Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DimensioneringsfrÃ¥ga  (läst 11428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #30 skrivet: 29 april 2013, 16:34:34 »
Jag har en styr och reglerutbildning bakom mig och där en bb2:a. Sedan en gedigen upplärning på en vvsfirma. Learning by doing. Erfarenhet, terrorisering av Nibes och CTC:etc deras support på den tiden när det begav sig, dvs 2003 när jag började.
Jag har lärt mig mycket genom årens lopp, en del genom egna misstag.
VVS:are med elutbildning, det finns det inte många av, du kan räkna dem på ena handens fem fingrar.
Det finns värmepumpsinstallationsföretag där man även innehar elbehörighet, eller någon som står för det.
Jag har jobbat med detta i 10 Ã¥r och   Ã¤r ansedd som duktig i branschen. Jag var första kvinnliga säljaren av värmepumpar när  jag började.  Min mentor heter KÃ¥ge Schildt. Han började pÃ¥ 70talet med värmepumpar. Jag jobbade ocksÃ¥ i vvsbutiken med försäljning OCH dimensionering av  värmesystem och värmepumpar. Visst har jag varit ute ohc jobbat med installationer mest för att det är roligt, och för att "komma ut i verkligheten. Men jag har varit först ut pÃ¥ plats pÃ¥ felsökning.  Jag har massor med bilder pÃ¥ klabbsocksjobb, skräckexempel där man hängt upp rör i buntband, dragit dem genom dörrhÃ¥l, installationer som saknar säkerhetsventiler. Nu kompletterar jag med kylbehörighet för att bÃ¥de kunna sälja och jobba med service.  ÄR trött pÃ¥ att  fÃ¥ höra "dem där jävla säljarna glider bara runt".  Om det inte vore för säljarna hade du inte haft nÃ¥got jobb CC. Även säljbranschen behöver rensas upp. Men den upprensningen sker nu.  Jag har inte BÄST säljresultat, dvs äsljer mest, men det jag säljer och har sÃ¥lt har det varit minst klagaomÃ¥l pÃ¥ dimensioneringsmässigt sett.   Jag har nu fattat varför grejorna inte hÃ¥ller, och hur viktigt det är med lÃ¥gtemperatursystem, oavsett hur  mycket tillverkarna lovar sina höga temperaturer.   SÃ¥ att jag gÃ¥r utbildar mig till kyl coh värmepumpstekniker beror pÃ¥ att jag  vill bli bättre. Att jag sedan gjort det för att slippa skita ner mig i kampen att överleva bland alla  säljare som skall ha ihop till brödfödan när det är dÃ¥liga tider, det kan jag ocksÃ¥ gärna erkänna. Jag vill  se mina kunder i ögonen även efter 5 Ã¥r när vi träffas pÃ¥ ica.   Min största anläggning jag sÃ¥lt är  4xz1330 60 kw med 3000 meter borrhÃ¥l. 45 lägenheter, pool ftxaggregat.  4 mille hamnade notan pÃ¥. den funkar klockrent. Tyvärr var det en konsult inne med sina smutsiga fingrar och  höll pÃ¥ att fördärva, men eftersom jag kan läsa en ritning sÃ¥ sÃ¥g jag  tavlar, och den var STOR..... Konsulter - skottpengar.
Ursäkta min sarkasm.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #31 skrivet: 01 maj 2013, 14:17:08 »
Det är detta jag stör mig på bla... Kalla inte en och jämför inte en Rörmockare/yrkesman med detta som du skriver!!!
En Rörmockare utför sina arbeten med rak rygg och stolthet.
precis som alla Hantverkare gör..
Om det nu bara finns nÃ¥gon "kunnig självutnämd"  runt dig och det är det du bygger din "proffisionella" uppfattning pÃ¥ . sÃ¥ jämför inte dom med oss..

Jag har massor med bilder pÃ¥ klabbsocksjobb, skräckexempel där man hängt upp rör i buntband, dragit dem genom dörrhÃ¥l, installationer som saknar säkerhetsventiler. Nu kompletterar jag med kylbehörighet för att bÃ¥de kunna sälja och jobba med service.  ÄR trött pÃ¥ att  fÃ¥ höra "dem där jävla säljarna glider bara runt".  Om det inte vore för säljarna hade du inte haft nÃ¥got jobb CC.

sen skriver du !
VVS:are med elutbildning, det finns det inte många av, du kan räkna dem på ena handens fem fingrar :o Är det dina klabbsocksjobb som du har erfarenheter ifrån då ..

 VVS are med kunskap om elen runt en värmepump ,,, läsa ett elschema och göra en felsökning ... Det finns ett gäng av dom runt mig,, Ett par st IVT och Thermia Ã¥terförsäljare jag känner tex ,, Grymma gubbar . och jag själv fixar detta med.
Jag har också byggt nya. styrskåp på plats i UC .Kopplat om DUC efter styr folk .
Och inte är jag unik för det .
(jag är rätt övertygad om att tex cougar gör precis samma saker som jag)


En Duktig Hantverkare blir sin egen säljare,,, Jobben man utför är dom bästa reklampelare man kan ha!  Jag gör dryga 3000 timmar om Ã¥ret... Känns inte som det finns utrymme för nÃ¥gon säljare  :)  De e fullt !!!

Stora värme system..
Nu är det ett par Ã¥r sen  :) men 30mw är det största vi gjort i egen konstruktion regi..

Mentorer...kÃ¥ge schildt var din   
tyvär har jag missat eventuella vvs repotage om honom och dÃ¥ han huserat i skÃ¥ne har vÃ¥ra vägar aldrig korsats.. dontknow dontknow   
men om inte jag missminner mig skrevs det en artikel i vvs forum om honom när han blev ordförande i bilsport .. 08? tror jag det va
 
För att bli en röris/vvsare  (och inte enbart en montör) mÃ¥ste man ha turen att fÃ¥ jobba med flertalet duktiga Hantverkare  vvs ingejörer/konsulter.
Efter ca 20 000 tusen timmar Börjar en Rörmockare bli så pass bred i sitt kunnande vi klarar alla dom uppgifter vi ställs inför..


Sen det här med att kunniga installatörer håller till på den kommeriella sidan ..
När trenden pÃ¥ egna hemsidan är ... Billigt Billigt Billigt!!!!  NÃ¥gonstans inser kunskapen att detta kan jag inte delta i.
Vi kan ta ett exempel . sÃ¥ här Rickard lÃ¥ter det ute i hus hÃ¥llen .. det kommer frÃ¥n en trovärdig källa  ;)
Installtören med kunskaper och yrkeskunnande är Tekniker och ingen säljare..
Han gÃ¥r igenom projektet.  Det är ett mÃ¥ste   med tank och han förklarar för kunden ingÃ¥ende .. 3 dagar senare fÃ¥r han ett samtal, säljaren för ett annat märke säger till mig, Vi har ------- vi behöver ingen tank Sc:,h...Med samma effekt nono ..  Fysik fungerar pÃ¥ samma sett oavsett klisterlappen pÃ¥ värmepumpen.. Här straffar sig Kunskap och Drabbar !!!! konsument /försäkringsbolag.  Jag hoppas verkligen att det blir nÃ¥gon form av besiktning pÃ¥ värmepumpsinstallationer även pÃ¥ villa sidan  tummenupp
Hur mÃ¥nga "billiga " installationer tror ni skulle gÃ¥ igenom ::) sÃ¥lda av fd mäklare radio/tv handlare fd bilsäljare  :o .. Renodlade säljbolag mm

Dom villa installationer jag väljer att göra själv får samma installations teknik /dokumentering /beräkning/funktionsmöjlighet/inreglering som vilken fastighet som helst.
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #32 skrivet: 02 maj 2013, 06:07:08 »
Du cocacola har dina fasta principer när det gäller vad som fungerar och inte fungerar, det finns olika uppfattningar i denna fråga och alla kanske inte håller med dig på varje punkt, inte ens andra kunniga.
Att lägga ned 20 000-40 000 kr extra på en värmepumpsanläggning designad av dig behöver inte nödvändigtvis betyda att den är ett ekonomiskt vettigare val än en anläggning designad och dimensionerad av en konkurrent.
Och om så är fallet så borde det gå göra en kalkyl som tydligt visar att den är det, och då skulle i vart fall kunniga och intelligenta kunder välja även en dyrare lösning.
Att folk vill ha en "billig" anläggning är ju rätt självklart, och inget att hetsa upp sig över, som både säljare och köpare är det i alla lägen av avvägning mellan pris/prestanda/livslängd.
Lägg till denna ekvation det faktum att man som kund behöver ha förmågan att avgöra om den säljare man har att göra med är ärlig eller bara vill sälja.
Att som kund själv sätta sig in i tekniken, och titta på de egna unika kraven/förutsättningarna är ett måste för att kunna avgöra vad man skall välja.
Det finns en anledning till att detta forum finns, och ovanstående problembeskrivning är en sammanfattning av dessa anledningar, och jag vidhåller att det är väldigt få som säljer/installerar värmepumpar som till fullo behärskar tekniken, och till fullo förstår vilka förutsättningar som krävs för att få till en väl fungerande anläggning.
Dessutom så måste man kunna veta vad som är en väl fungerande anläggning i olika prisklasser, alla har helt enkelt inte möjligheterna att välja en dyr optimal lösning, utan måste nöja sig med en billigare, men bra, lösning.

I ditt inlägg förklarar du dessutom varför det är som jag säger, "Någonstans inser kunskapen att detta kan jag inte delta i".
De som har förmågan att konstruera, dimensionera och installera optimala anläggningar jobbar primärt inom den kommersiella sektorn där det går ta bra betalt för sitt jobb, det är självklart, och ligger till grund för de påståenden som jag har när det rör detta.
Av vilken outgrundlig anledning skall du och sådana som du sälja villavärmepumpar och göra en vinst på några tusen kronor efter 2-3 dagars jobb, när ni kan göra en vinst på tiotusentals kronor efter 2-3 dagars jobb i kundsegmentet Kommersiella aktörer inom offentlig sektor, industri, fastighets och butikssidan?

En kunnig kund kan dock köpa en väl fungerande anläggning även av mindre kunniga säljare/installatörer, om de sätter sig in i den egna anläggningen, värmepumparnas funktion, och hur de själva vill att anläggningen skall prestera.
Det är inte alla som ser ett problem i att det går 400 kWh eltillskott/år, om anläggningen blir 30 000 kr billigare än "den optimala" anläggningen.
Vi måste också ha i åtanke att väldigt få, om någon, kund kan veta vem/vilka installatörer de kan lita på, för precis som i alla branscher så är det omöjligt att veta vem man kan lita på innan man skaffat sig egen erfarenhet av en specifik tjänsteleverantör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #33 skrivet: 02 maj 2013, 07:38:24 »
Jo Rickard Andra kunniga inom vvs håller med :)

20-40 tkr dyrare  Sc:,h 8500 kr blev det enligt kunden själv.pÃ¥ den sista offerten till en villa kund (ja han beställde) 12kw duo 300lvvb 500l  --- tank  dockat med vedpanna --- princip...  ja just det.. dom andra 4  ::) lika stor effekt Rackabang
i ett hus byggt 1962 med en topp effekt på 11.5 kw .. och ingen av dom ville ta med vedpannan i systemet . 1 plan med källare och herrn i huset vill inte ha 22° i
 hela huset.. (jo han fÃ¥r behÃ¥lla termostaterna i källarn med  :))


Kalkyl bladet du efter frågar.. Dom visar samma Rickard,, Data programmet vi skriver i Vet inte ett dugg om hur distrubutionen i befintligt värme system ser ut Ett av dom största fel som görs!
Och har man inte den kunskapen är det svÃ¥rt att fatta rätt beslut gällande  pris/prestanda /livslängd....

Ja Rickard det gÃ¥r att göra billiga bra lösningar,, men när säljarna tar konstruktionen för en billig lösning i sin effekt dimensionering  . DÃ¥ säger i alla fall jag ifrÃ¥n .. den kuskapsnivÃ¥n har jag att jag kan göra /bedömma det.
Därför efterlyster jag ett besiktningskrav pÃ¥ villa installationer  tummenupp
skulle det fuskas lika mycket på el sidan , ja då hade brandkåren att göra.

Du vidhåller att det är väldigt få som säljare som kan detta..Det gör jag med i mina inlägg.
du vidhåller att det är väldigt få installatörer som kan detta....
jag vill bara ändra lite på ordvalet.. En riktig installatör kan detta.
dom finns.. sen har du gänget som inte skulle klara en besiktning av sitt utförda arbete /dimensionering.... Dom kan inte och det håller jag med om..
Det dom säljer till en privat kund är inte värt hela den investering det kostar..


Rickard .. Att hjälpa en villa kund med en installation 10-12 kw eller göra en på 260 kw .. 2 dagar i villan för vvs ungefär. beroende lite på vad som ska göras .. 500-700 timmar på den lite större anläggningen ,,
Kronans värde för mig är lika stor oavsett storlek på jobb. Har jag TB för dagen är jag nöjd.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #34 skrivet: 02 maj 2013, 09:11:22 »
du vidhåller att det är väldigt få installatörer som kan detta....
jag vill bara ändra lite på ordvalet.. En riktig installatör kan detta.
dom finns.. sen har du gänget som inte skulle klara en besiktning av sitt utförda arbete /dimensionering.... Dom kan inte och det håller jag med om..
Det dom säljer till en privat kund är inte värt hela den investering det kostar..

Jag tror att ni är ganska överens. Skillnaden är du tror att de 'riktiga installatörerna' är vanligare än det andra 'gänget' medan Rickards uppfattning är att 'gänget' är i absolut majoritet. Jag håller nog delvis med Rickard i den frågan. Många som installerar värmepumpar utgår ifrån tillverkarens kalkyler, skruvar in prylarna, lämnar över fakturan och åker vidare till nästa kund.
Dock handlar det kanske inte varje gång om att installatören inte har kompetensen. Jag skulle tro att många installatörer genar lite eftersom i princip alla villakunder blir nöjda ändå med den nya, bekväma uppvärmningen som inte drar så mycket ström. Dels kan dom inte lägga ner en massa tid på effekt- och flödesberäkningar vid införsäljningen på grund av den stenhårda konkurrensen och dels skulle dom inte få speciellt många affärer om dom började föreslå en massa besvärande och fördyrande förändringar i värmesystemet som inte konkurrenterna har med i sina offerter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #35 skrivet: 02 maj 2013, 13:14:04 »
Jag vidhÃ¥ller fortfarande att majoriteten av alla rörisar inte vet  hur envärmepump fungerar och kan inte el heller.  De som uteslutande installerar värmepumpar lär sig förhoppningsvis sÃ¥ smÃ¥ningom, men de flesta smäller väl in 10-15 pumpar per Ã¥r.  Jag har jobbat med duktiga montörer ocksÃ¥, naturligtvis. Men  du vet hur det är skräckexempeln utmärker sig.
Tror du jag varit kvari branschen i 10 år om jag inte varit ansedd som duktig C-C. Jag har aldrig varit billigast, och ändå sålt. Men visst hade jag varit billigare så hade jag nog sålt mer.
Min lilla anläggning a 3x60 kw är min stolthet och förutom att det var en konsult med och klabbade till systemlösningen, sÃ¥ var det inte nÃ¥got sÃ¥dan med frÃ¥n början.  Ägaren till firman där jag jobbade tog in konsultnissarna och till ingen nytta.
Det stämmer att Kåge blev ordförande i bilsportförbundet, det blev han redan 2003/2004. Han sålde firman 2005 tyvärr.
Han var som sagt en av pionjärerna i branschen.
Det finns inte många kvinnliga säljare, jag var först, nu blir jag den 2:a kvinnliga kylteknikern och förhoppningsvis blir det fler.

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #36 skrivet: 02 maj 2013, 15:26:50 »
infogat från Purjo.
Jag tror att ni är ganska överens. Skillnaden är du tror att de 'riktiga installatörerna' är vanligare än det andra 'gänget' medan Rickards uppfattning är att 'gänget' är i absolut majoritet. Jag håller nog delvis med Rickard i den frågan. Många som installerar värmepumpar utgår ifrån tillverkarens kalkyler, skruvar in prylarna, lämnar över fakturan och åker vidare till nästa kund.
Dock handlar det kanske inte varje gång om att installatören inte har kompetensen. Jag skulle tro att många installatörer genar lite eftersom i princip alla villakunder blir nöjda ändå med den nya, bekväma uppvärmningen som inte drar så mycket ström. Dels kan dom inte lägga ner en massa tid på effekt- och flödesberäkningar vid införsäljningen på grund av den stenhårda konkurrensen och dels skulle dom inte få speciellt många affärer om dom började föreslå en massa besvärande och fördyrande förändringar i värmesystemet som inte konkurrenterna har med i sina offerter.

Det du tar upp här ovan Purjo är rätt.. Den stenhÃ¥rda konkuransen tvingar den kunniga att antingen avstÃ¥ eller "fuska" för att fÃ¥ jobbet.. eftersom det är en process som ska installeras och flytta energi  anser jag att det skulle vara ett skall krav pÃ¥ den person som ska sälja en vp anläggning att kunna säkerställa drift förutsättningarna.. Det mÃ¥ste finnas tid för en kontroll av det som är 100%
avgörande för driften .. klarar Han/hon inte av det . är det min personliga åsikt att dom har inte där att göra..
Detta är oftast den 3 största investeringen en Barnfamilj gör..Den bara måste bli rätt !!!
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #37 skrivet: 02 maj 2013, 15:59:03 »
Minst halva problemet ligger hos kunden som inte tar sig tid att förstå varför man kanske inte enbart borde välja den billigaste offerten.
Men, vad skall man göra när den välvillige teknikern från företag A säger att man måste bygga om delar av värmesystemet i samband med VP-installationen samtidigt som den välsmorda säljaren från företag B säger att det inte alls behövs och visar utskriften från tillverkarens kalkylprogram tillsammans med en lägre installationskostnad?
« Senast ändrad: 02 maj 2013, 16:01:11 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #38 skrivet: 02 maj 2013, 16:48:53 »
mmm hököga..
En "montör" och en Röris.. vet du skillnaden ? det borde du ! .
Montör.. Rakt/klammrat och tätt och enligt specificerad ritning med ventilförteckning och övrig spec i handen .. Montör
En Röris, Han/Hon gör allt ovan plus det övriga.Att en icke bransch bunden person vet skillnaden har jag full förståelse för..

Om du nu ska ut och sälja dimensionera vp och sen ska du be en "Montör" skruva in det du ritat dimmat. Han / Hon har läst vad du tycker om Hanverkeriet inom VVS.. Jag kan bara tala för mig själv,, Men jag Panta hellre burkar en att jobba åt någon som ser ner på mitt jobb/bransch kollegor..
 
EL
En Röris är en felsökare .. oftast först på plats, Då har man både multimeter och tångampere mätare med sig.. Jourarbeten !!! du vet då bara måste grejerna igång om det bara finns en möjlighet.. Vi klarar inte vårt jobb om vi inte har hyffsade kunskaper inom el.

3000 meter pÃ¥ 180 kw vp och 45 lgh .. Det känns  som kalla hÃ¥l?
Nibes standardlösning?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #39 skrivet: 02 maj 2013, 16:52:27 »
jag håller med om kund problemet..
det är när man med pedagogik lyckas förklara varför man tex Ska ha en tank i en Värmepumps installation som kunden faktiskt köper lösningen ..
Papper och penna tummenupp mattematik/lite fysik det kommer man lång med.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #40 skrivet: 02 maj 2013, 17:48:05 »
Mmm vill man ha källarvärme på sommarn så är det bra med en tanklösning, eller en CTC.
Jag tror att hawkeye och jag är ganska överens om problemen som finns, det är inte alls så att många installatörer kan sin sak, tvärt om, tittat man på de små och medelstora företag som har huvuddelen av all försäljning av värmepumpar för villor så är jag helt säker på att det är en klar majoritet som inte kan tillräckligt om dimensionering och injustering för att få till en bra funktion på en värmepumpsanläggning.
50% har troligen inte ens knappat sig igenom alla menyvalen i de värmepumpar de säljer och monterar.

Däremot blir det naturligtvis successivt bättre, i takt med att det finns allt fler anläggningar i drift så lär sig installatörerna om inte annat när de tvingas felsöka.

Det skulle nästan vara kul att göra en wallraffare, be 5 olika installatörer på 10 olika orter (totalt 50 installatörer) göra en kalkyl och dimensionering på en värmepumpsanläggning i ett typhus med källare, vind, och blandat golvvärme och radiatorer, där man vill ha ett par nya radiatorer installerade för att komplettera anläggningen.
Min gissning är att högst 5 av 50 anläggningar skulle ha ens teoretiska möjligheter att fungera som man bör kunna förvänta sig, och kanske 2-3 skulle vara installerade och injusterade så att enbart små justeringar behövdes för att ha en nära optimal anläggning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #41 skrivet: 02 maj 2013, 18:19:57 »
Här håller jag med dig ..Rickard.
styret ska man kunna på den produkt man installerar.
Håller själv på med ett nytt märke som jag försöker lära mig.(gubben börjar bli gammal,Det går trögt) Men det blir inte en vp installerad av det märket innan styret sitter,

Wallraffare.. Jag hoppas verkligen att slut resultatet skulle vara bättre en det du förutspÃ¥r.. 
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #42 skrivet: 03 maj 2013, 23:18:37 »
Nej CC, det är inte kalla hål, tvärtom. aldrig under 6 grader på brinen in, oftast mer.
Bella vista ligger i Mölle och det är riktigt urberg, berget kommer  2-6 meter ner. gott om vatten, det har varit en del grejor pÃ¥ andra ställen med genomsläpp av vatten efter borrning. Surfa pÃ¥ MÖlle, kullaberg sÃ¥ kommer artiklarna upp.
En annan större installatör räknade pÃ¥ 2 pumpar 2000 meter borrhÃ¥l. de "glömde" räkna med effekten av  den gamle värmepumpen.
En kombinerad borrfirma och installatörsfirma låg på ungefär samma som min offert, men var dubbelt så dyr trots egna borrriggar.
Jag vidhÃ¥ller fortfarande att duktiga installatörer inte växer pÃ¥ träd, och majoriteten speciellt efter senaste Ã¥rens rot/bidragsvilda västern   sopat banan Ã¥t  lycksökarna.
Jag har 8 veckor kvar + praktik, sedan är jag färdig för certifiering. Trodde jag hade lite till.
Finns många inlägg här där man läser hårresande saker. Och som kund är du utlämnad åt dessa rovdjur.
Som säljare har jag min yrkesstoltet ocksÃ¥  även om jag tänker  delvis överge det nu, den stoltheten  ger sig uttryck i att jag vill kunna träffa kunden pÃ¥ ica utan att behöva gömma mig i hyllorna.  Jag har sÃ¥lt grejor som inte hÃ¥llt mÃ¥ttet och det har inte varit roligt att träffa kunden efter 4-5 Ã¥r där han/hon berättar om hur mycket problem de haft.
Med tanke pÃ¥  hur aggressiv marknadsföringen fortfarande är bÃ¥de frÃ¥n säljkÃ¥ren ocyh frÃ¥n tillverkarna sÃ¥ lär det behövas fler kyltekniker. Jag kan hÃ¥lla med att kunden  mÃ¥nga gÃ¥nger väljer det billigaste offerten.  "Aggressivast" säljare vinner................nä, inte alltid.  Jag skulle kunna fylla 100 a4sidor med historier om klabbsockar, korttänkta kunder etc. skall se om jag kan lösa sÃ¥ att ni fÃ¥r tillgÃ¥ng till mitt album med klabbsocksjobb.  Jag har givetvis inte fotograferat allt. TEx inte  rördragningen genom pannrumsdörren, sÃ¥ att den inte gÃ¥r att stänga,  men buntbanden, hängkablarna etc kan jag bjuda  pÃ¥.

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!