Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump utan vvb men 750l vvb uppvärmd med ved  (läst 1117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
Hej,

Skall konvertera från ved till vp. Vad tror ni om denna lösning:
behÃ¥lla vedpannan som i dag är dockad mot 4000l acktankar men att docka den mot en 750 l ack med kamrörsbatteri. man kan dÃ¥ värma upp den acken till 95 grader och pÃ¥ sÃ¥ sätt fÃ¥ massor av varmvatten i princip gratis. har ni ngn uppfattning om hur länge 750l 90 gradigt vatten kan räcka till en familj pÃ¥ 2vuxna, 3 tonÃ¥ringar  (avser normalförbrukning) jag själv skulle gissa pÃ¥ ca 1 vecka. detta fÃ¥r ju till följd att Ã¥rscop blir bättre pÃ¥ vp samt att antalet start och stopp minskas + att pumpen vilar hela sommaren.

Vp (utan vvb) helt frikopplad från ack och med flytande kondensering mot radiatorslingan.

mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Värmepump utan vvb men 750l vvb uppvärmd med ved
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2008, 16:45:31 »
Hej,
har ni ngn uppfattning om hur länge 750l 90 gradigt vatten kan räcka till en familj pÃ¥ 2vuxna, 3 tonÃ¥ringar  (avser normalförbrukning) jag själv skulle gissa pÃ¥ ca 1 vecka.

mickemolle
Jag gissar på 2 dygn.
Vet ej dock hur mycket 40 ºC duschvatten som går att plocka ur en 750l acktank med slinga (90 ºC), det kanske någon kan räkna på åt dig.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värmepump utan vvb men 750l vvb uppvärmd med ved
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2008, 17:58:35 »
Jag har 2000 liter och det räcker en vecka vi är 4st i familjen
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Värmepump utan vvb men 750l vvb uppvärmd med ved
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2008, 18:17:37 »
Hej

En försiktig beräkning.

4180 X 750 X 60 /(3600X1000) = 52,5 kWh. Så mycket användbar energi innehåller tanken på ett ungefär.

En vanlig familj med 3 tonåringar gör nog slut på minst 15 kWh per dygn inkluderat värmeförlusterna från ackumulatortanken. Jag skulle gissa på 3 dygn, allra högst 4 dygn. Det beror på era vanor, om tonåringarna sportar (duschar borta) och dessutom på hur välisolerad tanken är och hur väl tanken skiktar sig vid uttag av varmvatten. En tappvattenautomat kan dra ut avsevärt mer energi än en vanlig varmvattenslinga osv osv. Det är ingen lätt fråga med andra ord.... ;)

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!