Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Luft/vatten => Ämnet startat av: bamyl skrivet 27 juni 2009, 10:29:29

Titel: Luft/Vatten på solslingan ?
Skrivet av: bamyl skrivet 27 juni 2009, 10:29:29
Halloj gänget!

Jag har i dag en 750l acctank som jag laddar med en pelletspanna.
Den har en solslinga i botten som jag inte använder.

Kan man koppla på en l/v-pump som cirkulerar runt i denna slinga och avger värme till tanken?
Jag har ingen koll på flytande och fast kondensering, men om man får tag på en bra pump till någorlunda bra pris, kan detta vara ett alternativ att ladda tanken sommar/höst/vår ?

Mvh
Bamyl

Södermanland
Högtempsystem
250 kvm.
-74
Titel: SV: Luft/Vatten på solslingan ?
Skrivet av: zenzen skrivet 02 juli 2009, 22:18:14
Hej!

Är ny på forumet men har hunnit läsa en hel del eftersom jag vill göra nått liknande... har en elpanna som jag är sugen på att docka mot l/v-pump för att framförallt få varmvatten då jag kör det mesta av värmen (förutom kallaste månaderna) på en l/l-pump som gör ett riktigt bra jobb.

Just den där lösningen att koppla l/v-pumpen på solslingan är den lösningen som sfinx förordar. Anledningen att det passar deras lösning är delvis att dom väljer att köra glykol i slingan till pumpen så man slipper frysrisken där. Att inte ta ut radiatorvattnet direkt till pumpen innebär ju större värmeförluster om man måste sätta en värmeväxlare emellan istället. Men med solslingan att mata in det i borde det rimligen funka bra. Förutsättningen dock är ju att man får en okay skiktning i tanken så man inte tar ut för varmt vatten till pumpen.

Vore dock superintressant att höra argumenten varför det inte skulle passa bra. För annars bygger jag nog in mig i samma lösning själv, dock saknar jag fortfarande acctanken...
Titel: SV: Luft/Vatten på solslingan ?
Skrivet av: Sfinx skrivet 05 juli 2009, 21:53:10
Genom att använda slingan får man en skiktad acctank.
Tanken värms från botten till inställd temp säg +55
Eftersom man värmer från botten blir det den temperaturen ända till toppen. När man sedan kyler tanken hamnar det kallaste vattnet i botten. Tempgivaren sitter högt vilket innebär att tanken blir mycket kallare där slingan är än det vattnet som är kvar i toppen ovanför tempgivaren.
Det ger långa gångtider för optimalt värmer man hela tanken vid varje körning.
Ex 500 l tank som är +20 i botten och +55 i toppen där temp givaren stter med 300 l under givaren. Det är 300 liter som skall värmas 35 grader = ca 12 kWh
VP arbetar  mot först +20 vilket ger bättre COP. ;)
Och med låång gångtid.