Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ytjord pump  (läst 4861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Ytjord pump
« skrivet: 28 januari 2006, 23:50:00 »
Hej
Jag ska ju konvertera om mitt hus till vattenburen värme och funderade stenhårt på ett ytjords system..tror ni det räcker med 350m slang för att få ett välfungerande system..
killen som räknade på mitt hus på stod att 300m skulle räcka,men att 350-400 vore bra om det gick att få ner i backen....

har hört att det e flera som hafft stora problem med att få det till å funka bra?
dom på står att det inte funkar i längden

men hur som haver sÃ¥ kommer jag ändÃ¥ att dimentionera  radiatorerna efter ett lÃ¥g temp system..sÃ¥ att möjligheten finns att koppla in jordvärme
marken där jag ska dra slangen är ganska blöt,tror jag har en kallkälla på tomten..
vi va in med en L 50 Ã¥ det gick vÃ¥gor i backen dÃ¥ vi planerade/fyllde ut för  gräs mattan sÃ¥ torrt är det inte i marken..
tanken e som så här att jag klarar nog av att få slangen + grävjobbet för ca 10 000
kr,brosan jobbar som grävmaskinsförare och plast farsan gör slangen på sitt jobb =)

funkar det inte bra sÃ¥ har hela skiten max kosta mig 15 000 kr att göra,en sÃ¥n förlust kan man ju ta..medans ett dÃ¥ligt fungerande borrhÃ¥l  kostar ju ca 60-70 000 kr
å det e lite värre å svälja...

sen så funkar inte ytjord värmen så har jag ju alltid möjlighet att borra,grannen mitt i mot sprängde berg då dom byggde källaren i sitt hus så det e nog inte många m ner på berget
så det blir en reservlösning=) pga att det e så förbaskt dyrt å borra man har som svårt
å tjäna igen extra kostnaden för borrhålet innom en rimmlig tid.


min tanke e att  börja instalera ytjord Ã¥ värmepump,sen ska jag rota rätt pÃ¥ en gammal olje panna som jag monterar in i kÃ¥ken/garaget,i  den gammla pannan gÃ¥r det ju i koppla in nästan vad som hällst  vedförungn,pellets/flis stroker anläggning

e det omöjligt /svårt att få så att det går att växla mellan om olika värme källorna
jag hoppades  pÃ¥ att pannan i källaren ska gÃ¥ stänga av med ventiler,dÃ¥ man kör ytjordvärmen...
på det viset kommer jag ju att ha en väldigt stor möjlighet att växla mellan nästan alla sorters uppvärmning i kåken,jag kan köra värme pump,olja,el,pellets,flis,ved
det e ju i princip allt som finns=)
 
tycker ni det låter galet??

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ytjord pump
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2006, 00:10:53 »
Dt enda som gör mig lite orolig är att en som har arbetat upp sig till DIGNITÄR måste få råd och tipps jag trodde att när man nått så långt var fullärd ang. värmepumpar. >:D >:D *roflmao*
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Ytjord pump
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2006, 00:21:01 »
Hej ..
Haha .. sluta skoja =)

nää fulllärd e man väl inte ens då man dör=) tycker det e helt normalt att man inte e varken kan eller kommer att bli fulllärd ,det e det som e det fina i livet=)

tror man att man e fulllärd  sÃ¥ kommer man bara bevisa att man e dum...

sen att man har mer eller mindre kunskap om vissa saker e en helt annan 5a
men fulllärd blir man alldrig=)

näää sov gott nu det gonatt

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ytjord pump
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2006, 00:28:59 »
natti natti
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ytjord pump
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2006, 01:23:02 »
1. Installera ytjordvärme
2. Avvakta med allt annat

Oljepanna, pellets och flis... ta till det om det behövs, det är onödigt att göra allt på en gång.
Sedan du installerat din ytjordvärmepump får du helt andra payoff-tider på ytterligare investeringar, jag tror att det är omöjligt att räkna hem en komplettering av en väl fungerande ytjordvärmepumpsanläggningsinstallation ( ^-^) som fungerar bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Ytjord pump
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2006, 02:05:44 »
Usch så trött man är vid denna tidpungt.
Ytjord= det medst kostnadsefektiva om man tomt yta.
Tomt yta och  sÃ¥ mycket slang som möjligt,
Hus yta+ tidigare värmebehov=slang längd,  tomt yta.
Hadde ca 1000m2 till 400 meter slang till mitt första hus.
Go natt./ Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Ytjord pump
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2006, 07:49:41 »
Hej
Jopps håller med om att det verkar va bäst/billigast ...hopppas bara det funkar hos mig =)
så första etappen kommer att bli å skaffa pumpen+ vattenburet system




Det me pannan e lite i reserv o för att det kan va bra att ha =)

En gammal panna kostar ju typ 3-5000 för en fräch,dom byter ju ut jättemånga oljepannor pga konverterings bidraget en sån e ju perre att kopla in tex ett pellets aggregat på

Det som kommer att kosta e ju pellets agregatet ,men jag tror jag vet av en fllis/pellets
brännare å har han kvar den så e den nog billig+ att jag har en kompis som kommer i från finland som kan köpa en brännare där om det kniper...
vet inte hur mycket billigare dom är i finland men det är en heldel..
tillsist en beg förungn e häller inte speciellt dyr 3-5000 kr å med den så går det ju att elda ved i

det som är lite dyrt e ju murpipan fast den går ju å göra av en stålpipa å isolera med stenull
å ett spirorör..tror faktiskt jag råkar ha en sån liggandes hemma hos farsan=)

så att konvertera in en panna är inte jätte dyrt,det det hänger på e ju lite på hur brottom man har
skulle man köpa nya grejer så drar det ju i väg som f-n,men jag sitter ju inte i sjön så det få ju lov att ta sin lilla tid att hitta rätt grejer till rätt pris..
har man inte så våld brottom brukar det gå ganska bra

En av orsakerna till att jag ochså vill ha möjlighet till å elda fastbränslen e mycket pga att jag jobbar i skogen å där igenom nog kommer att få möjlighet att plocka bränslet där om jag vill.




Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ytjord pump
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2006, 08:56:36 »
Jag har 2x250m slang men ångrar att jag inte tog längre.
Ta så lång slang du kan.

Tänk på sotarkostnaderna o den "nyuppfunna" inspektionen av skorstenar
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Ytjord pump
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2006, 14:24:02 »
hej ..
grr pratade med sotaren i dag ..pellets i en olje panna funkar bra men inte en förungn
det e för dåligt drag i pannan

så det blir nog plan ett ..enbart jordvärme



funkar det inte så blir det en pellets plan eller rent av en rejäl vedpanna

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ytjord pump
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2006, 16:15:02 »
Satsar man på en rejäl VP anläggning har man en stor del av värmen gratis sen. Det gör att som Rickard sa andra satsningar blir mycket mindre lönsamma än om man tex kör med el.

En vettig lönsamhet går bara få vid behov av elspets, kan man ersätta den då är det ju direktel som ersätts.

Det bästa sättet är dock en kamin helt skijd från det vattenburna sýstemet.
Vafför då kan man undra, jo om man spetsar i det vattenburna systemet höjs temperaturen mera än vad enbart VP orkar, det försämrar verkningsgraden för VP.

Antingen spets med kamin, eller också kan man elda ved en koratare period när svinkylan infinner sig, då med VP helt avstängd.
Inkopplingen blir svinenkel då.
Helt enkelt t-rör till resp värmekälla på stig o retur och på kall o varmvattnet.
Sen behövs en lösning för expansionskärlet!
« Senast ändrad: 29 januari 2006, 18:27:46 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Ytjord pump
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2006, 17:46:00 »
Lite komplicerad kanske, men går det inte at värma up KB i stället ...
Kan det va så at pumpen kan ge högre framlopp om KB är varmare,eller är det bara COP som ändras? (tänker på solenergi själv, men har bara hunnit halva av den långa tråden om ämnet)
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ytjord pump
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2006, 18:29:33 »
Citera
Lite komplicerad kanske, men går det inte at värma up KB i stället ...
Kan det va så at pumpen kan ge högre framlopp om KB är varmare,eller är det bara COP som ändras? (tänker på solenergi själv, men har bara hunnit halva av den långa tråden om ämnet)

Högre KB högre uteffekt det är sant!, därmed ger pumpen högre temp på framledningen!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Ytjord pump
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2006, 18:40:06 »
Vet at det inte hör till på denna tråden, men at köra solpanelen i serie med t.eks. FLM30 (cirk. går hela tiden), och sen kopla bort dom om temp. blir för låg....

Om man har en panna, riskerar man inte at KB blir för hög?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ytjord pump
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2006, 19:05:55 »
Det fÃ¥r inte bli för hög temp.  Dom flesta tillverkare anger +20 som högsta temp pÃ¥ kalla sidan.

På sommaren skulle det bli alldeles på tok för hög temperatur!!

Om man kör slingan hela tiden så den laddas kan det gå, kanske behövs ändå bortkoppling om tempen blir för hög.
Men då kommer problemet att det är svrt/omöjligt att lagra värme från sommaren till vintern!
Men hjälp skulle man få under många månader helt klart!

Men att få lönsamhet är nog svårt ändå!!
Det finns minst en pump som har möjlighet att utnyttja solvärme från fabrik, kanske du kan hitta nån idé där!?
www.aquasol.nu
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Ytjord pump
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2006, 20:14:50 »
hej..
ska jag tjuras å köra med 2 värmekällor så blir det som....bertil skrev t-rör med ventiler så man helt enkelt kopplar bort källan som inte används

tror det e bäst å enklast i längden att ha det manuellt styrt + billigast

jag menar som så att det e ju då det e -25 en längre tid jag ev kommer att köra alternativet
direkt det blir varmare får ju pumpen gå som vanligt...å dom dagarna det handllar om kan man gå ner i källaren å vrida om 2 st ventiler + starta en cirkpump

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!