Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: utegivaren strular  (läst 940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommy_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
utegivaren strular
« skrivet: 20 december 2009, 14:23:04 »
Hej!
Har en nibe 1125-10Kw pump. Köpt ny och är ungefär 2 år gammal. Har känt att det inte är lika varmt inne nu som det var förra året vid samma utomhus temp. Kollade termometern ute, den visade -6 grader. kikade vad utegivaren sade på pumpen och där visade den +9 grader hmmm. Har nu manuellt ställt när den max värdet som är -5 grader. Så då är det -6 ute och nu visar pumpens utegivare +4. Synd att man inte kan minska ner mer än 5 grader.

Gick ut o kikade pÃ¥ givaren den sÃ¥g fräsh ut och lÃ¥g ingen snö pÃ¥ den. Är det fler än jag som har en utegivare som visar ca 15 grader fel. Skumt som tusan tycker jag. NÃ¥n som kan komma med lite funderingar och kanske t o m hjälpa mig lösa felet  Thumbsup

Tack på förhand
//Tommy

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: utegivaren strular
« Svar #1 skrivet: 20 december 2009, 15:38:39 »
Känt fenomen dåliga givare! Ring Nibe, så skickar dom nog en ny.

/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Tommy_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: utegivaren strular
« Svar #2 skrivet: 20 december 2009, 15:51:52 »
Tack Peter! Thumbsup
Var lite för ivrig när jag slängde ut frågan. Precis som du sa verkar det vara ett känt problem.
Får ringa nibe och hoppas att givaren inte är så dyr. Hoppas även installationen är lätt
//Tommy

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: utegivaren strular
« Svar #3 skrivet: 20 december 2009, 16:19:08 »
Enkelt. Två trådar att koppla loss för att bytta givare. Kan inte bli fel, ej polaritetsbundet, ingen farlig spänning.

/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!