Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT AirX 130 - VarmvattenfrÃ¥gor m.m  (läst 7677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danny Vendel

  • Gäst
Danny Vendel
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #15 skrivet: 11 februari 2016, 13:23:13 »
Hej.

Det var snabba svar. Jag förlitar mig helt enkelt på er.
Vad ska jag nu köpa om jag vill ha 150-200l varmvattenberedare som får plats i ett underskåp alternativt ersätter ett underskåp. Har ni några tips där?

Tack.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #16 skrivet: 11 februari 2016, 13:29:44 »
Jag tror det är svårt att hitta en som är så liten. Nibe Compact tar upp 60x60 cm golvyta och är 112cm hög i 150l utförande och 131 cm i 200l.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #17 skrivet: 11 februari 2016, 21:09:02 »
Hej
För varmvatten finns en "ECO" inställning som jag tror är standard och i detta läge tar det en stund innan varmvattnet blir varmt. Väljer du bort "ECO" drar värmepumpen på betydligt mer. Förmodligen löser det inte hela ditt problem men det kan vara värt att kolla vad du har för inställning. Under vintermånaderna väljer jag bort "ECO" för att slippa gnäll över varmvattnet. Nackdelen för mig är att maskinen låter fruktansvärt vid varmvattenproduktion men då du har en trefasmaskin kanske detta inte drabbar dig i samma utsträckning.

Hittade inget om detta i tråden.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #18 skrivet: 12 februari 2016, 22:56:35 »
Purjo: Vi duschar samtidigt där av problemet. Står vi båda i dubbelduschen så kan vi bara stå där i kanske 15min. Vi vill ju stå där i alla fall 40-50min om vi skulle vilja utan att oroa oss för kallvatten.

Det finns ingen villapump som klarar det. Om installatören har sagt det måste någon av er ha missuppfattat nånting. Det låter som att ni skulle behöva nåt i klass med mindre badhus...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!