Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fundersam om Bergvärme är lönsamt  (läst 4359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
Fundersam om Bergvärme är lönsamt
« skrivet: 02 februari 2007, 23:50:09 »
Tar väl lite om kåken belägen i Mälarens inre. 105 kvm + källare 40 kvm + Garage 52kvm. Hela rasket Eluppvärmt med Element LVI från 1986. Installerade Luftvärmepump för ett par år sedan som sparar mycket. Kamin finns också från 1986 som det eldas i när det är som kallast. ca 20000-25000 kwh per år lik förbaskat. garaget är knappt elementen på=svinkallt. Där skulle jag vilja ha drägligt, säg 15 grader. Källaren är också ouppvärmd och där skall bastu till + rökacigarr ta Fredagswhiskeyn med dart avkoppling eller liknande alltså värme krävs hehe.

Berg finns med all säkerhet nära då det syns 10 m från huset säg. Alternativet jag funderar på är Ved-Sol-Pellets naturlich. Halvlat av Naturen, så känns det kloka som Bergvärme. Har då rådfrågat allehanda intelligenta människor angående detta och Kommunrådgivaren var helt inne på min linje med Ved-Sol-Pellets, allt bra med andra ord. Baxi kombipanna 30
med Baxibrännare och dubbla solfångare från Sfinx, Toppen.

Sen kommer sotaren till jobbet och jag rådfrågar naturligtvis igen då det handlar om en betydande investering för vilken barnfamilj som helst. "VEDPANNA, är du dum i hela huvudet eller bara halva"
"Så här är det, jag tjänar pengar på att sota din J***a panna, men som bekant så kan jag inte se dig i ögonen och säga att det är vettigt, har själv borrat för Bergvärme och det kostar fan i mig ingenting i Drift" Allt är relativt. "Skaffa Bergvärme Människa, jag får iallafall sota din Vedkamin, den skall du definitivt ha kvar" Sedan berättade jag om det nya Badkaret på 375 Liter, (rätt stort antar jag) den kräver jäkligt mycket vad jag förstår oavsett system. Kommer åt ved till hyfsat pris men börjar inse att Pellets börjar bli dyrt. en panna av bra kvalité håller säkerligen minst 30 år men hur länge håller en pump?

Nibe varmvattenberedare ES300 har vi nu och den Fungerar skitbra(har aldrig gått sönder). Fick råd om att den är så jäkla bra att den skulle jag behålla och koppla en ex. vis en Nibe 1230 till för att få ytterligare 300 L Varmvatten (som en Ackumulator!?)
Den varmvattenberedaren i Nibe 1230 (160L)  räcker aldrig i Helvete För bad + Dusch efter kan tänkas?

Alltså från tvärsäkert inköp av Baxipanna + Sol, till Bergvärmepump rekommenderat av Sotaren himself. Fatter ingenting.
Vad skall jag göra? Bidrag om 30.000:- får jag huromhaver då jag inte har vattenburet idag. :(

precis som mitt nick, likt veden är jag Kluven
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Fundersam om Bergvärme är lönsamt
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2007, 01:04:31 »
Bergvärme = komfort

Bara Ã¥ slanta upp!  Thumbsup
(Jordvärme är väl billigare)

Stöd- och myselda bara i kamin så slipper sotarn komma så ofta

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Fundersam om Bergvärme är lönsamt
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2007, 01:42:08 »
Visst känns det som att det bara är att slanta upp, med mina kontakter så borde inte bli dyrt. Men Svärfar slår ihjäl mig om jag inte eldar med ved. Hans motto är typ har du inte Dieselbil skulle du skjutas.Värmer du inte Huset och varmvatten med Ved,borde du torteras före Skjutning typ. Men man kan inte alltid vara till lags säg ;D

Jag har som sagt kört in i den berömda huvuddunk
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fundersam om Bergvärme är lönsamt
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2007, 07:40:32 »
Ska du ha bergvärme så ska du ha en modell med fristående VVB, typ Nibe 1115/1130, IVT E eller Thermia duo + en VPA 300/200 som dockas mot värmepumpen så slipper du ha en el-VVB.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Fundersam om Bergvärme är lönsamt
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2007, 14:57:49 »
alternativt en Comfort Zone frånluftsvärmepump ev dockad t ackumulatortank m solslinga + solfångare.
Solen ger pump sommarlov och hjälper till höja COP vår/höst/vinter f vv-tillverkning.
En CZ CE50L kostar installerad betydligt mindre än bergvärme men ger nästan samma täckningsgrad för hus av din storlek och förbrukning.
CZ är marknadens kraftigaste FLVP. Den har specialkondensation som krämar ur 5 kw ur frånluften. Skulle tippa att din elförbrukning halveras med den lösningen. Från 20-25 MWH till ca 10-12 inkl HH-el.
Solen har längre pay-off tid men samtidigt håller den längre också. En pump behöver ofta bytas efter 10 år.
Om köper 60 sfinxrör, ack tank och CE50L borde det kunna hamna runt 100 tkr installerat å klart. Därtill kostar ju vattenburet m element etc förstås ett antal 10-tusenlappar oxå.
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Fundersam om Bergvärme är lönsamt
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2007, 16:30:52 »
Valde som du mellan bergvärme och en vedpanna. Det blev en ved panna och jag har inte ångrat det.
Känns skönt att vara så oberoende som möjligt av el maffian.samt att mitt hus inte hade mått bra av en kall skorsten.

Pellets känns inte säkert då priset verkar kunna stiga hur mycket som helst.

Finns det pannrum?En ved panna och några kubik vatten tar ju lite plats.



Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Fundersam om Bergvärme är lönsamt
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2007, 17:17:07 »
Jo, pannrum går att få till i Källaren. Det tilltänkta rummet är 5m2 Men det finns mer utrymme bredvid på bägge sidor.
Läser lite om Radiatorer också, kanske den där Rickard kunde göra ett överslag. Energifönster har jag installerat, skall isolera extra på vinden också.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Fundersam om Bergvärme är lönsamt
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2007, 21:49:51 »
gör du idag av med 25000kWh inklusive hushåls el + några m3 ved & att du har en luft/luft, samt att du säkert her lite för kalt ibland & att du vill värma garaget vilket du inte gör, så gissar jag på att du har ett energibehov på 40 000kWh + hushåls el

det ska inte vara några problem att räkna hem en bergvärmeanläggning för dig.

även om din vvb är bra, så sälj den! du vill väll att värmepumpen ska göra billigt varmvatten åt dig = köp ingen med inbyggd beredare, köp en med extärn beredara (alla levrantörer ha "samma" pump i 2 utföranden, med eller utan beredare)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Fundersam om Bergvärme är lönsamt
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2007, 22:25:17 »
Ja har klurat lite pÃ¥ det där med varmvattenberedaren inbyggd eller ej. FÃ¥r för böveln olika rÃ¥d. Vissa har sagt att det är skitbra att 
docka mot den gamla niben Med en 1230 med inbyggd beredare, då har jag 460L Varmvatten att tillgå och Varmvattenberedaren har jag ju redan, gratis säg. inte lätt det här ::) var helt inne på den där VPA 300L och en 1215 blir det väl.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fundersam om Bergvärme är lönsamt
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2007, 07:45:39 »
Ja har klurat lite pÃ¥ det där med varmvattenberedaren inbyggd eller ej. FÃ¥r för böveln olika rÃ¥d. Vissa har sagt att det är skitbra att 
docka mot den gamla niben Med en 1230 med inbyggd beredare, då har jag 460L Varmvatten att tillgå och Varmvattenberedaren har jag ju redan, gratis säg. inte lätt det här ::) var helt inne på den där VPA 300L och en 1215 blir det väl.

Visst funkar det att koppla en el-VVB efter en 1230 och du får massor av varmvatten. Men du får lägre VV-kostnad och massor av varmvatten med en 1130 + VPA 300/200 eller VPA 450/300.

Men ta in offerter på Thermia Duo och IVT E också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Fundersam om Bergvärme är lönsamt
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2007, 07:51:23 »
ComfortZOne har svarat på fråga om solfångarkombination med adress t firma som inst CZ CE50 + sol+vattenmantlad braskamin där sol och kamin ges prioritet.
Där skulle man hamna på 4000 kwh köpt värmeenergi fr elen för 150 kvm hus i Gävle.
Låter inte alls orimligt. Beror givetvis på hur varmt man har och hur mkt gratis ved man eldar men en ganska rimlig kalkyl om man betänker att de flesta CZ ger drygt 3 i COP på årsbasis dvs 4000 kwh el ger 12000 kwh värme. Sol 8 kvm borde ge ca 3000 och 6-7 kbm ved 4-7000 beroende på verkningsgrad och typ av ved
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Fundersam om Bergvärme är lönsamt
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2007, 10:28:44 »
Ja har klurat lite pÃ¥ det där med varmvattenberedaren inbyggd eller ej. FÃ¥r för böveln olika rÃ¥d. Vissa har sagt att det är skitbra att 
docka mot den gamla niben Med en 1230 med inbyggd beredare, då har jag 460L Varmvatten att tillgå och Varmvattenberedaren har jag ju redan, gratis säg. inte lätt det här ::) var helt inne på den där VPA 300L och en 1215 blir det väl.

en 1230 mot din el vvb = du har till hälften el uppvärmt vatten & värmepumpen kommer att få många starter för att värme vattnet.
en 1130 mot en VPA 300/200 du har till 100% värmepums värmt vatten (billigt vatten) & värmepumpen jobbar gynsamt = få starter.


jag gjorde själv mistaget att köpa en 1215 (en med inbygd beredare) Jag har nu byggt om den så den motsvarar en 1115 + en VPA 300/200 (alltså en utan beredare + extärn beredare)

vad ska man säga, jag är skit nöjd nu när jag har extärn beredare!
jag har ju kunnat jämfara dessa 2, då jag har kört exakt samma hus med båda alternativen, under exakt samma förhållanden.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!