Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ska köpa markvärmepump  (läst 2010 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karatoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
ska köpa markvärmepump
« skrivet: 17 maj 2007, 13:55:48 »
hej, hoppas det finns någon som kan ge tips om bästa köp och bästa installation, har mark att lägga slang, använder nu värmepatron 9kw men det börjar ju bli påtok för dyrt, har inte tummen mitt i handen så jag tänkte montera själv, hoppas på förslag
mvh ingvar karlsson  070 5670227   karatoo@hotmail.com

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: ska köpa markvärmepump
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2007, 14:03:28 »
hej, hoppas det finns någon som kan ge tips om bästa köp och bästa installation, har mark att lägga slang, använder nu värmepatron 9kw men det börjar ju bli påtok för dyrt, har inte tummen mitt i handen så jag tänkte montera själv, hoppas på förslag
mvh ingvar karlsson  070 5670227   karatoo@hotmail.com

Börja med det här: http://www.energioffert.se/main.php?page=reg_request

mvh humlan.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: ska köpa markvärmepump
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2007, 14:08:04 »
Till att börja med. Känner du ingen röris som kan "köpa ut" så är det Nibe eller CTC du kan köpa som privatperson. Och inget problem i det, det är bra pumpar.

Dom andra säljer bara som dom uttrycker det: "färdiga system"

Tur att inte bilhandlare är lika korkade. Då skulle det heta att: "Nej du får inte köpa en Toyota avensis lös. Vi levererar bara hela system och då ingår i så fall garage, infart och byggnation också"

Surfa runt lite på forumet och samla på dig lite ideer och grunder. JAg slår vad om att om du återkommer med husstorlek och nuvarande förbrukning så kommer Rickard att putta in siffrorna i sitt dimensioneringsprogram.

Andra tips om genomförande kan du få efterhand du frågar.
« Senast ändrad: 17 maj 2007, 14:35:55 av maha6305 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ska köpa markvärmepump
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2007, 14:09:07 »
Denna tråden innehåller ett antal länkar till VVS-butiker via internet.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10974.0
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: ska köpa markvärmepump
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2007, 14:17:49 »
Skulle sitta fint med en "sticky" tråd, med vilka firmor som säljer det man vill ha, å dom som bara tramsar på med sin paket-försäljning....

mvh humlan.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: ska köpa markvärmepump
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2007, 20:18:50 »
Till att börja med. Känner du ingen röris som kan "köpa ut" så är det Nibe eller CTC du kan köpa som privatperson. Och inget problem i det, det är bra pumpar.

Dom andra säljer bara som dom uttrycker det: "färdiga system"
Fast jag tycker inte det verkar vara nÃ¥got problem att köpa ut pumparna löst frÃ¥n de andra tillverkarna (Thermia, IVT) via rörfirmorna.  Har ringt runt till olika rörfirmor och frÃ¥gat (främst om Thermia VP) och det var inga svÃ¥righeter att fÃ¥ offert pÃ¥ lösa pumpar till konkurrenskraftiga priser frÃ¥n rörmontörerna.

Trots allt börjar det ju bli en hel del installationer som börjar bli gamla, så man behöver byta ut pump...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: ska köpa markvärmepump
« Svar #6 skrivet: 17 maj 2007, 20:31:57 »
Fast jag tycker inte det verkar vara nÃ¥got problem att köpa ut pumparna löst frÃ¥n de andra tillverkarna (Thermia, IVT) via rörfirmorna. 

Kan funka bra om rörisen vet att han/hon inte får problem med en massa frågor och ad-hoc bekymmer efteråt som förväntas ingå i priset.
D v s man är känt händig, han får sin marginal, och affären är klar.

Jag köpte min Nibe till pris en bra bit under Rinkabypriser pÃ¥ det sättet  :) .
« Senast ändrad: 17 maj 2007, 20:45:21 av maha6305 »

Utloggad karatoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: ska köpa markvärmepump
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2007, 22:11:58 »
billigare än rinkaby det låter intresant var då om man får fråga
tacksam för svar ingvar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ska köpa markvärmepump
« Svar #8 skrivet: 18 maj 2007, 07:26:20 »
Billigaste priserna som jag hittat på värmepumpar är:

http://vvsgds.jetshop.se/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!