Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Focus PV-13 problem med varmvatten  (läst 7947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ejenny

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: HÃ¥bo
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Focus PV-13 problem med varmvatten
« skrivet: 26 april 2009, 23:18:59 »
ok, total novis utan elkunskaper och som knappt kan skilja varmvattenberedaren frÃ¥n elkassetten - eller om det är samma  Sc:,h

Vi har en Focus PV-13 (äldre än -06 men inte äldre än -03) och 300 l beredare som senast imorse fungerade. Men nu ger den halvljummet vatten bara. Vi har väntat flera timmar och nä det blir inte bättre. Ingen har petat på inställningarna eller rattarna.
Har sökt med ljus och lykta efter en manual och hittar visserligen en på www.focusvarme.se men den är väldigt kortfattad.
Har checkat säkringar - ingen har gått.
Temperaturen står på 30 grader
Hydrometern är i botten - kanske det som är problemet?
Lampan lyste grön fram till jag höll överhettingsskyddsknappen intryckt ca 10 sekunder  - dÃ¥ började den blinka. Och det gör den fortfarande.
Har testat slå av strömbrytaren och slå igång igen. Man hör väsandet från själva beredaren men gissar att det inte är speciellt vägledande.
Överhettningsskyddsknappen går inte att "klicka in" dvs den kommer ut igen. Vet inte ens om den ska tryckas in eller om den ens är utlöst. Men om den är utlöst kanske man inte kan trycka in den osv osv. Tänk om det fanns vettig manual men det kanske är så att man inte ska "grejja" själv, men jag tycker liksom att enkla saker som lufta, felsöka, hur knapparna ser ut och hur reglagen ska stå borde finnas mer ingående att läsa på om.

Något man enkelt kan göra eller är det bara att tugga i sig och ringa en elinstallatör?
NÃ¥gon snäll själ som orkar ge mig lite tips?  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Focus PV-13 problem med varmvatten
« Svar #1 skrivet: 27 april 2009, 13:57:28 »
Hej!
Det är 2 olika grejor, Focus PV-13 är din elpanna och den är skiljd från VVB:n som troligen är en VLM300 S (eller K).

Överhettningsskyddet till VVB:n sitter under nedre frontluckan (på det stora plåtskåpet) mellan termostat-ratt och strömbrytare bakom en liten skyddsplåt, prova att trycka in den.

Här är manualen för VVB:n.

http://www.focusvarme.se/pdf/mos_focus_vvb.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Focus PV-13 problem med varmvatten
« Svar #2 skrivet: 27 april 2009, 15:04:29 »
Jag hade en elberedare i mitt förra hus. En dag var vattnet mycket hetare än normalt, nästa dag tog varmvattnet slut när jag duschade. Det visade sig att överhettningsskyddet löst ut.
Driftstemostaten var enpolig och överhettningsskyddet tvåpoligt, beredaren var ansluten till två faser.
Felet berodde på att elementet var sönderfrätt. Strömmen gick rakt ut i vattnet, även efter att den enpoliga termostaten brutit. Hade jag haft jordfelsbrytare så hade den ju löst ut.
Du skriver att det väser från beredaren, väser den utan att bli varm? Konstigt i så fall tycker jag.
När jag hade det där felet på min beredare så väste den mera än normalt och väsandet kom direkt när jag slog till strömmen. Sedan när jag fått i ett nytt element så fräste den mindre (eller inte alls, kommer inte ihåg)

Jag vet inte om detta kan vara till hjälp i detta fall. Byter en elkille ett element i en beredare? Kopplar rörisen in elementet som han bytt? Vad är bäst, ringa efter elektriker eller rörmokare?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 210
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!