Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brinetemp.  (läst 3811 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Brinetemp.
« skrivet: 02 december 2005, 09:56:18 »
I början på min första vinter med jordvärme känner jag i dag en viss oro när jag avläser Brine in + 1 grad och Brine ut -3. Pumpen ska ju stanna vid - 8 och värsta kylan har vi inte haft än på länge.
Vi har i dag yttertemp. -12 grader och nästan snöfritt.

Det är en Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 detta år. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.
Installatörens energiberäkning anger (bland mycket annat) DUT – 34 grader och att pumpen ska täcka till c.a. – 17. Årsvärmefaktor 3,2

Min fråga är alltså: Har jag en för årstiden oroväckande låg köldbärartemperatur?

« Senast ändrad: 02 december 2005, 10:14:11 av Knutte »
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Brinetemp.
« Svar #1 skrivet: 02 december 2005, 11:22:00 »
I början på min första vinter med jordvärme känner jag i dag en viss oro när jag avläser Brine in + 1 grad och Brine ut -3. Pumpen ska ju stanna vid - 8 och värsta kylan har vi inte haft än på länge.
Vi har i dag yttertemp. -12 grader och nästan snöfritt.

Det är en Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 detta år. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.
Installatörens energiberäkning anger (bland mycket annat) DUT – 34 grader och att pumpen ska täcka till c.a. – 17. Årsvärmefaktor 3,2

Min fråga är alltså: Har jag en för årstiden oroväckande låg köldbärartemperatur?



Troligen kommer du ha nÃ¥gon minusgrad pÃ¥ KB-in innan vintern är över, det skulle vara intressant att veta din tidigare energiförbrukning pÃ¥ värme och varmvatten. Själv tycker jag det är lite oroande att skillnaden mellan DUT och vad pumpen klarar utan tillskott är 17 grader.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Brinetemp.
« Svar #2 skrivet: 02 december 2005, 12:33:12 »
Fastigheten drog ett år totalt c:a 30000 kWh när uppvärmningen sköttes via elpatroner anslutna till befintlig gammal vedpanna och c:a 13-15000 kWh under de senaste åren, då jag eldat i pannan och använt elstöd endast nattetid kalla perioder. Ingen acktank.
Anbudet för anläggningen baserat på nettoenergibehov exkl. hushållsel 32000 kWh/år.
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Brinetemp.
« Svar #3 skrivet: 02 december 2005, 16:29:47 »
När du börjar få +-0 in, då går tempsänkningen sakta!

Varför?  Läs om omvandlingsvärmet, det krävs enormt med energi för att frysa vattnet runt slangen. lika mycket som att sänka tempen pÃ¥ vatten 70 grader.
Om jag minns rätt  :-[

Men snöfritt är inge bra, det kommer väl snart  ;)
En bra sak kan va att avlysa all skotertrafik där du har slingan. Som du vet isolerar orörd snö helt enormt bra!!

Tror nog det går bra, alla har nog lite på minussidan på våren om man har ytjord, i norra delarna av landet
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Brinetemp.
« Svar #4 skrivet: 02 december 2005, 17:27:10 »
Tack för det svaret! Jag brukar verkligen inte längta efter större snödjup, men i år kunde måttligt med flingor ovanifrån vara välkomna. Skotertrafiken har jag redan försökt styra bort från det aktuella området. Får väl googla lite på det där med omvandlingsvärmet .....   b00k ....
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Brinetemp.
« Svar #5 skrivet: 02 december 2005, 18:41:55 »
Finns även här i lilla ordlistan...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Brinetemp.
« Svar #6 skrivet: 05 december 2005, 22:53:00 »
har sett att första året kan vara lite lägre temp på brine då förmodligen den jord man återfyllt med inte hunnit sätta till sig runt slangen så det blir mycket luft fickor i jordmassorna (mindre kontackt)
efter sommarens regn o vårens snösmältning är detta ett minne blott :D
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Brinetemp.
« Svar #7 skrivet: 06 december 2005, 13:43:28 »
Tack för uppmuntrande svar, men jag har en lite vag känsla av att ni nog är lite oroliga ändÃ¥ för min köldbärartemperatur sÃ¥ här tidigt pÃ¥ Ã¥ret  :-\?!
Slangen lades i slutet på maj direkt efter tjällossningen.
Hur har ni andra det med brinetempen i Norrland  -  Älvsbyn t.ex. ??
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinetemp.
« Svar #8 skrivet: 07 december 2005, 17:51:49 »
Om man har mycket lera. Skulle då inte isen som bildats under första året "trycka" undan leran och skapa hålrum runt slangen till år 2 eller återgår jordmassorna när isen smälter?
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Brinetemp.
« Svar #9 skrivet: 07 december 2005, 18:03:50 »
Har markslinga också, ock fikk veta att det skulle ändra sig andra året.... det gjorde det, fast inte så väldigt mycket.
Jag tror kanske att ett av problemen här är att dom flesta som skriver har borrat, ock man ser tydligen en skillnad på dom värden ock våra. Innan jag drog i gång FLM30 hadde jag -2/-4 ock nu har jag -1/-3. Det underbara med FLM30 är att den cirkulerar när inte pumpen går, ock man kann nu se hur läget är i marken (4-5 grader)... det lugnade mig ner lite (köp inte FLM30 för att kolla temp. i marken, ett billigare sätt är att tvinga i gång KB pumpen  ;)).
En kille jag pratade med sa att det kommer att hända som följer: marken börjar frysa kring slangen där du skickar ut KB. Det kommer att fortsätta längre ut, ock bara när du har hunnit hela vägen runt är det kört  :-\
Hoppas hann har rätt!
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Brinetemp.
« Svar #10 skrivet: 07 december 2005, 20:56:40 »
Bergvärme i stort stabil temp innen hela vintern.
Ytjord högre temp sommar och höst, snabbt sjunkande temp på senhösten, senar lååångsamt sjunkande temp under vintern ända tills det vänder med våsolens hjälp.
Men tempen sjunker sakta eftersom det är "krävande" att frysa vatten!!

Kolla här kring omvandlingsvärmet.
Det är därför man behöäver längre slang i torra marker tex sandigt/grus..

Omvandlingsvärmet
även fasomvandlingsvärmet, frysvärmet, isbildningsvärmet. 
Ytjordkollektorers effektivitet avgörs till stor del av markens fuktinnehåll. När 0 gradigt vatten fryses till is erhålles en värmemängd motsvarande 92,5 kwh/m3. Nästan lika mycket som om man sänker temperaturen 80 grader på 1m3 vatten.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!