Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Blixt
« skrivet: 03 april 2007, 08:19:33 »

Javisst är beslutet mitt, inget snack om det.

Jag har som du skriver nu fått en hel del synpunkter och har därför bra grund till mitt beslut. Nu är det mer ekonomi som avgör när och i vilken ordning jag ska ta saker och ting.

Tack för all hjälp!

// Mvh Tomas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 april 2007, 12:18:50 »

Ja, nu har du fått en hel del synpunkter både i forumet och av "Experterna", beslutet du dock ta själv.

Lycka till.
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 02 april 2007, 10:39:48 »

Nu har firmorna varit och tittat.
De var båda inne på linjen att byta hela klabbet och bygga om till tvårörssystem. Pris för byte av alla 20 radiatorer och nya rör 100´resp 115´.

Jag har också pratat med NIBE och IVT om att koppla in en värmeväxlare mellan pumpen och radiatorerna. NIBE lät lite svävande och svarade undefär "ja det är klart att man kan göra så." IVT menade att det inte var några problem och att det gjorts förut. Det skulle innebära en merkostnad på 5'.

IVT experten var helt inne på att mitt befintliga radiatorsystem är en "tickande bomb"
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 06 mars 2007, 16:33:22 »

Då har första firman varit och tittat. De skulle hem och räkna lite och återkomma med en offert. De kommenterade att det var en speciel typ av radiatorer som de fick undersöka om det gick att återanvända eller om det var lika bra att byta radiatorer med  :'(

Det som gör mig mer fundersam är egentligen att de började prata om att om det skulle bli frågan om nya radiatorer kan välja att plocka bort några. Här på forumet verkar vi eniga om att jag har på gränsen till små radiatorer och låg effekt vid DT35 om jag inte fattat helt fel. Jag som trodde (innan det här med bergvärmefunderingar) att man kunde lita på hanteverkare som någon form av expertis.  huvuddunk

Jag protesterade och berättade vad mina beräkningar pekade på. De är ju inte exakta men ett riktvärde i alla fall.

Nu blev det inget bestämt, jag hoppas på att det går att lösa med att bara dra om rören....

Det kommer en firma till imorgon.
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 02 mars 2007, 12:37:11 »

Det har med att R407C egentligen är en blandning av tre olika gaser och därmed ingen  bestämd kondenseringstemperatur utan ett "fönster" på drygt 6 grader.
Därför ar det bra om kondensorn har detta temperaturspann att jobba mot.
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 02 mars 2007, 12:30:36 »

OK för att försöka omsätta teori till praktik och om jag fattat rätt.  :D

* Temp. diff uppstår i systemet pga värmeavgivning i radiatorerna då dessa är varmare än omgivande luft i rummet.

* Tempdiffen påverkas av flödet.
      Högt flöde -> Låg tempdiff
      Lågt flöde -> Hög tempdiff

* Den "gyllene medlevägen" mellan flöde och värmevgining gör att man ska sträva mot en  temp diff på 7 ºC genom att justera flödet

 Sc:,h
Skrivet av: tracker
« skrivet: 02 mars 2007, 10:03:59 »


Om tempdiffen är noll då avger radiatorn maximalt med värmeenergi! Låter bakvänt nåt hemskt.


Det här kan väl inte stämma, är det noll grader diff över elementet så avgår det ingen energi oavsett flöde  ;)

Jo det stämmer. Förutsatt att vi inte pratar om kalla element ;) utan att det verkligen finns en temperaturdiff som kan driva en effektavgivning.

Logik: Om man har oändligt stark VB cirkulationspump som pressar 50 ºC vatten så snabbt genom radiatorn att HELA radiatorn är 50 ºC avger den ju mer effekt än om flödet är lägre och botten på radiatorn är 43 ºC

avger du värme så har du tempdiff !   ;)
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 02 mars 2007, 09:45:14 »

Lite stiltje i tråden....

Det beror på att jag håller på att ta in offerter på vad det skulle kosta att byta ut mina plaströr till "riktiga" rör.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 februari 2007, 18:41:33 »

Helt riktigt det är temdiff mellan radiator och luften i rummet som bestämmer hur mycket effekt som avges. Tempdiffen över radiatorn beror på flödet, stort flöde = låg tempdiff.
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 26 februari 2007, 16:34:13 »


Om tempdiffen är noll då avger radiatorn maximalt med värmeenergi! Låter bakvänt nåt hemskt.


Det här kan väl inte stämma, är det noll grader diff över elementet så avgår det ingen energi oavsett flöde  ;)

Jo det stämmer. Förutsatt att vi inte pratar om kalla element ;) utan att det verkligen finns en temperaturdiff som kan driva en effektavgivning.

Logik: Om man har oändligt stark VB cirkulationspump som pressar 50 ºC vatten så snabbt genom radiatorn att HELA radiatorn är 50 ºC avger den ju mer effekt än om flödet är lägre och botten på radiatorn är 43 ºC
Skrivet av: tracker
« skrivet: 26 februari 2007, 13:13:53 »


Om tempdiffen är noll då avger radiatorn maximalt med värmeenergi! Låter bakvänt nåt hemskt.


Det här kan väl inte stämma, är det noll grader diff över elementet så avgår det ingen energi oavsett flöde  ;)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 26 februari 2007, 13:00:22 »

Men om du tillförde 9 kw just då, då kommer tempdiffen med en 9 kw värmepump att bli så stort som du hade vid försöket.

En vp jobbar ju alltid med maxeffekt!

Utom några nya modeller som finns varvtalsstyrda.

Om du tillförde 9 kw, så talar det för att du inte behöver en så kraftig pump.... iofs så ger ju inte dom du funderar på några 9 kw vid 65 grader på framledningen.

Men jag tycker ändå att skillnaden blev stor mellan stig och retur.
Men det är iofs inte av ondo, det jag menade (antydde) är att har du så hög tempdiff nu, så har du förbättringspotential!
Bättre cirkulation är jag nästan säker på att du kan få till! Några radiatorer måsta varit strypta!!
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 26 februari 2007, 12:32:46 »

OK då är jag med på värmeavgivningen. Tack, man lär sig något nytt hela tiden här på forumet.  Thumbsup

Men jag undrar ända lite över din slusats över att mina radiatorer kärvar. Förutsättnignarna under mitt test är väl lite extrema. Jag har långt ifrån samma temp diff under normal drift.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 26 februari 2007, 11:56:25 »

Citera
En stor tempdiff tyder väl på att elementen avger mycket effekt? Skulle tempdiffen vara andra extremen dvs nära 0 så skulle väl det tyda på att ingen effekt behöver avges, systemet är nöjt.

det här är den vanligaste missuppfattningen.

Om tempdiffen är noll då avger radiatorn maximalt med värmeenergi! Låter bakvänt nåt hemskt.

Men som jag sa tidigare, det är radiatorns genomsnittliga temperatur (temp ök - temp uk.) detta ställt mot rummets temp som avgör värmeavgivningen!

har man 19 graders tempskillnad så blir ju radiatorns snittetmp väldigt låg! dessutom har man en värmepump radiatorkresten jobba med 6-7 graders tempdiff av flera skäl. Dels pga av att köldmediat ska arbeta optimalt och att man eftersträvar så låg framledning som möjligt. Har man stor temdiff, blir framledningen högre vid samma väreavgivning mot att man har en lägre tempdiff.
Så låg som möjligt vore då att föredra, men då kräver ju köldmediat minst 6 grader för att fungera optimalt.
Skrivet av: ot
« skrivet: 26 februari 2007, 09:22:58 »

Hej
Citat Bertil: Du har 19 graders tempskillnad, det ska minskas till ca 7 grader.

Bertil är eventuellt ute efter att simulera värmepumps drift med Delta T på 7 grader
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 26 februari 2007, 09:17:53 »

Jag är med på att elementet bör vara varmt över hela ytan och att en tempdiff är önskvärd. Men hur drog du slutsatsen att mina element kärvat igen och troligen är kalla nertill?

Som jag tänker kan man inte börja titta på tempdiffen förrän temperaturen har stabiliserat sig. Mina testdata är ju från ett "accelereande" system som skickar ut så mycket värme som möjligt för att nå en max temp. Då avger väl radiatorerna så mycket värme/effekt som möjligt? En stor tempdiff tyder väl på att elementen avger mycket effekt? Skulle tempdiffen vara andra extremen dvs nära 0 så skulle väl det tyda på att ingen effekt behöver avges, systemet är nöjt.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 23 februari 2007, 22:01:54 »

Det är skillnaden mellan rumstempen och genomsnittstempen på radiatorn som avgör värmeavgivningen( kallat DT). Är radiatorn kall i nederdelen blir ju snitttempen lägre då avger radiatorn mindre effekt (värme), därmed orkar en viss tillförd effekt ge en högre framledningstemp.

Inge bra förklaring men kanske du snappade  Sc:,h Sc:,h :-[ :-[

Skrivet av: Blixt
« skrivet: 23 februari 2007, 14:30:58 »

Min tanke är också att hålla syrefrågorna i den andra tråden. Men tyckte att frågor kirng VVX i systemet var relevant här.

Det där med temp diffen är jag inte riktigt med på  Sc:,h

Om tempdiffen är stor så borde det väl betyda att mycket värme avsätts i elementen?
Tänkte tyvärr inte heller på att känna över hela elementet under mitt test.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 22 februari 2007, 22:11:26 »

Ang syre så svarade jag i annan tråd...

Når du 65 kan man tro att en 9 kw är för "kraftig" du hade ju stigande rumstemp oxå.

Men du kan ha en som heter 9 eller 8 utan vidare den ger ju inte "märeffekten" vid höga temperaturer.
En rejäl förbättring får du oxå om du fixar till (ökar) flödet.
med den stora tempdiffen värmer inte nederdelan av radiatorerna speciellt mycket.
Du har 19 graders tempskillnad, det ska minskas till ca 7 grader.
Då kommer inte tempen att stiga lika mycket, 9 kw kommer att avges med lägre framledningstemp.
Det som tillkommer är väl också vv förbrukningen.

Du måste ha radiatorer som är nästan kall i botten, ventilerna brukar haka upp sig. vanligt fel, som inte spelar nån roll om man kör olja eller elpanna. Men som blir enormt viktigt att få stil på om man kör en värmepump!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 februari 2007, 15:51:40 »

I diskussionen kringa mitt problem med icke syrediffusionstäta rör föreslås en VVX mellan VP och radiatorer för att inte få in syrerikt vatten i VPn.

Fler som har erfarenhet av det? 
Då blir väl volymtankens roll och storlek ännu viktigare, eller tänker jag fel?

Har ingen erfarenhet själv men veet från andras hus att värmeväxlare är standard i golvvärmesystem när rören inte är diffusionstäta. Rätt installerad påverkar den inte volymtank eller annat. 
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 22 februari 2007, 15:14:17 »

I diskussionen kringa mitt problem med icke syrediffusionstäta rör föreslås en VVX mellan VP och radiatorer för att inte få in syrerikt vatten i VPn.

Fler som har erfarenhet av det? 
Då blir väl volymtankens roll och storlek ännu viktigare, eller tänker jag fel?
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 22 februari 2007, 12:19:55 »

Lite resultat från mitt lilla test igår kväll. Jag såg inte era kloka inlägg om elförbrukningen förrän nu så jag missade att hålla koll på elmätaren. Får väl fösöka verifiera att den verkligen går på 9kW vid annat tillfälle.

kl 17.15 stängde jag av L/L VP. Ställde rumsgivare på max, Vred upp temp vredet på pannan till max. Satte upp tempbegränsare till 70 ºC

Kl.       Fram   Retur    Gillestuga Hall uppe   Ute
17.20   42      34        19          21,6          -9,4
18.20   58      38        19,5       22,2          -9,6
19.15   63      43        20          22,6          -9,7
20.15   64      45        20          23,4          -9,8
21.15   65      46        20,5       23,8          -9,1
22.10   65      46        20,5       24,5          -9,3
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 21 februari 2007, 19:36:53 »

och om ett exempel på föbrukare inte passar någon individ är det ju trist att bli utmålad som en icke lapp-på-baksidan-av-apparaten-läskunnig idiot. Då håller jag hellre käften i fortsättningen.

Vi lever i en tid när folk kan häva ur sig vad som helst på TV-såporna, men absolut inte vänligt rätta eller ifrågasätta nån på riktigt, då surar många till.  ???
Gör inte det. Fortsätt skriva!  :)

Jag har själv haft dåliga exempel tidigare här på forumet och när man väl svalt förtreten av att bli ifrågasatt så brukar jag vara rätt glad... över att ha lärt mig nåt nytt eller fått reda på en annan infallsvinkel/synsätt.  Thumbsup


Nog om det. Finns ett smidigt sätt till om man inte känner en elektriker med tångamperemeter, och det är att under en timme skruva ur alla säkringar i hela huset utom dom till pannan VP:n Då bör mätaren visa rätt (förutsatt att det inte finns förgreningar nånstans)
Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 21 februari 2007, 18:31:38 »

...större förbrukare...laserskrivare...

Om man inte skriver kontinuerligt lär inte en hemmalaserskrivare få elmätaren att snurra.

Nja, det skiljer sig från skrivare till skrivare. På min egen, som inte är av årets modell, är förbrukningen av helt annan kaliber.
För övrigt ska jag kanske räkna in stationär dator och den gamla fina LaCie 22-tums CRT-skärmen och vips närmar sig förbrukningen 2000 watt.

Nä, det kanske var ett dåligt exempel på större förbrukare för någon som bara har en bärbar dator och bläckstråleskrivare som hamnar i andra änden av ringen.

Vad jag menar är att det kan vara bra att tänka på alla större förbrukare - även den nya fina 42-tumsplasman, och om ett exempel på föbrukare inte passar någon individ är det ju trist att bli utmålad som en icke lapp-på-baksidan-av-apparaten-läskunnig idiot. Då håller jag hellre käften i fortsättningen.

Men Bertils förslag är förstås bäst  :)
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 21 februari 2007, 18:22:16 »

...större förbrukare...laserskrivare...

Laserskrivare?

På min står det:
Consumption active (alltså utskrift) 250W
Consumption standby 2W


Om man inte skriver kontinuerligt lär inte en hemmalaserskrivare få elmätaren att snurra.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 februari 2007, 18:01:13 »

Säkrast är att mäta, en elektriker kan enkelt mäta hur mycket elpannan drar.
Man kan själv också mäta, men man behöver en tångamperé mätare.
Osså måste man mäta med panna spänningssatt, så man måsta va riktigt försiktig.

Känner du nån elkille kanske!?
Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 21 februari 2007, 17:25:14 »

OK tack för info.

Nej jag kan inte hitta någon indikering på vilken effekt elpatronen ger för stunden. Det finns bara en indikering som säger av/på. Då kan elpatronen gå med en effekt mellan 2 - 9kW.

Då ställer jag upp temperaturbegränsaren, termostaterna står redan på max.

Stänger av L/L VP.

Du kan inte vara säker på att pannan ger max effekt även om du tvingar den att göra det.
Min egen gamla panna hade ett fel i båda de relän som styrde effekten som gjorde att den bara gav en tredjedel. Det märktes först då det blev kyligare och pannan inte riktigt orkade värma huset.
Du kan däremot se hur mycket el som går åt i huset under en timme och därigenom räkna ut ganska exakt om den går på 9 kw eller om det är mindre. Se bara till att andra större förbrukare som spis, tvättmaskin, vattenkokare, laserskrivare etc är avstängda under tiden.
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 21 februari 2007, 16:30:40 »

OK tack för info.

Nej jag kan inte hitta någon indikering på vilken effekt elpatronen ger för stunden. Det finns bara en indikering som säger av/på. Då kan elpatronen gå med en effekt mellan 2 - 9kW.

Då ställer jag upp temperaturbegränsaren, termostaterna står redan på max.

Stänger av L/L VP.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 februari 2007, 15:54:55 »

Då verkar kylan komma till Linköping, -9 just nu.

Tänkte att det kanske är läge att försöka provköra pannan lite.

Jag tänkte vrida upp rumsgivaren och temperatur vredet på max. Då borde pannan gå på 9kW efter ett tag (Effektbegränsad) det finns kanske nån indikering!?

Hur länge bör man maxa pannan? minst ett par timmar gärna längre

Vad är intresant för temperatur? Är det vad pannan kan maxa i framledning? fram- returtemp och hur rumstempen ändrar sig

Pannan är idag temperaturbegränsad till 50 ºC ska jag ställa upp den?  ta bort det samtidigt som du öppnar ev termostatventiler max

Ska jag stänga av L/L VP? ja
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 21 februari 2007, 15:33:16 »

Då verkar kylan komma till Linköping, -9 just nu.

Tänkte att det kanske är läge att försöka provköra pannan lite.

Jag tänkte vrida upp rumsgivaren och temperatur vredet på max. Då borde pannan gå på 9kW efter ett tag (Effektbegränsad)

Hur länge bör man maxa pannan?

Vad är intresant för temperatur? Är det vad pannan kan maxa i framledning?

Pannan är idag temperaturbegränsad till 50 ºC ska jag ställa upp den?

Ska jag stänga av L/L VP?
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 21 februari 2007, 08:26:10 »

Jag har nu skapat en ny tråd under installationsforum:
"Syredifussionsproblematik, Wirsbo Pex rör"
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13251.msg130321#msg130321

För att isolera just den frågeställningen.

Övriga synpunkter kring min tilltänkta installation är förstås fortsättningsvis välkomna här.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 februari 2007, 18:42:32 »

Citera
Jag har nu pratat med Bycosin som tillverkade Bycoguard
Hur funkar den där!  :-[ :-[

Det finns nån som har en värmeväxlare här på forumet... men då var det golvvärmeslangar tror jag. Du kan väl starta en tråd!?

Kör man syresatt rostar radiatorerna, men vvx är rostfri problemet är att den slår igen av rosten.



Skrivet av: Blixt
« skrivet: 20 februari 2007, 15:29:19 »

Jag har nu pratat med Bycosin som tillverkade Bycoguard. De säljer inte det längre....

Vet inte riktigt heller vem man ska tro på eller vända sig till då jag påtalat just den här frågeställningen för alla de tre installatörerna och ingen har tagit det på allvar.

Jag förstår att radiatorerna är "körda", de håller så länge de håller. Men det viktigaste känns som i det här läget att säkerställa att inte den tilltänkta värmepumpen tar skada.

Någon mer som har gamla plaströr i sitt system?





Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 februari 2007, 14:33:19 »

Radiatorerna kommer så småningom att korrodera sönder om det kommer in syre i systemet. Där hjälper det inte med värmeväxlare. Jag skulle byta ut rören om de inte är diffusionstäta. Inga polymerrör är helt diffusionstäta men däremot kan man få ner diffusionshastigheten så mycket att det är troligt att livslängden på radiatorer och annat blir längre än husets livslängd.
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 20 februari 2007, 14:15:11 »

Tack maha6305, det värmer.

"Klantisarna som tillverkade" har jag pratat med, de heter idag Uponor. De sa att en värmeväxlare kunde vara en lösning precis som IVT skriver. Får prata med NIBE.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 februari 2007, 13:40:55 »

Det där med äldre Pex måste du kolla noga, men Nibe borde veta eller klantisarna som tillverkade den undermåliga prexén.

Jag vet om områden med problem, men har ingen aning hur det funkar nuförtiden, så hjälp fick du inte av mig  :-[
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 20 februari 2007, 13:11:07 »

Blixt
Måste säga att jag är imponerad av ditt engagemang och grundliga förundersökning.  Thumbsup
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 20 februari 2007, 12:30:16 »

Funderar nu vidare på det här med syrediffusion.

Jag har pratat med Uponor och de säger att Wirsbo Pex från 70-talet (som jag har mellan mina raiatorer) inte är helt täta, det förekommer syrediffussion

Så här står det i IVTs "Handledning i montage,drifttagning och skötsel"
"Värmesystemet måste vara diffusionstätt. Syre får inte komma in i
systemet. Värmepumpen är endast avsedd för att arbeta i syrefria system
med så kallat "dött vatten". Om syre tillförs systemet orsakar detta
korrosion i värmepumpen och igensättning av värmebärarsidans filter. I
system med syreinträngning/diffusion kan en mellanväxlare krävas för att
skydda värmepumpen."

I mitt system idag har man haft i en lnhibitor/eliminator som heter Bycoguard 04. Enligt Uponor så används inte detta längre.

Någon som kan ge mig tips och råd hur jag ska hantera detta? Vad säger NIBE?
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 20 februari 2007, 08:09:40 »

Aha, kompressorn slutar alltså att hjälpa till då, nu är jag med.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 februari 2007, 05:34:29 »

Pumpar som inte är byggda för 65° framledningstemp blir rena elpannor OM eltillskottet tvingar upp framledningstempen över 55 grader.
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 19 februari 2007, 22:11:20 »

Tack för era svar!

Det var väl lite som jag hade förstått det med att pumpen inte levererar mest när man behöver det bäst. Men vad är då vitsen att det var bra för mig att välja en pump som klarar hög framledningstemp? Klarar inte andra pumpar 65 ºC ens med tillskott?

Nu har jag diskuterat offertjusteringar med Alt 2 o Alt3. dvs vad priset blir med 1230-8, 100l volymtank, separat elmätare, installerad effektvakt o 160m borrning.
Alt 2 Tot pris ändras från 115' till 124'.
Alt 3 Tot pris ändras från 112' till 130,5'

Inte så stora skillnader alltså. Nu börjar det vara dags att göra det slutgiltiga valet. Ska klura lite men det blir nog magkänslan som fäller avgörandet.
Skrivet av: ot
« skrivet: 19 februari 2007, 13:57:55 »

Lite förtydligande när vi pratar framledningstemp...
Får VP avsättning för energin (genom t ex ett lågtempererat radiatorsystem) så levereras naturligtvis inte 65 ºC

sign "ot" toppar på 48 grader och jag själv någonstans på 55 grader med KB-in runt 0.

Man ska ha i minnet att redan det är rätt tuffa driftbetingelser och knappast något COP på 5 utan snarare 2,5 - 3 nånstans.

Jo nog är det så.

Från Nibes H-sida
Nibe 1230-8
Avgiven effekt 8,2 kW   vid 35 ºC värmebärare ut = Cop 4,9

Avgiven effekt 7,0 kW   vid 50 ºC värmebärare ut = Cop 3,6

Man ska försöka värma huset med så låg värmebärare ut som möjligt.

Titta hur Rickards pump jobbar.
http://www.varmepumpsforum.com/matvarden.htm

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 februari 2007, 13:30:58 »

Några funderingar till:

Richard: Vad baserar du din kalkyl på vad gäller energibehov? Är det mina egna framräknade/uppskattade siffror eller ngt annat?

ot: Vilken framledning behöver du vid DUT?

1230 verkar vara ett bra val för mig  bl a map hög framledningstemperatur. Men klarar kompressor att leverera 65 ºC till elementen vid DUT då man behöver det varmaste vattnet då troligen brinet är som kallast? Eller klarar den bara det vid gynnsamma förhållanden (Liksom att 1230 har ett COP > 5)

Jag har baserat min kalkyl på det faktum att du inte har så rejäla radiatorer, att välja en större värmepump skulle resultera i extremt många start och stopp, eller väldigt hög framledningstemp med låg COP som följd.

Jag har även tagit till mig av det du skrivit om den tidigare förbrukningen och din hittils nuvarande.
Har även räknat på husets yta och byggår och anser att du inte borde förbruka mer än ca 25-28 000 kWh/år för värme och tappvarmvatten, jag tror du ligger närmare 25 än 28...
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 19 februari 2007, 13:13:43 »

Lite förtydligande när vi pratar framledningstemp...
Får VP avsättning för energin (genom t ex ett lågtempererat radiatorsystem) så levereras naturligtvis inte 65 ºC

sign "ot" toppar på 48 grader och jag själv någonstans på 55 grader med KB-in runt 0.

Man ska ha i minnet att redan det är rätt tuffa driftbetingelser och knappast något COP på 5 utan snarare 2,5 - 3 nånstans.

Skrivet av: ot
« skrivet: 19 februari 2007, 12:30:23 »

Några funderingar till:

ot: Vilken framledning behöver du vid DUT?

Hej Blixt

Min 1230-8 orkar jobba upp en framledning temperatur till 48 ºC.   Returen är då 42 ºC.

48 ºC framlednings temp räcker till ca -15 ºC

Med 3kw ts får jag en framlednings temp på  54,5   

DUT = 55
Skrivet av: Blixt
« skrivet: 19 februari 2007, 11:49:15 »

Några funderingar till:

Richard: Vad baserar du din kalkyl på vad gäller energibehov? Är det mina egna framräknade/uppskattade siffror eller ngt annat?

ot: Vilken framledning behöver du vid DUT?

1230 verkar vara ett bra val för mig  bl a map hög framledningstemperatur. Men klarar kompressor att leverera 65 ºC till elementen vid DUT då man behöver det varmaste vattnet då troligen brinet är som kallast? Eller klarar den bara det vid gynnsamma förhållanden (Liksom att 1230 har ett COP > 5)
Skrivet av: ot
« skrivet: 18 februari 2007, 10:15:43 »

Jag var lite nyfiken på ditt värmesystem innan NIBEn men såg i tråden om start/stopp att du hade annan värmepump då så då ger det inte direkt några bra jämförelser

Men en fråga kommer jag på till dig ot. Hur många är ni i familjen och hur klarar ni er med VV?


Hej Blixt
Jag Har en 1230-8    Ink 2006-01-18

1971 - 1985 :Olje eldning

1985 - 2006 :Jord värme Atlas Copco 12kW

2006 - NU    : Jord Värme Nibe 1230 8 kW

Frågan med den tråden var : Hur slits pumpen av starter ?
Atlas pumpen blev 20 ÅR. Och dog EJ av kompressor haveri.

Siffrorna I inlägget du fick ( Månad 1 till 12 )var från 2006 ...Med Nibe 1230-8
 
Månad    Start / Dygn
1              17.2
2              18.1
3              12.0
4              21.7
5              14.5
6               8.8
7               7.5
8               6.5
9               9.0
10            20.6
11            27.3    ( här har jag säkert kunnat pilla i menyn och fått ner antal starter )
12            29.9    ( här har jag säkert kunnat pilla i menyn och fått ner antal starter )

Ps. Vi hade ovanligt mild november & december


Med Atlas 12kW pumpen Hade jag Drygt 11 000 starter/år . ( en alldeles förstor pump i ett litet system )
Med Nibe 8kW pumpen har jag Drygt 5 000 starter/år. ( här går det att sänka mer med hjälp av menyn ) Men jag är nöjd

Familjen:
Jo det är gumman & jag & en liten kille på 2 år
Det badas och duschas en hel del med en bad-glad liten kille.
I somras så fyllde vi en liten 300 liters pol till lill-killen ett antal gånger.

Om varmvattnet räcker : Svar Ja ........Med en liten ändring i menyn ( Jag rör bara till det för dig om jag tar upp det )

El tillskott: Jo det kunde ha varit mycket mer. Men med Hjälp av innegivaren och inställningar i menyn så kan man hålla ner el-tillskott med bibehållen innomhuskomfort.
Dessutom så sparar man när vårsolen värmer på.

Innegivare = jämn inomhustemperatur = komfort = bra ekonomi

Mvh ot


Skrivet av: Blixt
« skrivet: 18 februari 2007, 00:33:00 »

Nu har jag tagit mig tid att läsa igenom tråden från början. Det är en hel del som har fallit på plats ändå. Tack för hjälpen!  studs

Tack ot för info om ditt system och för att du tar dig tid att tänka o jämföra också. Det verkar fungera bra för dig så då bör det göra det för mig. Du behöver inte mycket tillskott och dessutom bör du ha lite tuffare förutsättningar i Bollnäs än här i Linköping. Jag var lite nyfiken på ditt värmesystem innan NIBEn men såg i tråden om start/stopp att du hade annan värmepump då så då ger det inte direkt några bra jämförelser

Men en fråga kommer jag på till dig ot. Hur många är ni i familjen och hur klarar ni er med VV?

Tråden om start och stopp samt info om maha6305 system gör att jag tror på en volymtank som extra "gardering" även om man skulle klara sig utan.

Jag väljer medvetet bort rumsgivare initialt. Vi har rumsgivare idag (så kabeln tänker jag ha kvar om ifall...) som gör att vi får kallt ute i hörnen då vi brassar på i kaminen. Myseldning får väl ge lite övertemp. Och eldar vi för att det behövs vid svinkyla vill vi ju i alla fall att pumpen ska gå för fullt. (Helst utan TS förstås.)

Känner mig nära ett beslut för:
NIBE 1230-8, 100l volymtank, effektvakt och separat elmätare. 160m borra

Jag skrev någonstans i tråden att 10' inte är avgörande i sammanhanget och det håller jag fast vid men man vill ju inte satsa dem om det inte behövs eller till och med ger systemet sämre prestanda.
Skrivet av: ot
« skrivet: 17 februari 2007, 16:35:31 »



Kanske ger bergvärmen lite högre inkommande temp med den dimensionering jag satt i programmet, det kan göra det några procent.

  Augusti  2006 :  Kb in 12,1 ºC  = 4,16 kWh / drift timme   endast vv
  Oktober  2006 :  Kb in  5,7 ºC  = 2,52 kWh / drift timme
November 2006 :  Kb in  3,0 ºC =  2,38 kWh / drift timme
December 2006 :  Kb in  1,6 ºC =  2,29 kWh / drift timme
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 februari 2007, 16:11:49 »

Det kan mycket väl vara så att Nibe håller ned driveffekten litegrann, sedan beror det ju också på hur man väljer att göra med cirkpumpen sommartid, om den får gå hela tiden så drar den lite mer på årsbasis, stort tappvarmvattenbehov ger också relativt sett högre genomsnittlig driveffekt.

Kanske ger bergvärmen lite högre inkommande temp med den dimensionering jag satt i programmet, det kan göra det några procent.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!