Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad i förbrukning mellan elpatron och kompressor  (läst 2804 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Skillnad i förbrukning mellan elpatron och kompressor
« skrivet: 14 februari 2013, 21:19:20 »
Tja!

Såg att när de blir ner mot -20 och kallare så drar förbrukningen iväg rejält som max 190kw på ett dygn. Känns som att det är att elpatron måste gå dygnet runt för att värma eller kan de va något annat? Jag ligger annars aldrig över 100kw oftast runt 60kw.

Dåligt isolerat hus så mycket värme försvinner garanterat och då måste jag gasa på mer än vad jag egentligen behöver för att kunna hålla 20 grader.

kan man på något sätt få reda på hur mycket kompressorn drar i timmen då den går på max och likaså vad elpatron drar i timmen då den matar?

Nu i januari hade jag förbrukning på 2460 vilket inte är extremt högt men ändå högre än tidigare år jag bott i huset. Normalt brukar jag ligga på 1900-2000 under vintermånaderna.

Totalt 15000kw/ år
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skillnad i förbrukning mellan elpatron och kompressor
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2013, 21:28:36 »
Du skriver lite för lite info, vad är det för pump till att börja med? sen kan man nästan alltid se hur många kwh tillskott som gått i pumpen, men det beror ju lite på vad för pump och hur gammal den är...
har har en 10KW pump och den drar sällan över 4kw utan tillskott, 4kw förbrukning och 10kw effekt skulle ju innebära en COP på strax över två... det innebär också 96kwh/dygn förbrukning. Jag har ca 15 000 kwh/år och har i år aldrig legat över 100kwh/dygn, men jag har aldrig använt tillskott och jag har ett ventilationssystem som drar nästan lika mycket som BVP vid temperaturer under -10
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skillnad i förbrukning mellan elpatron och kompressor
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2013, 07:40:54 »
Nibe 1215-7 stÃ¥r det i foten.  ;)

Loggar du VP-tid TS-tid?
Med dessa värden så kan man få en bra uppfattning om hur mycket värmepumpen drar.
Men gör det till en vana att skriva upp värdena t ex en gång/vecka för att kunna räkna på det.
1 h TS-tid motsvarar normalt 6 kWh el (om ingen har ändrat på elpatronens inkoppling).
1 h VP-tid motsvarar ungefär 2,1 kWh drivenergi (elförbrukning) på kompressorn på en 1215-7.

Sen kan man sätta dit en elmätare på matningen till värmepumpen om man vill ha bättre koll på elförbrukningen. Rickard säljer såna grejer, men en elektriker måste koppla in den.
« Senast ändrad: 15 februari 2013, 07:43:50 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!