Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ã…terladdning av ytjordvärme  (läst 10071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erratik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Oljan med tillbehör skall bort
Återladdning av ytjordvärme
« skrivet: 21 mars 2005, 21:00:09 »
Jag har sökt i detta forum men ännu inte hittat någon tråd om återladdning av ytjordvärme.

Min tanke och mitt geografiska läge är följande.

Bor i södra skåne.
Endast ytjordvärme är aktuellt.
Varför inte gräva ned två kollektorslangar när man ändå håller på, den ena för att ta värme ur jorden och den andra för att återladda värme ner i jorden med hjälp av en enkel solpanel.
Jag är medveten om att det kan gå långa perioder under vintern utan speciellt mycket sol, men från mitten av februari fram till november anser jag att man borde kunna ta till vara solvärmen mycket bättre.
Är jag helt ute och cyklar , eller finns det någon substans i mitt tänkande ?

Så gott som alla trådar om återladdning handlar om borrhål.

Tacksam för synpunkter.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2005, 21:18:51 »
Jag tror inte på solvärme i detta fall.
En solfångare genererar höga temperaturer >60. Det är man inte ute efter om man ska återladda.
Mer än +7 och mycket effekt är nog det man ska leta efter!

Jag tror mer på att utnyttja uteluften när det är över ett par grader varmare än marken.
Iom att det är hög luftfuktighet på vintern ligger daggpunten så att många dagar skulle man få god hjälp av kondenserigen.

Varför två slangar? Går det inte att köra samma soppa i solfångaren?

I Skåne har ni plusgrader lite nu och då på vintern.(eller är det bara en vanföreställning?)

Är inte en solfångare dyr? Ett fläktbatteri är nog billigare och ger mer effekt när det är vinter.
Återladda ytjord på sommaren behövs inte IMHO.

Detta skulle gälla borrhål också så som jag ser det men då även på sommaren.
OBS: detta är bara en fundering/reflektion jag kan ha hur fel som....  :-\
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2005, 21:27:56 »
"Återladdning" av jordvärme är meningsfullt enbart om man har en kraftigt underdimensionerad kollektor då man får en snabbare upptining av marken som då har blivit kraftigt nerfryst (flera minus in). Har man en korrekt dimensionerad anläggning är vinsten mindre än kostnaden för att driva återladdningen. Det finns nån tråd med en länk till ett företag som säljer utrustning för återladdning. Minns inte vad ämmnet var.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad akma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2005, 13:01:55 »
Varför återladda jorden? Det bästa vore väl att koppla solfångarna till en s.k solslinga i en acktank.
Scandinavia 9008S + 300l ack med slinga för varmvatten
450 meter ytjordvärme

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2005, 13:29:39 »
Varför återladda jorden? Det bästa vore väl att koppla solfångarna till en s.k solslinga i en acktank.

Därför att man för det mesta har överkapacitet på energi under sommarhalvåret. Tanken är då att lagra denna energi i jorden. Men jord är inget bra energilager då det mesta av energin kommer att avges till luften. Även om man har en marktemperatur upp emot +15-18 grader under sensommaren så sjunker temperaturen snabbt ner till 4-5 grader i takt med att utetemperaturen sjunker. Sedan håller sig temperaturen runt en eller ett par plusgrader ner till kanske nån minusgrad beroende på energiuttaget. Det går åt mycket energi (pga fasomvandling) att frysa marken så det är därför som temeraturfallet stannar av runt nollan.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2005, 15:59:33 »
Jag skulle nog satsa på en frånlufts-modul som värmer upp köldbäraren lite extra. Där kan man tjäna pengar.
Din vän i nöden.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2005, 16:32:24 »
En solfångare genererar höga temperaturer >60.
Helt fel. Temperaturhöjningen med avseende på omgivningen skall vara så låg som möjligt för att få ut högsta effekten ur solfångaren.

Med en tillräckligt bra flöde hÃ¥lls temperaturhöjningen nere =>max effekt. 

Om solfångaren jobbar mot kall jord kommer den att kunna jobba vid lägre solintensitet än om den jobbar mot en pissljum tank.

Störst nytta gör solfÃ¥ngaren pÃ¥ vÃ¥ren och hösten genom att hÃ¥lla uppe temperaturen i marken.  SolfÃ¥ngaren till tanken pÃ¥ sommaren och till Ã¥terladdning frÃ¥n sen höst till tidig vÃ¥r när solfÃ¥ngaren ändÃ¥ inte förmÃ¥r att jobba ordentligt mot tankens temperaturer.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2005, 19:22:00 »
Det är klart att en kall solfångare ger mer effekt än en varm.

Nu är det ju så att en solfångare är gjord för att skapa temperaturen som ligger över lufttemperaturen.
Om solfångaren jobbar mot kall jord kommer den att kunna jobba vid lägre solintensitet än om den jobbar mot en pissljum tank.
Det har nog inget med solinstålningen att göra därimot temperaturskillnaden mellan solfångaren och yteluften.
Se diagram(Källa ISBN 91-514-0929-0)
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Erratik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Oljan med tillbehör skall bort
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2005, 20:43:11 »
Martin X är inne lite på mina funderingar,
alltså att tillföra lite extra värme till jorden de kalla månaderna och att när temp i solfångaren är tillräcklig, värma vatten direkt i en acktank.

Solvärmen är ju gratis, den enda el fångaren drar blir väl till dess cirkulationspump.

Solfångaren har jag tänkt att bygga själv, så det blir ingen större kostnad.

Om man nu skall lägga ner en slang för att tillföra värme till jorden, var skall den placeras ?
Min egen tanke är att den i så fall skall placeras djupare än kollektorslangen, värme stiger eller ???

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2005, 21:09:03 »
Min egen tanke är att den i så fall skall placeras djupare än kollektorslangen, värme stiger eller ???
I gas och vätska stiger värme uppåt men i mark tror jag värmen vandrar enligt enligt markens ledningsförmåga.

Men gissning är att bästa placeringen är så nära kollektorn som möjligt för att ligga så nära kollektorns värmeupptagningsområde som möjligt.

Eller tillför marken solvärme med hjälp av kollektorn...

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2005, 22:29:32 »
Ahaa du menar..
När jag ändå har en solfångare varför inte använda den till att ladda ytjorden på vintern. När den ändå inte duger till något annat.

Titta på diagramet under.
Det är ett väldimensionerat solvärmesystem som täcker in VV behovet från Mars till Oktober.(dvs ingen 'enkel solpanel')
Jag tycker att det vore dumt att under Mars till Oktober INTE avända solfångaren till just det.(Dom är ju byggda för just det.)
De kvarstående månaderna skulle i exemplet ge knappt 500Kwh totalt(då 60 gradigt. 0 gradigt ca:2ggr så mycket).

Att på förhand veta hurvida temperaturen kommer att stiga till 60 i solfångaren så att det går att nyttja till VV lär bli knepigt.

Mitt råd är...
Skit i att bygga en enkel solfångare. Bygg en bra och nyttja den i första hand till vad den är bra på.
och...
Vill du ladda ytjordvärmen av nÃ¥gon anledning bygg en enkel luft-vatten växlare.  Typ 'bilkylare'. Jag TROR att du kan fÃ¥ ut mycket mer energi av en sÃ¥dan. Du bor ju dessutom i SKÃ¥ne.

Hugg gärna på det sista. Jag är nämligen själv inne på den idén då jag har på tok för lite slang/yta i min ytjordvärme.

BTW: Värme går uppåt även i marken. Förhållandet värme som går upp/ner är tämligen lika som andra material.
« Senast ändrad: 22 mars 2005, 22:34:24 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2005, 22:48:18 »
Citera
Om solfångaren jobbar mot kall jord kommer den att kunna jobba vid lägre solintensitet än om den jobbar mot en pissljum tank.


Men dom flesta är av lågflödestyp.
Jag känner en fd rörkrökare, han har Thermia vp men ytjord, extra slinga för återladdning från ventbatteri!!
Dessutom solfångare av vacumtyp.

Men hans vp kräver eltillskott, så jag är rätt säker att min förbrukning är lägre...

Jag skulle iofs gärna ha hans anläggning, men med en lite större VP  ;)

jag tror så här ang solenergi, driveffekten för cirkpumpen är faktiskt inte helt försumbar!!

Sommartid är vp mycket effektiv för vv produktion pga av högre brine temp då.

Jag har ca 6000 kwh/år i total elförbrukning för värme och vv.
säg att vv är 25% då är det 1500 kwh, om hälften av dcet ersätts med solenergi då "tjänar" jag ca 750 kwh brutto. Sen har vi driveffeten för cirkpumpen, hur svårt som helst för mig att veta, men vadå jag gissar på 75 watt. Antalet timmar har jag ingen aning om, men nån annan kanske vet bättre.
jag gissar så här 750 Kwh/år brutto - (75 watt *2160 timmar) = nettobesparing ca 600 kwh/år För enkelhetens skull säger vi att jag tjänar 600:-/år.
Kostnaden dÃ¥ nja minst 40.000:- om man gör allt själv, men staten sponsrar med 7.500:-  dÃ¥ blir kostnaden ca 32.000:-

Sen ska det va en vettig styrning mellan VP och solvärme också, det kostar en hel del antar jag.

man hoppas ju att det är grovt felräknat, men nån kanonaffär är det inte tillsammns med en VP.

Men jag är ändÃ¥ liiite sugen  ;)

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #12 skrivet: 22 mars 2005, 23:17:19 »
November till februari ger 2000kWh/m2 (oops här blev det lite fel, kolla senare inlägg) enligt grafen ovan. Cirkulationspumpen (50W) går kanske i medeltal 6h per dag. 6h*30d*4m*50W=36kWh. Vid körning mot tank är förlusterna i medeltal ca 80% dessa månader. Men om man kör ner det i marken kan man nästan helt bortse från förlusterna, åtminstone i skåne.

De dagar när marken är kallare än luften kommer vi ju att få ett energitillskott från luften istället för en förlust.

Erratiks idé med en gammal svartmålad radiator är ju en riktig lowcost version och borde betala sig rätt snabbt.

Som styrutrustning borde det räcka med en differanstermostat.

Hmm, men borde det inte gå att köra ut brinen via hans svartmålade radiator innan det går in i markslingan? Och vid behov dra en "mössa" över om det blir svinkallt ute.
« Senast ändrad: 23 mars 2005, 13:01:43 av Martin X »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2005, 23:40:53 »
Jag tittade på Uponors system för laddning av borror eller värmning av pool
Deras är mera lowtech därmed billigare..
Har även funderat att lägga slingor under takplåten på garaget, men det kommar bera till funderinger..

Ska du köra mot brine blir det mera timmar på pumpen mycket mera6-7 månader minst och upp till 12-15 timmar på sommaren... man måste ju även kyla solpanelerna!!
Kör du ned det i marken räcker inte 50w, frågan är omd et inte blir 2 cirkpumpar då. solpanelerna är ju trycksatta för att inte koka hur löser du det?

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2005, 23:47:23 »
Har även funderat att lägga slingor under takplåten på garaget, men det kommar bera till funderinger..

Jag har haft samma funderingar, men är rädd för att det kan bli kondensproblem

Ska du köra mot brine blir det mera timmar på pumpen mycket mera6-7 månader minst och upp till 12-15 timmar på sommaren... man måste ju även kyla solpanelerna!!
Kör du ned det i marken räcker inte 50w, frågan är omd et inte blir 2 cirkpumpar då. solpanelerna är ju trycksatta för att inte koka hur löser du det?

Ingen extra pump behövs om man kör mot brine (VPn har ju CP) men däremot behövs en termostat som övervakar att maxtemp i solfångaren (svarta radiatorn) inte överskrids. Termostaten startar då givetvis VPns CP.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #15 skrivet: 22 mars 2005, 23:54:38 »
Citera
1. Säkerhetsventil 9bar

Kör man inte med högt tryck för att minka risken för kokning, ungefär som fjärrvärmen gör?
jag tror inte det funkar nåt bra med en plastslang, den är inte godkänd för den temp du kan få här!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #16 skrivet: 22 mars 2005, 23:58:16 »
Du behöver inte ha mera tryck än i jordslingan. CP skall föra bort värmen. Termostaten skall vara inställd på max temperatur som jordslangen tål.

Idén med trycksatta solpaneler vad jag förstått är när man av någon anledning önskar en högre temp än 100 grader

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #17 skrivet: 23 mars 2005, 09:24:49 »
Citera
Idén med trycksatta solpaneler vad jag förstått är när man av någon anledning önskar en högre temp än 100 grader

kör man mot en VVB, då kan det bli över 100 grader, men kyler man kontinuerligt mot en energibrunn då bör det gå att köra trycklöst.
Men man vill ju antagligen köra vv också... liite klurigt med styren.
Kör man för vv mÃ¥ste man väl ha glykol i kretsen till solfÃ¥ngaren. I brine har man normalt sprit.. Undrar om inte en värmeväxlare behövs?  Det är iofs inga problem annat än kostnaden
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #18 skrivet: 23 mars 2005, 09:35:09 »
Här är en tråd där återladdning diskuterats tidigare. Ska försöka hitta länken till företaget som gör system där man kan koppla solfångaren till brine och under de tider av året som man inte kan värma tappvarmvatten istället matar VP:n med solvärme (som komplement till borra eller markslinga). Deras lösning är dock ganska dyr.


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,298.0.html
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #19 skrivet: 23 mars 2005, 09:55:00 »
Här är Johan M:s beskrivning av sitt system där han kombinerar solfångare med VP på ett rätt smart sätt för att kunna utnyttja solfångaren året runt. Detta är den lösning som jag tror på mest rent funktionsmässigt. Dyrt som attan verkar det bli dock.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,298.0.html


Här är också en länk till Lesols sida om solpaneler och värmepumpar där dom mer eller mindre avfärdar återladdning med hänvisning till lönsamheten. Det är just enbart om man har en underdimensionerad kollektor som det finns "vinster".

http://www.solgruppen.se/varmepump.htm
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #20 skrivet: 23 mars 2005, 11:20:30 »
November till februari ger 2000kWh/m2 enligt grafen ovan.

Hur läser du då?
Grafen är för hela solfångaren=många m2.
(När jag summerar de fyra mÃ¥naderna fick jag det till 500Kwh.)  Utan förluster(varken i glas eller isolering)  kanske 2000Kwh men för en HEL solfÃ¥ngare som klarar VV behovet Mars-Okt.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #21 skrivet: 23 mars 2005, 12:58:09 »
November till februari ger 2000kWh/m2 enligt grafen ovan.

Hur läser du då?
Grafen är för hela solfångaren=många m2.
(När jag summerar de fyra månaderna fick jag det till 500Kwh.)  Utan förluster(varken i glas eller isolering)  kanske 2000Kwh men för en HEL solfångare som klarar VV behovet Mars-Okt.

Eftersom ingen area angavs måste man ju utgå från att det är per kvadratmeter, eller hur?.

MEN, jag borde egentligen inte ha fallit i din arealösa fälla eftersom instrålningen om jag minns rätt är ca 1000kWh per år och kvadratmeter. Därav kan man snabbt se att din graf rör sig om många m2, skulle gissa på ca. 14m2.

Jan 300kWh, Feb 500kWh, Mars 700kWh, Dec 500kWh   summa 2000kWh för hela anläggningen och inte m2 som jag påstod tidigare. Kom ihåg att vi diskuterar solfångare mot jord och inget annat. Uppskattningsvis rör det sig om ca 140kWh/m2 totalt för dessa 4 månader. Så man kan verkligen ifrågasätta ekonomin i det hela. Men om man beaktar ett den är igång året runt så kommer solfångaren att köra ner i marken ca 700-1000kWh som kommer att till en del motverka nedkylningen av marken med bättre COP som följd för värmepumpen.
« Senast ändrad: 23 mars 2005, 13:31:59 av Martin X »

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #22 skrivet: 12 april 2005, 18:53:28 »
Hej Prosten och alla som tidigare debatterat solfångare och mark/berg värmeslingor laddning.


Se även min idee att komplettera detta med pool uppvärmningvärme

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2916.msg29146.html#msg29146


Här är Johan M:s beskrivning av sitt system där han kombinerar solfångare med VP på ett rätt smart sätt för att kunna utnyttja solfångaren året runt. Detta är den lösning som jag tror på mest rent funktionsmässigt. Dyrt som attan verkar det bli dock.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,298.0.html


Här är också en länk till Lesols sida om solpaneler och värmepumpar där dom mer eller mindre avfärdar återladdning med hänvisning till lönsamheten. Det är just enbart om man har en underdimensionerad kollektor som det finns "vinster".

http://www.solgruppen.se/varmepump.htm

Tidigare debatterade EVI HEAT skiver om sin idee i Vi i Villa. Ganska smart vill jag säga att nu i sommar så stänger Ni er VP och låter solen värma varm vattnet.

Sen när inget behov finns dumpar man ner sin värme i Ack tank eller era slingor eller berg.
Detta använder man sen när natten kommer till ens ev värme som behövs.

Alltså dessa driftsläge:

1. Solen klarar hela behovet av Värme + VV

2  Solen ökar och ger över värme att ladda markvärmeslingan+Värme+VV

3 Solen forsätter ladda slingan när inget behov av värme finns

4 När natten kommer tar vi värme från den fulladdade slingan

osv...

Finns det någon som har liknande system installerat?

Se även vad som kan hända om ens borrhål fryser.

http://epubl.ltu.se/1402-1617/2005/070/LTU-EX-05070-SE.pdf

« Senast ändrad: 12 april 2005, 19:23:02 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #23 skrivet: 13 april 2005, 02:08:45 »
Hej Prosten och alla som tidigare debatterat solfångare och mark/berg värmeslingor laddning.


Se även min idee att komplettera detta med pool uppvärmningvärme

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2916.msg29146.html#msg29146


Här är Johan M:s beskrivning av sitt system där han kombinerar solfångare med VP på ett rätt smart sätt för att kunna utnyttja solfångaren året runt. Detta är den lösning som jag tror på mest rent funktionsmässigt. Dyrt som attan verkar det bli dock.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,298.0.html


Här är också en länk till Lesols sida om solpaneler och värmepumpar där dom mer eller mindre avfärdar återladdning med hänvisning till lönsamheten. Det är just enbart om man har en underdimensionerad kollektor som det finns "vinster".

http://www.solgruppen.se/varmepump.htm

Tidigare debatterade EVI HEAT skiver om sin idee i Vi i Villa. Ganska smart vill jag säga att nu i sommar så stänger Ni er VP och låter solen värma varm vattnet.

Sen när inget behov finns dumpar man ner sin värme i Ack tank eller era slingor eller berg.
Detta använder man sen när natten kommer till ens ev värme som behövs.

Alltså dessa driftsläge:

1. Solen klarar hela behovet av Värme + VV

2  Solen ökar och ger över värme att ladda markvärmeslingan+Värme+VV

3 Solen forsätter ladda slingan när inget behov av värme finns

4 När natten kommer tar vi värme från den fulladdade slingan

osv...

Finns det någon som har liknande system installerat?

Se även vad som kan hända om ens borrhål fryser.

http://epubl.ltu.se/1402-1617/2005/070/LTU-EX-05070-SE.pdf



Om det lönade sig med solfångare skulle det nog säljas många sådana anläggningar, detsamma gäller för övrigt FLM30 m.fl uppfinningar för att återladda kollektorer.

Eftersom värmepumpens energi är så pass billig så är det svårt att komplettera anläggningen och få en ekonomisk lönsamhet på den investering som krävs.

Om det vore lönsamt skulle de säkert ha haft med en ekonomisk kalkyl som bevisade det i vi i villa...

Men vill man experimentera med ny teknik kan det vara värt nån tusenlapp (i förlust), eller hur Janne?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #24 skrivet: 15 april 2005, 09:48:22 »
Har ni kollat Evi Heat ???  :o

Lite nytt under solen... a:gl

Hälsningar Völund *vinkar*
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #25 skrivet: 15 april 2005, 10:12:01 »
Har ni kollat Evi Heat ???  :o
Lite nytt under solen... a:gl
Hälsningar Völund *vinkar*

Allt går att bygga själv, men styrningen (för hur solpanalen nyttjas)
som Eviheat har, är lite trixigt att sno, om man vill automatisera.

Jag tycker att det är en lockande lösning,
även om den inte skulle kunna gå att räkna hem.

"Räkna hem" är rätt kul att man bryr sig om förresten.
När oljepannan o tanken åkte ut så frigjorde jag ett rum på ca 7-8 kvm.
byggkostnad för en kvm 10-15000/kvm. SÃ¥ jag är redan hemma...  ;)

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Återladdning av ytjordvärme
« Svar #26 skrivet: 15 april 2005, 11:04:47 »
Om man värmer ytjord-slangen så att den blir varmare är 'orörd' jord så torkar jorden runt slangen ut.
Det är INTE bra!

Att återladda ytjord är tveksamt överhuvudtaget. iom att den återladdas helt under sommaren.(om den inte ligger så djupt så det blir permafrost).
Det man skulle kunna vinna på är om man snabbar på regenereringen på våren.

Jag kör själv ytjord som jag belstar på tok för mycket. Den sista isen runt slangen försvinner runt midsommar :'(. Så fram till dess har jag någon minus grad in. Sedan stiger temperaturen 'snabbt' till strax över tio grader.

Iom att jag är VP-nörd så håller jag på och leker med ett luftbatteri (gratis från gammal luft-luft VP) som jag kopplat parallelt med ytjordvärmeslingan.
Syfet är att avlasta ytjorden och att snabba på regenereringen på våren.
Luftbatteriet ger flera KW redan när det är några plusgrader ute, även när det är mulet och på natten. Många gånger får jag kondens bildning(vi pratar liter) och då tror jag att systemet ger ännu mer. Jag är fortfarande på labb-stadiet.

För att ev förekomma... fläkten drar 60W jag använder ingen extra cirkpump.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!