Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mäta delta T  (läst 2648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DrKassler

  • Nyfiken
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur mäta delta T
« skrivet: 18 oktober 2007, 10:01:32 »
Hej!

Vi har i dagarna driftsatt vår villa 75 och jag håller som bäst på att klicka runt i alla menyer för att bättre förstå hur allt hänger ihop. Jag har förstått att jag ska eftersträva delta T på radiatorsidan på ca 7-8 grader, men när ska jag läsa av? Beroende på vad VP gör så är det ju olika delta T. Är det när kompressorn går och inget varmvatten görs som jag ska kolla? Imorse när jag kollade låg jag på ca 10 grader delta T och det var samtidigt som varmvattnet värmdes, andra gånger när jag kollat har jag haft 4-5 grader..

Vad är det som gäller?

Mvh
/DrK



Thermia Villa 75, 125m aktiv borra. Ytonghus på 160 m2 i två plan byggt -56.

Utloggad Haas.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Hur mäta delta T
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2007, 11:38:58 »
Kolla delta-T (skillnaden mellan vb fram och vb retur) då pumpen värmer huset. Då pumpen står cirkulerar visserligen vattnet också, men med golvvärme (i alla fall i mitt fall) är delta-T noll då pumpen inte går. Delta-T vid varmvattenproduktion är inte särskilt intressant.
Thermia Duo 8. Drygt 250 m2 uppvärmd yta i  tvÃ¥ plan (souterräng). Klarar dygnsmedeltemperaturen -21 grader utan tillskott med vbfram 35 C tack vare en kilometer golvvärmerör.

Utloggad DrKassler

  • Nyfiken
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mäta delta T
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2007, 13:11:48 »
Hej!

Frågan är ju varför jag har haft delta T på 4-5 grader ibland och 10 grader imorse, vid samtliga tillfällen har jag kollat när kompressorn gått tillsammans med cirkpumparna.

Det kanske är så att man ska kolla delta T i stort sett precis innan kompressorn kopplar ur?

Mvh
/DrK
Thermia Villa 75, 125m aktiv borra. Ytonghus på 160 m2 i två plan byggt -56.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Hur mäta delta T
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2007, 08:29:44 »
Kolla vad Delta-T ligger på när den gjort värme till huset ett tag och börjat stabilisera sig.
Vattenglaset är halvfullt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!