Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 1215 nybörjarhjälp  (läst 8328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
Fighter 1215 nybörjarhjälp
« skrivet: 08 november 2011, 21:56:33 »
Hej!
har ägt ett hus i snart ett år med en Nibe Fighter 1215. Allt har funkat kanon och jag börjar få kläm på hur den fungerar.
Huset är 140kvadrat och har vattenburen golvvärme på nedre plan och raditorer på övre plan. Igår installerade jag den medföljande inomhusgivaren på övervåningen. Tänkte att detta skulle göra det enkelt att justera temepraturen då vi ofta har lite för varmt på övervånigen. Efter installationen visade givaren på en rumstemp på 24 grader och en önskad (efter min inställning) på 22 grader. Pannan sänkte då direkt VB fram från 35 till 24 grader och radiatorerna blev kalla. So far so good...
Vaknade idag på morgonen med ca 18 graders innetemp på nedreplan. Det visar sig alltså att jag inte kan hålla en vettig temp på nedreplan då framledningstemperaturen är för låg. Vad jag har lyckats läsa mig till skall den var ung. 38 grader för att få ca 22 grader i rummet. Jag vet att jag kan vrida på plus och minus ratten på pannan för att öka VB fram till ex. 38 grader. Men om jag gör det förstör jag väl för inomhusgivaren så då tvingas leda fram varmare vatten samtidigt som jag önskar en lägre inomhustemp.
Går det alltså inte att använda sig av inomhusgivaren när man har golvvärme tillsammans med radiatorer?
Tack för svar,
Mvh
Sebastian

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #1 skrivet: 08 november 2011, 22:09:25 »
Inomhusgivaren bör nog placeras pÃ¥ en öppen central plats i huset och brukar dÃ¥ fungera bra till ett i övrigt väl injusterat system. Problemet jag tror du har är att flödena inte är injusterade du kör troligtvis samma temp till golvvärme nere som till rad uppe du bör nog strypa flödena pÃ¥ radiatorerna pÃ¥ övre plan dÃ¥ ger dom mindre värme samt att du mÃ¥ste öka kurvan igen pÃ¥ vp sÃ¥ du fÃ¥r rätt temp nere. Ett alternativ om du inte fÃ¥r till en bra injustering är att använda innegivaren nere samt komplettera nÃ¥gra av raddarna uppe med termostater som stryper till rätt rumstemp.  Normalt sÃ¥ behöver golvvärme lägre temp än radiatorer men du kanske har stora raddar pÃ¥ övre plan  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #2 skrivet: 08 november 2011, 22:10:25 »
Går samma vatten för värmen till radiatorerna på övervåningen och till golvvärmen? Du har ingen shunt (liten ratt) som gör att du kan få lite kallare vatten till golvvärmen? (genom att låta den recirkulera sitt eget returvatten för golvvärmen blandat med varmare vatten från värmepumpen).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #3 skrivet: 08 november 2011, 22:13:35 »
Rumsgivaren till VP:n ska bara justera för tillfälliga temperaturvariationer inne, för att ställa in grundtemp så ska du justera med kurvlutning och finjustering på din VP.
Normalt brukar golvvärme behöva lite lägre temp än radiatorer för att hålla värmen i rummet, det finns kanske nån strypning på golvvärmefördelaren som du kan öppna upp för att få varmare nere?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #4 skrivet: 08 november 2011, 22:24:01 »
Tack båda för snabba svar!

@Smurfen: Övervåningen är väldigt öppen planlösning och inomhusgivaren sitter mitt i. Kurvan på VP är ställd till 8. Enligt instruktiosnboken skall jag ha 10 men läst att jag skall ha 7-8 eftersom jag har golvvärmen. det stämmer att det är samma temp till radiatorer som till golvvärme. Vad jag kunde läsa mig till så skulle alla radiatorer vara fullt öppna när man kör inomhusgivare. Annars kunde det bli överskott på värme och det sliter på VP?

@Erik: Det är samma vatten. Golvvärmen har en sep. cirk pump och en "element termostat" som är ställd sen installationen till 3 på en 8 gradig skala. Det sitter också två sep. teromstater i två rum på nedreplan där jag kan ställa önskad temp på golvvärmen.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #5 skrivet: 08 november 2011, 22:32:18 »
@Carl N: Tack för ditt svar! vilken kurva skulle du rekommendera? När du menar finjustera på VP menar du då med plus minus ratten? Kan jag justera den även om jag såg att inomhusgivaren sänkte VB fram?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #6 skrivet: 08 november 2011, 22:36:02 »
Eftersom du förmodligen kan reglera tempen på golvvärmen med din "elementtermostat"/ratt, så kanske du helt enkelt ska börja med att sänka kurvan så det blir lagom varmt uppe. Kanske till 7 eller 6. Sedan skruva upp golvvärmen med ratten lite så det blir varmare nere (och låt det gå en dag så plattan hinner värmas upp).

(Och innan du börjar laboerar med kurvan, så avaktivera innegivaren så den inte sabbar dina justeringar).

(Ratten till golvvärmen borde nog inte vara en termostat utan bara just en ratt för manuell inställning? Du kan ju ta en bild hur rören med ratten är kopplade om du vill dela med dig med hur det ser ut).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #7 skrivet: 08 november 2011, 22:58:23 »
@Erik: måste jag koppla bort inomhusgivaren i pannan eller räcket det att plocka bort sladdarna på själva inomhusgivaren? En länk till mitt system
http://www.retherm.se/html/shuntar_.html

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #8 skrivet: 08 november 2011, 23:05:55 »
Tydligen skall den som jag kallar för radiatortermostat som sitter på golvvärmen vara inställd på 2 då detta säkerställer att utgående vatten på golvvärmen aldrig överstiger 28 grader. Det sitter också en liten rund analog termometer där man kan se tempen på vattnet som cirkulerar. Den Visar endast 20 grader.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #9 skrivet: 09 november 2011, 07:06:12 »
@Erik: måste jag koppla bort inomhusgivaren i pannan eller räcket det att plocka bort sladdarna på själva inomhusgivaren? En länk till mitt system
http://www.retherm.se/html/shuntar_.html

Det räcker med att du ställer ner "Rum-komp" i meny 5a till 0 så är rumsgivaren inaktiverad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #10 skrivet: 09 november 2011, 07:08:09 »
@Carl N: Tack för ditt svar! vilken kurva skulle du rekommendera? När du menar finjustera på VP menar du då med plus minus ratten? Kan jag justera den även om jag såg att inomhusgivaren sänkte VB fram?

Man måste testa sig fram till rätt kurva med öppna termostater på golvvärme och radiatorer.
Detta kan ta några vintermånader innan man hittar rätt inställningar, alla hus är individuella.
Och ja, man justerar med kurvlutning och ratt, ratten parallellflyttar kurvan.
« Senast ändrad: 09 november 2011, 07:11:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #11 skrivet: 09 november 2011, 07:10:04 »
Tydligen skall den som jag kallar för radiatortermostat som sitter på golvvärmen vara inställd på 2 då detta säkerställer att utgående vatten på golvvärmen aldrig överstiger 28 grader. Det sitter också en liten rund analog termometer där man kan se tempen på vattnet som cirkulerar. Den Visar endast 20 grader.

Jag tycker det låter lite lågt, man brukar sätta max till ca 40 ºC på vattnet till golvvärme, det brukar motsvara ca 27-28 ºC yttemperatur på golvet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #12 skrivet: 09 november 2011, 09:21:07 »
@Carl N: Godmorgon!
Jag uttryckte mig nog lite vagt igÃ¥r. Max framledningstemp pÃ¥ vattnet är satt till 55grader pÃ¥ golvvärmen. Med elementtermostatet reglerar man dock sÃ¥ att inte yttempen pÃ¥ golven kan överskrida 28grader. När jag vaknade idag hade jag 23grader varmt uppe (önskad 22 grader) och knappt 20gradern nere. Kurvan är satt till 8 och VB fram var 30 grader. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #13 skrivet: 09 november 2011, 10:18:34 »
OK, nästa steg är att reglera in flödena i systemet.
Principen är följande:
Över värmepumpen ska tempdiffen vara 7-8 ºC då kompressorn värmer kåken, reglera i första hand på CP i VP:n.
För att golvvärmen ska få tillräckligt flöde måste du också kolla att ingen radiator "kortsluter" flödet, kolla upp att de är lite svalare nertill. Stryp flödet, helst med fast instrypning t ex på ventilen under termostaten, så att alla radiatorer blir lite svalare nertill.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #14 skrivet: 09 november 2011, 10:53:39 »
Jag fick tag i rörmokaren som har installerat både VP och golvvärme i huset. Han sa att det inte kommer funka med inomhusgivare när jag har golvvärmen nere då framledningstempen kommer vara alldeles för låg eftersom den bromsas upp av inomhusgivaren... surt. Konstigt att man inte tänkt på detta scenario när man utvecklar en VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!