Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Optimum G2 - susar i golvvärmefördelarna  (läst 4697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pwarnsat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Hej,
har en G2 sedan 1 månad.
Fråga1: Hur ändrar man DELTA T så att den ligger på 8.
Fråga2: Var ändrar man varvtalsstyrningen vid start.

Har för mig att man kan sätta detta i servicemenyn, men exakt var...

Hls,
Patric

Utloggad pwarnsat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Hej,
efter installation av värmepumpen så "susar" det högt från fördelaren till golvvärme-slingorna. "Susandet" hörs bara när kompressorn arbetar med att
producera värme till slingorna. Är inne på att för högt flöde från cirkulationspumpen
och vill sänka varvtalet. Vet någon hur varvtalet kan justeras eller finns det annat
som kan vara orsaken?

/Patrc

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Har du bara golvvärme?
Sitter det en shunt på golvvärmen? Sitter det en bypass på golvvärmen?
Mer info för att hjälpa till Thumbsup
Cirkpumpen ska styra på delta 8 gr. Behöver den köra med höga varv så borde värmesystemet ses över.
OM du vill styra varvtalet själv får du antingen ändra delta T som den ska jobba emot, eller köra den på ett konstant varvtal. Båda hittar du i servicemenyn under optimum. Delta ändrar du under flöde cirk. Öka delta för lägre varv. Efter 15 så hamnar du på off. Och startflöde lite längre ner ändras till konstantflöde. Här kan du sedan ställa pumpen mellan 1 och 10. (10-100%)
Men som sagt, värmesystemet först! Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad pwarnsat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Jag har golvärme på våning1 och radiatorer på våning2.
Jag har stängt av slingan till radiatorerna nu på sommaren
för att bara låta värme cirkulera i bottenplattan.
Golvvärmesystemet betår av 3 stegs cp med shunt. Är osäker
på vad bypass är men det sitter en ventil i återkommande slinga
som kan justeras. Ventilen är öppen med markering 1.

Inställningar i servicemeny -> optimum
-Temp Diff cirk. 8K
-Temp Diff Brine. 3K
-Startflöde cirk. 3v (ändrad från 7V) går ej att sänka mer
-Startföde Brine. 10v
-Min flöde cirk. 3v
 
 



Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
För det första ska du nog skapa en ny egen tråd under Thermia-fliken, så syns det lite bättre Thumbsup

Om du stängt radiatorerna så har du en ganska begränsad volym vatten att jobba emot. Dessutom sitter det en shunt som stryper bort flöde från VP. För att bli av med värmen ökar varven på cp för att hålla deltaT. Om du går in i menyn "Manuel Test" och läser av vad det står på Cirk pump under drift så står det säkert 100.
Enkelt förklarat så funkar det såhär med shunten:
VP går med kurva 40. Rumbör 20. Vid 0 ºC utomhus vill VP ha en framledning på 40 ºC. När VP går så kanske du har upp emot 45 ºC FL. Shunten å sin sida vill hålla en mycket lägre temp. Styr du med kurva 2 från VP så vill den förmodligen hålla 30 ºC vid samma driftfall. Alltså stänger shunten vid VP-drift, och släpper in lite värme bara. Var ska värmen som VP producerar ta vägen nu?
När VP sedan stannar börjar shunten åter öppna. Kallt vatten leds tillbaka till VP. Vilken som startar igen.
Troligtvis har du en mycket ryckig gång på VP. Start och stopp med något som heter Hysteres.
Har du rumstermostater?
Hur styrs shunten?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad pwarnsat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Det finns en rumstermostat för varje golvvärmeslinga. Shunten styrs av inkommande värme. Shunten är av typen
"radiator" termostat med en virad koppartråd som går in i ett annat rör som sitter efter shunten.
Jag skall ta en bild på shunten så får du se hur golvvärmegruppen är installerad.

Tror du att VP kommer få en lungnare gång när radiatorern på våning2 koplas på?
Jag är inne på att installera ett expasionskort till golvärmesystemet och då plocka bort
shunten, vad tror du om det?

/Patric

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ämnet uppdelat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Tack Rickard Thumbsup

Japp, det kommer den få.
Om du ska styra med expansionskort och kurva 2 måste du ha en shunt av annan modell. Cirkpumpen ska vara kvar efter shunten. Kan vara så att en volymtank behövs ihop med raddarna på 2:a vån.
Om du kör kurva 2 från pumpen behöver du inga rumstermostater. Kör fullt öppet bara Thumbsup Givetvis injusterat sen installation.
Ska hjälpa en kund med detta i höst. Har en värmepump av annan modell än den jag säljer, och köpt via en svåger... Du vet hur det blir...
Där har han golvvärme på 1:a vån och ettrörsystem med en slinga på 2:vån med tre raddar... Dessutom lite felkopplat...
Blir svårt att forsla bort 9 kW med den volymen ???
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Optimum G2 - susar i golvvärmefördelarna
« Svar #8 skrivet: 26 augusti 2011, 20:07:31 »
Jag har denna lösning men har just fått igång den så inga erfarenheter
växelventil,cp och expansionkort med givare finns ett kit att beställa.
Kurva2 var inte inställd för golvvärme när jag kollade så det kan vara bra att checka det efter installation.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad pwarnsat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Vad kostar "kittet" med expansionskort + allt annt?
Vad behövs förutom expansionskortet?

/Patric

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Optimum G2 - susar i golvvärmefördelarna
« Svar #10 skrivet: 27 augusti 2011, 10:18:04 »
I denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40763.0;all så skrev Tobocop 2800 ink moms.
Jag fick den inbakad i total offerten.
Vad som behövs mer är växelventil och givare (och en CP om man inte har en).
Min säljare hade svårt att hitta detta ... så jag köpte bosch växelventilen från andra tråden i onödan ( kan nog ha till kylan sedan).
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad pwarnsat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat Optimum G2 - susar i golvvärmefördelarna
« Svar #11 skrivet: 02 september 2011, 08:45:53 »
ok,
tack för informationen. Jag hör av mig när expansionskortet är installerat.

/Patric


Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia Diplomat Optimum G2 - susar i golvvärmefördelarna
« Svar #12 skrivet: 03 september 2011, 11:39:27 »
Ett kit kostar ca 3700:- ink moms. Expansionskort, Shuntmotor 24V 240 sek, trevägsventil DN20. Cirkpump behöver du inte köpa. Sitter ju en i din installation idag.

Kör man på detta viset behövs ingen bypass på fördelaren. Alla slingor kan vara fullt öppna, alltid.
Bypass sitter mellan fördelarna och släpper igenom om alla slingor stänger via rumsgivare. För att förhindra stopp i flödet. Cp gillar inte detta.

Ett tips är att koppla in den yttre cirkpumpen parallellt med den inre så att den styrs av vp. Stängs således av under värmestopp. Ansl 213 på reläkortet.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!