Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 02 november 2012, 10:17:59 »

Därför bör man använda moderna vattenblandare. Som tar hänsyn till trycket då temperaturen justeras!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 november 2012, 19:49:55 »

Det är därför man ibland börjar med ett grovt rör och går ner i dimension efter avstick till de olika förbrukarna  men i en vanlig villa är dom ju normalt inte så många.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 01 november 2012, 19:39:29 »

Min rörmockare brukade säga att man ska ha så stora rör som möjligt vad det gäller KALLVATTEN!
Varmvatten skulle köras med minst 12 mm invändigt till första fördelningsstället.(15mm utv).
Till exempel till ovanvåning. Skulle man ha badkar på öv, skulle den matas med 15mm med.
Till vanlig dusch, wc 12mm.

Stora i diameter på rören skapar en stor fördröjning till duschen. Till badkaret är det tydligen ok.


Men, jag kan ha fel.
Så brukar man göra. 15 till badkaret för att öka flödet så att tiden minskas för påfyllningen. 12 till duschen kan man ju köra. En grej som kan störa mig med för klent dimensionerade rör är om någon annan i huset öppnar en kran samtidigt som man duschar så ändrar sig trycket och även temperaturen.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 01 november 2012, 15:49:03 »

Min rörmockare brukade säga att man ska ha så stora rör som möjligt vad det gäller KALLVATTEN!
Varmvatten skulle köras med minst 12 mm invändigt till första fördelningsstället.(15mm utv).
Till exempel till ovanvåning. Skulle man ha badkar på öv, skulle den matas med 15mm med.
Till vanlig dusch, wc 12mm.

Stora i diameter på rören skapar en stor fördröjning till duschen. Till badkaret är det tydligen ok.

Men, jag kan ha fel.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 31 oktober 2012, 21:11:45 »

Ikväll är det till att ge liv åt gamla diskussioner.  :)

Mätte min varmvattenstam:
Det är kanske 17meter med 20mm pex.

Ett vanligt svar gällande att motarbeta långa spolningar är att inte ha förstora rör.
Ska man ha en enda dimension hela vägen, eller ska man gå ner i dimension bit för bit osv... Har jag bra, eller bör jag låta det drasom?
Skrivet av: Apan
« skrivet: 02 juni 2011, 15:41:47 »

 huvuddunk, lite för trött igår..!! Sorry me
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 02 juni 2011, 01:13:09 »

Andreas. Räkna en gång till ;)

16mm "Plast" = ca 12mm inv. Diameter. Radie 6mm.
Eller 0.006m, eller 0.06dm.
Volym=pi*r(2)*längt
Skrivet av: Apan
« skrivet: 02 juni 2011, 00:48:46 »

Om det är ca 10m, om röret är 16mm, visst borde det bli...16liter..? Att tappa innan VV anländer.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 02 juni 2011, 00:13:20 »

Backventiler ger inte så mycket mot dunka dunka. Det gör tryckregulatorer. BV ska spärra kallvattnet från att blandas med vv i vvb. Mot bakterier.
Tiden bestäms av: volymen i röret mellan vvb och tappstället, hastigheten/flödet vid tappstället samt om man spolar med endast vv kranen eller termostat blanaren. Den sistnämnda bör vara tryckstyrd.
Dessutom bör du inte ha en termostatblandare vid pannan. Den kan strypa vv mycket.
Ekonomi läget gör (oftast) att det tar längre tid att värma vv och att det har 45 -50 gr. Det brukar gá att ställa in.

Du kan kolla med ir termometer temp på vv som lämnar pannan efter 5 sek. Eller tejpa utegivaren från vanl digital termometer mot röret.

Men primärt bör du öka flödet på vv vid tappstället och ev montera backventil vid pannan på vv sidan.
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 01 juni 2011, 22:09:00 »

Nä, men om det bara är ett enda ställe man har problem på så kan det vara mycket enklare och billigare att bara montera en liten 10-liters VVB i lämpligt hörn, särskilt om det är långt emellan och det kanske är fråga om gjuten platta vilket ju drastiskt försvårar en VVC-montering. Finns även genomströmningsberedare, så lär inte varmvattnet ta slut i duschen ens efter 10 tonåringar. Dom har ju å andra sidan en hiskelig elförbrukning när dom går (genomströmningsberedarna tänkte jag på, men även tonåringarna kanske. Jag borde veta, jag har inte haft 2 som förstasiffra särskilt länge.. ;) )
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 juni 2011, 21:47:40 »

För att motverka långa spoltider innan det kommer varmvatten kan man montera en liten vvb under diskbänken eller i ett skåp i badrummet eller liknande. Sen finns ju alltid VVC...
jupp VVC är nog det bästa sättet om man kan dra rör på ett vettigt sätt.
vid nybyggen idag så får det inte ta mer än 10 sekunder innan varmvattnet kommer fram

Då måste man väl i princip ha vvs annars kan det väl inte funka i samtliga kranar  Sc:,h
Skrivet av: Apan
« skrivet: 01 juni 2011, 20:27:39 »

Tycker vi med har lite länge tid till VV än vad vi är van, men köket och Niben står precis på var sitt hörn i huset, ca10m.

Men vintertid med golvvärme borde hjälpa till litegrann..

Gamla huset var tvättstugan (VVB) dörr i dörr med köket, och bakom väggen badrummet, så Max 2m.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 01 juni 2011, 18:27:54 »

För att motverka långa spoltider innan det kommer varmvatten kan man montera en liten vvb under diskbänken eller i ett skåp i badrummet eller liknande. Sen finns ju alltid VVC...
jupp VVC är nog det bästa sättet om man kan dra rör på ett vettigt sätt.
vid nybyggen idag så får det inte ta mer än 10 sekunder innan varmvattnet kommer fram
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 01 juni 2011, 15:12:16 »

För att motverka långa spoltider innan det kommer varmvatten kan man montera en liten vvb under diskbänken eller i ett skåp i badrummet eller liknande. Sen finns ju alltid VVC...
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 01 juni 2011, 14:14:31 »

Jo, de har energibesparande funktioner, såsom att man måste tvinga handtaget för få full värme, och tvinga handtaget för få full flöde.
Justerade upp dessa till att bli generösare men anar att det blir nästan mer slöseri att den måste stå och spola längre tid ibörjan,
så funderar på sätta allt på max och ha lite disciplin när man spolar.
-tror inte strålsamlaren är något udda iaf.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 juni 2011, 08:29:10 »

Det spelar nog inte så stor roll om du isolerar bättre - Det tar helt enkelt ett tag innan varmvattnet har letat sig fram till kranen. Har du bytt till snålspolande kranar i samband med installationen?
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 01 juni 2011, 08:16:31 »

kröp under diskbänken för en bättre mätning än igår då jag fuska och mätte i mörkret i all hast.

Det var nog mer 16mm, utvändiga pex rör.

De kanske inte har isolerat rören än, kanske kan dra till med mer isolering, kan vi resa ut i rymden så
borde det väl finnas någon mer lösning på detta. Gott stönigt att stå å spola såhär.


-vad innebär ekonomiläget på 1245an? Inte så att jag har lite snålt med varmvatten, tycker inte jag kan spola
så värst länge innan jag fått för mig att pannan börjar jobba.

Sen undrar jag om det är normalt med lite kondens på pluggade väggkopplingar (hade ju trotsallt 24grader i huset inatt), hoppas på det annars har jag kanske
lite smygläcka i de nya kopplingarna. *inte bra när man tjatat till sig akutservice, hehe*
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 juni 2011, 07:44:19 »

18mm låter lite onödigt grovt. Varför valde man den dimensionen? Jag har ca 10 meter 15mm rör till duschen och måste spola ca en minut på morgonen.
Skrivet av: 109an
« skrivet: 01 juni 2011, 07:01:09 »

Ju längre de är mellan VVB och blandare och ju grövre rör, dessdå längre spolning innan VV kommer. Det är ju inte bara det kalla vattnet i rören som ska tryckas undan utan rören ska ju också värmas av varmvattnet.
M.a.o ju kraftigare spolning ju fortare får du VV
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 01 juni 2011, 01:24:05 »

Sitter backventiler i moderna blandare för att förhindra att kallvatten läcker över till varmvattensidan varvid varmvattnet kyls och man riskerar uppkomst av legionella i blandaren.

Nu är jag ingen VVS:are och törs inte säga nåt mer om backventiler.

Kan nog ta en minut innan varmvattnet hunnit fram till kranen om den är så pass länga rör.
Har du spolat VV och spolar igen inom en kort tid (kanske max en halvtimme) bör inte varmvattnet ha kallnat så mycket att du upplever att det tar tid.
Står det längre är det nog bara att spola.

Har själv samma fenomen. Kanske en riktig VVS:are kan förklara detta bättre...
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 01 juni 2011, 01:10:44 »

Man kanske inte har lösa backventiler nuförtiden, eller så har jag bara missuppfattat när folk säger det är backventil som får rören att dunka eller att blandare läcker kallvatten som trycker bort varmvattnet.. placerade på rören...


ca 18mm utvändiga rör.

ca 12meter till ena, 7 till andra - förmodligen fler meter då jag bara mätte raka vägen på en ritning.

Nydraget och inkopplat idag.

---------------

I samband med finjustering utav båda blandarna så har de ju stått och spolat länge... men låter man dom vara en stund så är man tillbaka igen till få spola fram det varma.
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 01 juni 2011, 01:04:32 »

Hur många meter rör har du till tappstället?
Vilken dimension har rören?

Jag tror dina legionellakörningar har lyckats även om de avbrutits pga hög returtemp (min teori) så har du iallafall efter de senaste dygnens loggning haft mer än 55 ºC i toppen av VVB vilket bör vara helt OK för att döda legionellabakterierna.

Dock kan det stå en massa gammalt vatten i rören. Spola genom hetvatten under ett par minuter vid alla tappställen så du får fram hetvatten till alla blandare.

Vad menar du med "inga backventiler"? Var nånstans?
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 01 juni 2011, 00:57:54 »

Kan väl inte vara normalt att behöva spola typ 1-1½ minut tills det börjar komma lite varmvatten?
(49grader i pannan)
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 31 maj 2011, 23:24:10 »

Efter två år så har jag nu kranar igen...

Jag måste dock stå och spola en bra stund tills varmvattnet kommer.

1. Är det normalt för en villa?
2. Är det för att jag kör ekonomiläget?
3. Är det för att det kanske saknas backventiler i den nya rördragningen?

----------------------

Och nu märkte jag att varmvattnet luktade konstigt, lite plastigt.
Anar att det inte är så fräscht efter stått stilla i 4månader eller något och ingen periodisk höjningar har lyckats..

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!