Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intrimning CTC Ecoheat  (läst 20094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intrimning CTC Ecoheat
« skrivet: 16 januari 2013, 19:59:49 »
Hej. Haft en CTC Ecoheat 7,5 kwh under 4 Ã¥r som jag egentligen inte rört inställningar pÃ¥ sedan installationen. Har nu börjat intressera mig för den sedan förbrukningen upplevts öka senaste tiden. Första Ã¥ren lÃ¥g förbrukningen kring 18000 kwh med hushÃ¥llströmmen ( 5000kwh) inräknad med 4 familjemedlemmar. Ligger nu pÃ¥ cirka 22000 trots att barn och sambo ej bor hemma pÃ¥ veckorna. Inställningar Elpanna 48, huskurva lutning 45,  Aktuella värden just nu är -10, panna 51 (50), framledning 43 (43) värmepump 53 (55) Brine in / ut 2 / -2 hetgas 110, högsta framledning senaste dygnet 45 grader.  Det jag upplever enligt displayen är att eltillskottet ofta gÃ¥r in i samband med uppstarten med 3 med  kwh och ibland även vid slutet när pumpen gÃ¥r.  Drifttid senaste dygnet är 14 timmar fördelat pÃ¥ 32 starter. Verkar dessa värden normala ? Har endast utegivare kan det pÃ¥verka negativt.
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2013, 09:59:36 »
Irriterande att elpatron pytsar på effekt trots att värmepumpen inte går kontinuerligt.
Tyvärr kräver nog en CTC att man är lite aktiv själv för att man ska få ut bästa besparingen.
Jag skulle blockera elptron och se om inte kompressorn fixar värmen helt själv?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2013, 17:13:12 »
Vad menar du med aktiv ? Innebär det att man ska ändra andra värden ocksÃ¥ eller räcker det med att slÃ¥ av elpatronen. Tittade lite mer igÃ¥r och sÃ¥g att värdet pÃ¥ fördröjning shunt var 180 verkar det vettigt eller ska man öka det? O andra sidan verkar det ibland som elpatronen slÃ¥r igÃ¥ng direkt som elpatronen startar och det förstÃ¥r jag inte riktigt. Försäljaren sa att jag skulle välja Nibe pump när jag köpte, kanske var dumt att inte lyssna mer pÃ¥ honom dÃ¥  :(
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2013, 17:16:01 »
Menar att elpatronen slÃ¥r igÃ¥ng när värme pumpen gÃ¥r igÃ¥ng  :)
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2013, 18:23:57 »
Gå in i inställningsmenyn och sätt elpatronen til 0 kW. Då kommer den inte att gå in alls.
Märker du att pumpen inte orkar värma eller att det blir dåligt med varmvatten, får du slå på patronen igen.
Börja med 1,5 kW och öka med 1,5 kW i sänder om det behövs.

Du kan gå in värmepumpar under luft/vatten och läsa om hur EcoAir funkar, det mesta där gäller även EcoHet:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2013, 18:48:01 »
Vad menar du med aktiv ?

Precis det erp skriver, elpatron värmer pannans övre del om temperaturen där sjunker under börvärdet på framledningen +7 °C tror jag det är. En lite irriterande funktion som absolut inte behövs alls.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2013, 19:11:24 »
Tack för tipsen ska läsa pÃ¥ lite senare ikväll, Om jag förstÃ¥r rätt sÃ¥ ändras börvädet pÃ¥ framledningen utifrÃ¥n temperaturen ute. Tittade pÃ¥ displayen nu och där stÃ¥r det 52 grader pÃ¥ framledningen,  antar att det är börvärdet inom parantesen, ( det är nu -22 ute). Pannan gÃ¥r upp till 59 grader men betyder det att för värmen skulle det ändÃ¥ räcka med 52 grader. FörstÃ¥r inte vitsen med att pannans övre del mÃ¥ste vara 7 grader högre. Blir det minus 40 sÃ¥ blir det riktigt högt värde däruppe. GÃ¥r det att ställa övre gräns?
Vad säger ni om inställningen av värdet på shuntfördröjningen?
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2013, 19:54:08 »
Övre pannan ska säkra varmvattentillgången. Vid -40 är det nog inga problem med varmvatten, men vid +10 blir det annat.
Hur övre pannan ska värmas, beror mycket på hur värmesystemet funkar, därför finns också möjligheten att ändra inställningen på elpatronen.
Det gäller att lära sig hur pump och panna funkar och hur den ska skötas. Har inte installatören gått igenom det, får man försöka lära sig själv.
Det är bara att ställa frågogor här, det är alltid någon som svarar. Det är inte farligt att testa att ändra lite, blir det inte bra är det bara att ändra tillbaka.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2013, 17:44:49 »
LÃ¥ter bra det, kommer säkert att fortsätta frÃ¥ga framöver. Slog av eltillskottet i fredags samt ändrade shuntfördröjningen till 240  grader. är fortfarande under minus 20 ute och drifttiden har nu blivit 20:14 och antalet starter har minskat till 20 sÃ¥ nu verkar pumpen gÃ¥ mest hela tiden istället. Hur bör man tänka kring det? Förbrukningen enligt pannan är under ett dygn mellan 45 -50 kwh. Antar att det betyder att den fortfarande gÃ¥r en del pÃ¥ eltillskott. Hur ser man när eltillskottet gÃ¥r in pÃ¥ nedre panna?

SÃ¥ här ser det ut just nu pÃ¥displayen 
Panna 51 (55), framledning 45 (46), värmepump 52 (53), Brine in / ut 2 /-1, hetgas 109, fördröjning shunt 170
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2013, 18:31:34 »
Hej igen. Nu blir jag lite fundersam, kan ni hjälpa mig och förklara. Testade att ändra lite på shuntvärdet från 240 grader till 200 och det som hänt under det dygnet är att nu var det bara 11 starter och 21 timmars gångtid. Jag trodde att det skulle bli fler starter istället. Sen det som oroar lite var att hetgasen var upp i 118 grader nu och så högt har det aldrig varit. Vad är normala inställningsvärden på shuntfördröjningen och vad är bra för pumpen kring starter och timmar på ett dygn. Fortfarande -20 ute och hur hög kan hetgasen vara?
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2013, 23:40:34 »
när min värmepump gör 65 grader så maxar min hetgas på 110 grader.

i början av en körning samt vid lägre framledning så brukar hetgasen ligga kring 20-30 grader över framledning.

Vid högre framledningstemperatur så sticker hetgasen iväg en del. 40 eller som i ovan fall 45 är inte helt onormalt.

minst starter och bäst gång för värmepumpen kommer man nog ha med shunten helt öppen då jobbar man mot hela tankens volym. Att du nu lät shunten gå igång gör, så vitt jag kan bedöma, att du får lite mer att jobba mot.

När det är så här kallt ute, och därmed framledningen är hög, och du har stängt av tillskottet så borde det egentligen inte göra något att shunten öppnar.

Den justeringen (240) förefaller mest vara relevant i fall man har tillskott och vill undvika att ta för mycket värme från topptanken som då tvingar igång tillskottet.

Vill dock understryka att jag inte är en CTC person men hjälper en granne med en sådan just nu så jag har själv funderingar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2013, 07:12:03 »
Hej David.Tror nog att du vet mer än en kärring för det är jag :) som har noll koll pÃ¥ det här sÃ¥ jag är tacksam för hjälp med inställningarna.  Är det i sÃ¥ fall bättre att ställa pÃ¥ 241 grader och spärra när jag ändÃ¥ inte har eltillskottet pÃ¥ nu.

Bättre för pumpen med få starter säger ni men det bör väl dra mindre strömm med fler stopp. vad är normalt på ett dygn kring starter o drifttid
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2013, 08:25:14 »
241 minuter...
 ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2013, 19:00:48 »
Hej igen. Nä gubbar nu får ni skärpa er och försöka förklara för kärringen vad som verkar vettigast. Känns som jag tillbringar mer tid framför displayen på värmepumpen nu än framför spisen :). Har i alla fall lärt mig att det tydligen heter minuter o inte grader på shuntningen så det var ju bra 8). Det jag heller inte förstår är det jag läst nånstans att pumpen jobbar upp till 55 grader var fjärde start. Sen jag slog av eltillskottet så verkar det vara så att den inte orkar upp till de graderna utan går nästan hela tiden istället. Kan man sänka det värdet nånstans och är det någon vits?

Har också fått höja värmekurvan 2 grader för att hålla samma temp inne sen jag slog av elpatronen, kan det innebära att det ändå går lika mycket ström som om jag skulle ha eltillskottet på och klara mig på lägre kurva?

Sen funderar jag på detta också. Läst nånstans om att man uppdaterat pumpen med ny data man laddat ner. Är det något som går att göra på min pump också och är det någon mening? Hittade också ett värde som jag inte visat er tidigare, Total drifttid 57163 samt förbrukning 47847, är det positivt eller negativt. Trevlig Helg ( Isa).
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Malte75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2013, 00:00:13 »
minst starter och bäst gång för värmepumpen kommer man nog ha med shunten helt öppen då jobbar man mot hela tankens volym. Att du nu lät shunten gå igång gör, så vitt jag kan bedöma, att du får lite mer att jobba mot.

Om man nu som jag har stängt av elpatronen, är det då smartare att ställa ner shuntfördröjningen till 0 för att öka arbetsvolymen? Testade det och tycker det verkar som att shunten öppnar och stänger hela tiden. Ska det vara så? Borde den inte stå öppen hela tiden vid 0?
100 m² i två plan plus komfortvärmd källare byggt 1930
Tilläggsisolerat och treglasfönster
CTC EcoPart 8.5 + CTC EcoEl 1550

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!