Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?  (läst 19923 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #90 skrivet: 13 oktober 2016, 18:36:20 »
Vi kör med 16 amp men det är gränsfall har knäckt nån huvudsäkring men det är inte vp som knäcker dom utan hushålls elen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #91 skrivet: 13 oktober 2016, 18:57:48 »
Jag har dragit slutsatsen att de 3 grader temperaturdifferans jag oftast hade omöjliggjorde skiktning. Hur stort delta har du över värmekretsen?

3K i skillnad i en 1500L tank är kanske lite i minsta laget. Men hur går vattnet in i själva tanken? Bara rakt in eller genom ett grovt perforerat rör? Perforerade rör är bra på att låta vattnet lämna inflödet i rätt tempskikt. En rak stråle vatten in i en annan vattenvolym är istället mycket bra för att skapa omrörning.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #92 skrivet: 13 oktober 2016, 19:07:26 »
Vi kör med 16 amp men det är gränsfall har knäckt nån huvudsäkring men det är inte vp som knäcker dom utan hushålls elen.

16A diazed gG (vanliga tröga porslins) tål ju ca 25A kontinuerligt i 2h innan de löser. Gissar på att ni antingen har någonting med höga startströmmar och/eller väldigt snedbelastat om ni får problem.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #93 skrivet: 13 oktober 2016, 19:19:02 »
Har ingen stor snedbelastning i alla fall men kör man torktumlar tvättmaskin ugn å spis och kanske kokar kaffe och när man då drar i gång micron blir det svart de gångerna det hänt har säkringen varit het. Numera loggar vi amperen via Nibens strömkännare så när det händer igen ska jag kolla vad belastningen låg på. Har tänkt byta till 20 ampere men blir inte av antagligen därför att jag är för snål.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #94 skrivet: 13 oktober 2016, 20:25:56 »
Är det alltid samma huvudsäkring? Är de andra 2 också heta eller betydligt svalare när en går? För det låter ju lite som hög grund- + snedlast som får proppen att kasta in handsken när ni drar igång ytterligare last på samma fas via mikron.

Tänk även på att även tex en trefas spis/ugn kan ge ojämn last. Kan tex vara kopplat 2 plattor på en fas, 2 på en annan och den tredje till ugnen. Så kan ju bli att tex favoritplattorna (de man vanligtvis använder) går på samma fas som allt annat i köket. Så tex att rotera faserna till spisen kan hjälpa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #95 skrivet: 13 oktober 2016, 20:42:40 »
Det var så länge sen så kommer inte ihåg riktigt. Ugnen är 1 fas spisen är 2 fas tror jag men vet inte om säkringen gått sedan vi byte dom och det är 1,5 år sen. Det räcker i princip köra ugnen och tvättmaskin eller torktumlaren för att det ska bli över 16 amp så det är trögheten som räddar upp det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #96 skrivet: 07 november 2016, 15:54:53 »
Kommer att ha termostat med rumsreglerare i varje rum, så då bör jag alltså ha arbetstank hur som helst. Blir golvvärme på båda våningarna.
Blir bara nyfiken på hur man löser detta egentligen? Säg att du har 5 rum, med var sin termostat, och olika temperaturinställningar, säg 18, 20, 21, 23, 23 grader. Hur ser man till att varje rum får separat framledningstemp? 1255 har möjlighet att koppla på en extra slinga har jag för mig, men inte 5. Pumpen har endast ett "börvärde" som den jobbar på mot arbetstanken. Men vilket steg sköter logiken med att fördela ut olika framledningstemperaturer på de olika golvvärmeslingorna? Tacksam för klargörande.
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #97 skrivet: 07 november 2016, 16:15:50 »
Man ställer kurvan efter det rum som behöver högst temperatur, sedan stryper man flödet på dom andra slingorna till"rätt" nivå.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #98 skrivet: 07 november 2016, 20:36:38 »
Man ställer kurvan efter det rum som behöver högst temperatur, sedan stryper man flödet på dom andra slingorna till"rätt" nivå.
Ok, alltså fortfarande en vb ut och en vb in till pumpen. Men efter vb ut så har man en fördelade där slingorna parallellkopplas och styr flödet på varje enskilt.

LÃ¥ter bra. Synd att jag har ettrörs dÃ¥...  tummenupp
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #99 skrivet: 07 november 2016, 21:25:39 »
Du kan ju använda termostater det är en typ av strypning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #100 skrivet: 07 november 2016, 22:16:39 »
Ok, alltså fortfarande en vb ut och en vb in till pumpen. Men efter vb ut så har man en fördelade där slingorna parallellkopplas och styr flödet på varje enskilt.

LÃ¥ter bra. Synd att jag har ettrörs dÃ¥...  tummenupp

Även på ettrörs brukar man kunna ställa grundflödet över varje radiator.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #101 skrivet: 08 november 2016, 08:19:07 »
Även på ettrörs brukar man kunna ställa grundflödet över varje radiator.
Utan att strypa flödet på de efterföljande radiatorerna på slingan?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #102 skrivet: 08 november 2016, 08:51:22 »
Ja, när man stryper på radiatorn stryper man bara den del av vattnet som passerar radiatorn och då ökar man den del som passerar förbi, så att flödet i slingan är konstant.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #103 skrivet: 08 november 2016, 09:08:58 »
Tänker ni på förinställningen i ventilen för termostaten? Jag har sett det finns ventil-serier utan möjlighet till förinställning så det kan se olika ut vad som går att göra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #104 skrivet: 08 november 2016, 09:36:09 »
Det finns koppel med injusteringsmöjlighet pÃ¥ kopplet tex Rinkaby rör nr  3783. Och naturligtvis är det olika beroende pÃ¥ vad man har eller köper, men det är inget svÃ¥rlöst "problem".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!