Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av golvvärme "Radiatorsystem 2" EcoHeat 300  (läst 6296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Risvall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308 & Vaillant flexoCOMPACT
Hej, ska koppla in en golvvärme fördelare till "Radiatorsystem 2"  EcoHeat 308.
Kan någon titta på den bifogade bild om man kan sätta T-röret till Shuntventil 2/Radiatorsystem 2 efter cirkulationspump 1.
I installation/manualen så är den T-in innan spelar det någon roll var man sätter den? Titta på förslaget till vänster i den bifogade bilden och se om jag har tänkt rätt!

Har även en fundering kring vilken cirkpump och shuntventil jag behöver!
Wilo Yonos-PICO 25/4-130 är det rätt pump att använda och vilken shuntventil behöver jag?
CTC EcoHeat 308, Borrdjup 178 meter, Installerad Dec.2011(Bostad i Örnsköldsvik) & Vaillant flexoCOMPACT, Borrdjup 201 meter, Installerad Dec.2017 (Hus i fjälls, Västerbotten)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling av golvvärme "Radiatorsystem 2" EcoHeat 300
« Svar #1 skrivet: 14 november 2012, 21:51:55 »
Jag skulle koppla in golvvärme före CP till radiatorerna.
Annars så finns risken att cirkulationen till radiatorerna blir knas, och t o m går åt fel håll om shunten till golvvärmen öppnar så mycket att flödet till golvvärmen blir högre än genom CP till radiatorerna.

En variant som annars funkar är att koppla in shunten till golvvärmen på returen från radiatorerna.
Man behöver oftast inte varmare vatten till golven än vad du har på radiator-returen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tomas Forsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308
SV: Inkoppling av golvvärme "Radiatorsystem 2" EcoHeat 300
« Svar #2 skrivet: 15 november 2012, 22:28:05 »
Jag skulle koppla in golvvärme före CP till radiatorerna.
Annars så finns risken att cirkulationen till radiatorerna blir knas, och t o m går åt fel håll om shunten till golvvärmen öppnar så mycket att flödet till golvvärmen blir högre än genom CP till radiatorerna.

Precis detta hände för oss. Rörmokaren kopplade in enligt högra förslaget ovan, jag noterade det och frågade om det inte blir fel? "Vi har gjort flera såna här och det blir bra" .. dock så om golvvärmen (radiatorsys2) öppnar sin shunt helt börjar vattnet i radiatorsys1 (garage&ett till rum, vanliga radiatorer) backa och gå baklänges. Nånstans däremellan står då antagligen vattnet still, vilket inte är bra.
Jag provade sänka hastigheten på cirkpumpen till radiatorsys2 så den inte kan svälta ut 1:an och det ser rätt ut än så länge. Har bara 1 våning så det behövs inget massivt tryck/flöde. Ska dock kontakta dem och påpeka att det inte alls blir bra eller rätt som de gjort.
Med ditt alternativa förslag så måste CP1 vara igång för att CP2 ska kunna få nånting, sen om det är relevant för dig eller inte kan jag inte uttala mig om.
EcoHeat 308, 144kvm boyta + ~40 biyta, vattenburen golvvärme. Umeå.

Utloggad Risvall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308 & Vaillant flexoCOMPACT
SV: Inkoppling av golvvärme "Radiatorsystem 2" EcoHeat 300
« Svar #3 skrivet: 16 november 2012, 15:32:37 »
Har även pratat med CTC nu, och dom rekommenderade inte att sätta den efter cirkpump 1. utan före, precis som ni skriver så sa dom att flödet kan bli fel till slingorna. Man blir lite tveksam när rörmokare med "erfarenhet" inte vet hur det ska kopplas, och att de säger att det inte spelar någon roll!

Tack för svaren!
CTC EcoHeat 308, Borrdjup 178 meter, Installerad Dec.2011(Bostad i Örnsköldsvik) & Vaillant flexoCOMPACT, Borrdjup 201 meter, Installerad Dec.2017 (Hus i fjälls, Västerbotten)

Utloggad Tomas Forsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308
SV: Inkoppling av golvvärme "Radiatorsystem 2" EcoHeat 300
« Svar #4 skrivet: 19 november 2012, 23:22:43 »
Har även pratat med CTC nu, och dom rekommenderade inte att sätta den efter cirkpump 1. utan före, precis som ni skriver så sa dom att flödet kan bli fel till slingorna. Man blir lite tveksam när rörmokare med "erfarenhet" inte vet hur det ska kopplas, och att de säger att det inte spelar någon roll!

Tack för svaren!

Jag fick för övrigt ett icke-svar av CTC när jag påpekade detta just efter installation och frågade om det skulle påverka, men fick bara "Värmesystem 2 är en undershunt och det viktigaste är att bedöma vilken av kretsarna som kräver den högsta temperaturen. Värmesystem 1 är styrande.".

Har skickat mer info nu till dem, med påpekande om att det inte blev rätt, och ny fråga om de håller med om att det är felaktigt installerat nu.
EcoHeat 308, 144kvm boyta + ~40 biyta, vattenburen golvvärme. Umeå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!