Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥gor - Injustering VP  (läst 13182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frågor - Injustering VP
« skrivet: 01 oktober 2015, 23:31:04 »
VP och radiatorsystem har nu varit i bruk i 1,5månad, injustering (av mig som nybörjare) av kurva/förskjutning pågår men några frågetecken har dykt upp:

1 Delta på framled och retur verkar vara knappt 4 grader men som förstått ska vara 7-8. Men vilket/vilka värden ska jag använda för att uppnå detta då jag har en självreglerande cp i F1255?

2 Sista radiatorn i slingan är av modell större och sitter ute i garaget (Kulvert ut på 1,5m) men har hittills in noterats varm men är flöde igenom. För lågt flöde? Ökat flöde bör dock påverka det redan låga deltat enligt punkt 1?

3 Kan någon vänlig själ kika på bifogade loggen och se om det är något värde som verkar tokigt. Har dålig koll på gastemp etc än så länge.

4 Hur ska jag tänka runt gradminuter och kompressorstarter. Har ställt ned till -100 enbart utifrån trådar där den sänkningen sägs kunna göras direkt. Snittvärde på senaste 22 dygnen är 13starter/dygn, ok? Uppstår några nackdelar med för höga gradminuter mer än ojämn innetemp?

Loggar finns här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/86176022/Logs.zip

Tack på förhand!
Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2015, 07:14:04 »
Nu ser jag inte kompressorfrekvens i loggen men jag gissar den går på lägsta frekvensen på både kompressorn och cirkpump, i så fall så blir :dt: vad det blir.
Vänta tills det blir lite kallare ute innan du börjar mikla med detta.

Har du 1 eller 2-rörsystem?
Om det är 2-rörsystem så finns det några andra radiatorer som tjyvar allt flöde, man måste då justera in grundflödet så att ingen radiator kortsluter flödet.
Detta är också enklast att göra när det är lite kallare ute, man kan då enkelt (med t ex fingrarna) känna om någon radiator är lika varm nertill som upptill.
Dessa bör då strypas in så att ett delflöde tvingas gå nån annan väg.
Minst 5 °C skillnad på radiatorns tillopp och utlopp rekommenderas (då värmepumpen har 7-8 °C :dt:)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2015, 11:30:28 »
Det är en 1255....
Delta styrt flöde ..
Det går inte att ställa ett grundflöde på radiatorerna då flödet förändras med effekten .
ett värmesystem är ett konstantflödes system där inregleringspunkter fördelas med KV värden och beräknat tryckfall.
när flödet förändras faller aktoriteten och vissa delar tappar eller avstannar flödet helt på .

Man kan jämföra det med dilemmat  en luft-luft inverter har. när vp nÃ¥r sitt börvärde varvar fläkt och effekt ner
och kastlängden på luften avtar . värmen når inte runt i huset ,
samma sak händer inne i rörsystemet.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2015, 11:52:47 »
Nu ser jag inte kompressorfrekvens i loggen men jag gissar den går på lägsta frekvensen på både kompressorn och cirkpump, i så fall så blir :dt: vad det blir.
Vänta tills det blir lite kallare ute innan du börjar mikla med detta.

Har du 1 eller 2-rörsystem?
Om det är 2-rörsystem så finns det några andra radiatorer som tjyvar allt flöde, man måste då justera in grundflödet så att ingen radiator kortsluter flödet.
Detta är också enklast att göra när det är lite kallare ute, man kan då enkelt (med t ex fingrarna) känna om någon radiator är lika varm nertill som upptill.
Dessa bör då strypas in så att ett delflöde tvingas gå nån annan väg.
Minst 5 °C skillnad på radiatorns tillopp och utlopp rekommenderas (då värmepumpen har 7-8 °C :dt:)
Man ser kompressor frekvensen i loggen och den ligger på 20 vilket är lägsta. Tycker antalet starter är helt ok den går ca 30 min och står ca 1.5 tim. Gradminuter -100 är helt ok men du får ev strypa in nån radiator när det blir kallare man ser i loggen att returen stiger ganska snabbt efter kompressor start vilket kan bero på att nån radiator troligtvis nära vp har lite för högt flöde och den i garaget får även den högre flöde om du stryper några närmast vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2015, 13:43:17 »
Det är en 1255....
Delta styrt flöde ..
Det går inte att ställa ett grundflöde på radiatorerna då flödet förändras med effekten .
ett värmesystem är ett konstantflödes system där inregleringspunkter fördelas med KV värden och beräknat tryckfall.
när flödet förändras faller aktoriteten och vissa delar tappar eller avstannar flödet helt på .

Man kan jämföra det med dilemmat  en luft-luft inverter har. när vp nÃ¥r sitt börvärde varvar fläkt och effekt ner
och kastlängden på luften avtar . värmen når inte runt i huset ,
samma sak händer inne i rörsystemet.
cocacola

Det går visst att justera grundflödet på radiatorerna med en inverter.
Men det är svårare att göra detta nu när den går på lägsta effekt, när det är kallt ute och den kör med högre effekt/flöde och konstant över tiden så kan man justera in radiatorerna genom att känna/mäta temperaturdiffen.
Självklart kommer värmepumpen i så fall justera varvtalet på cirkpumpen när man justerar, men om man bara pillrar med en radiator i taget och väntar en stund mellan justeringarna så att läget stabiliserar sig så kommer man kunna hitta ett hyfsat bra läge till slut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2015, 15:38:01 »
Ledsen att behöva göra dig besviken
Carl N
Har du variationer på 4-16 kW i samma delta
Finns det inte en punkt som får samma flöde

Koppla upp 15 mätpunkter och mät med ett instrument
Så får du se
Mvh
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2015, 16:47:05 »
Hmm, blir lite förvirrande om det är möjligt eller inte då det råder olika bud..
Det går inte att låsa pumpen så den kör ett konstant flöde? vid enbart tillsats tex?
Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2015, 17:01:27 »
Vänta tills det blir kallt ute så vp går hela tiden och på lite högre effekt justera så att det skiljer några grader mellan in ut på radiatorerna det brukar rekommenderas upp till 7 grader men jag skulle nog ligga lägre ca 3-4 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2015, 17:20:32 »
Du menar kompressorns lyft Smurfen :)     CC har rätt    det gÃ¥r inte ;)     dessutom existerar inte raddsystem byggda för 7K DT  utan rekommendationen mÃ¥ste vara att ställa in beräknat flöde efter det som den enskilda radiatorn diminsionerats för.  Annars är den inte en radiator utan en förstorning pÃ¥ röret.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2015, 17:32:36 »
Jag menar skillnad på ingående vatten samt utgående vatten på radiatorn. Vem vet vilket flöde radiatorn dimensionerats för ? Spelar ingen roll för min del om det är helt fel enligt teorin bara det funkar bra i praktiken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2015, 17:35:24 »
Japp   lyftet pÃ¥ kompressorn  :)    flödet vet vi när vi vet hur mkt effekt radden skall ge    sedan bara att ställa in KV  klart  och RÄTT  :)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #11 skrivet: 02 oktober 2015, 19:03:28 »
@ Ivanhoe 1
Jag såg att ditt Hus är nykonverterat 2015.
Installatören har ett litet funktionsansvar på utfört arbete.
fråga varför du inte får varmt på dom raditorer eller utrymmen som du inte är nöjd med ,
Bygger man ett nytt system åt någon skall det finnas ett beräkningsunderlag som man utgår ifrån ,
Det är en enkel sammanställning man gör samtidigt som man tar ut radiatorerna till dom olika rummen,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #12 skrivet: 02 oktober 2015, 20:08:59 »
Jag tror vi pratar äpplen och päron, CC och Oraklet vill ha perfekt injusterad anläggning, och det kan jag nog hålla med om att det kan bli svårt.
Jag och Smurfen pratar om att få det att funka hyfsat, att alla radiatorerna blir någorlunda varma, och det är inte omöjligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #13 skrivet: 02 oktober 2015, 20:59:02 »
Hyfsade funktion,
Du skämtar va ?
TS har precis fått en konvertering utförd , troligtvis betalat en massa pengar för en förväntad besparing och en hög komfort hemma hos sig ,
DÃ¥ ska det  f-n fungera ocksÃ¥ ,
Eller ska vi tillÃ¥ta wv konceptet bara för att det är en privatperson som betalar? Fusk jobb  !  Inte i min värd,  kunden betalar  och väljer en bil för att den har bra värden mm ,  förväntar sig 100% av sina investerad pengar gällande bilens kvalitet och förbrukning ,
Ska inte samma kvalitet lämnas pÃ¥ ett arbete och en funktion som kunden ska ha sÃ¥ länge han bor där  och kan kosta lika mycket pengar som en ny bil,  jag säger att det skall det !
Husägaren betalar driften på bilen och vill ha den så liten som möjligt,
Husägaren betalar även elräkningen , Carl N  samma principer gäller väll ändÃ¥ här med va?

Har man ett variabelt flöde  i 8 G med en effekt pÃ¥ 4-16 kW  mÃ¥ste du bygga
Radiatorsystemet tischelmann kopplat , ( det blir en rördragning jag avböjer)
Flödet varierar 0.11lps och upp till nästan 0.5 lps ,
Dom variablerna är så stora att både äpplen och päron har ruttnat innan
Du har ett värmesystem kopplat plugg& play fungerar acceptabelt  :)

Tappar  ett värme system auktoriteten pÃ¥  dom punkter där flödet skall fördelas  dör det , flödet avstannar  pÃ¥ vissa punkter,

Inverter installationer  kräver liiite mer av installatören ,
Gör dom rätt kommer vi fÃ¥ jättefina anläggningar  som är värda hela sin investering ,
Coca-Cola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2015, 21:31:45 »
Menar du att det inte kommer att fungera bra som det är gjort nu eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!