Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: storlek pÃ¥ värmepump ?  (läst 2578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lasse33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
storlek på värmepump ?
« skrivet: 07 juni 2004, 17:04:20 »
Kanske ska köpa ett enplanhus från -74 på 110 m2 boyta och 110 m2 källare,

2-glas fönster,kall vind, ligger i Örebro, nuvarande uppvärmning är direktel

med centralstyrd termostat, elförbrukning ca 30000 kvh enl nuvarande ägare.

Funderar på bergvärme

 ??? Lite nybörjarfrÃ¥gor:

1. Vad ska man ha för storlek på värmepump
2. Kan man använda befintlig Varmvattenberedare (ny) på 300L ?
3. Vad kan man göra för besparing i kwh ?
4. Kan man köpa värmepump först eller borra först ?
5. Vad kostar enbart borrning? (ca)
6. Hur räknar man ut Storlek pÃ¥ radiatorer i varje rum? kan vara bra att veta    om man ska sätta in dom före borrning och värmepump
 :)
Om man inte frågar får man inget veta

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Re:storlek på värmepump ?
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2004, 20:01:23 »
Hej Lasse

1. Jag tror att en 7 / 9kw pump skulle passa bra!
2. Kan du montera i serie med vp på utgående vv.
3. 50-70% i verkliga livet="min erfarenhet"
4. Kolla först att det är OK att borra där du bor!
5. Varierar, ett riktmärke kan vara ca 250kr/m.
6. Räkna 80w/m2 så får du ett riktigt lågtemp system!

Kanske du kan tilläggsisolera vinden m.m.

Mvh
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

admin

  • Gäst
admin
Re:storlek på värmepump ?
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2004, 00:02:51 »
Ta dig tid  :-\ att läsa igenom allt som skrivits i detta forum om dimensionering och vad man skall tänka pÃ¥ vid konvertering av fastigheter. Det finns mycket du kan lära dig om detta!

Jag är tyvärr rädd att det kan bli ganska dyrt för dig, min väldigt grova bedömning är att kostnaden för vad du behöver göra är ca 130-140 000 kr + arbetskostnader.

Gör du det mesta själv bör det kunna räcka med ca 140-150 000 kr totalt - köper du tjänsten lär du nog hamna på runt 200 000 kr.

Kom ihÃ¥g att detta är mellan tummen och pekfingret, läs gärna runt lite i forumet och Ã¥terkom sedan med fler frÃ¥gor när du fÃ¥tt lite mer "kött pÃ¥ benen"  ;) .

Har du kontakter i branschen så att du kan få bra pris på materialet??? då kan det bli billigare...

Har du möjlighet att förlägga ytjordvärme i stället kan du spara ca 25 000 kr, jämfört med att borra.

Utloggad lasse33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:storlek på värmepump ?
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2004, 17:06:31 »
Tack för tipsen, Värmepump, rör & radiatorer kan jag skaffa billigt, Rördragningar & inkoppling av VP gör en rörmokare gratis åt mig som jag känner, då borde man komma ner i pris rätt mycket, men undrar fortfarande om man använder den befintliga VV-beradaren eller måste man köpa en annan som passar till VP ?
Ska man borra först & koppla in radiatorer sen, eller tvärtom?  ??? Vem är det som räknar ut storlek pÃ¥ radiatorer & justerar in VP om jag inte kan själv?

Om man inte frågar får man inget veta

admin

  • Gäst
admin
Re:storlek på värmepump ?
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2004, 00:15:15 »
Ett mycket bra dimensioneringsprogram kan du ladda ned från www.rettig.se PurmoMaster

Om du som jag inte riktigt förstår hur det fungerar så kanske även du får hjälp att komma igång av deras support - de var lite frågande angående om jag var en kalkylator eller en egen företagare. När jag förklarade att jag var privatperson som ville dimensionera själv så var det dock inga problem, vet dock inte om de ändrat policy.

Det kostar inget att prova dock, och programmet funkade helt perfekt för mig. Jag köpte allt material enligt specifikationerna som programet räknade fram, ströp in grundflödena och ställde cirkpumpen på rekommenderad hastighet, och det funkade enligt beräkningarna på en gång! Har inte en enda termostat i hela huset (utom en centralt placerad rumsgivare till VP:n) och det funkar perfekt!

Angående intrimmning av värmepumpen tror jag inte att du behöver bekymra dig - så länge detta forum lever så lär det nog lösa sig.

Om du borrar eller installerar värmepumpen och radiatorerna först har ingen större betydelse - min bror körde värmepumpen (efter elpannans haveri) som elpanna i ett halvår innan han grävde ned sin ytjordvärmeslinga!

Om du kan handla billigt och har tillgÃ¥ng till gratis rörkrökare kan det inte bli en dÃ¥lig affär! (om ni inte "separerar" och du/ni tvingas sälja billigt och i förtid :(  ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:storlek på värmepump ?
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2004, 01:13:40 »
Har du en ren elberedare kan du inte använda den!! det krävs en dubbelmantlad beredare och det har du inte om huset har direktel!!
Om du har mycket stora varmvattenbehov kan man använda bef elberedare som "spets" efter värmepumpens inbyggda beredare.
Har du plats kan bef VVB vara kvar o kopplas sÃ¥ att den bÃ¥da kan  va som reserv även som spets och kopplas förbi helt om det funkar bara med vpumpens vvb!!!
Billagaste driften får du om bara vp ger dig hela varmvattenbehovet.
Hoppas jag inte rörde till det alltför mycket, timman är sen...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lasse33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:storlek på värmepump ?
« Svar #6 skrivet: 10 juni 2004, 05:16:30 »
Ok, tack för svaren ,förhoppningsvis blev jag lite klokare fast det är mycket jag inte förstår än, får väl lusläsa forumet så man blir lite mer insatt.
Om man inte frågar får man inget veta

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 592
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!