Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1245 och legionellakörning  (läst 1611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
1245 och legionellakörning
« skrivet: 25 juni 2012, 14:33:33 »
Har kopplat in en acktank med slingor i före den inbyggda beredaren i 1245an så när jag eldar kommer tempen i beredaren ligga högt fattar vp det och struntar i legionella körning som den gör var 14 dag. Om jag eldar var 14 dag kommer den aldrig köra legionellakörning då Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1245 och legionellakörning
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2012, 15:34:19 »
Hej!
Jag tror inte VP:n känner av att temperaturen i VVB:n varit uppe i över 65 °C på annat sätt än med den inbyggda elpatron.
Sen fattar jag inte riktigt hur temperaturen i acktanken påverkar din VVB om du inte samtidigt som du eldar tappar en massa varmvatten så att vattnet i den inbyggda beredaren byts ut?
Du måste i princip elda upp acktanken i 80 °C och sen tappa upp ett bad för att man ska kunna anse att den inbyggda VVB:n blivit tillräckligt varm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 1245 och legionellakörning
« Svar #2 skrivet: 25 juni 2012, 16:07:58 »
1245 kör legionella bränning till en bottentemp av 55 grader som standard och det kör den med kompressorn till returen går upp till 58 grader då är beredaren ca 53 grader och sen tar elpatron över i ca 5 minuter innan det är klart. Tror inte vp bryr sig om hur tempen kommer upp till rätt värde (55 grader) men frågan är om den kollar hela tiden eller endast när den gör själva legionella körningen Sc:,h. Varje gång jag eldar kommer acktanken upp i 80 grader och när jag tappar vatten fyller jag på beredaren med ca 75 gradigt vatten det behövs inte så många liter för att tempen ska gå över 55 grader. Nu bryr jag mig inte om kostnaden för legionella körningen men är nyfiken hur det funkar. Annars är jag grymt nöjd med att ha slingorna i acktanken före beredaren tappade 2000 liter 37 gradigt vv i helgen utan att tempen i beredaren sjönk så lågt så vp startade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1245 och legionellakörning
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2012, 20:39:24 »
Jag skulle nog gissa att periodisk höjning är en schemaläggning och kommer att fortsätta vara aktiv var 14e dag (eller vad du har ställt in den på) och först efter att den blivit aktiv, tar den hänsyn till temperaturen i beredaren.. Normalt så avslutas periodisk höjning en timme efter att stopptemp har uppnåtts (efter 5 timmar om den ej klarar att komma upp i temp). Den 1-timmesfunktionen borde vp köra oavsett hur vv värmts upp vid den periodiska höjningen..


Intressant frågeställning.. Jag tror att om du lyckas fylla upp vvb med 70-80 gradigt vatten, och vvb/bt6 håller tempen över stopptemp i en timme, så räknar den det som en legionellakörning.. Att det står periodisk höjning var 14e dag tror jag inte att man kommer undan, men du slipper att vp jobbar upp tempen under den tiden..
Do iT!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 1245 och legionellakörning
« Svar #4 skrivet: 10 juli 2012, 21:21:36 »
Men jag har inga planer på att planera eldningarna den dagen vp tänker köra legionella eldar när jag badar i utomhus badtunnan som rymmer 2 m3 och det fixar inte vp att fylla med 37 gradigt vv. Ska kolla loggarna om nån vecka och sen om den kör legionella fast tempen varit hög däremellan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1245 och legionellakörning
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2012, 21:42:04 »
skriv gärna en rad när du kollat loggen, kul å veta! .,;-
Do iT!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!