Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SAP KRV93EH som ger dÃ¥lig värme  (läst 2894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wul

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SAP KRV93EH som ger dålig värme
« skrivet: 09 mars 2011, 22:28:49 »
Vi flyttade in i vår 1 och 1/2 plansvilla på ca 120 kvm för 4 år sedan. Då hade LLVPn suttit där i ca 1 år. Efter hand så har den blivit sämre. Dvs den ger inte så mycket värme som vi tycker att den gjorde tidigare. En tekniker var ute förra hösten och bytte ett kretskort. Det blev något bättre, men långt ifrån bra. Nu måste vi ha el-elementen på för att klara att hålla ca 20 grader inne när det är under +5 grader ute.

Någon som har förslag på vad som kan vara fel? Den låter inget konstigt. Fläkten snurrar. Vi dammsuger ur den (så gott det går) varje månadsskifte.

Garantitiden har gått ut, och jag vet från när teknikern var här att det ju kostar massor att ta ut honom igen.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: SAP KRV93EH som ger dålig värme
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2011, 22:51:15 »
Sätt en termometer i utblåset på fläkten och ställ den på högsta temp och högsta fläkthastighet, vänta 5-10min och läs av när tempen stabiliserat sig. Återkom här sedan. Ta med utetempen oxå när du skriver tillbaka :)

Föresten, en dum fråga, du skriver att ni damsuger ur den, ni plockar ur filtren då eller? (ja det låter lite koko kanske men det framgår tyvärr inte av din beskrivning ::) )
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad wul

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: SAP KRV93EH som ger dålig värme
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2011, 19:54:24 »
ledsen om jag var otydlig med dammsugaren. Jag menade filtret  :)

Nu har jag satt upp fläkten på max. Temperaturen är på 28 grader (fjärrkontrollen visar en innetemperatur på 23 grader där den sitter på väggen). Ute är det +1.5 grader. Efter ca 30 minuter visar termometern 38,4 grader när den sitter 4-5 cm mitt i utblåset.

Kan ju tyckas att 23 grader är ok, men det är ca 4 meter från LLVPn och resten av rummen är inte alls lika behagliga. Kryper dessutom utetemperaturen ner något så blir det direkt kallt.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: SAP KRV93EH som ger dålig värme
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2011, 10:30:59 »
Ja det verkar lite lågt.. borde väl ligga närmare/runt 50°c vid den utetempen.. kan va olika saker som är fel då.. skulle nog råda dig att ta ut en expert iaf.. Be om ett fast pris på felsökning när du beställer tid.

Tur att det är varmare tider på gång.. ;)
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!