Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska man välja?  (läst 1535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cottonfield00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Vad ska man välja?
« skrivet: 03 januari 2005, 12:43:34 »
Sitter och väljer bland mina bergvärmeofferter men känner mig klart osäker.
Vi bor i Stockholm i ett tvåvåningshus med källare byggt 1939. 152kvm boyta och 60 kvm garage/källare (uppvärmt till ca 16 grader). Idag har vi elpanna med 12 radiatorer och vi drar ca 34000 kWh i uppvärmning per år.

De offerter jag väljer mellan är
1. Stiebel Eltron WPC 10, borrdjup 205 m

2. Thermia Diplomat D10, borrdjup 200 m

3. Nibe Fighter 1215-7, borrdjup 150 m alternativt Nibe Fighter 1215-8,5 med borrdjup 170 m.

Trots mindre borrdjup och alltsÃ¥ lägre priser sÃ¥ fÃ¥r alt 3 enligt bifogad kalkyl lägsta energiförbrukningen. Verkar det rimligt?  Tycker alltid man hör att djupast hÃ¥l är bäst.
Stiebel-Eltron WPC-10, 222 m hål, installerad maj 2005. Ca 220 kvm uppvärmd yta, 15 element, 1 fläktkonvektor.
Förbrukade ca 38000 kWh innan vi satte in pumpen.

Utloggad HÃ¥kan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad ska man välja?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2005, 12:49:55 »
Jag har ungefär samma energiförbrukning som du (oxå i Sthlms-trakten). De offerter jag fick in innehöll 9 - 11kw effekt på VP. Jag valde till slut en 11kw (är det som Bertil här på forumet säger: "jag har aldrig träffat på någon med för stor VP"?). Se nedan betr. min anläggning. Observera att jag i offerten fick med en fläktkonvektor för att kunna dra ur så mycket som möjligt.
« Senast ändrad: 03 januari 2005, 12:53:38 av HÃ¥kan »
Mitsubishi GE35VAH i fritidshuset.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad ska man välja?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2005, 14:15:11 »
Citera
Trots mindre borrdjup och alltså lägre priser så får alt 3 enligt bifogad kalkyl lägsta energiförbrukningen. Verkar det rimligt?

Nej, det är helt omöjligt....
Det beror säkert på att kalkylernas input skiljer sig åt...
tex bergets värmeledning dim utetemp, max framledn medeltemp på framledning tidigare förbrukning mm.

34´kwh/år för vv o värme då behöver du säkert minst 10kw för att undvika en massa svindyr tillskottsel.
Sen måste borran vara absolut maxdjup....
egentligen skulle det nog behövas ändå mera djup..
Försök fÃ¥ dom att borra sÃ¥ djupt det gÃ¥r, med lite flyt kanske dom kan nÃ¥ 220 meter.   det är ju i borran du har gratsivärmen...

Ang storlek... vi har skrivit en hel del om koll med bef. elpatroner för att se vilken framledningstemp man når tex vid 10 kw tillfört till rad. kretsen... viktigt att systemet kan ta emot den effekten utan att framledningen stiger till mer än 55 grader.
jag gissar att det inte är nåt problem, men kan du kolla så är det bra..
öppna alla ev strypningar tvångskör elpannan i några timmar mät temp på stig o retur....

lycka till nu, du kommar att spara massor ju högre förbr innan desto lönsammare med en VP....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad cottonfield00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Re:Vad ska man välja?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2005, 23:04:36 »
Citera
Ang storlek... vi har skrivit en hel del om koll med bef. elpatroner för att se vilken framledningstemp man når tex vid 10 kw tillfört till rad. kretsen... viktigt att systemet kan ta emot den effekten utan att framledningen stiger till mer än 55 grader.
jag gissar att det inte är nåt problem, men kan du kolla så är det bra..
öppna alla ev strypningar tvångskör elpannan i några timmar mät temp på stig o retur....
Hmm... Testade att dra på med 13,5 kW under en timmes tid. Framledningen steg till 58 och returen landade på ca 50 grader. Kan man dra någon slutsats av det?
Stiebel-Eltron WPC-10, 222 m hål, installerad maj 2005. Ca 220 kvm uppvärmd yta, 15 element, 1 fläktkonvektor.
Förbrukade ca 38000 kWh innan vi satte in pumpen.

admin

  • Gäst
admin
Re:Vad ska man välja?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2005, 23:09:31 »
När du gör en dylik test är det viktigt att du har alla termostater helt öppna, du skall köra hög (känd) effekt så lång tid att du ser att framledningstempen slutat stiga. Eller stiger i takt med innetempen...

Om din temp inte stiger till mer än 58 grader med 13.5 kW tillförd effekt så kan du utan problem välja en 10 kW värmepump, jag håller dock med Bertil om att du inte skall snåla på borran, om borrarn fixar det så borra gärna till >200 meter.

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!