Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?  (läst 3425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?
« skrivet: 29 mars 2013, 08:05:59 »
Hej!

Är det någon som vet vilken fabrikat används vid installation av mjukstart till en IVT PremiumLine EQ C8? Lokala IVT-krängaren tar veckor på sig att svara så jag överväger att köpa in den och installera själv.

Jag vill ha mjukstart då VP startar med ett ryck. Jag tittade på den med frontpanelen borttagen och man kan se hur kylmedierör rör sig i sinna gummibussningar när motorn drar igång. Jag inbillar mig att man skonar kompressorn och rör med mjukstart. Plus att man slipper ssmällen vid start.


Tack för alla tips!


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2013, 08:08:34 »
Sitter det inte mjukstart på en sån topp of the line modell trodde alla vp hade mjukstart i dag utom nån typ av budget vp kanske Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2013, 09:12:49 »
Tyvärr inte, det är tillbehör på denna :( Jag misstänker att det kan ha att göra med Svanmärkningen eller dylikt. Den kanske drar 0,0001% mer med mjukstart.

Utloggad Fredrik V

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?
« Svar #3 skrivet: 04 april 2013, 21:13:11 »
95% säker på att det sitter en Danfoss mjukstart på den pumpen

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?
« Svar #4 skrivet: 07 april 2013, 14:47:01 »
Nu har jag beställt mjukstarten direkt från IVT. Ifall det är Danfoss: finns det rekomendationer om hur man ska sätta ramp-up tider och sånt?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?
« Svar #5 skrivet: 08 april 2013, 11:26:13 »
De jag har sett har varit Carlo-gavazzi, men det har varit lite äldre värmepumpar och jag kan inte säga om de är eftermonterade.
De är riktigt bra med både mjukstart och mjukstängning.
Annars har ABB en billigare variant med samma funktion
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?
« Svar #6 skrivet: 18 april 2013, 23:06:56 »
Det var en Danfoss, fast utan någon som helst möjlighet till att påverka ramp-up tid. Jag är faktiskt liste besviken. Motorn "durrar" igång ändå...det smäller inte lika mycket men skillnaden är inte så stor.

Kan det vara så att man egentligen inte kan "smyga igång" en synkronmotor mha. tyristor-mjukstart utan det krävs variabel frekvens?

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?
« Svar #7 skrivet: 30 april 2013, 09:38:23 »
Hej,
Ramtiden/vrid är redan anpassad för kompressor typen, så den skall inte ändras även om det vore möjligt.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2013, 10:52:34 »
OK, så man kan säga att mjukstart ifråga egentligen bara är till för att skona huvudsäkringen och inte för att förbättra komforten/ljudnivån vid uppstart?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2013, 08:51:47 »
OK, så man kan säga att mjukstart ifråga egentligen bara är till för att skona huvudsäkringen och inte för att förbättra komforten/ljudnivån vid uppstart?

Man kan ju gå in i databladet för kompressorn och se vilken start % och ramptid kompressorn är godkänd för och sedan ställa så nära det som möjligt.
Jag har en Meneurop kompressor och skillnaden blev som natt och dag efter mjukstartsinstallationen.
Förr var det som om nÃ¥gon sparkade in en dörr när kompressorn startade, nu startar den med ett stön och stoppar med en suck  :)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2013, 08:56:30 »
Min vp (Nibe) varvar upp riktigt lÃ¥ngsamt tycker jag den lÃ¥ter mera vid drift än den gör när den startar. GÃ¥r det att ha längre uppstart tid pÃ¥ en kolvkompressor  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Mjukstart Premiumline EQ C8, vilket fabrikat?
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2013, 22:25:38 »
Cirkpumpen för brinen varvar upp långsamt någon sekund innan kompressorn drar igång. Även om värsta smällen uteblir drar kompressorn igång med ett durr. Jag kanske hoppades för mycket :) Mjukstarten gick på 1800:- Komfortmässigt inte värt det men förhoppningsvis kan jag gå ner från min 25A-säkring på ett säkrare sätt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!