPin) ligger på 42 och framledningen (VPut) på 44 vilket är enbart 2 grader skillnad.

Jag har testat mig fram och finner att värmepumpen jobbar som bäst när en cirkulationspump är igång och på lägsta varvtalet. När jag har bägge pumparna igång så faller VPin till 37 grader och VPut omkring 39-40.

Har dessutom lagt märke till att fall jag enbart har cirkulationspumpen som sitter på VPut igång så visar framledningen en väldigt stor differens (VPin 39 VPut 54) jämnfört med om jag skulle ha cirkulationspumpen som sitter på VPut igång för sig så blir differensen inte så stor (VPin 42 VPut 45)

Vill bara tillägga att fall jag har enbart CP som sitter på VPut igång så når framledningen upp till 58 grader men VPin enbart till 40 grader, vilket egentligen borde vara omöjligt då högsta differensen är 7 grader när det är plus 7 grader utomhus.

Men har jag bägge pumparna igång och på lägsta varvtal så sjunker värdena och jag känner att radiatorerna blir kallare.

Har min rörmokare installerat de hela fel eller är de fel på värmepumpen?

Har fÃ¥tt för mig att man ska ha en CP och inte tvÃ¥, om de nu sitter tvÃ¥ sÃ¥ ska dem sitta väl sitta pÃ¥ samma ledning? 

Hoppas ni förstår vad jag menar.
« Senast ändrad: 14 februari 2012, 03:49:46 av Ham0dy86 »
Kunskap övervinner...

Utloggad Ham0dy86

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ekeby
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoAir Polar Edition 107 + Nibe VPA 200/70 6kW
SV: Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2012, 04:00:58 »
Bild 2
Kunskap övervinner...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2012, 07:46:52 »
Jag tycker det ser ut som att dom sitter på samma rör, men det kanske är bilden som förvillar? Varför går rören förbi panna? Hur långa rör har du mellan VP'n och pannan?

Läs av alla temperaturer när VP'n har gått en stund för husvärme.

Vill bara tillägga att fall jag har enbart CP som sitter på VPut igång så når framledningen upp till 58 grader men VPin enbart till 40 grader, vilket egentligen borde vara omöjligt då högsta differensen är 7 grader när det är plus 7 grader utomhus.

Finns det nån spärr i systemet dom gör att diffen bara får bli 7 grader, eller hur menar du?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2012, 07:52:35 »
Hej!
Det är rätt hopplöst att försöka läsa ut något ur en rörig bild.
Men du ska ha 2 cirkpumpar, den ena ska sitta på VP-in (eller VP-ut) och den andra ska sitta på returen från golvvärme/radiatorer (eller stigaren till golvvärme/radiatorer).

Jag tror nog att det är kopplat så också annars skulle inte VP-diffen blir så hög om du stänger ena cirkpumpen (och det är denna som är till VP:n). Den andra är då för att cirkulera vattnet i radiator/golvvärme systemet.

Men kan du ställa ner farten på den mot VP:n?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2012, 08:00:32 »
ja, åt ena hållet går väl rören ut till VP'n och åt andra hållet till radiatorerna. I så fall är nog allt som det skall...
Men, det skulle behövas lite fler bilder för att se exakt hur pannan är inkopplad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2012, 10:48:19 »
Gissning utifrån bilderna och tempangivelserna:
Det du kallar VPut-pump är den pump sitter på VP-slingan, dvs det vi brukar kalla laddpump.
Det du kallar VPin-pump är den pump som sitter på radiator-slingan, dvs det vi brukar kalla radiatorpump.

På bilderna skymtar framlednings-/returrör bredvid båda pumpförsedda rören. Att man skulle ha dragit rören till VP (VPin och VPut) åt helt olika håll i pannrummet, sen gjort samma sak med radiatorframledningen och -returen, och sen av en slump fått radiator- och VP-rören att hamna precis bredvid varandra åt två olika håll i pannrummet, verkar helt orimligt.

Om du stoppar laddpumpen så cirkulerar inte längre vattnet i VPn och då blir det naturligtvis mycket stor diff på VPin/VPut.
Om du stoppar radiatorpumpen faller temperaturen i radiatorerna, men inte nödvändigtvis där givaren till framledningen sitter. Det beror helt på hur nära pannan givaren sitter.

Om du har för liten diff på VPin/ut så har du för hög fart på laddpumpen.

Hur styr du din EcoAir? Med EcoLogic eller med menyn ute i VPn?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ham0dy86

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ekeby
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoAir Polar Edition 107 + Nibe VPA 200/70 6kW
SV: Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2012, 15:30:24 »
Om ni tittar på BILD 1 så kanske ni ser hur allt är kopplat.

DVS det jag kallar för VPin driver vattnet till radiatorerna och VPut driver returen frÃ¥n radiatorerna till värmepumpen. Jag har omkring 1-1,5 m frÃ¥n pannan till värmepumpen. Om CP är ställd pÃ¥ lägsta varvtalet och diffen är fortfarande för lÃ¥g sÃ¥ innebär de väl att den ligger för nära Värmepumpen och vattnet cirkulerar  för snabbt genom CTC:n? Men stänger jag av den och lÃ¥ter den andra cirkulationspumpen gÃ¥ som sitter omkring 3 meter ifrÃ¥n värmepumpen sÃ¥ fÃ¥r jag för hög differens mellan returen och framledningen och det gör att pumpen fÃ¥r stanna ganska mÃ¥nga gÃ¥nger per dag men inga lÃ¥nga intervaller dÃ¥ den aldrig nÃ¥r de värdet den är inställd att stanna pÃ¥ dvs 51 grader pÃ¥ returen.

Bägge pumparna sitter på samma värmeslinga... dvs bägge cirkulationspumparna är för att driva vattnet till värmepumpen och från värmepumpen. Och det är därför min rörmokare har nu satt dem så.

För att göra de lättare så har jag fått för mig att när vattnet går till värmepumpen innebär det att det är en retur process och sedan värmer pumpen vattnet och skickar tillbaka in det dvs det kallas för framledning (tur). Det är väl en och samma slinga eller ska man ha två seperata slingor?

När jag har en cirkulations pump igång, dvs den som sitter på VPin så blir diffen väldigt hög, som jag beskrev.

Men har jag enbart CP som sitter på VPut igång så blir diffen inte så hög.

Jag vill enbart veta hur det egentligen skall vara installerat.... jag kör med CTC egna styrning, har ej införskaffat en Ecologic än. Pannan är en Nibe VPA 200/70 L ackumulator tank med en elpatron på 6 kW.

Vill även påpeka att jag har enbart 6 menyer vilket är märkligt då det står i manualen att det ska finnas 8 menyer.
Kunskap övervinner...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2012, 15:42:05 »
Pannan sitter väl mellan pumparna? Vad har du annars för nytta av den? Det framgår inte av bilderna hur pannan är inkopplad. Är det bara T-kopplingar på båda VB-rören så är den felkopplad.
http://www.nibeonline.com/pdf/011031-1.pdf
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2012, 16:12:18 »
Det jag kallar för VPin driver vattnet till radiatorerna och VPut driver returen från radiatorerna till värmepumpen.
För att göra de lättare så har jag fått för mig att när vattnet går till värmepumpen innebär det att det är en retur process och sedan värmer pumpen vattnet och skickar tillbaka in det dvs det kallas för framledning (tur). Det är väl en och samma slinga eller ska man ha två seperata slingor?

Eftersom du har en panna så ska det vara två separata slingor.

VPin går från tanken in i VPn, VPut går ut från VP tillbaka till tanken, utan kontakt med radiatorslingan. Jag har för mig att på CTCs egen panna, EcoEl, sitter CPn på utgående alltså VPin. Om du har för liten tempdiff här trots att CPn går på lägsta fart så har du för stor pump.

Framledning till radiatorerna går från tanken, och returen ska tillbaka till tanken. Anslutning kan vara kopplad så att delar av returen går tillbaka in i framledningen.

Nackdelen med att använda EcoAirs inbyggda styrning är att det är knöligt att kalibrera inställningarna, eftersom kontrollpanelen sitter innanför ytterluckan ute i EcoAir.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ham0dy86

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ekeby
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoAir Polar Edition 107 + Nibe VPA 200/70 6kW
SV: Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2012, 16:39:01 »
Han har kopplat med T-kopplingar. Ska ta en titt på länken purjo__

Lunk Umeå: Det sitter en koppling lite längre fram till shunten som är kopplad rakt över till returen, men det är för att framledningen går tillbaka till returen vilket är absurt för då blir returen varmare på kort tid och värmepumpen får höga värden för snabbt och stannar. Min rörmokare hade ställt den på 50/50... dvs hälften av framledningen gick till radiatorerna och andra hälften gick till returen. Jag har nu ställt den på 100% på framledningen, dvs inget går till returen.

Tyvärr så har jag enbart den inbyggda styrningen att gå efter, med tanke på att jag gjorde en så sen installation och skulle på semester så fanns de inte tid att vänta på Ecologic. Hade tänkt installera en till sommaren eller införskaffa en EcoEl.

Nu är det 0 grader och jag gick ut och tog en tid på den inbyggda styrningen... den visade 44 på returen och 48 på framledning. Är det inte för lågt för att vara 0 grader och ganska fuktigt? Vill även säga att en cirkulationspump är igång och det är den som sitter på returen.

En liten bild för att se hur de är inkopplat....
Kunskap övervinner...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2012, 18:34:33 »
Vad jag kan se så är det ett fel.
Värmen till radiatorerna ska ju shuntas så då bör CP till radiatorerna sitta på andra sidan shuntventilen.
Så här bör det vara kopplat (cirkpumparna kan även sitta på framledning och VP-ut):
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fel installation? CTC Ecoair Polar Edition 107
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2012, 21:08:19 »
Det känns som att den kopplingen inte utnyttjar tanken speciellt mycket. Enligt bilden i manualen så skall framledningen till radiatorerna kopplas på röret som sticker upp i det främre hörnet.
Sen sa du att det satt en by-pass mellan tanken och shunten. Stämmer det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!