Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme  (läst 8554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bror10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« skrivet: 02 december 2014, 11:28:27 »
Hej alla!
Är för första gången här på forumet.
Har i dag ett värmesystem som ser ut så här. Vattenmantlad pelletskamin och solvärme som värmer en gemensam acktank med elpatron som backup. Golvvärme i hela huset, alltså lågtempsystem, ca 180 m2 uppvärmd yta. Förbrukar ca 3,5 ton pellets per år. FTX ventilation.
Funderar nu på att komplettera systemet med en luftvattenvärmepump, men när jag igår pratade med en installatör så rekommenderade han mig att välja ett bergvärmesystem i stället. Mycket driftsäkrare och mindre problem, bättre ekonomi mm enligt honom.
Jag är tveksam, dels är en bergvärmeanläggning nästan dubbelt så dyr och dels så blir ju min pelletskamin i princip överflödig tillsammans med bergvärme. Med en luftvattenvärmepump så tänkte jag mig att det vore bra att köra pellets när det är som kallast.
Vad tycker ni kloka och erfarna?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #1 skrivet: 02 december 2014, 12:50:23 »
Du har nu två system som kompletterar varandra. Pelletskaminen är bra vintertid och solvärmen är bra sommartid.

Om du nu skaffar ett nytt, tredje system, så kommer det konkurrera med ett av dom du har.

En LVVP kommer att konkurrera med solvärmen, så du har bara riktig glädje av LVVPn vår och höst, såvida det inte blir milda vintrar framöver. Pelletssystemet kommer du bara använda när det går ner mot -15 eller kallare, om du satsar på en bra LVVP. Så satsar du på LVVP kan du lika gärna skrota solvärmen.

Bergvärme är effektivare vintertid än LV, så där tänker du rätt. Med en BV-anläggning kan du skrota pelletskaminen, men solvärme sommartid är ett bra komplement.

Tre system som delvis konkurrerar med varandra är ingen höjdare...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Bror10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #2 skrivet: 02 december 2014, 13:01:23 »
Idag så stänger jag av pelletsen under sommaren för solvärmen ger normalt det varmvatten som då behövs, har jag en värmepump så bör jag väl kunna stänga även den under sommaren, eller tänker jag fel? Är den avstängd så konkurrerar den väl inte, eller mår VP inte bra av att vara avstängd periodvis?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #3 skrivet: 02 december 2014, 13:12:37 »
Hej!
Har du räknat på detta?
Priset på pellets ligger kring 2500 kr/ton så du betalar ca 9000 kr/år för din pellets.
Om jag räknar rätt får du ut ca 17000 kWh när du eldar upp din pellets och ersätter du detta med en LVVP med COP på ca 2,5 så kostar det dig ca 8000 kr/år.
Om en LVVP kostar ca 50 000 kr så tar det 50 år att betala tillbaka, och det funkar ju inte eftersom den är skrot inom 20 år.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bror10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #4 skrivet: 02 december 2014, 15:11:21 »
Ja, jag vet att det inte blir någon bra kalkyl, men det är frugan som tycker att det är jobbigt med pellets och vad gör man då, fixar nåt bekvämare även om det kostar. Vill ju trots allt begränsa kostnaden så mycket som möjligt, även på sikt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #5 skrivet: 02 december 2014, 22:19:33 »
Annars så funkar det utmärkt.
Det är bara att koppla in en LVVP mot din acktank, ut till värmepumpen i nertill, har du nån anslutning strax ovanför solvärmen?
Ingående från värmepumpen kopplas mot toppen av acktanken.
En termostat på tanken får styra värmepumpen och den ställer du lite högre än elpatron.
När värmepumpen inte orkar själv få den då hjälp av elpatron.
Eldar du med pellets bör du få upp temperaturen i tanken så högt att värmepumpen slår ifrån.
Sommartid kanske du kan slå av värmepumpen helt eller låta den vara backup till solvärmen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #6 skrivet: 03 december 2014, 08:38:06 »
Du kan inte rationalisera din pelletshantering? Om det är där skon klämmer det finns undertrycksystem för att suga in pelletsen.
http://www.pellvac.com/s/produkter.php
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #7 skrivet: 03 december 2014, 10:32:03 »
Idag så stänger jag av pelletsen under sommaren för solvärmen ger normalt det varmvatten som då behövs, har jag en värmepump så bör jag väl kunna stänga även den under sommaren, eller tänker jag fel? Är den avstängd så konkurrerar den väl inte, eller mår VP inte bra av att vara avstängd periodvis?
En LVVP är som effektivast på sommaren, när även solvärmen är som effektivast. Det var det jag menade med "konkurrens". Min LVVP går mindre än en timme om dagen sommartid när den bara behöver producera tappvarmvatten.

Eftersom du har golvvärme så behöver du låg framledningstemp, så du kommer antagligen klara dig nästan helt med LVVPn även vintertid, om du inte bor väldigt långt norrut. I ditt fall skulle alltså en LVVP konkurrera ut både solvärmen och pelletsbrännaren.

Om du för fruns skulle vill ha ett enkelt system, som sköter sig självt även när du är borta, så är nog det enklaste att slänga ut både pelletsbrännare och solvärme, och istället installera ett modernt LVVP-system.

Apropå CarlN:s kommentarer om hur man hakar på en LVVP på befintlig tank. Självklart går vattnet från botten av tanken ut till VPn och sen tillbaka in i toppen av tanken. Så ser alla normala system ut. Men det betyder att det är vatten som cirkulerar, eller hur? Och det i sin tur innebär att när det är minusgrader så måste vattnet cirkulera hela tiden för att inte VPn ska frysa ihop. Om det då är så kallt att VPn står still så cirkulerar vattnet från botten av tanken direkt upp till toppen av tanken via VPn, utan att värmas. Man får då en omrörning av tanken och skiktningen förstörs, även om man samtidigt eldar pelletsbrännaren.

Lösningen borde vara att när VPn står still så skulle vattnet cirkulera från botten av tanken tillbaka till botten av tanken, eller möjligen mitten av tanken. Jag har diskuterat detta med CTC och deras lösning är att istället bara sänka farten på laddpumpen. Det minskar problemet men undanröjer det inte.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Bror10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #8 skrivet: 03 december 2014, 19:14:50 »
Tyvärr Churchill, möjlighet till ombyggnad för att få en rationell pelletshantering är begränsad.

Att koppla in LVVP så att cirkulationen går genom tank och pump verkar tveksam. Dels tror jag inte att ekonomin blir så bra om pumpen skall värma hela acken, dels så kan tempen i den stiga till över 90 grader sommartid när solen gassat i några dagar och den tempen tycker knappast pumpen om. Måste det inte till en styrning som styr cirkulationen till LVVP när den producerar värme och till acktanken när när pellets eller solen producerar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #9 skrivet: 03 december 2014, 20:49:38 »
Hej!
Vissa styrningar till värmepumpar klarar av att styra en CP också.
Det innebär att cirkulationen bara går då värmepumpen går, och om tanken är uppåt 90 °C kommer inte CP snurra.
Den lösningen brukar innebära att CP går jämnt som frysskydd om utetemp är nära noll eller därunder, och då kyls ju tyvärr tanken av uteluften när du t ex eldar med pellets på vintern.

En lösning är att sätta dit en mellanväxlare och ha glykol i utedelen, en annan att köpa en LVVP typ split och köra köldmedia genom ytterväggen (det sistnämnda är att föredra).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #10 skrivet: 03 december 2014, 22:46:59 »
En tredje, och förmodligen tekniskt enklare lösning, är att ha det som jag har: VPn värmer "huvudtanken", den som radiatorkretsen är kopplad mot. Vedpannan värmer en sekundär tank som inte har kontakt med VPn utan bara med huvudtanken. När jag eldar värmer jag sekundärtanken till 90 grader och sen pytsas det över varmvatten därifrån till huvudtanken vid behov.
I Bror10:s system skulle både pellets och solvärme värma sekundärtanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #11 skrivet: 04 december 2014, 07:09:01 »
En tredje, och förmodligen tekniskt enklare lösning, är att ha det som jag har: VPn värmer "huvudtanken", den som radiatorkretsen är kopplad mot. Vedpannan värmer en sekundär tank som inte har kontakt med VPn utan bara med huvudtanken. När jag eldar värmer jag sekundärtanken till 90 grader och sen pytsas det över varmvatten därifrån till huvudtanken vid behov.
I Bror10:s system skulle både pellets och solvärme värma sekundärtanken.

Nja, den lösningen hindrar ju inte att huvudtanken kyls ner när man eldar med pellets på vintern, om man har en LVVP med vatten ute som behöver hållas varm.
I så fall kan man ju lika gärna köra med mitt alternativ ett och skippa ena tanken, jag vet inte om jag skulle kalla 2 tankar med en laddomat emellan som tekniskt enklare? ???
Förmodligen blir det dyrare också, kostnad för LVVP + tank + laddomat kan man mästa då lika gärna satsa på en bergvärmepump.
« Senast ändrad: 04 december 2014, 07:10:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #12 skrivet: 04 december 2014, 08:25:46 »
Tanken kyls inte vintertid av cirkulationen ut genom VPn, eftersom tanken inte är att hålla hela VPn varm utan bara att hindra att rören fryser.

Ditt alternativ med en komplett split-anläggning eller ett värmeväxlarsystem mellan VP och tank blir väl inte heller speciellt billigt?
Komplettering med bergvärme blir ju inte direkt billigare, med tanke på att den slår ut pelletssystemet helt och hållet.

Bror10:s problem är väl, enkelt uttryckt, att han idag har två system som kompletterar varandra, pellets och sol, och vill installera ett tredje som helt kan ersätta solvärmen och delvis även pelletseldningen. Det går inte att räkna hem en sån installation rent ekonomiskt, såvida man inte gör den när ett av systemen havererar och liks måste ersättas. Så frågan är ju egentligen inte vad som passar bäst ihop med det som finns, utan vad man vill ha som huvudsystem i framtiden, och då är man tillbaka där jag började:
Ett luft/vatten-system kan ersätta solvärmen helt och hållet men kan må bra av möjligheten att få stöttning av pellets riktigt kalla vinterdagar.
Ett bergvärmesystem kan ersätta pelletseldningen helt och hållet men kan utnyttja solvärmen sommartid.
Prismässigt är en luft/vatten-installation förmodligen något billigare än att borra för bergvärme, även med den extra installationen för att koppla ihop med pelletseldningen. Men som vanligt avgör läge i landet, husets värmebehov, avstånd ner till fast berg, osv.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Bror10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #13 skrivet: 04 december 2014, 10:19:40 »
lunk, jag bor ca 10 mil söder om dig, i Örnsköldsviks kustband. Som jag tidigare skrivit så vet jag att jag inte kan räkna hem eknomin i mitt tänkta projekt utan vill ha ett bekvämare system. Solvärmen vill jag inte skippa av den anledningen att det under sommarhalvåret är skönt att veta att varmvattnet produceras i princip gratis, endast lite energi till CP.

Varför jag här tagit upp ämnet är att jag förstår att det inte är helt enkelt att koppla in ett tredje system och få det att fungera funktionsfritt och helst helt automatiskt. Driftskostnaderna skall helst bli något lägre än dagens.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #14 skrivet: 04 december 2014, 10:37:13 »
Jag ser inga problem att koppla en värmepump ihop med sol och pellets.

De farhågor att värmepumpen skulle döda solvärmen på sommaren tror jag inte alls på
Det är snarare tvärt om, Att solvärmen stoppar värmepumpen.
(Värmepumpen kan bara producera max 65°C vatten medans solvärmen beroende på dimensionering kan producera upp till 100°C så gissa vad som kommer att stå stilla)

Visst kan man tycka att systemen konkurerar med varandra men om man tänker till så kan man få ett system där alla systemen hjälps åt.
Solen tar allt på sommaren
När den inte orkar mer tar värmepumpen över
När värmepumpen inte klarar att leverera tillräckligt startar den pelletspannan och elpatronen som spetsvärme.

Varför skriver jag  pelletspannan och elpatronen
Pelletspannan värmer fortare än elen så pelletsen kommer nästan automatiskt att bli primär spetsvärme även om båda startar samtidigt.
Och om pellets pannan havererar/förrådet tar slut så ligger elen och värme istället.

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!