Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gt flöde eller givare  (läst 4441 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joapalmer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Lågt flöde eller givare
« skrivet: 26 december 2014, 22:47:11 »
Hej. Vi har en Ecoel 1550 med EcoAir 105 installerad 2007 (tror jag).

Pannan visar driftinfo: Lågt flöde.
Det som ser konstigt ut är VP In/Ut som är 16/36, men In hoppar lite upp o ned ibland och ser ibland normal ut. Om jag känner på rören så är det definitivt inte så stor skillnad som 16/36 så jag gissar In-givaren blivit koko.

När jag söker på "Lågt flöde" hittar jag en del tidigare trådar här där både givare och igensatt filter anges som tänkbara orsaker. Nu är jag ingen mästare på det här och jag undrar dels var jag hittar givaren och dels om det finns något filter man kan kontrollera/rengöra och hur man gör det?

Sitter In-givaren ute vid VP eller inne i pannan? (Hittar den inte i installationsmanualen för EcoAir).

Är filtren de små cylinderformade ventilliknande grejerna på rören med en "cykelventil" längst upp?

Tack för alla svar o tips!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Lågt flöde eller givare
« Svar #1 skrivet: 27 december 2014, 00:08:19 »
Det är nog givaren som gått sönder. Den sitter ute i EcoAir. Du kan läsa av dess värden direkt i servicemenyn ute i EcoAir. Om värdena hoppar är givaren knas.

Jag har för mig att det finns en bild i manualen till EcoAir som visar var den sitter.

Systemet tolkar stor diff på VPin/ut som en effekt av lågt flöde. Den mäter alltså inte flödet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Lågt flöde eller givare
« Svar #2 skrivet: 27 december 2014, 10:02:00 »
Beträffande problem med givare på CTC av den generationen, så kolla först att inte felet helt enkelt beror på lösa kablar i skruvplinten på kretskortet i EcoAir, det är en bra början att dra efter skruvarna och kolla att det inte finns några spretande trådar. Tänk på att det finns nätspänning på kortet, så slå från huvudbrytaren till EcoEl + EcoAir innan du öppnar elskåpet i utedelen.

De där sakerna med "cykelventil" är förmodligen någon slags automatavluftare.

Vad jag vet sÃ¥ finns det normalt inga fabriksmonterade filter i en sÃ¥n här värmepump, utan eventuella filter har satts dit av installatören och de kan i sÃ¥ fall se ut nästan hur som helst. Ett exempel : http://www.rinkabyror.se/artikel/smutsfilter-15r/   . Förhoppningsvis finns det avstängningskranar pÃ¥ bÃ¥da sidor om filtret sÃ¥ att man kan stänga dem och öppna filtret för rengöring utan att behöva tömma hela systemet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad joapalmer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt flöde eller givare
« Svar #3 skrivet: 29 december 2014, 23:27:51 »
Hej och tack för de svaren. Dagen efter jag skrev inlägget stod In/Ut på 38/41 nästan konstant hela dagen, vilket verkar vara en ganska korrekt angivelse. Men nu idag så hade In-givaren hoppat snett igen och var nere på 0/38 men rör sig lite upp o ned. Det har varit ganska kallt nu senaste dagarna, mellan -5 och -11 som lägst.

Jo jag tror jag hittade givarna i EcoAir, pillade lite med sladdarna men fick ingen skillnad. Undrar också på det lite för mig kryptiska "VP givare ut/framledning" (den övre givaren) och "VP givare in/returgivare" (den undre givaren) som beskrivs i EcoAir-manualen. Vilken är VPin egentligen?

Ytterligare konstigt tycker jag att det är att In/Ut under driftinfo på kontrollpanelen i EcoEl försvinner och dyker upp om vartannat. Bara den raden i displayen, men alla andra värden är kvar.


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Lågt flöde eller givare
« Svar #4 skrivet: 29 december 2014, 23:32:21 »
Givaren spökar, och 38/41 är alldeles för låg diff. Det finns en tabell i manualen som visar vad den ska vara.
Lossade du sladdarna helt och fäste på nytt?

VPin är VP givare in/returgivare (dvs returen från radiatorerna om man inte har nån EcoEl), det rör där vattnet går IN i EcoAir.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad joapalmer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt flöde eller givare
« Svar #5 skrivet: 29 december 2014, 23:42:54 »
Tack. Nej jag lossade inte sladdarna utan kände bara att de verkade sitta fast. Men jag provar i morgon när det är ljust igen. Eller så ringer jag o beställer en ny givare.

Nån som begriper varför hela informationsraden med In/Ut försvinner från displayen?

Jag hittar inte något som ser ut som filter längs rören förutom på bifogad bild, men som sagt det är kanske någon avluftningsventil?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Lågt flöde eller givare
« Svar #6 skrivet: 29 december 2014, 23:52:23 »
När kompressorn jobbar så är det ju en del vibrationer ute i EcoAir, och det borde kunna räcka för att ge konstiga värden om det är glapp nånstans, och om kontakten helt försvinner så verkar det logiskt att hela raden försvinner, för då är ju inte värdet noll utan icke existerande.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad joapalmer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt flöde eller givare
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2015, 10:03:21 »
Stort tack för er hjälp med detta. Torbjörns och Lunks svar gjorde att jag tittade extra noga på anslutningarna inne i EcoAir, och när jag lossade kablarna var det en som hade en dålig kontakt. Efter att jag gjort om anslutningen mot plinten har givaren gett stabila värden, dock är diffen fortfarande endast 3 grader. Jag kanske startar en ny tråd om det istället.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Lågt flöde eller givare
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2015, 11:02:40 »
Det löser du genom att öppna frontpanelen på EcoEl och sänka farten på laddpumpen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad joapalmer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt flöde eller givare
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2015, 14:06:35 »
Tack Lunk men laddpumpen står i läge I och diffen är aldrig mer än 4 grader, oftast 3 och ibland bara 2. Jag startar en ny tråd istället om detta.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Lågt flöde eller givare
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2015, 14:16:05 »
Och det är laddpumpen du tittat på, den som sitter under tanken och som du måste plocka bort frontplåten på EcoEl för att komma åt? Inte radiatorpumpen som sitter fritt synlig ovanpå tanken?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad joapalmer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt flöde eller givare
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2015, 14:21:29 »
Ja det är den. Lite har jag förstått efter att ha läst ett par år här! :) Jag ska bara samla ihop alla inställningar så startar jag en ny tråd, ikväll kanske. Tack!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!