Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP, min värmepump gÃ¥r ca 0- 30 min i dygnet.  (läst 2925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putteblomstrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Jag har varit i kontakt med diverse experter i ärendet, och ingen verkar kunna hjälpa mig. Så nu vänder jag mig hit i hopp om hjälp att få igång min värmepump.

Jag tog över min farfars hus i juli och värmepumpen har aldrig riktigt fungerat. (sen jag flyttade in) Det är en EcoAir 107 Polar Edition med en EcoEl 1550/1800. Problemet från början var att den löste på pressostat lågtryck hela tiden, Installatören bytte efter samråd med CTC kretskortet i utedelen, vilket hjälpte föga sedan prövade dom att byta ut pressostat givaren (sedan dess har den aldrig löst) sedan ett par veckor har Hetgas larmet istället börjat blinka & varna någon gång i veckan. (förmodligen så är det givaren även här).

Men så till det riktiga problemet (kanske hänger ihop, novis)
Kompressor och fläkt ute går (aldrig) eller mellan 0-30min i dygnet, vilket såklart medför att vi hela tiden kör på elpatronen.

Vi bor i Jämtland och har haft mellan -5 & -17 i en vecka nu och jag har förbrukat nästan 700kw på en vecka.

Här är lite driftinfo.
19/1 2014
Aktuell driftinfo
Ute: -9
Rum: 20,5 (21,0)
Panna: 58 (60)
Framledn 0C: 53 (52)
Panna nedre 0C: 48 (53)
Hetgas: 130 (Precis larmat)
Kompr: från
Fläkt: från
Laddpump: Till
VP In/Ut 0C: 46/47
Ute Vp 0C: -8
Radiatorpump: till
Eleffekt kw: 6,0 + 0
Strömuttag A: 0 (16)
Shuntventil:
Fördr Shunt: 0
Program ID: 1011111


Historisk Driftinfo
Total Drifttid h: 45845
Elvärme Kwh: 61652
Högsta framl 0C: 58

Kompressor
Total drifttid h: 15199
Drifttid /24: h:min 0,09
Starter /24 st: 1

Idag 25/1 2014
25/1 2014
Aktuell driftinfo
Ute: -10
Rum: 19,1 (20,0)
Panna: 60 (60)
Framledn 0C: 53 (53)
Panna nedre 0C: 47 (58)
Hetgas: 4
Kompr: från
Fläkt: från
Laddpump: Till
VP In/Ut 0C: 48/48
Ute Vp 0C: -9
Radiatorpump: till
Eleffekt kw: 4,5 + 0
Strömuttag A: 0 (16)
Shuntventil:
Fördr Shunt: 0
Program ID: 1011111


Historisk Driftinfo
Total Drifttid h: 45978
Elvärme Kwh: 62204
Högsta framl 0C: 58

Kompressor
Total drifttid h: 15238
Drifttid /24: h:min 0,00
Starter /24 st: 0

Mina inställningar ser ut såhär (kyltekniker som ställt in dessa)

Inställningar
Produkt: EcoAir
Rumsgivare: Ja
Elpanna 0C: 60
Elpanna max kw: 6,0
Elpanna nedre 0C: 50
Elpanna nedre kw: 6
Fördr shunt: 180
huvudsäkring A: 16
Extra vv min: 120
Extra vv elpanna 0C:60
Fjärrstyrning: NS
Min utetemp 0C: -20

Inst husparametrar
Max framledn 0C: 55
Min framledn 0C: från
Husvärme från 0C: 18
huskurva
Lutning 0C: 50
Justering 0C: 0

Larmhistorik
senaste larmet: Hög hetgastemp (ett par dagar sedan)
Tidigare Larm:
Hög hetgastemp
Hög hetgastemp
Hög hetgastemp

Fabriksinst kodad:
Kod: 0,0,0
Sommardrift 0C: 16
Vp max 0C: 58
Vp min 0C: 35
Larm hetgas 0C: 127
Diff start/stopp 0C: 5
Startfördröjning: 10


Tacksam på tips hur jag går vidare med detta. Som sagt har det varit 3st olika installatörer den senaste månaden som varit involverad och jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta!!

Med vänliga hälsningar
Patrick

Utloggad Flexymannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låter som samma problem jag haft, det jag gjort är :

Bytt laddpump (pumpen som cirkulerar vattnet mellan inne och ute del) Min förra pump var en 3meters pump och kyltekninkern som var här sa att det var helt fel, så han bytte till en 6meters pump (om jag inte förstått fel så har meterangivelsen att göra med hur mycket/konstant tryck pumpen ger)
Bytt hetgasgivare

Efter det har min anläggning fungerat som den skall (fick justera inst på vpmin och vpmax då tidigare ägare verkar ha skruvat och pillat på allt) använt nån enstaka kW på patronen senaste dygnet. Har haft 118 grader som högst på Hgas efter det....vilket är i slutet av körning och oftast den sista körn innan den avfrostar

Jag är ingen expert på någe vis vad det gäller LV system, men här får du iaf min lösning på vad det verkar som näst intill identiskt problem.

Hoppas detta kan ge dig något att gå på.

//Danne

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Till att börja med: har du en EcoEl 1550 eller 1800? Numret anger höjden på tanken i mm.
Om det är en 1550 så är laddpumpen fabriksmonterad och sitter under tanken. Lossa fronten på EcoEl och kolla vilken hastighet den står på.
Om du har en 1800, gör som Flexymannen säger: kolla vad du har för laddpump och hur den är inställd.

Nästa punkt, höj Min Utetemp till -10. Den kan liks inte gå till -20 eftersom VPin kommer vara för hög, men du kommer aldrig få igång nedre elpatronen så länge VPn inte är spärrad pga för låg utetemp, och då blir det kallt inne till sist om det blir riktigt kallt ute.

Sänk Elpanna i inställningsmenyn till 45. Det är inte övre patronen som ska fixa värmen när det är kallt ute. Den ska bara ge det allra sista om inte VP eller nedre patronen räcker till.

Om du bara har 16A säkring så kan du inte köra 6+6 kW elpatroner, utan då kommer effektvakten få hålla koll hela tiden. Sänk övre patronen till 3 kW.

Höj max framledning. 55 kommer inte räcka om det lägger sig på -25 en vecka.

Läs introduktionen till EcoEl-EcoAir som erp skrivit, som ligger högst upp på den här forumsidan om CTC.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: HJÄLP, min värmepump går ca 0- 30 min i dygnet.
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2014, 14:12:57 »
Det skulle vara intressant att se VP-in och ut när kompressorn har gått en liten stund. Kan du 'forcera' igång den och kolla?
Sen kan du kontrollmäta hetgasröret med en stektermometer eller liknande och se om givaren verkar visa rätt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Frågan är om det går att forcera VPn att gå när det är för varmt vatten i tanken. Men det är märkligt varm hetgas hursomhelst. När min kompressor går ligger hetgasen 15-20 grader över VPin. Vid avfrostning stiger temperaturen men aldrig till mer än kanske 85-90 grader.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: HJÄLP, min värmepump går ca 0- 30 min i dygnet.
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2014, 14:22:04 »
Du har en polar edition. Dom har lite svalare hetgas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det är en EcoAir 107 Polar Edition med en EcoEl 1550/1800.

... och?  ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: HJÄLP, min värmepump går ca 0- 30 min i dygnet.
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2014, 14:27:27 »
Ah... Jag tänkte att det var hans polares VP...  ;)
  .,;-
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
En annan fundering... 700 kWh på en vecka ger 100 kWh/dygn. Inte farligt alls om det är -15 ute. Helt normalt tycker jag. Mitt max ligger på drygt 200 kWh på ett dygn, men då var det riktigt kallt ute.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!