Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥ngtid 1135  (läst 4661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad banjo640

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
GÃ¥ngtid 1135
« skrivet: 28 januari 2009, 19:11:29 »
Hej på er!
Ny på forumet med lite frågor............
Har en villa på 107kvm med 107kvm källare och allt är boyta. Byggd -71 utan x-tra isolering och tom vind. Enkla element, dock 2 rörs system. Har ett badkar uppe och dusch nere,2 vuxna och 2 barn ( varav 1 snart tonåring). Boende i Halmstad.
Har monterat en Nibe 1135-8 med vpa 200/300 och 150 m. aktivt djup. Den startades 5 november 2008.
Kör kurvlut. 11 med en framledning på ca 50 grader idag (ca 1 grad + utetemp), den varierar mellan 38 och 53 grader. Cirk. pump. på 3:an.
I övrigt standard inst. enl nedan:
1.0 vv temp 56,1 grader
1.1 period 20 ( 60 ) min.
1.2 period tid 60 min
1.3 max tid 20 min
1.4 start temp. 47 grader
1.5 stopp temp 54grader
1.6 xvv 60 grader
1.10 drifttid vv 110h 48 min.
2.5 kompensering yttre 1
2.7 retur temp 41,2 , max 53 grader
2.8 gradminuter minus 44
5.0 köldbärare in/ ut 3.8 0.5 (min 0.4 (-8)
5.3 tid mellan starter 20 min.
5.4 startvärde komp. -60 grader
5.5 status komp. "kompr. TILL"
5.6 starter 2844
5.9 drifttid komp. 901h 15 min
5.11 hetgastemp 78.4 grader
5.13 suggastemp. 4 grader
5.14 temp efter kond. 53,8 grader
5.22 max kond framl. 65 grader
5.23 max retur 53 grader

Jag tycker att den går alldeles för ofta ffa på nätterna, och jag håller ca. 20 grader inomhus men det känns lite kyligt ändå, elementen är oftast kalla i ena änden (längst bort från termostaten ).
Vad kan ändras för att den ska gå mindre på nätterna om det nu går att ändra, och kan man slippa "tempfallen" ?
« Senast ändrad: 28 januari 2009, 19:52:36 av banjo640 »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2009, 19:48:29 »
Har dom monterat en ny radiator i värmepumpens närhet?

Utloggad banjo640

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2009, 19:51:44 »
Nej, det enda som gjordes var kopplingar till framtida frikyla.
Och jag tycker oxÃ¥ att pumpen dÃ¥nar/susar  mycket i min dotters rum som ligger precis över pannrummet och är nog start element i huset. alltsÃ¥ det susar inte i själva elementet utan mer ett  ljud ifrÃ¥n källaren som är rätt irriterande.
« Senast ändrad: 28 januari 2009, 19:57:05 av banjo640 »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2009, 20:04:50 »
Jag reagerar på att du kör cirkpumpen på 3:an, och radiatorerna endast blir varma på ena halvan.

Det betyder att någon/några raddar kortsluter systemet d.v.s. de har för högt flöde.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2009, 20:31:40 »
Kolla så det är rätt kopplat på tur och retur.
om radiatorn blir varm ipå ena sidan brukar den vara felkopplad.

Mvh Martin
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2009, 20:43:05 »
Du nämner att du har termostater på elementen. De skall tas bort eller vara helt öppna.
Du kanske kkan behålla en termostat i sovrummet men det skall i stort sett vara den enda.
det är vp:s reglering som skall ställa in temp i huset.

///AndersA
« Senast ändrad: 09 mars 2009, 15:12:27 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad BraT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2009, 13:23:15 »
Du nämner att du har termostater på elemnten. De skall tas bort eller vara helt öppna.
Du kanske kkan behålla en termostat i sovrummet men det skall i stort sett vara den enda.
det är vp:s reglering som skall ställa in temp i huset.

///AndersA

Hmmm... dom håller på att dra vattenburet i hela huset hos oss just nu och skall kopplas till en NIBE 1135a.
Dom sätter termostater på varje element.... jag frågade om man inte styr med en utegivare och en eller fler innegivare
men man reglerar termostaterna på elementen bara sa han. Gör dom fel då Anders?? 2-rörssystem drar dom. 17 element i hela huset.
Sorry att jag lÃ¥nar trÃ¥den lite....  :o

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2009, 15:01:32 »

 man reglerar termostaterna pÃ¥ elementen bara sa han. Gör dom fel dÃ¥

Kort svar: Ja
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad BraT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2009, 15:09:10 »

 man reglerar termostaterna pÃ¥ elementen bara sa han. Gör dom fel dÃ¥

Kort svar: Ja

DÃ¥ ska man ha innetempgivare?

Utloggad Butcherswe

  • Hotscarfer
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: TorsÃ¥ker/Sweden
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2009, 15:40:33 »
lånar tråden jag med :D
Har precis inst bergvärme här 200m borra och nibe 1235 10kw + 2 nya element i rummen närmast pumpen, har inga prob med att det är kallt här på dom andra elementen(riktigt gamla element en del) termostaterna är hel öppna i huset, har nog en 22 grader inne nu...
men elementen som blev insatta så är den närmast satt på 2 och den andra står på fullt....
Vad är det som brukar gå fel när dom inst nya element?
Mvh Magnus
Hus på 210kvm med gamla varmvattenelement, Nibe 1235 10kw 200m borrhål 192m aktivt installerad 27/2-o9 separat elmätare
Bor i Torsåker Gästrikland med en dut på -23
(nu ska jag bara lära mig hur den funkar he he) total novis jag:-P

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #10 skrivet: 09 mars 2009, 16:36:42 »
Hej BraT

Man ska i görligaste mån, låta anläggningens värmekurva reglera temperaturerna till radiatorerna. Alla radiatorventiler ska helst stå helt öppna, man kan visserligen, om det visar sig nödvändigt, reglera in något element själv, men i så fall föredrar åtminstonne jag vanliga manuella ventiler i stället för termostat. Dessutom bör man alltid ha en innegivare installerad, den kan man ju välja till eller från.

Jag tycker att din installatör har fel och försöker göra det lätt för sig.

//Ronnie
« Senast ändrad: 09 mars 2009, 16:39:29 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad BraT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2009, 18:24:24 »
Hej BraT

Man ska i görligaste mån, låta anläggningens värmekurva reglera temperaturerna till radiatorerna. Alla radiatorventiler ska helst stå helt öppna, man kan visserligen, om det visar sig nödvändigt, reglera in något element själv, men i så fall föredrar åtminstonne jag vanliga manuella ventiler i stället för termostat. Dessutom bör man alltid ha en innegivare installerad, den kan man ju välja till eller från.

Jag tycker att din installatör har fel och försöker göra det lätt för sig.

//Ronnie

Jag som inte kan olika termer. Det är inte termostater utan manuella ventiler som du säger. Sådana man kan
skruva på själv.
Jag har kakelugnar i 3 rum. Eldar aktivt i två av dem .
Känns dumt att köra pumpen för fullt när kakelugnarna värmer dessa två rum helt själva nästan.
Kan man ha var sin innegivare i dessa två rum med kakelugnarna? Eller ska jag stänga samtliga 5 element i dessa två rum?

(Tar jag för mycket plats i denna tråd och skall starta ett nytt ämne så får någon moderator gärna
meddela detta till mig  --/ )

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2009, 15:24:44 »
Citera
Jag tycker att den går alldeles för ofta ffa på nätterna, och jag håller ca. 20 grader inomhus men det känns lite kyligt ändå, elementen är oftast kalla i ena änden (längst bort från termostaten ).
Vad kan ändras för att den ska gå mindre på nätterna om det nu går att ändra, och kan man slippa "tempfallen" ?

Du kan inte styra VP:n så att den går mindre på nätterna. VP:n styrs av ute temperaturen och den faller oftast på natten, därför går den mer då.
Citera
Och jag tycker oxÃ¥ att pumpen dÃ¥nar/susar  mycket i min dotters rum som ligger precis över pannrummet och är nog start element i huset. alltsÃ¥ det susar inte i själva elementet utan mer ett  ljud ifrÃ¥n källaren som är rätt irriterande.

Beträffande ljudet så får du montera exempelvis akustikplattor i taket för att dämpa ljudet. Ljudet kan också bero på att det transporteras via VB-rören. I ett sådant fall blir du tvungen att avvibbrera dessa med flexrör. Men du säger att det nog inte kommer från elementet, så det är nog ovanstående allternativ som gäller.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2009, 21:54:55 »
Hej BraT

Man ska i görligaste mån, låta anläggningens värmekurva reglera temperaturerna till radiatorerna. Alla radiatorventiler ska helst stå helt öppna, man kan visserligen, om det visar sig nödvändigt, reglera in något element själv, men i så fall föredrar åtminstonne jag vanliga manuella ventiler i stället för termostat. Dessutom bör man alltid ha en innegivare installerad, den kan man ju välja till eller från.

Jag tycker att din installatör har fel och försöker göra det lätt för sig.

//Ronnie

Sätt innetermostaten på en central plats mellan rummen och låt den sköta framledningstempen till radiatorerna. Du skall alltså inte strypa på en mängd radiatorer. Enda undantaget kan vara ett sovrum där man vill ha svalare.

///AndersA

Jag som inte kan olika termer. Det är inte termostater utan manuella ventiler som du säger. Sådana man kan
skruva på själv.
Jag har kakelugnar i 3 rum. Eldar aktivt i två av dem .
Känns dumt att köra pumpen för fullt när kakelugnarna värmer dessa två rum helt själva nästan.
Kan man ha var sin innegivare i dessa två rum med kakelugnarna? Eller ska jag stänga samtliga 5 element i dessa två rum?

(Tar jag för mycket plats i denna tråd och skall starta ett nytt ämne så får någon moderator gärna
meddela detta till mig  --/ )
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad banjo640

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngtid 1135
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2009, 17:16:19 »
Har nu haft installatören här, han hade en termokamera med sig! Det var en kul pryl..... Den visade att mina element var kalla i 4 rum, efter ett j***a strulande så visade det sig att ett av elementen höll mycket luft. Han hade ett jäkla sjå med att tömma det! Har bestämmt att termostaterna ska väck.Värmen har bättrat sig något, jag får testa lite fler inställningar på pumpen.
Vilken typ av dämpar plattor och ev. pris på sådana?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!