Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CtC EcoAir och CTC EcoEl. Hög elförbrukning. Kan nÃ¥gon hjälpa?  (läst 31588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan!
Har äntligen hittat det här forumet.
Vi har en ganska så stor energiförbrukning hemma hos oss och tror att vi har
ringat in det till pannan.

jag har ändrat lite på inställningarna men undrar om någon här har bra koll på
sakerna som kanske kan hjälpa mig att se om något är tokigt?

hoppas på svar.

Fia
« Senast ändrad: 08 januari 2013, 11:04:57 av VackraFia »

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här kommer mina nuvarande inställningar
efter i blått skriver jag vad värdena var innan jag pillade på pannan :)
ni kanske kan svara på om det är till bättre eller det sämre
samt vad jag mer kan göra

vårt hus är ett putsat tegel hus från 40-talet på 76 kvm plus källare.
vi har tre element i källaren plus två handdukstorkar


Aktuell driftinfo
Ute C +5 +3
Rum C 19,3 (19)
Panna C 49(45) 59(60)
Framledning 39(38) 38 (40)
panna nedre 54(55) 42(55)
hetgas 107 89
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut C 50/54 38/42
Ute VP C 3 1
radiator Pump till
Effekt kW 0,0+0 3,0+0
Strömuttag A 9(20) 11(20)
Shuntventil
Fördr shunt 180 180

Historisk
¨Total drifttid H 44904 44401
Elvärme kWh 21889 21825
Högsta framledn C 57 57
Kompressor
Total drifttid 15625 15256
Drifttid /24 17,26 17,00
Starter 22 21


Inställningar

Värmepump Tillåten
Rumsgivare Ja
Elpanna C 45 60 här har vi fått lite problem med varmvattnet
Elpanna Max kW 4,5
Elpanna nedre C 50 45
Elpanna nedre kW 6
Förd shunt 180
huvudsäkring A 20
extra VV min 150
Extra VV elpanna C 60
Fjärrstyrning NS
Min utetemeratur -15 -12



husparametrar

Maxframledning C 57 55
min framledning C från 26
husvärme från C 16 helt nytt då vår alltid har varit på innan :/

Huskurva
Lutning 45
justering 5

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan även tillägga att i början på December så hade vi en servicekille som var här och bytte vår utekännare eftersom den varnade för hetgas hela tiden. Det var tydligen ett vanligt problem på vår pump.

han gick även igenom elpannan innan jag själv ändrade på sakerna och sa att allt såg helt normalt ut.

de sensate 20 dagarna har vi haft en genomsnittsförbrukning på 76 kwh. då är det en väldigt mild vinter iår.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Börja med att läsa detta, om du inte redan gjort det:  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0

Sedan bör nedre elpanna stå på 50ºC, den kan aldrig gå in så länge värmepumpen är tillkopplad, den går in automatiskt och ersätter pumpen om den spärras eller kopplas bort.
Annars ser det ganska normalt ut.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hej! tack för svar!
den står på 50 grader. den stod på 45 innan :)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Huskurva och justering ... det är en ganska lÃ¥g huskurva, ungefär som för golvvärme, men en väldigt hög justering. 45-kurvan är ju ganska flack, och om man dÃ¥ lyfter den 5 grader sÃ¥ fÃ¥r man hög framledning vid ganska varmt ute men inte sÃ¥ stor ökning sen när det blir kallt ute. Sen har ni satt innegivarens börvärde till 19, vilket ska sänka framledningen en aning. 

Du har inte skrivit vilken EcoAir du har, men om jag antar att det är en 107 så drar den ca 2,2-2,4 kW. Om den skulle gå hela dygnet, utan stopp, skulle den alltså dra ca 55 kWh. I och med att ni tidigare haft övre pannan på 60 grader så måste elpatronen i övre jobba ordentligt (värmepumpen kan bara värma övre delen indirekt, till 52-53 grader) och har ni dessutom duschat en hel del (brist på varmvatten tyder på det). Så sammantaget låter inte 76 kWh per dygn som konstigt med de tidigare inställningarna.
Med nya inställningarna borde det bli bättre, men jag tycker fortfarande att kombinationen av huskurva, justering och innetemp ser konstig ut.

I diagrammet är 45-huskurvan streckad och din 45+5 blå.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Hej Fia
Var i landet är ditt hus beläget.
Hur många m2 ?
En plans hus ?
Årtal då det är byggt?
Hur stor VP är det installerat?
Din totala elräkning i kW är?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Huskurva och justering ... det är en ganska lÃ¥g huskurva, ungefär som för golvvärme, men en väldigt hög justering. 45-kurvan är ju ganska flack, och om man dÃ¥ lyfter den 5 grader sÃ¥ fÃ¥r man hög framledning vid ganska varmt ute men inte sÃ¥ stor ökning sen när det blir kallt ute. Sen har ni satt innegivarens börvärde till 19, vilket ska sänka framledningen en aning. 

Du har inte skrivit vilken EcoAir du har, men om jag antar att det är en 107 så drar den ca 2,2-2,4 kW. Om den skulle gå hela dygnet, utan stopp, skulle den alltså dra ca 55 kWh. I och med att ni tidigare haft övre pannan på 60 grader så måste elpatronen i övre jobba ordentligt (värmepumpen kan bara värma övre delen indirekt, till 52-53 grader) och har ni dessutom duschat en hel del (brist på varmvatten tyder på det). Så sammantaget låter inte 76 kWh per dygn som konstigt med de tidigare inställningarna.
Med nya inställningarna borde det bli bättre, men jag tycker fortfarande att kombinationen av huskurva, justering och innetemp ser konstig ut.

I diagrammet är 45-huskurvan streckad och din 45+5 blå.
Hejsan!
Vi har 19 grader inne eftersom vi känner att vi inte har råd att ha det varmare.
Förbrukningen de senaste 20 dagarna är med de nya inställningarna men det är på hela huset. vet inte hur man mäter på bara pannan?
Vi är bara två personer i vårt hushåll och problemet med varmvattnet är att jag går in i duschen och har någorlunda varmt vatten i 30 sekunder och sen blir det ljummet.

Det är en 107:a vi har ja, förlåt. hade visst missat det :)

vad ska man då ställa huskurvan på tror du?
Min sambo är inte så intresserad av att fixa problemet och jag själv förstår inte så mycket men jag försöker iaf.
Jag har också tänkt mycket på att framledningen skulle vara högre med tanke på att vårt hus inte är så modernt.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Fia
Var i landet är ditt hus beläget.
Hur många m2 ?
En plans hus ?
Årtal då det är byggt?
Hur stor VP är det installerat?
Din totala elräkning i kW är?
Cocacola

Hej!
Då ska vi se om jag kan svara på alla frågorna.
Vi bor strax utan för Helsingborg i ett tegelhus från 1943.
Huset är på 76 kvm plus källare som vi också har element i.
Det finns en vind som vi har lagt 200mm isolering i taket på för att vi så småningom ska flytta upp vårt sovrum där.
Det är en 107:a som vi satte in 2007 när vi flyttade hit. EcoElen heter 1550 tror jag.

vår totala el förbrukning ligger på det groteska 27882kwh enligt decembers elräkning.
Vi har dock haft elgolvvärme på i badrummet i källaren fram tills i början på December som jag nu har stängt av.
Min vän som är elektriker var här och mätte med tång för att se vad det var som drog och det var bara pannan och golvvärmen som tog ström.
Golvvärmen tog dock inte så mycket som han hade förväntat sig att den skulle dra.

Jag Tror ni förstår varför jag är desperat.
Två personer i vårt lilla hus kan inte förbruka så mycket el.
Känns riktigt jobbigt att veta att min mammas hus som är ett fyra gånger så stort trähus från 1929 med fyra personer hemma drar 24000 kwh/ år

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
27882 kWh är vad jag gör av med under 2 år med samma anläggning inklusive all övrig ström.
Det verkar som om elpatronen jobbar alldeles för mycket.
Under historisk driftinfo kan du se hur mycket elpannans elpatroner gjort av med vid "Elvärme kWh", och vid "Kompressor total drifttid h" ser du hur många timmar kompressorn gått.
Om du sedan multiplicerar kompressorns timmar med 2,4, så får du ett ungefärligt värde på hur många kWh värmepumpen gjort av med.

Om du vill, kan du prova med att sätt övre elpannan till 0 kW och testa hur det funkar. Då är pannan bortkopplad, och om inte pumpen klarar värmen är det bara att öka effekten på övre pannan 1,5 kW i sänder. Det är inte alls farligt att prova.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skulle även kontrollera andra elslukande produkter. PGA:
Total drift tid på 44t h blir 5år, med Elvärme på 23tkW är det bara 4600kW per år för elpatronerna, total tid kompressorn på 15t h för 5 år blir förbrukningen ca 15000h/5år ger 3000 h drift tid med 2,4 kW i förbrukning blir max 7200kWh + 4600kWh för elpatron blir totalt 11800kWh per år, därför tror jag att det kan vara något annat som spökar och drar el, ex ett elelement i källaren eller en frostvakt som inte slår av osv...

Har jag räknat fel ber jag om ursäkt men någon kan väl kontrollera om det verkar vara rimligt uträknat?
lycka till
//Gigja
« Senast ändrad: 09 januari 2013, 14:13:25 av Gigja »
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag har kikat på de uppgifter du tagit från Aktuell driftinfo. Det är tre veckor mellan avläsningarna (total drifttid 503, delat med 24 = 21 dygn). På den tiden har ni gjort av med 64 kWh på elpatronerna (elvärme, differensen mellan värdena) vilket ger ca 3 kWh/dygn. Det är alltså inte där den stora boven är. Kompressorn (värmepumpen) har gått totalt 369 timmar, dvs i snitt 17,6 h/dygn. Multiplicerat med de 2,4 kW som erp nämner blir det 42 kWh/dygn. Totalt har alltså EcoAir och EcoEl dragit ca 45 kWh/dygn, så nånting annat drar 30 kWh/dygn. Vår hushållsel ligger på ca 6000 kWh per år, vilket blir 16 kWh/dygn, så antingen har ni väldigt hög förbrukning av hushållsel, eller så har ni nåt annat som ligger och drar lika mycket som all annan hushållsel tillsammans.
Värmesystemet är inte boven.

Om huskurvan... Jag hade testat att sätta huskurva 45, justering 0 och innetemp 20. Sen hade jag kollat diff VPin/ut och eventuellt sänkt farten på laddpumpen (som sitter undr tanken på EcoEl). Det set ut att vara på gränsen till för liten diff, eller vad säger erp?

Duschvattnet borde räcka med dina inställningar, såvida du inte har en blandningsventil som blandar in en massa kallvatten i tappvattnet. Vi har i princip samma system och har inga problem med tre duschar efter varandra, fast då har vi å andra sidan installerat duschmunstycken som begränsar flödet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
Många små förbrukare blir också mycket kwh på ett år. Kyl/frys te.x
Jag satte en elmätare på min filserver och modem/router och det ligger på 200w, inte så farligt tyckte jag men det blir 1750kwh på ett år!
Ett bra och billigt sätt att få koll på vart energin tar vägen är att installera en elmätare till pumpen, då kan ni se vad som är värme/varmvatten/hushållsel.
För småförbrukare finns det billiga energimätare på jula/clas i sjön mfl.
Du kan ju köpa en elmätare i webbshoppen här och be din vän elektrikern montera  ;)
Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej igen, läste lite noggrannare nu, golvvärme i källaren på el? Skulle kunna tänka mig att det är en av bovarna som äter upp kWh...
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det är tre veckor mellan avläsningarna (total drifttid 503, delat med 24 = 21 dygn). På den tiden har ni gjort av med 64 kWh på elpatronerna (elvärme, differensen mellan värdena) vilket ger ca 3 kWh/dygn. Det är alltså inte där den stora boven är. Kompressorn (värmepumpen) har gått totalt 369 timmar, dvs i snitt 17,6 h/dygn. Multiplicerat med de 2,4 kW som erp nämner blir det 42 kWh/dygn. Totalt har alltså EcoAir och EcoEl dragit ca 45 kWh/dygn, så nånting annat drar 30 kWh/dygn. Vår hushållsel ligger på ca 6000 kWh per år, vilket blir 16 kWh/dygn, så antingen har ni väldigt hög förbrukning av hushållsel, eller så har ni nåt annat som ligger och drar lika mycket som all annan hushållsel tillsammans.
Värmesystemet är inte boven.

Om huskurvan... Jag hade testat att sätta huskurva 45, justering 0 och innetemp 20. Sen hade jag kollat diff VPin/ut och eventuellt sänkt farten på laddpumpen (som sitter undr tanken på EcoEl). Det set ut att vara på gränsen till för liten diff, eller vad säger erp?
blem med tre duschar efter varandra, fast då har vi å andra sidan installerat duschmunstycken som begränsar flödet.
Jag är också inne på samma linje. Min pump har gått cirka 500 timmar under december, vilket är runt 16 tim/dygn och elpatronen har dragit ett par hundra kWh pga den skitkalla inledningen av december.
Det verkar ju som förbrukningen ligger ganska nära min, som brukar hamna runt 9000-12000 kWh/år.

Jag skulle ändra värmekurvan till 45-50 och sätta justeringen till noll, och sedan höjt eller sänkt kurvan några grader beroende på hur varmt det blir i huset.
Sedan är det nog läge för att kolla upp vad det är som tar så mycket ström att förbrukningen hamnar på det dubbla mot vad det borde vara. Om övrig förbrukning är normal (500 kWh/mån) borde ni hamnat på 15-17 000 kWh i årsförbrukning.

Kolla pumpen och pannan dag för dag och anteckna läget samt kolla upp huvudmätaren och all annan elförbrukning samtidigt.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Fia!

Jag skummade genom alla inläggen men kom på att det kan finnas mer info som kan vara nyttigt för att lösa problemet. Har ni haft lika hög förbrukning varje år eller är detta unikt för 2012? Har ni ändrat några inställningar på pannan eller värmepumpen innan ändringen i december?

En annan sak jag funderar på är er förbrukning om den nu skulle vara 28000 kWh varje år. Om vi antar att VP har arbetat som den borde vilket den förmodligen har med tanke på 8 timmar/dag i snitt på fem år så har ni fått massor med värme från denna och sedan tillskott från elpatronen. Om ni då har tusentals extra kWh med strömförbrukare INUTI huset så ger dessa också värme; all förbrukning blir värme och värme kan inte förstöras eller försvinna på ett magiskt sätt. Med alla dessa extra-W hade ni nog inte haft 19 grader inomhus så de måste ta vägen någon annanstans.

Har ni garage med elvärme? Om värmen genereras utanför huset är det självklart en väldigt skillnad. Golvvärmen tror jag inte på om det bara var i badrummet; inte som ensam förklaring.

Sedan ska ni absolut inte utesluta att det är elmätaren det kan vara fel pÃ¥. Stäng pannan och VP (inte om det är minusgrader pga frysrisken), dra ut kyl/frys och alla elförbrukare och kolla sedan om elmätaren rör sig. Gör det det sÃ¥ är det grannen som stjäl ström...  :)

Mer troligt slutar den röra sig och då bör ni på något sätt kontrollmäta att elmätaren verkligen mäter rätt. Jag kan inte säga exakt hur men detta kan din elektrikerbekante.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Enligt min uträkning handlar "strömtjuven" om ca 14-15 kWh/dygn. Om den strömtjuven är påslagen ett helt år blir det nästan 5 500 kWh. Om man vänder på steken och delar 15 kWh/dygn med 24 så blir det 625 W per timme. Det behövs alltså inte nån stor strömtjuv utan det räcker med att det är någon lite större apparat som används väldigt mycket. Flitigt användande av smörgåsgrill, stor tvättmaskin som körs väldigt ofta, ugn som snabbvärms och är igång nån timme nästan dagligen, osv. Vintertid räcker det med motorvärmare+kupévärmare som man låter vara igång hela natten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bra tänk att elmätaren kan vara kaput!

Elektrikern hade mätt upp att det var panna och golvvärmen som drog el.
Golvvärme i källaren på en oisolerad platta kan nog dra upp emot 100 watt/m2 så ett badrum på 30m2 blir 3kW per timme.
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Golvvärme i källaren på en oisolerad platta kan nog dra upp emot 100 watt/m2 så ett badrum på 30m2 blir 3kW per timme.

Ett badrum på 30 m2 i ett hus på 76 m2?? Det lät som en väl häftig skattning... :))
Men ett badrum på knappt hälften, där golvvärmeslingan är igång halva dygnet, ger drygt 600 W/h i genomsnitt, dvs 14-15 kWh/dygn.

Skattningen pÃ¥ elräkningen kan man inte alltid lita pÃ¥. Kan ni inte kolla er förbrukning direkt via elleverantörens hemsida eller nÃ¥t sÃ¥nt? Som kund hos SkellefteÃ¥ Kraft kan jag läsa av dygnsförbrukningen (egentligen rullande 27-timmarsintervall) direkt pÃ¥ nätet pÃ¥ Mina sidor. Det har jag haft stor nytta av. Kompletterat med manuell avläsning av förbrukningen för elpatronerna  och värmepumpens gÃ¥ngtid har jag kunnat skatta hushÃ¥llselen nÃ¥gorlunda.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Källaren är nog lika stor som boplan, sÃ¥ har vi det och den ytan räknas inte in i boytan utan är en källare pÃ¥ 92kvm, vi har 3 rum sÃ¥ dÃ¥ blev 30m2 rimligt men jävligt stort...  :P

Men läste att man rekomenderar 125-150watt / m2 för oisolerade källargolv, och dÃ¥ blir det inte svÃ¥rt att komma upp till 600watt /h, 3m2 räcker, men det är ett väldigt litet badrum Ã¥ andra sidan...  :P
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Asch, ett badkar tar väl bara 1,5 m2?   tOOmten
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om man tittar på historisk driftinfo, så har pumpen varit igång cirka 5 år och använt 21825 kWh på patronerna och gått 15256 timmar med kompressorn.
Det blir i runda tal 4365 kWh/år på pannan och 7300 kWh/år för kompressorn. Inga märkvärdigheter, det måste vara något annat som drar ström eller felaktig mätare.
Det stämmer ganska bra med värdena de senaste veckorna också, det enda är att elpatronen gått onödigt mycket.

erp
« Senast ändrad: 09 januari 2013, 23:59:27 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fick nästan samma värde. tummenupp tummenupp

"Total drift tid på 44t h blir 5år, med Elvärme på 23tkW är det bara 4600kW per år för elpatronerna, total tid kompressorn på 15t h för 5 år blir förbrukningen ca 15000h/5år ger 3000 h drift tid med 2,4 kW i förbrukning blir max 7200kWh + 4600kWh för elpatron blir totalt 11800kWh per år"
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oj Jösses! Här var det svar.
Tur så sparar man vart enda papper som ramlar in genom dörren och här kommer
alltså en sammanställning på mina elräkningar i kWh de senaste åren.
Två år av Fem ser det ut som 2010 hade en riktigt kall vinter.. men i år då?

Golvvärmen är på 800 W men den är alltså avstängd nu.
Den har ju inte heller gått på maxeffekt året runt. När elektrikern var här och mätte var det minusgrader ute och inte ens då var den uppe i 800 W. Vi har även sänkt värmen med någon grad för varje år för att försöka spara mer.


Badrummet är för övrig på ca 10kvm :)

Har provat med att ändra kurvan till 50 justering 0

2007-2008

071017 - 080301         6900
080301-080502         5385
080502-080701         2201
080701-080901         2077
080901-081101         2396
081101-090101         3196

Totalt                 22155

2009

090101-090301         4087
090301-090501         9170
090501-090701         2354
090701-090901         2142
090901-091101         3233
   
Totalt                 20986


2010
100101-100301         7359
100301-100501         4242
100501-100701         2735
100701-100901         2351
100901-101101         3270
101101-120101         7119

Totalt                  27076

2011
110101-110301         6055
110301110501         3790
110501-110701         2373
110709-110901         2243
110901-111101         2860
111101-120101         4655

Totalt            21976

2012
120101-120301         6776
120301-120501         6657
120501-120701         2979
120701-120901         2659
120901-121001         1416
121001-121101         2165
121101-121201         2658

Totalt hittintills         25318
« Senast ändrad: 10 januari 2013, 00:47:39 av VackraFia »

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Fia,

Ja, vi försöker hjälpa till.  :)

Enligt alla information kring Värmepumpen så är troligen inte den boven utan verkar fungera precis som del skall och går rimligt mycket/lite och drar den el som den bör. När jag tittat på el förbrukningen så reagerar jag på den höga en förbrukningen som ni har på sommarmånaderna.

För att ge exempel så vår förbrukning ut så här i kWh:
Dec 2500
Nov 1400
Okt 1100
Aug 700
Juli 600
Juni 500

Och då snålar vi inte med värme, 22,5 grader inne, 300l varmvattenberedare, kyl frys, och en hel del elektronik som står på stand by. Ungefär som hos alla andra...

Därför tycker jag att ni har en väldigt hög förbrukning under de varmare månaderna.

Förslaget om att kontrollera er elmätare som skrevs tidigare låter verkligen klokt, för om ni inte hat något SPA som står utomhus och håller värme så är der något skummt med förbrukningen av el, att höja upp till behagliga 21-22 grader kommer inte att påverka er elförbrukning särskillt märkbart, ca 4% mer el per grad för värmesystemet är en tum regel och ni har ett väl fungerande värmesystem.

Jag skulle kontrollera:
-att inget elelement står på och värmer för kråkor, ex i källaren eller garage.
-värmekabel till droppskål är påslagen om en extra är monterad, sitter med stickkontakt.
-Kontrollera att ingen är påkopplat på husets utomhuskontakter som kan dra el i smyg.
- absolut kontrollera elmätaren, kontakta ditt elbolag.
- Köp en liten elmätare och kontrollera större maskiner, TV, kyl, frys, diskmaskin, tvättmaskin osv och kontrollera att de drar den mängd el som de skall.
- kontrollera att ingen infravärmare är påslagen, ganska vanligt problem och drar en massa el.
- kontrollera handukstorken, den kan dra 300watt vilken blir 2628kWh på ett år påslagen.
- jag skulle också kontrollera att värmen stängs av när solen börjar lysa och värmer upp huset över 19/20 grader, det vill säga att shunten stänger helt och inte läcker ut det varmt vatten från pannan, för när pannan kyls ner så kommer VPen att starta, min shunt kärvare åt andra hållen, den kunde inte blanda 100% nytt vatten utan bara 80% och tog 20% kallt returvatten.

Lycka till! tummenupp


Skruva nu upp värmen och gå på eljakt, och njut av att VP fungerar riktigt bra.
-
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Måste ju Tacka alla för den fantastiska hjälpen jag har fått..
Verkar som att jag måste hitta en annan tjuv i vårt hus då.

Lovar att hålla er uppdaterade om vad det kan vara :)

Värmegolvet har ju stått på sedan i satte in det 08 med det är kanske det som gör att det
diffar 7000 kr mellan åren :/ Men nu är det ju som sagt av stängt.

Förra året som låg så mycket lägre körde vi dessutom den AC i vardagsrummet dygnet runt hela sommaren.
i år har vi fått dra in på det.

Gigja, vår panna har stått på min framledning 26 grader innan jag ändrade på det i December.
Helt sjukt att man inte satt sig in i det tidigare. Och att den överhuvudtaget var inställd så!

Vem vet förbrukningen kanske rasar nu när golvvärmen är av och pannan stänger av på somrarna.

Hur som helst så ska jag springa runt med en elmätare här hemma nu och kolla mina apparater.
känns som att det får ta något år till innan jag unnar mig en torktumlare med tanke på sånt drar..

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har inte tätskikt över vår golvvärme i källaren utanför dusch och badkar så nu när vi stängt av den kan man nog aldrig slå på den igen eller det är vattentätt? Iofs kommer det inga enorma mängder vatten på golvet men ändå.

Våra elektriska apparater är
Badrum
Handdukstorkar på 300W på sommarhalvåret
Vi har två stycken som går på medeleffekt när pannan inte längre håller dem varma

I tvättstugan står en kylfrys från 2004 och en tvättmaskin som jag kör ca 2 maskiner i veckan
Vi har en avfuktare där inne också som jag ska sätta mätare på när den drar igång.
Jag stryker Väääldigt sällan

Sambons spelrum har en dator x-box, två LCD skärmar och två skrivare

I vardagsrummet finns 50 tums plasma förstärkare blueray mediastation Teliabox högtalar system och min bärbara dator

I köket finns en
helt ny kyl/frys
helt ny diskmaskin som går ca 3 maskiner i veckan
Helt ny ugn som kanske används 2 ggr i veckan
spis och fläkt är sedan 2004
micron använd kanske en 15 minuter om dagen
kaffekokaren desto mer :)

och sen kommer faktiskt två tjuvar
Två akvarier
240 liter i sovrummet
275 liter i vardagsrummet
tillsammans drar dom ca 100 kWh i månaden på vintern och nästan inget på sommaren
men jag har satt en mätare på det i sovrummet nu för att se så det inte har ballat ur.


Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
att panna stod på min 26 grader beror kanske på att ni vill ha lite värme i källaren även på sommaren.
Räkna med att en torktumlare tar 1.5 kwh per körning.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
att panna stod på min 26 grader beror kanske på att ni vill ha lite värme i källaren även på sommaren.
Räkna med att en torktumlare tar 1.5 kwh per körning.

Vi har aldrig diskuterat det sedan vi köpte pannan och aldrig ställt det själv.
Vi har det inte så svalt i källaren på sommaren och då med elementen avstängda.

vårt hus håller ju 30 grader hela sommarhalvåret därav ACn förra året.

Ja som jag skrev en torktumlare blev helt plötsligt inte så aktuellt längre men med tre katter som sover i sovrummet önskar man ibland att man kunde dammsuga sängkläderna med en torktumlare istället för att stå med en klädroller i timmar. haha!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Precis som Gigja skriver så är det under sommarmånaderna som er förbrukning avviker från en normal förbrukningsprofil. Jag har ungefär samma totalförbrukning som ni per år, men har bara 1200 kWh under juli-augusti jämfört med era ca 2400.

Om "Husvärme från" står på 20 grader så går radiatorpumpen sommartid trots att huset inte behöver värmas upp och med den huskurva och justering ni hade så skickade systemet ut nästan 30-gradigt vatten i radiatorerna när det var 15-16 grader ute, helt i onödan. Så det var inte konstigt att ni hade 30 grader varmt inne. Med de nya inställningarna kommer VPn gå betydligt effektivare och sänka sin förbrukning ytterligare, det blir svalare inne sommartid och er AC borde inte behövas.

Handdukstorkar 300 W?? Vår är på 45 W om jag minns rätt...





EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad mongolpip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Har du kollat upp hur mycket din plasma drar? Jag vill minnas att de första generationerna plasma drog väldigt mycket ström.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hej Fia,

Unna dig en torktumlare, vi kör tvättmaskin och torktumlaren nästan varje dag pga 2 barn. Uppskattar att torktumlaren drar 1,5kwh per laddning, samma energi somhandukstorken drar under 5h i drift (300watt*5=1500watt). Drar handukstorken så mycket så skulle jag använda en timmer eller sätta en av och på knapp på den.

Vi har också ett varmt hus och kör AC på kvällen för att kyla ner det till under 24grader under sommaren, men den elen är redovisad och inte mer än några kWh per dag.

vÃ¥r EcoEl är av den äldre modellen som inte stänger av cirkulationspumpen, vilket gör att det varma radiatorvattnet som blir 25 grader värmer källaren utan att blanda in varmt vatten. Vi har "värme frÃ¥n" vid 15 grader ute. I sommar bör du kolla att shunten inte läcker ut värme genom att vatten frÃ¥n radiatorerna in och ut frÃ¥n Ecoelen hÃ¥ller samma temperatur. 

Avfuktaren kan dra upp emot 300watt, det gör vår Woods 42.

Annars ser det inte ut att vara något konstigt, akvarierna kan nog dra lite mer än man tror, men dom kollar du nu.

har du skruvat upp värmen än???  :)

Vår gamla plasma TV drar 280watt, men värmer en hel del också, katten brukar sova på den, ja den är inte såååå tunn... tummenupp
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
God kväll : )
Då ska vi se om jag kan svara på allt

lunk Umeå, Det står 300 W på dem men jag vet inte om det är på full effekt vi har
Det är en sån här
http://www.svedbergs.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&parent=36076&subcat=30571&category_id=30571&product_id=36710
Vi har den på steg två eller tre på sommaren när pannan inte längre pumpar ut tillräckligt med varmt vatten.

mongolpip, vår tv Drar 400 W. Vi ska faktiskt köpa en ny TV, inte för att man kan tjäna in dem pengarna på elräkningen utan för att vår gamla saknas en panel och den nya Panasonicen lockar : )

Gigja, vår avfuktare drar 410 W såg jag. Billigt att den går dygnet runt hela sommarhalvåret och när jag har tvättat på vintern.
Våra garderober är i källaren så står inte avfuktaren på är alla kläder dyngsura.
Det sitter en enklare mätare på ett av mina akvarier nu.

Och ja, Värmen skruvades upp i morse till 20,5 men än så länge har temperaturen inte stigit något alls.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vi har nyss köpt en Hafa My:
http://www.hafa.se/web/Handdukstork/MY_Svangbar-1058.aspx

Den drar 40 W.  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Några frågor angående kurvan
Just nu lutning 50 justering 0. 20, 5*C

Fortfarande 19,4 inomhus.

Jag har suttit och läst i manualerna och i tråden om och om.

Har jag förstÃ¥tt det rätt att om  temperaturen fortfarande inte har gÃ¥tt upp imorgon sÃ¥ ska jag öka juseringen?

Vad är det för värde som jag ska hålla koll på?

Lunk Umeå du skrev något om laddpumpen, vad är det för något?

Hur vet man hur stor radiatoryta man har?  Hur räknar man ut det?

ang. Varmvattnet så kan jag knappt tvätta bort sminket i ansiktet innan vattnet är fesjonket. Oavsett vilken vask jag väljer

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Aktuell driftinfo
Ute C +5 +3
Rum C 19,3 (19)
Panna C 49(45) 59(60)
Framledning 39(38) 38 (40)
panna nedre 54(55) 42(55)
hetgas 107 89
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut C 50/54 38/42
Ute VP C 3 1
radiator Pump till
Effekt kW 0,0+0 3,0+0
Strömuttag A 9(20) 11(20)
Shuntventil
Fördr shunt 180 180

Ang varmvatten för att tvätta sig så ser det inte ut som att ni skulle ha dåligt med vatten, det är bra att kontollera anslutningarna för varmt och kallt vatten är korrekta, det känner man enkelt genom att hålla dom i handen, känns ingen skillnad så spola lite varmvatten. Är det en blandningsventil monterad mellan varmt och kallt så kontrollera blandningen och justera upp den om den står snålt.

Ang innetemperaturen så kontrollera att alla element är varma, avlufta vid behov. Dimensioneringen bör vara 80/40 som då kan köras 55/45 graders för ert hus, avgiven energi beräknas med den logaritmiska medeltemperaturen över elementen i förhållande till innertemperaturen, annars brukar man göra en tabell över rummens storlek och slå upp eleementens egenskaper hos tillveraren eller hos rinkebyror.se.

55/45 betyder att årets kallaste dag så behöver huset 55 grader i framledning och då blir retur temperaturen 45 grader för en innomhus temperatur på 20.0 grader.
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ser en blandningsventil ut och var hittar jag den?

Mina elememt finna nog inte att hitta på nätet.
Hittade en sida där man kunde beräkna men mina äldre element fanns inte att välja.
Vet inte vad de går som. De är helt släta på framsidan.

Räknar man på elementen i källaren också eller bara på bostadsplan

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
blandningsventilen om sådan är monterad så sitter den på varmvatten från EcoEl:en.

Räkna på varje elementen för den golvytan/rumsvolym som den värmer upp.
mer och exakt information finns att läsa om i denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6386.0

Lycka till.
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
När du kör handduks torken på sommaren med elpatron så stänger du väl termostaten som sitter på rören? Annars går ju din värme från handdukstorken ut i systemet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vår blandningsventil ser ut som på bilden (länken). Det ska normalt sett monteras en sån på utgående varmvatten från EcoEl. Se till att den är uppvriden till + så långt det går.

Ett sätt att kolla vad som händer är att duscha, och när du tycker att det börjar bli fesljummet så går du och kollar panelen på EcoEl och ser vad du har för temperatur i övre och nedre tanken. Om tanktempen fortfarande är över 40 grader så är det ju inte där felet ligger.

http://home.koping.net/nila/grafik/bilder/lk550_s.jpg
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Laddpumpen är den pump som reglerar flödet ut till EcoAir. Den sitter under tanken på EcoEl 1550. För att komma åt den måste du ta bort fronten på EcoEl (sitter fäst med två små,skruvar på ovansidan, bakom plastsargen).

I de driftsiffror du skrivit in är det bara 4 graders skillnad på VPin/ut, och om du tittar i manualen till EcoAir ser du att det ska vara ca 6,5 grader vid +5 ute. Liten diff betyder att pumpen går för fort, för högt flöde, och då ställer man ner farten på pumpen. Det finns ett vred på själva pumpen med tre lägen. Din pump står förmodligen i läge 2. Sänk till läge 1 så stiger diffen VPin/ut.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Blandningsventilen är helt öppen.
Ska titta på laddpumpen i morgon.

Satte justeringen pÃ¥ 3 och nu börjar  temperaturen krypa uppÃ¥t.

Dock börjar pannan larma för högt eluttag.
Skönt att man inte kan ha diskmaskinen igång samtidigt som det är kallt ute. Suck!

Utloggad mongolpip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Många bäckar små känns det som i ert fall, Fia.

Men nu har du fått en bra överblick och jag är säker på att ni kommer att minska förbrukningen. Ett sätt att minska höga sommarförbrukning är att sänka övre elpatronen till 38 grader (det kör jag) under sommaren så att det bara är utedelen som värmer tappvatten. Ett annat tips är att ha riktiga strömbrytare på all elektronik som annars står i stand by och drar onödig el.

Lycka till!

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sambon tog en snabb dusch nu 37 grader står övre pannan på

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Jag borde kanske inte skriva för jag har inte läst igenom alla inlägg utan bara skummat över dom..

Vad har du för ventilation, ni kanske har kanalvärmaren påslagen..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om ni har effektbegränsare installerade (vilket det SKA vara enligt CTCs instruktioner) så är det inget fellarm utan bara tänkt som en upplysning. Systemet talar om att "nu är det många som vill ha ström så nu begränsar vi uttaget på elpatronerna".

Vid duschen, vilken temp var det innan, i båda tankarna, och efteråt, och hur lång är en snabb dusch?
Moderna, snålspolande munstycken är billiga i inköp men förbättrar duschningen med en EcoAir.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om ni har effektbegränsare installerade (vilket det SKA vara enligt CTCs instruktioner) så är det inget fellarm utan bara tänkt som en upplysning. Systemet talar om att "nu är det många som vill ha ström så nu begränsar vi uttaget på elpatronerna".

Vid duschen, vilken temp var det innan, i båda tankarna, och efteråt, och hur lång är en snabb dusch?
Moderna, snålspolande munstycken är billiga i inköp men förbättrar duschningen med en EcoAir.

Runt 55 på övre och nedre har jag inte koll på vad den stod på.
Men de är på 58 och 48 nu.

Jag slängde pastan i vattnet nät sambon gick ner och när han kom upp var pastan inte klar än så 5-7 minuter från att han gick tills han kom.

Och då har min sambo så "kallt" att han inte inte märker att värmen avtar.
Han duschar med vredet på den kalla sidan om den där spärren

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Beroende på hur kräsen man är så finns det flera som tycker att vattenkapaciteten av varmvatten är lite liten, min fru är den frusna typen och duschar riktigt länge, vilket nu endast är möjligt genom att koppla en 300l varmvattenberedare direkt efter panna. 300l är för att vi tidigare hade badkar, idag så behöver vi inte ha så stor, men den energi den drar och långa duschar är redovisad tidigare. Så det tillkommer inte särskilt mycket el, och genom att jag har kopplat den efter panna så det är 35-45 grader som den matas med på den kalla sida.

Men annars är det samma sak som att sätta på elpatroneran eller använda extra vv funktionen, vilket vår panna inte har. :(
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det handlar nog om duschvanor, fast EcoEl har ju begränsad varmvattenkapacitet, så är det bara. Men att man inte skulle kunna ta en normal dusch stämmer inte. Då är nåt konstigt.
När dottern ville bada gjorde vi så att jag eldade i Parcan så vi hade riktigt gott om varmvatten. Annars var det svårt att få det att räcka.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
håller med, jag har aldrig upplevt något problem, men går jag in i badrummet efter min fru har duschar så är det som att sig in i en ångbastu, på riktigt!
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mina föräldrar har också EcoEl och ecoair men en modell mindre och några år äldre men jag hade aldrig problem där att vare sig duscha eller bada(om man tappade upp vattnet långsamt) när jag bodde hemma.
Och nu duschar jag betydligt kortare tid än hemma och mer sällan.
Där var vi sex personer. Tre som duschade efter varandra varje morgon.
Nu är vi tvÃ¥ som i  princip aldrig duschar vid samma tid pÃ¥ dygnet.

Och skulle den andra spola varmt i vasken i köket går det inte att duscha alls

De få gångerna jag badar hemma har vi kopplat en slang direkt på varmvattnet annars går det inte.


Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fia, har du kollar att varm och kallt vatten är rätt kopplat?
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fia, har du kollar att varm och kallt vatten är rätt kopplat?

Va? Borde det inte vara rätt om man får varmvatten till vänster i alla kranar?

Iofs så bad jag en kille som jobbar med vvs när han var här att titta på vårt vatten eftersom jag upplever det som ett problem att tappa kallvatten i köket.
Jag mÃ¥ste spola väldigt länge eftersom det först blir varmare.  Men han kunde inte hitta nÃ¥got konstigt. ..

Känns som att jag klagar pÃ¥ allt.  Haha!

Man lär sig att leva med alla små problem till sist

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
jo rätt kopplat till kranen är ju bra, men det säger inte hur det är kopplat till/från panna, kallt vatten skall gå genom den nedre delen först sedan toppvärmas i den övre delen av pannan, kopplas det fel så fungerar inte toppvärmningen och man flyttar istället värmen från den övre till den undre, varav jag undrar att det är kontrollerat att det är rätt. Min CTC tekniker berättade att det är ganska vanligt att det är felkopplat...

Känn efter ordentligt enligt manualen att rätt rör frÃ¥n pannan blir varmt!  ;)
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det låter som om det är långa ledningar från EcoEl till tappställena.

Apropå rätt kopplat så är det faktiskt lätt hänt att man skiftar in- och utgående rör, även de som går till ut till EcoAir. Det är värt de minuter det tar att kolla så det verkligen är rätt kopplat.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Har Fia hittat varför hon har så höga elräkningar?
Eller menar ni att det har med hennes varmvatten inkoppling att göra Sc:,h

Jag har fortfarande funderingar på vad hon har för ventilation, sänker hon värmen inne så öker hennes elkostnad pga en ev kanalvärmare som ändå inte klarar av att hålla varmt inne..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Apropå ventilation så har du helt rätt i att den kan vara en stor bov.
När vi bodde i modernt radhusområde med FTX-anläggning så fanns det ett litet termostatstyrt värmeelement i ingående kanal till värmeväxlaren, för avfrostning och förvärmning av luften när det var riktigt kallt. Hos grannen pajade elektroniken så det var på kontinuerligt. Detta var före direktavläsningens tid, när man hade preliminärdebitering av elen och bara läste av en gång om året, så han märkte inget förrän elbolaget gjorde årsavläsningen. Årsförbrukningen av HH-el var helt plötsligt 12000 kWh istället för 6000. Surprise!

Så nog kan det vara värt att kolla. Men även detta med handdukstorken, om termostaten är veiden i botten, osv. Förmodligen finns det inte EN eltjuv utan flera som tillsammans gör att HH-elen är dubbel mot normalt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hallå!

Vi har självdrag hemma sÃ¥ det finns ingen kanalvärmare vad det nu är?  dontknow

När vi sätter på handdukstorkarna så vrider vi av termostaten.
jag ska öppna locket på pannan idag och titta på laddpumpen och vattnet.
även om det inte har med förbrukningen att göra så är det ju skönt om allt fungerar som det ska :)

Tror att vi är lite underdimensionerade i elementen också men det ska jag ta med min mormors man när jag träffar honom nästa gång. Han är en pensionerad VVS-ingenjör.

Snällt av sambon att köpa en ny förstärkare som drar 620W när jag försöker stänga av allt här i huset :/
Men nu är ju ljudet såååå mycket bättre.. Jag märker dock ingen skillnad.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag vridit på något i svart plast till ettan.
Har känt på rören som sticker ut på toppen av ecoel och det som ska vara varmvatten
Är varmt sÃ¥ in i... Och det som ska vara kalt är varmt.  Men det kanske inte ska kännas kallt

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
nja kallt skall vara riktigt kallt, nu typ 4-8 grader, men stillastående vatten får värmen att röra sig uppåt, spola lite varmvatten och kontrollera igen, skall vara kallt och obehagligt att hålla om.

Jag tror att den stora boven att är VP har värmt upp elementen alla sommarmånaderna, här gäller det att kontrollera att det inte sker i sommar.
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Fast vi har ju tidigare i tråden konstaterat att det inte är värmesystemet som är den stora boven utan att hushållselen är ungefär dubbel mot normalt, och då återstår bara att börja leta strömförbrukare som drar några hundra vatt och som är på väldigt många timmar per dygn.

Det handlar bara om 650 W per timme. 16 kWh per dah

En musikanläggning som drar 800-900 W totalt och som är på fyra timmar per kväll drar drygt 3 kWh.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Pumpen drar cirka 70000 kWh/år och patronen runt 4000 kWh/år, det värkar helt normalt, bortsett från att patronen gått lite väl mycket.
Den höga förbrukningen verkar inte ha med värmen att göra, så det bästa är nog att glömma pumpen ett ögonblick, och koncentrera sig på vad det är, som drar så mycket ström, att man hamnar på en hushållsström, som är betydligt högre, än vad värmepump och panna står för.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja naturligvis. Tyckte bara det var lika bra att justera in pannan när vi ändå hade den på tapeten. :)

Jag har satt en elmätare på ett av mina akvarium nu för att se så allt är som det ska.
efter det ska jag sätta det en vecka på den nya kyl/frysen och vidare till den gamla kyl/frysen.
kan vara bra att kolla så att inget har ballat ur.

Sist ska jag sätta den på hela vår media anläggning tv och den nya förstärkaren drar ju för helskotta över 1000 w tillsammans.

helt plötsligt bryr jag mig att sambon köpte den. innan gjorde det varken från eller till.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Samtidigt måste man akta sig för att bli kWh-fixerad.
Jag har en rörlig kostnad på ca 1 kr/kWh, så om jag hade en mediaanläggning som drog 1 kW så blir det ju inte så många kronor i månaden (4 tim/dag * 30 = 120 kr), jämfört med vad exv mitt Viasat-abonnemang kostar!
Men vad gör man inte för att få se F1 i HD-kvalitet! :))
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad mongolpip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Ni har tv + förstärkare som drar 1000 W   :'( Tittar ni i snitt 5 h per dag, sÃ¥ blir det 1825 kWh/Ã¥r vilket motsvarar nästan 20 % av min egen totalförbrukning (villa pÃ¥ 140 kvadrat och 4 i familjen). Sedan tillkommer dator och alla andra el-prylar. Att hÃ¥lla en lÃ¥g energiförbrukning är mycket en livsstilsfrÃ¥ga. Lycka till med all energispar ni gör! Det blir spännande att läsa hur mkt ni sänker er förbrukning.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ã…ter igen!  Tack alla för hjälpen!

Ska titta pÃ¥ en timer till medianläggningen för  sambon somnar framför tvn nästan varje dag dag och dÃ¥ drar den alltsÃ¥ snarare 10kw/ dygn med  förstärkaren.

Bilden på en led lcd är tydligen inte godkänd så vi måste ha en plasma

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
jag vill bara nämna att en förstärkare pÃ¥ 1000w kan spela högt, men när man inte gör det sÃ¥ drar den inte 1000watt, exakt hur mycket den drar vet jag inte men kanske 50-200watt vid normalt användande, om ni inte har disco varje kväll dvs!  8)
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Aha okej.  Tack dÃ¥ är jag lite lugnare.

Jag är inte så intresserad av det där och saknar aldrig ljud eller bild jag inte har men sambon gör tydligen det.

Men sen ser han inte behovet av en större spishäll som jag gör :)


Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
häll, kör induktion, snabbt effektivt och coolt att värma vatten med hjälp av magnetfält!  tummenupp
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Har ni plasma-tv sÃ¥ kolla pÃ¥ mörka filmer som drar mindre ström  ;).
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har ni plasma-tv sÃ¥ kolla pÃ¥ mörka filmer som drar mindre ström  ;).

Haha. LÃ¥ter som en bra idé.  Ska ändÃ¥ byta till en ny som iaf drar hälften. VÃ¥r har en trasig panel sÃ¥ svärtan är mer grön och helt grynig :/

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ville bara meddela att vi för första gången på vääääldigt länge hade mindre i elräkning än mina föräldrar!
4200 kr 3093 kwh
fortfarande väldigt mycket men bra mycket minde än vad jag hade förväntat mig :)

JennyAngelica

  • Gäst
JennyAngelica
SV: CtC EcoAir och CTC EcoEl. Hög elförbrukning. Kan någon hjälpa?
« Svar #72 skrivet: 21 mars 2016, 10:32:26 »
Hej!
Såg att det var ett tag sen någon skrev här men försöker ändå,
Vi har precis flyttat till vårt hus o fick första elräkningen som var en riktigt chock för oss! På vår panna har det dem senaste dagarna stått under driftinfo: hög värmepump C . Har försökt hitta information om detta men får inte till det riktigt. Någon som vet om detta är något som är "farligt" ? Är det elpatronen som går in nu hela tiden o drar mycket el? En annan fråga, är det någon här kanske som har kopplat bort sin elpatron eller vad man ska säga för att få ner elförbrukningen?
Mvh Jenny

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
"Hög värmepump" betyder att det vatten som cirkuleras ut i VPn är varmare än vad den själv vill ha in, dvs övre elpatronen (och nedre, om VPn är spärrad) värmer tanken så att vattnet ut till VPn är varmare än 48 grader.

Utan att veta hur allting är inställt är det omöjligt att veta om nånting är fel eller vad som händer. Skriv av (eller fotografera) alla inställning och även Aktuella driftdata och lägg upp här inne.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!