Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering av nyinstallerat system NIBE 1245 (radiator/golvvärme)  (läst 4880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag är ny här på forumet och har läst runt en del men inte riktigt lyckats finna svar på mina funderingar så jag passade på att regga mig. Bakgrunden är som följande, installerade bergvärme 2011 med en Nibe 1245, 6kw till vårt hus på 136m2 med vetskapen om att vi skulle konvertera källaren till boyta och lägga golvärme. Huset är ett enplans med källare av betonghålsten, övervåningen är av träkonstruktion och byggt 1937. Systemet fungerade finfint när vi bara körde element och förbrukningen var låg.

I början av året gjorde vi källaren, och nu är systemet igångsatt och det lämnar mig en del funderingar och frågetecken. Jag kommer säkert behöva utvecklar mer och komplettera med info då just detta inte är mitt specialområde..

Systemet ser ut såhär:
-Nibe 1245
-Nibes ECS40 installerat
-Golvvämesystem från LK - termotstater till samtliga rum med golvvärme. (i pumpen sitter en LK EMV110-M som jag misstänker hänger ihop med golvvärmen)
-Extra tank på 100l (ej Nibe) för att kunna köra sommarvärme i källaren
-En extra variabel pump som sitter efter tanken för att putta ut värmen från tanken när den behövs (styrs av pumpen och skall även sitta en tempgivare i den för att hålla rätt temperatur). Har jag förstått allt rätt tar systemet värmen i toppen och leder in det varma i botten samt från returen från systemet.

Jag har haft svårt att justera in så jag får fullgod och stabil värme i källarplanet, vi har heltäckningsmattor i vissa av rummen vilket gör sitt till men skall enligt tillverkaren fungera fint med golvvärme. Problemet på övervåningen är att det är på tok för varmt. Efter installationen av den extra variabla pumpen (sattes in i förra veckan) har det blivit stabilare och reagerar lite snabbare. Starterna har minskat från 24 per dag till 9, dock verkar pumpen gå i princip hela tiden och tillsatsen har till och från kickat in vilket förvånar mig med en så pass hög utetemp, ligger kring 0. Just i skrivande stund är beräknad framledningstemp 38,7 till radiatorerna och 39.9 till golvvärmen (BT25) men saken är att den faktiska temperaturen som går ut i radiatorerna är 45,2 (BT2) och returen är 40,8 (BT3). Värmebärarpumpen går på 40%. Golvvärmen ligger på framledning 41 grader och retur 36. Pumpen för golvvärmen går på steg 2.

På radiatorerna kör jag kurva 8 (max framledning 50) och för golvvärmen i källaren kurva 12 (max framledning 41).

Frågorna är i mer tydlig form:

-Det känns bra med 9 starter per dag men att pumpen går i princip hela tiden vid 0 gradigt ute känns lite mysko.
-Varför skickar systemet ut nästan 7 grader högre temperatur än vad beräknad framledning är?
-Varför går tillsatsen igång, vad jag förstått av dimensioneringen borde en 6kw räcka till mer yta än vad vi värmen? (sen spelar ju andra faktorer in såklar)
-Hur jag än rattar verkar jag inte kunna påverka deltat på de två olika zonerna, det ligger stabilt på 5 grader både för radiatorer och golvvärme, är detta bra?
-Gradminuter...Har aldrig riktigt förstått men bör jag sätta mig in i detta för att kunna optimera systemet ännu mer?
-Sen systemet i sin helhet sattes igång i april (8 månader drift) har årsförbrukningen ökat med dryga 2000kwh, verkar detta rimligt?

Jag känner att jag inte riktigt har koll och jag skulle vilja uppnå den mest energisnåla injusteringen av systemet...sen är frugan frusen så det går inte att dra för långt..
Upplys mig gärna med vad jag bör titta närmare på, justera och hur jag kan säkerställ att allt är korrekt installerat/justerat.

Kommer säkert en hel den följdfrÃ¥gor pÃ¥ det här..  ::)

Tack på förhand!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Varför har du en högre kurva på golvvärmen?
Kör du golvvärmen på system 2 så funkar det inte att få ut varmare framledning där än på radiatorerna.
Kurvan i system 1 styr värmepumpen och system 2 shuntar vatten från system 1.
Gissningsvis krävs mer värme nu när du värmer källaren jämfört med tidigare då källaren var ouppvärmd.
Därför kommer det gå mer energi nu samt att elpatron går in tidigare.

Men mitt råd är att lossa styrdonen till golvvärmen och trimma in rätt kurvor utan nått som stör.
Detta kan ta hela vintern så ha lite tålamod med detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har testat runt massor och det var ett desperat försök att få ner temperaturen på övervåningen. Provade igår att jämka dem och satte båda på kurva 10. Effekten av detta är att det fortfarande är kallt i källaren men ännu varmare på övervåningen.

Pumpen stod nu på beräknad framledning 45.3 men skickar ut 60 grader till elementen med -4 i ute temp, 4kw tillskott så något är seriöst knas.

Golvvärmen hÃ¥ller 39,9 i framledning och 40 i beräknad sÃ¥ det är ju  väldigt bra.

Jag tog bort alla styrdon igår och det ledde till att rummet med den längsta slingan har blivit kallare men det måste bero på att jag inte har kört en av slingorna i ett förråd där all annan golvvärme passerar och således blir varmt nog ändå.

Mel varför i hela friden skickar den ut så ofantligt hög temperatur, barnen bränner ju sig på elementen.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det är Bt25 som räknar gradminuter och som styr framledningen vad visar den när beräknad framledning ligger på tex 45 grader vart sitter den monterad ?. När kompressorn går kan framledningen ligga över beräknad framledning men det ska inte vara 15 grader över bör vp är inställd på att går framledningen 10 grader över börvärde så nollas Gm och kompressorn stoppas. Vp har en funktion att logga via usb minne kör en loggning i ett dygn med loggning 1 gång per minut och bifoga loggfilen till forumet men du behöver bta filändelse till tex .txt annars godtar inte forumet filen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter jag stängt av tillsatsen och varit borta i tvÃ¥ timmar verkar pumpen lugnat sig. Just nu har radiatorerna beräknad 43.3 och faktisk framledning pÃ¥ 43.2. Samma differens pÃ¥ golvvärmen.  Dock var jag tvungen att sänka termostaterna pÃ¥ övervÃ¥ningen...26 grader inne va lite väl varmt inne.. Den ska enligt inställningarna stänga av vid 10 över beräknad framledning.

Själva givaren för BT25 sitter nedstucken i ett hål i extratanken. Har dragit upp den så den ligger i överkant istället för mitten på inrådan av Nibe. Vi kör en tank som är 40cm i diameter och ca 150cm hög.

Nu har jag öppnat alla termostater, tagit bort styrdonen för golvvärmen, slagit på tillsatsen och ska försöka klura ut hur man för en läggning så återkommer jag.

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så, nu är loggen igång, var ju inte så svårt

Såg att man kan uppdatera programvaran, är det något man borde göra i samma veva? Den här är inte uppdaterad utan har ursprungsprogrammet från 2012.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Givaren måste ha bra kontakt med tanken så den känner värmen bra. Man brukar kunna fästa den runt utgående röret till radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Givaren måste ha bra kontakt med tanken så den känner värmen bra. Man brukar kunna fästa den runt utgående röret till radiatorerna.

Hmm...måste bara komma fram till vilket av dem. Finns ju tre att välja på men det ger väl sig.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Alla 3 ska ha bra kontakt med ytan dom sitter pÃ¥ men varför 3 st en borde vara Bt25 vilket är extern framlednings givare och en borde vara till golvvärmen men den sista  Sc:,h Jag tycker du ska uppdatera vp har kommit lite nyheter faktiskt. En grej du bör kolla är sÃ¥ att interna cp inte gÃ¥r när kompressorn stÃ¥r eftersom du har extern cp till bÃ¥de golven samt radiator.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alla 3 ska ha bra kontakt med ytan dom sitter pÃ¥ men varför 3 st en borde vara Bt25 vilket är extern framlednings givare och en borde vara till golvvärmen men den sista  Sc:,h Jag tycker du ska uppdatera vp har kommit lite nyheter faktiskt. En grej du bör kolla är sÃ¥ att interna cp inte gÃ¥r när kompressorn stÃ¥r eftersom du har extern cp till bÃ¥de golven samt radiator.

Jag var lite otydlig, det är tre rör som går ut ut tanken men bara en givare.
Tanken går ut till hela systemet och inte bara till golvvärmen.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det bör vara ett rör in i tanken upptill som kommer från vp ett rör som går till radiatorerna och ett rör som går till golv värme shunten. Givaren ska sitta i tanken eller på röret som går till radiatorerna men sen har du troligtvis en givare efter golv värme shunten också kolla så den har bra kontakt med röret den också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har hittat röret  tummenupp
Den andra är utgående och det tredje returen.

Nu är den igång igen, 4kw tillsats 59 grader framledning fast beräknad ligger kring 45. Har inte velat avbryta pga loggen men jag blir kanske tvungen att slå av tillsatsen så man kan få ned temperaturen på övervåningen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du kör ut 45 °C i golven i källaren borde du ha riktigt varmt där nu, annars är det nått fel i golvvärmeinstallationen.
Har du nån bypass på golvvärmen där vattnet kan smita förbi, utan att värma golvet?
Sen bör du sätta din BT25 på röret till radiatorerna eftersom detta är system 1.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvvärmen i källaren är perfekt just nu, har aldrig haft såhär stabil värme där. Utgående för golvvärmen är 39.9 och returen 36.6, kanske lite lågt delta men som sagt bra värme i övrigt.

Det är uppe jag har problemen, 5kw tillsats och 60 grader framledning. Se bilderna från menyerna. Återkommer med kompletta loggen efter lunch.

Ska köpa lite isoleringstejp och flytta givaren när loggen är klar.
« Senast ändrad: 29 december 2015, 07:25:24 av Zyrran »

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mer bilder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!