Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med inställningar greenline C5  (läst 29149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #30 skrivet: 11 december 2012, 14:56:49 »
ja det ser ut som att det sitter ett vred/låsning på vänstersida. behöver man inte röra själva rör kopplingen så är det ju ingen fara o byta den själv.

ser typ som armen/låsningen på denna

http://www.mutmeccanica.com/catalogo/index.php?azione=cat&lang=it&cat=2

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #31 skrivet: 11 december 2012, 16:04:15 »
Det är troligen inte motorn som behöver bytas. Det brukar vara ventilen som kärvat fast. Tag loss motorn och motionera ventilen för hand. Det är piggen längst ner mot ventilen som låser motorn. Spaken i spåret är till för att indikiera i vilket läge ventilen står. Efter motionering kan man få ventilen att fungera igen, ev. behövs lite smörjning. Stäng av värmepumpen först.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #32 skrivet: 11 december 2012, 19:39:51 »
Räcker väl o bara stänga av på panelen va?

Tänkte du på denna spak/ knapp som håller fast motorn?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #33 skrivet: 11 december 2012, 19:47:58 »
Det räcker att stänga av på panelen.

Låsknappen skymmer en del av mässingsventilen. Det är alltså inte spaken i spåret på det blå motorhuset det är frågan om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #34 skrivet: 01 januari 2013, 17:12:29 »
jag tänkte på en annan grej. vattnet blir inte lika varmt längre. ska man duscha så får jag slå på extra varmvatten i en timme. vet inte hur det där funkar om den värmer vattnet lika många timmar som man ställer den på.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #35 skrivet: 02 januari 2013, 15:48:52 »
Då är det fortfarande problem med växelventilen. Samtidigt som pumpen värmer huset cirkulerar det också vatten genom varmvattenberedarens mantel. Troligen blir det högre temperatur på varmvattnet när det blir kallt ute eftersom radiatorerna behöver varmare vatten då.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #36 skrivet: 02 januari 2013, 17:13:20 »
LÃ¥s knap

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #37 skrivet: 14 januari 2013, 15:29:49 »
okej. ska stänga av pumpen idag o ta en titt på den ikväll när tid finnes och hoppas jag får bort den.

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #38 skrivet: 14 januari 2013, 16:16:18 »
Nu så vet jag hur man fick bort den :) jag smörjde me lite 5/56 motionerade den fram o tillbaka. den gick väldigt lätt tyckte jag.
Hur märker jag om de gjorde nån skillnad?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #39 skrivet: 15 januari 2013, 15:54:56 »
Det bör märkas rätt omgående genom att varmvattnet blir varmt och räcker till. Men det faktum att ventilen gick lätt tyder på att den inte krånglade. Om det inte var den som var problemet kan det vara motorn som krånglar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #40 skrivet: 16 januari 2013, 12:26:18 »
Okej. Vart hittar jag en sån motor nånstans?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #41 skrivet: 16 januari 2013, 21:20:54 »
Okej. Vart hittar jag en sån motor nånstans?

Om du tycker att det inte blir bra så det kanske är lika bra att byta hela ventilen
eller IVT service kanske har en lös motor spaminlägg? har ventiler från LK armatur
som passar som är säkrare i drift än den gamla.

http://spaminlägg?.se/shop/product/vaxelventil-vza-263klk-22mm

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #42 skrivet: 17 januari 2013, 12:12:59 »
Tack för hjälpen me o få bort motorn :)
Jodå nu så blir det varmvatten igen. Då kommer vi till problemet att när tempen pendlar säg mella 0 och -10 så ändrar den inte tempen som den ska.
När det va -10 så va jag ju tvungen o höja tempen o sen sänka den när den närmade sig 0 för det blev ju skit varmt inne.

Och sen att "dusch" lampan lyser ju  jämt. ska den göra det? efter att jag jucka pÃ¥ ventilen sÃ¥ började även tillsatsvärmen gÃ¥ in.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #43 skrivet: 17 januari 2013, 15:57:45 »
Duschlampan skall inte lysa hela tiden. Är varmvattenberedaren luftad? Det sitter en luftningsventil på upptill på beredaren. Fungerar temperaturgivaren som den ska göra? Är den temperatur på varmvattnet man kan läsa av på displayen rimlig i förhållande till den man kan mäta på varmvattnet ur kranarna? Vad är det för värde på GT3?

Innan byte av ventil eller motor, kontrollera om det är fel på motorn. När den växlar mellan varmvatten och radiatordrift ska spaken i spåret på motorn flytta sig mellan ändlägena. Symptomen är lite mystiska så det kan vara något annat problem också.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #44 skrivet: 17 januari 2013, 20:47:53 »
Tack för hjälpen me o få bort motorn :)
Jodå nu så blir det varmvatten igen. Då kommer vi till problemet att när tempen pendlar säg mella 0 och -10 så ändrar den inte tempen som den ska.
När det va -10 så va jag ju tvungen o höja tempen o sen sänka den när den närmade sig 0 för det blev ju skit varmt inne.

Och sen att "dusch" lampan lyser ju  jämt. ska den göra det? efter att jag jucka pÃ¥ ventilen sÃ¥ började även tillsatsvärmen gÃ¥ in.

Det känns som du har fel proportioner mellan inställning av kurvan och fininställning (parallellförskjutning).
Om det blir för varmt inne när ute temperaturen kommer mot nollan, ska man sänka parallellförskjutningen,
och om det blir för kalt inne när temperaturen ute går ner mot –10 grader ska man höja kurvan.
Med andra ord man ska parera temperaturen kring 0:lan och över med parallellförskjutningen och nere vid
–10 grader och kallare med kurvan.
Annan fråga man kan ställa om utomhusgivaren GT2 fungerar?
Duschlampan ska inte lysa jämt som Roland skriver. Det kanske är fortfarande vajsing med växelventilen?
Vad har du för temperatur i VV och inställning på VV GT3, Börvärde och nuvarande värde?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!